Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een vraag.
Ik ben 38 jaar en zou graag nog een deetijdopleiding willen volgen. (Hbo master)

Mijn werkgever is niet echt bereid om mee te betalen in de kosten (20k totaal).

Nu zit ik te denken om de studie op 1 of andere manier toch te kunnen betalen maar loop tegen problemen/uitdagingen aan.

- studie zelf aftikken, voordeel is dat deze aftrekbaar is en ik netto ongeveer de helft betaal. Nadeel, ik heb het geld niet beschikbaar.
- levenlanglerenkrediet aangaan bij DUO. En na de studie in 15 jaar afbetalen tegen gunstig rentetarief. Nadeel geen belastingvoordeel zoals punt1
- geld lenen via elders en studie zelf aftikken en op deze manier van de belastingvoordeel gebruik maken. Zie punt 1

Wat zou de beste en voordeligste manier zijn (zonder rekening houden met rentes op evt leningen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Hou er rekening mee dat de aftrek scholingskosten vervalt per 2019.
Geld lenen elders zou ik niet snel doen, hoop rentekosten extra.
Via DUO klinkt mij niet heel gek maar je gaat wel een lening aan.

Bedenk ook goed wat je wil bereiken met een opleiding en vergis je er niet in hoe zwaar leren op latere leeftijd is. Vooral gecombineerd met een baan en eventueel gezin. Soms kun je met vakinhoudelijke cursussen veel meer bereiken.

[ Voor 36% gewijzigd door cytherea op 16-07-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lenen kan evt van me ouders, rente kan terug geschonken worden als gift.
Dus daar ligt het probleem niet zozeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Werkgever vinden die wél je opleiding wil betalen? Kun je duidelijk onderbouwen waarom jij die opleiding moet volgen en is het relevant voor de werkgever?

Misschien dat daar wat te regelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De beste manier is om te bedenken wat het kost vs. wat het opbrengt.

Simpel gezegd: als jij bij je huidige werkgever dezelfde functie blijft houden maar met een HBO-titel erbij, wat ga je er dan op vooruit? Als dat 100 Euro netto per maand is, draai je pas na 16 jaar winst (dus op je 58e levensjaar). Maar als dezelfde functie veelgevraagd is en met HBO kan je (elders) 700 Euro netto pakken, ben je na een kleine 2.5 jaar uit de kosten.

Ik snap de vraag hoe het het voordeligste is maar uiteindelijk is het een investering in jezelf. En een investering vergt altijd "offers" alvorens de investering uitbetaalt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 35872 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:17:
- studie zelf aftikken, voordeel is dat deze aftrekbaar is en ik netto ongeveer de helft betaal.
Nog een nadeel: Niet meer aftrekbaar vanaf 2019.
Zie bv
https://financieel.infonu...en-scholingsuitgaven.html

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Remko24 Net even snel een berekening gemaakt; heel basaal ingevuld bij de ABN maar 20K lenen voor een studie kost in 5 jaar "maar" 22.5K totaal. Ik kan me voorstellen dat de doorberekende bedragen niet relevant zijn voor jouw situatie maar gezien je leeftijd, heb ik even een woonsituatie / inkomen geschat als ongeveer 1.3x modaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qluMpLGQAmqXLDW5UlJenglS/medium.png
De rente-standen zijn erg laag, zeker als je een lening zou willen voor bepaalde termijn zonder doorlopend krediet/opname-mogelijkheid.

Lenen bij je ouders zou een beter idee zijn; zolang er geen derde wereldoorlog uitbreekt in de familie, heb je daar geen BKR-registratie en bij de ABN natuurlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het prima naar me zin bij me huidige werkgever, met deze opleiding die 2,5 jaar duurt ben ik zeker meer waard. Misschien wel 1000 euro per maand. Het zal een flinke stap voorwaarts zijn voor mij.
Het bedrijf zit met een beperkt opleidings budget. Als ik deze studie doe dan kunnen anderen niet op cursus.
Daarnaast vinden ze de opleiding niet relevant voor me huidige functie. Wat ook begrijpbaar is.
De opleiding maakt me wel geschikt voor een hogere/ andere functie binnen het bedrijf, maar daar hebben we er momenteel genoeg van en men wil nog niet investeren in toekomstige functies.

Dus zoek ik mogelijkheden om het zelf te financieren, want ik heb er zeker wat aan, ook als ik over 3-4 jaar niet kan doorgroeien bij me huidige werkgever, dan ligt de wereld aan mijn voeten om even figuurlijk te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk eens naar iets als een familiebank :)

Verder: ben wel benieuwd wat voor master je wilt doen en waarom. Genoeg mogelijkheden tot zelfstudie die een stuk minder kosten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil graag de Master of Informatics doen aan de HU.

