Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor Mini-ITX gaming en workstation (€ 2000)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 20:14
Ik ben voornemens om deze week een nieuwe computer te kopen inclusief nieuwe (primaire) monitor. Over de meeste zaken ben ik inmiddels uit na het lezen en bekijken van een flinke berg reviews. Ik twijfel alleen nog of ik voor de Coffee Lake i5 of i7 moet gaan of toch de Ryzen 5 of 7. Tenslotte twijfel ik zeer over welke monitor ik moet kiezen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel eigenlijk alleen StarCraft II en CS:GO maar ben ook van plan om wat nieuwe games te gaan spelen. Het is voornamelijk een workstation waarbij ik vaak meerdere virtuele machines tegelijkertijd draai. Ik wil mijn nieuwe PC graag op mijn bureau hebben en ga daarom een Mini-ITX computer bouwen. Het wordt echter wel een "grote" Mini-ITX variant want ik wil graag een AIO waterkoeler. Het is meer dat ik niet meer een normaal of groot ATX systeem wil (ik heb nu een Fractal Design Define R4 onder mijn bureau).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de € 2000 inclusief nieuwe (primaire) monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ben voorlopig nog niet van plan om mijn videokaart te upgraden en ik heb onlangs een tweede monitor gekocht voor het kijken van films, series en streams. Als ik toch games ga spelen die meer eisen kan ik later nog mijn videokaart upgraden. Dit zijn de onderdelen die ik meeneem:Systemen die ik heb samengesteld
Dit is het systeem wat ik heb samengesteld op basis van de Ryzen 7:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 321,-€ 321,-
1Asus ROG Strix X470-I Gaming€ 206,-€ 206,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 57,87€ 57,87
1Eizo Foris FS2735 Zwart€ 1.049,-€ 1.049,-
1Corsair Hydro H100i v2€ 105,95€ 105,95
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 219,-€ 219,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 80,94€ 80,94
1Samsung 970 Evo 500GB€ 164,70€ 164,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.204,46

Dit is het systeem wat ik heb geconfigureerd op basis van de i7:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1Asus ROG Strix Z370-I Gaming€ 194,-€ 194,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 57,87€ 57,87
1Corsair Hydro H100i v2€ 105,95€ 105,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 220,99€ 220,99
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 80,94€ 80,94
1Samsung 970 Evo 500GB€ 164,70€ 164,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.222,45

AMD of Intel en hoe zit het met de kwaliteit van Mini-ITX moederborden voor beide?
Ik ben nog steeds niet 100% zeker van mijn keus voor AMD of Intel. Aangezien ik een Mini-ITX computer wil is mijn keuze voor moederborden voor de Ryzen 7 erg beperkt. Ik had in een ander topic gelezen dat de kwaliteit van de Mini-ITX moederborden voor Ryzen 7 niet geweldig is. Kan iemand hier iets meer over vertellen en hoe zit het bij de i7 Mini-ITX moederborden? Qua prijs verschilt het niet zoveel. Kwaliteit en stabiliteit van het systeem staan bij mij voorop.

Welke monitor?
Dit is nog het grootste probleem. Ik wil graag een 27", 1440p, IPS en 144Hz monitor hebben met bij voorkeur ook FreeSync ondersteuning omdat ik nu een AMD videokaart heb. Als ik op basis van deze wensen selecteer kom ik op deze drie producten uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer XF270HUA Zwart€ 447,49€ 447,49
1Nixeus EDG 27" Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.496,49

De Acer twijfel ik over omdat deze maar bij weinig shops te koop is. De Nixeus is nog niet uit in Europa en de EIZO heeft een heel stevig prijskaartje. Is deze monitor zijn geld wel waard of moet ik toch voor die Acer gaan als ik die ergens kan bestellen? Het vreemde is dat de Acer niet eens terug te vinden is op de Nederlandse website maar wel op de Duitse. Ik heb er wel goede reviews over gelezen:De EIZO en Acer zijn de enige twee schermen met 1440p, IPS en 144 Hz plus FreeSync die tot 144Hz gaat

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt een voorkeur voor merken. Ik heb goede ervaringen met Asus moederborden maar ik sta open voor alternatieven. Ik heb gelezen dat de ASRock moederborden ook goed zijn. Dit zijn eventuele alternatieven voor respectievelijk het AMD en Intel systeem.Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Suggesties voor andere behuizingen zijn welkom. Ik heb de footprint van de Fractal Design Define Nano S bekeken en dat past mooi op mijn bureau achter mijn monitor. Ik sta open voor alternatieven op gebied van de behuizing en CPU koeler. De combinatie van deze twee onderdelen vind ik ook interessantGa je overklokken?
Ik ben niet van plan om handmatig te gaan overclocken maar wel gebruik maken van beschikbare optimalisaties via de BIOS.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb mijn vragen eigenlijk hierboven al gesteld. Graag ontvang ik een kritische blik op de configuraties die ik heb samengesteld en ik hoop eruit te komen met de monitor keus en of ik voor AMD of Intel moet gaan. Kwaliteit en duurzaamheid staan bij mij voorop, ik doe doorgaans 8-10 jaar met een monitor en mijn huidige PC heb ik in 2013 gekocht (in 2016 een nieuwe videokaart) en inmiddels vind ik het tijd voor een leuke upgrade.

