Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loemoemba1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-12-2024
Mensen,

Er zit iets mij niet zo lekker.
Ik begin officieel 1 september met mijn opleiding (HBO ICT Windesheim in Zwolle).
De bruisdagen (kennismakingsdagen) zijn op 28 en 29 augustus. Daarna begint dus de studie.

Nou zit ik met het volgende;

Voordat ik me inschreef voor de opleiding heb ik een vakantie geboekt. Het gaat om 2 weken lang. Van 7 september t/m 23 september.

Ik kan dus naar de bruisdagen en ook de eerste week van de studie. Die weer daarop zou ik dus weggaan.
Doen ze hier moeilijk over? Heeft iemand misschien dezelfde ervaring?

Dit staat op de website van Windesheim:

''Een collegeweek bij HBO-ICT
De studielast van de opleiding HBO-ICT bedraagt gemiddeld 40 uur per week, waarvan 16 contacturen. De overige studie-uren besteed je aan zelfstudie, zoals het voorbereiden van lessen, maar ook aan projecten waarmee je meestal in projectgroepen aan de slag gaat.

Groeten,

Daniek

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Wat denk je zelf?
Lijkt het jou handig of gemakkelijk om de tweede en derde week van je nieuwe opleiding te missen?
Een ietwat rare beslissing om je vakantie 'na de zomervakantie' te plannen, terwijl je juist met een nieuwe opleiding begint. Maar okee, iedereen heeft zijn eigen prioriteiten blijkbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 16-07-2018 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loemoemba1
Henk007 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:47:
Wat denk je zelf?
Lijkt het jou handig of gemakkelijk om de tweede en derde week van je nieuwe opleiding te missen?
Een ietwat rare beslissing om je vakantie 'na de zomervakantie' te plannen, terwijl je juist met een nieuwe opleiding begint. Maar okee, iedereen heeft zijn eigen prioriteiten blijkbaar.
Dank voor je antwoord. Ik begrijp je stelling.

Echter heb ik de vakantie al geboekt voordat ik me inschreef voor de opleiding (zelfs voordat ik wist of ik überhaupt nog ging studeren).

Dus over prioriteiten. Mijn prio ligt absoluut bij de opleiding maar doordat ik al geboekt heb en dus ook al betaald, is mijn dilemma groot in mijn perspectief.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom zouden ze daar moeilijk over doen? Het is het hoger onderwijs, hier wordt er verwacht dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt en toont... als jij op vakantie wil zijn en daarmee het begin van je studie mist.. tja, als je daardoor je tentamens niet haalt is het jouw probleem. Je HBO zal het een worst wezen, zo lang je maar collegegeld aftikt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jordymt
  • Laatst online: 15-05 19:49
SmurfLink schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:59:
Waarom zouden ze daar moeilijk over doen? Het is het hoger onderwijs, hier wordt er verwacht dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt en toont... als jij op vakantie wil zijn en daarmee het begin van je studie mist.. tja, als je daardoor je tentamens niet haalt is het jouw probleem. Je HBO zal het een worst wezen, zo lang je maar collegegeld aftikt.
Dus niet. Op het hbo (uit eigen ervaring zeker op Windesheim) zijn een aantal uren mogelijk verplicht. Als je dan 2x mist, mag je het vak de volgende periode pas weer opnieuw doen, indien mogelijk. En ook dan moet je weer alle uren aanwezig zijn. Je brengt dus enkel jezelf ermee in de problemen.

Wat je trouwens zou kunnen doen is even een mailtje naar het hoofd van je opleiding sturen, ben je er zo achter. Nu is Windesheim sinds deze week wel met vakantie, dus of je ook antwoord krijgt is een tweede..

[ Voor 12% gewijzigd door Jordymt op 16-07-2018 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 19:12

Zenix

BOE!

De zijn inderdaad vakken met verplichte aanwezigheid. Indien je van tevoren actie onderneemt en het niet op een beloop laat gaan, verwacht ik wel enige medewerking. Vraag ook wat je kan doen qua voorwerk, zodat je het makkelijker kan compenseren. Dit laat ook zien dat je het wel serieus neemt.

In de eerste week valt het qua stof wel mee, tweede wordt het iets meer. Ik zou vooral via codecademy HTML, CSS, en PHP en SQL gaan leren in de vakantie. Webprogrammeren is een essentieel onderdeel het eerste semester en onderdeel van het project. Als je hiermee een voorsprong hebt kan je die eerste twee weken makkelijker missen. Daarnaast kan je al wat inlezen in UML, user stories etc.