Ik ben nu een teamleider maar heb ambitie om door te groeien naar een management functie. Daarnaast zie ik nog legio andere functies die me leuk lijken, zoals business consultant, servicemanager, solition architect achtige functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-05 22:07
Vraag desnoods wat je werkgever wel bij wil dragen. Al is dat in een aantal studiedagen die je dan kunt opnemen voor je studie. Kan je in bepaalde periodes wel wat opleveren...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Krijg je van je werkgever dan wel een garantie dat je die hogere functie ook krijgt na het behalen van je HBO? Anders lijkt het alsnog weinig nut te hebben als je je huidige werkgever wilt behouden.

Klein puntje, het is mijn, niet me werkgever. Dit gaat je op het HBO ook aangerekend worden dus wellicht verstandig er al op te gaan letten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
koentjuh1987 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:15:
Vraag desnoods wat je werkgever wel bij wil dragen. Al is dat in een aantal studiedagen die je dan kunt opnemen voor je studie. Kan je in bepaalde periodes wel wat opleveren...
Tijd etc zou geen probleem zijn vermoed ik. Nog niet concreet over gesproken, maar ik wil eerst een plan van aanpak hebben voor de hele opleiding en dan match ik dat wel met de opties op mijn werk.

Edit: garanties over toekomstige functies heb ik niet, maar is ook niet nodig. Ik evalueer dat wel na mijn opleiding

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 16-07-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Anoniem: 35872 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:17:
[...]

Tijd etc zou geen probleem zijn vermoed ik. Nog niet concreet over gesproken, maar ik wil eerst een plan van aanpak hebben voor de hele opleiding en dan match ik dat wel met de opties op me werk.
Dat begrijp ik maar zijn wellicht wel zaken waar je werkgever wat gemakkelijk in kan bijdragen en het daardoor jou wat gemakkelijker maken gedurende de studie.
Dan heb je wellicht alleen nog de financiële last die je moet zien te regelen maar hoef jij je niet meer druk te maken over de tijd rondom tentamens etc.. of eventuele reistijd naar de HU mocht je elders wonen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een aantal opties, een combinatie werkt wss het beste :P :
- Minder dure opleiding ambiëren: Weet je zeker dat je op je 38e nog een volledige nieuwe opleiding moet volgen of zouden (deel-)cursussen ook kunnen voldoen? Een 'papiertje' an sich zegt vrij weinig wanneer je eenmaal een bepaalde leeftijd / ervaringsniveau hebt bereikt.
- Binnen het bedrijf een andere functie / afdeling zoeken, zodat je vanuit daar kunt doorgroeien (eventueel met optie om een een nieuwe functie te zoeken die wel bij je geambieerde opleiding past).
- Duidelijk aangeven tegen je werkgever dat je zelf ook wil bijdragen aan je eigen ontwikkeling. Zelfs als het alleen maar met vrije cursusdagen is en/of achteraf het cursusgeld vergoed te krijgen. Zo ken ik minimaal twee gevallen waar de cursus van bijna 10k zonder bluffen uit eigen zak betaald werd (omdat 'ze' dachten dat er gebluft werd over die opleiding te willen doen) later achteraf schoorvoetend alsnog vergoed werd. En ik ken nog een geval waar de cursus achteraf niet vergoed werd, maar waar de sprong in salaris bij haar nieuwe bedrijf de opleidingskosten binnen drie jaar goed maakte.
- Een andere werkgever, in een soortgelijke functie maar dan wel met mogelijkheden om door te groeien naar wat je wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 16-07-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deel cursussen zou ook kunnen, echter is deze opleiding al opgesplitst in losse modules. Je zou er meerdere jaren over kunnen doen.
1 module = 3 maand.

Je kunt gewoon per module betalen en stoppen. :-).

Ik heb vandaag een oriënterend gesprek aangevraagd bij de HU. Eerst kijken wat daar uit komt, en hoe het met betalingen en studie opbouw zit.
Daarna opnieuw met mijn werkgever om tafel.
Thanks allen voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Meestal is het studieprogramma online al beschikbaar

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 35872 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:15:
Ik wil graag de Master of Informatics doen aan de HU.

Ik ben nu een teamleider maar heb ambitie om door te groeien naar een management functie. Daarnaast zie ik nog legio andere functies die me leuk lijken, zoals business consultant, servicemanager, solition architect achtige functies.
Waarom een HBO master en geen 'echte' master zoals op een universiteit? Ik snap die keuze eigenlijk niet helemaal.