Alle reacties

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 10:25
In csgo en sc2 kan het misschien wel lukken maar voor grafisch intensievere games kom je niet op 144hz met 1440p en een R9 380, dus ben je daar wel van bewust. Zelfs met een 1080ti wordt dat al lastig.

Verder wat monitor betreft, Eizo is echt een merk voor content creators - focus is niet gaming. Kleurechtheid en dergelijke spelen hierbij een veel grotere rol dan bij een gemiddelde gaming monitor. Het is aan jou of dat je het geld waard is.
Ik zie trouwens een aantal meer monitoren met jouw vereisten: categorie: Monitoren. Ik zou dan kiezen voor de Asus Swift of Acer Predator - deze zijn echt gemaakt voor gaming en hebben een wat meer competatieve prijs.

Dan moet ik ook nog even vermelden dat een NVMe SSD niet echt de meerprijs is voor de extra prestatie die het heeft boven SATA SSDs. Doe je het omdat je geen 2.5" SSD kwijt wilt, zijn er ook M.2 SATA SSDs zoals pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB. Beide door jou gekozen moederborden ondersteunen SATA M.2 SSDs.

Ik heb helaas geen ervaring met AM4 Mini-ITX borden, dus daar kan ik je niet verder helpen. Het is mij wel altijd opgevallen dat er inderdaad weinig opties zijn voor AM4 en Mini-ITX, wat wellicht iets zegt over de feasibility van deze combinatie.

[ Voor 77% gewijzigd door Nycrea op 17-07-2018 08:33 ]

🇺🇦

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 20:14
Ik had alvast een nieuwe 2.0 speaker-set besteld voor op mijn bureau en deze zijn vandaag aangekomen. En nu dat ik ze op mijn bureau heb staan ben ik tot de conclusie gekomen dat het toch wel lastig en druk op mijn bureau wordt als ik er ook nog een kast op heb staan. Dus ik denk dat ik mijn beslissing om te gaan voor een Mini-ITX systeem moet herzien. Wellicht kan ik dan beter gaan voor een MicroATX behuizing en moederbord. Dan is mijn keuze ook iets groter. ATX is ook geen probleem maar ik wil wel kleinere kast dan mijn huidige Fractal Design Define R4. Ik heb daar nu namelijk zeer veel loze ruimte in. Wellicht kan ik de kast onder mijn bureau nog op een soort verhoging plaatsen om stof inname te beperken (dat was één van de redenen om mijn nieuwe PC op mijn bureau te hebben in plaats van eronder).

@Nycrea

Oh sorry, ik had je gewijzigde reactie nog niet gelezen alleen je opmerking over de videokaart die niet toereikend zal zijn voor nieuwe games.

Ik heb die andere monitoren inderdaad bekeken. Momenteel heb ik ook een EIZO namelijk een eerste generatie EIZO Foris. Deze is alweer bijna 10 jaar oud. Ik echt toch wel veel waarde aan een goede kwaliteit monitor. De reden waarom ik twijfel over die Asus en Acer monitors die je hebt genoemd is dat ik veel slechte ervaringen lees over deze schermen.

De meerprijs voor een NVMe SSD is het mij wel waard. Mijn budget is uiteindelijk nog rekbaar tot ongeveer € 2100 exclusief BTW.

[ Voor 34% gewijzigd door Mannekino op 17-07-2018 21:05 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-11 22:14
Als je echt een goede monitor wil met goede support is de EIZO je enige keus. Dat het geen gamer monitor is, is imo niet waar, er zitten zelfs gamer specifieke opties op dit scherm. Daarnaast is dit de enige monitor die voldoet aan je eisen en waarbij de QA wel in orde is.. ASUS, Acer etc is hit and miss, vooral miss helaas.

edit: Nixeus heb ik ook een tijd gevolgd, die komt imo niet meer naar de EU, kan je natuurlijk wel importeren maar dan zit je met support en dure verzendkosten als er toch iets is, dus zou ik zelf niet doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Lord_Dain op 19-07-2018 19:45 ]