Zelf zou ik overigens (ben ook 2 jaar teambaas geweest trouwens) niet per se heel blij worden van iemand als leidinggevende zonder diploma.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Anoniem: 35872 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:52:
Deel cursussen zou ook kunnen, echter is deze opleiding al opgesplitst in losse modules. Je zou er meerdere jaren over kunnen doen.
1 module = 3 maand.

Je kunt gewoon per module betalen en stoppen. :-).

Ik heb vandaag een oriënterend gesprek aangevraagd bij de HU. Eerst kijken wat daar uit komt, en hoe het met betalingen en studie opbouw zit.
Daarna opnieuw met mijn werkgever om tafel.
Thanks allen voor de input
Je zou natuurlijk ook een werkgever kunnen zoeken die op zoek is naar een doorgroeier en je nog veel meer kan bieden dan je huidige werkgever qua doorgroei, vergoeding en leuk werk :)
Werk zat momenteel, de IT'ers zijn niet aan te slepen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Ik heb t topic niet honderd procent doorgelezen, maar ik zie nergens de optie: sparen!!!

Spaar ervoor, ja dat kost ff. Misschien een jaar of twee/drie. Maar geen rentekosten, alle voordelen, en geen molensteen om je nek als het mislukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:11:
[...]

Waarom een HBO master en geen 'echte' master zoals op een universiteit? Ik snap die keuze eigenlijk niet helemaal.

Zelf zou ik overigens (ben ook 2 jaar teambaas geweest trouwens) niet per se heel blij worden van iemand als leidinggevende zonder diploma.
Dit is een master, hierna heb je de titel MSc. Dezelfde als bij de universiteit zover ik heb kunnen checken bij de OU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dus een HBO-master. Waarom specifiek die?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anoniem: 35872 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:30:
Dit is een master, hierna heb je de titel MSc. Dezelfde als bij de universiteit zover ik heb kunnen checken bij de OU.
HBO master geeft toch geen "MSc" / drs. maar een "M"?

De OU is een echte "universiteit" terwijl HBO's dat niet zijn en daarom maar zich het niet beschermde "University" noemen. Wat extra verwarrend is omdat de universiteiten zich sinds kort ook universiteit noemen.

[ Voor 27% gewijzigd door bombadil op 17-07-2018 13:43 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bombadil schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:26:
[...]

HBO master geeft wel MSc of MA (afhankelijk van de studierichting), maar geen drs. Die titel krijg je enkel van WO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Marber schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:26:
Ik heb t topic niet honderd procent doorgelezen, maar ik zie nergens de optie: sparen!!!

Spaar ervoor, ja dat kost ff. Misschien een jaar of twee/drie. Maar geen rentekosten, alle voordelen, en geen molensteen om je nek als het mislukt
"Even" 20K sparen (of meer) + normale reserve/buffer, kan voor sommige mensen snel boven de belastingvrije voet uitkomen en dan mag je er weer belasting over betalen.

Zoals ik eerder schetste, het kost "maar" €500 per jaar aan rente en dan kan je bij wijze van spreken morgen beginnen met een studie.

Het is maar net van welke kant je financiele insteek / ruimte bepaald wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 21:56

pythagorasABC

A²+B²=C²

MAX3400 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:38:
[...]
Zoals ik eerder schetste, het kost "maar" €500 per jaar aan rente en dan kan je bij wijze van spreken morgen beginnen met een studie.
Het kost "maar" €500 per jaar, en als je meer gaat verdienen vanwege deze studie kan het ook nog zeker financieel voordelig zijn om te lenen.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:33:
[...]

HBO master geeft wel MSc of MA (afhankelijk van de studierichting), maar geen drs. Die titel krijg je enkel van WO.
Dacht dat drs de oude titel was en MSc de nieuwe.. ik ben bij mijn WO master ook benoemd tot MSc. Er is me verteld dat ik optioneel nog drs kan voeren, maar dat dit eigenlijk iets uit het verleden is. Dus dan zou een HBO master inene gelijk staan aan een WO master? Vreemd..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Is ook niet juist:
hbo-master volgend op afgeronde hbo-master -> Master (M) gevolgd door vakgebied/beroepenveld
https://www.rijksoverheid...estudeerd-of-gepromoveerd
Dus nooit "MSc".
Anders zouden universitaire pre-masters ook weinig aanmeldingen krijgen denk ik.

Edit voor volledigheid: bij universitaire WO master staat er:
Doctorandus (drs.), meester (mr., ingenieur (ir.), Master of Arts (MA) of Master of Science (MSc), afhankelijk van de opleiding Doctorandus (drs.), meester (mr.), ingenieur (ir.) of Master (M), eventueel gevolgd door vakgebied

[ Voor 79% gewijzigd door bombadil op 17-07-2018 13:56 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Voor TS waarom zo'n dure master als je ook naar de OU (nu we het er toch over hebben) kan voor regulier tarief?

https://www.ou.nl/opleiding-overzicht?categorieen=Master
Business processmanagement en IT, Computer Science, Software Enginering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Ik zou gewoon gaan voor het LLL krediet van DUO. Is het ideaal ? Nee zeker niet maar wellicht voor nu de beste optie. Gaandeweg kun je wellicht nog iets regelen met een werkgever en de kosten. Je moet namelijk elk jaar aan DUO aangeven of je nog steeds zelf de kosten betaalt of een werkgever.

Hoe eerder je kunt beginnen met de opleiding hoe beter denk ik. Er zijn mensen die niet tegen de diploma eis aanlopen en er zijn mensen (waaronder ik, zelfs met ervaring) die wel tegen die eis aanlopen om bij bepaalde bedrijven binnen te kunnen komen of in aanmerking te kunnen komen voor een hogere functie.

Zelf moet ik nog max een jaar en dan ben ik hopelijk klaar. *O*

Cuddos dat je alsnog gaat voor een hbo diploma :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

LLL, staat dat voor Lekker Lang Lenen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 21:58
bombadil schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:26:
Op de pagina waar je zelf naar linkt, staat: "Vanaf 1 januari 2014 mag u zich als afgestudeerde hbo’er ook Bachelor of Master ‘of Arts’ en ‘of Science’ noemen. De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) moet uw hbo-opleiding hiervoor toestemming geven."

Daarnaast staat in de tabel achter hbo-master: "Master (M) gevolgd door vakgebied. Vanaf 2014 ook 'of Arts' en 'of Science'. Dit is afhankelijk van de opleiding en beoordeling door NVAO".

[ Voor 71% gewijzigd door Tochjo op 17-07-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Enfin, benieuwd waarom TS kiest voor een opleiding van 20K terwijl geld het probleem is en er goedkopere opties zijn...

Oplossing lijkt dan voor de handliggend.

[ Voor 80% gewijzigd door bombadil op 18-07-2018 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geld is niet zozeer het probleem, ik kan het lenen van de bank, DUO of mijn ouders.
Rente, terugbetaling etc kan ik allemaal dragen.

Waarom een studie van 20k? Geen idee, misschien omdat deze opleiding zo duur is?
Ik zit al een tijdje te googelen naar vergelijkbare opleidingen maar nergens vind ik een vergelijkbare opleiding.
De Masterclasses die gegeven worden kan ik op dit moment 1 op 1 mappen naar onze organisatiestructuur.

Ja, ik heb ook al een HBO papiertje (HBO ICT Beheer), maar nu wil ik echt doorgroeien naar een MT functie en mis best veel "Business" theorie/ervaring.
Ik zit al in een teamleider rol en zit nu een beetje op een 2 sprong, blijf ik in de techniek of ga ik me meer focussen op een management carriere?

Na enkele gesprekken met mensen uit mijn omgeving en ook met mijn werkgever ligt mijn ambitie toch meer richting MT of business consultancy functies dan hard-core techniek.

Dit topic was meer bedoelt om de manieren van bekostigen te bespreken, niet de haalbaarheid hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Marber schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:26:

En hoe doe je dat met dergelijke bedragen als je inkomen onder het minimum ligt? ;) Ik zit volgend jaar na het (hopelijk) afronden van het vwo met hetzelfde probleem: 30+, UWV betaald geen scholing en een werkgever vinden die iemand met een wajong-uitkering aanneemt is al moeilijk genoeg, dan ben nog niet eens over een opleiding begonnen...

Heb de kosten voor de vavo van het vorige schooljaar opgegeven bij de belasting, niet dat ik er veel voor terugkreeg (ongeveer een kwart) maar het is beter dan niets. De kosten voor het komende schooljaar ga ik ook nog invullen, daarna kan dat blijkbaar niet meer las ik ergens in dit topic.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Raven schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:01:
[...]

En hoe doe je dat met dergelijke bedragen als je inkomen onder het minimum ligt? ;)
Ik zeg ook niet dat sparen de enige oplossing is, vond het opvallend dat het nog niet als serieuze optie genoemd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
https://www.belastingdien...zonder_studiefinanciering
Levenlanglerenkrediet
Hebt u een levenlanglerenkrediet aangevraagd voor het volgen van een opleiding? Dan mag u de gemaakte studiekosten aftrekken. Het levenlanglerenkrediet is geen vergoeding voor de gemaakte studiekosten. U hoeft hier dus geen rekening mee te houden bij de berekening.
Alleen als je op een andere weg geld krijgt, dan is er minder of geen belastingaftrek. Lenen is niet krijgen.
Pagina: 1