Een groter probleem is het project. Je doet project met 5 anderen, die zien jou twee weken niet. Dit zal niet iedereen waarderen. Maar als jij gelijk je waarde laat zien, werk gaat oppakken en inhalen dan zal dat snel vergeten worden. Het valt of staat met je instelling.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 16-07-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loemoemba1
Zenix schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:10:
De zijn inderdaad vakken met verplichte aanwezigheid. Indien je van tevoren actie onderneemt en het niet op een beloop laat gaan, verwacht ik wel enige medewerking. Vraag ook wat je kan doen qua voorwerk, zodat je het makkelijker kan compenseren. Dit laat ook zien dat je het wel serieus neemt.

In de eerste week valt het qua stof wel mee, tweede wordt het iets meer. Ik zou vooral via codecademy HTML, CSS, en PHP en SQL gaan leren in de vakantie. Webprogrammeren is een essentieel onderdeel het eerste semester en onderdeel van het project. Als je hiermee een voorsprong hebt kan je die eerste twee weken makkelijker missen. Daarnaast kan je al wat inlezen in UML, user stories etc.
Dank voor de reactie! Lucht een beetje op. Ik ga morgen even bellen naar het windesheim om alles een beetje op te helderen. Mag ik trouwens vragen waar jij deze info vandaan hebt? Ben je toevalliig student ICT op het Windesheim in Zwolle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 19:12

Zenix

BOE!

loemoemba1 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:13:
[...]

Dank voor de reactie! Lucht een beetje op. Ik ga morgen even bellen naar het windesheim om alles een beetje op te helderen. Mag ik trouwens vragen waar jij deze info vandaan hebt? Ben je toevalliig student ICT op het Windesheim in Zwolle?
Vorig jaar afgestudeerd. Ik heb geen medestudenten gehad die in het eerste jaar op vakantie waren, maar wel in het tweede jaar. Toen was dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loemoemba1
Oke, nou in ieder geval dank voor de informatie zover. Ik ga morgen even voor opheldering vragen. Ik deel het wel even voor de mensen die met dezelfde vraag zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kernkopper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 14:20
Ik zou me er niet te druk over maken, gewoon lekker op vakantie gaan. Wel is het verstandig, zoals eerder benoemd, om te kijken of je gewoon zoveel mogelijk kan blijven doen tijdens je vakantie. Zeker als het om een project gaat waar anderen van je afhankelijk zijn. Fijne vakantie alvast ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:00
Als je 18 bent zal het geen probleem zijn, gewoon even netjes laten weten. Ben je 17, dan kan het misschien een probleem zijn/worden omdat je leerplicht hebt.

Verder bij groepswerk zorgen dat je vooraf en achteraf voldoende doet en duidelijk extra inzet toont, jij bent tenslotte op vakantie geweest. Tijdens je eerst periode al een slechte naam opbouwen doet je in het vervolg mogelijk niet veel goed.

Overigens sluit ik mijzelf aan dat het best lomp is, gezien algemeen bekend is dat vervolgopleidingen begin september beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:23
Mijn ex-vriendin had het zelfde kunstje geflikt (Haagse Hogeschool). Die ging ook de eerste twee weken van haar studie op vakantie (en miste overigens ook de introductiedagen). Persoonlijk ben ik hier op tegen, ik zou zelf niet lekker het strand kunnen liggen. Maar goed.

Docenten boeit het overigens echt geen reet of je er wel of niet bent. Je zit er voor jezelf. Maar ze vonden het niet slim en zien het over het algemeen als een gebrek aan motivatie/slecht begin; je maakt geen goede indruk en je zal je best moeten doen als je er weer bent, die -1 weg te poetsen. Je zal namelijk geen sympathie kweken met je keuze.

Het resultaat bij mijn ex was dat ze moeilijker in de groep kwam, want er waren al kliekjes gevormd (dit is misschien voor jou niet van toepassing, want je bent er wel bij de introductiedagen).

Ik zou wel even je toekomstige mentor zsm betrekken bij je keuze en de situatie melden/uitleggen. Ze zal je niet tegenhouden, maar ik gok dat de mentor je wel zal waarschuwen dat je écht aan de bak moet als je terug bent (je punten behalen). ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Cheezborger op 16-07-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

Beetje apart wel gaat ook zeker geen goede indruk geven en je moet 2 weken inhalen.
Daarbij kan er van alles gebeuren tijdens de vakantie dat je misschien later terug bent.
Het is inderdaad algemeen bekend dat opleidingen eind augustus - begin september weer beginnen.
Tip : ga gewoon naar school en volgende vakantie plan je lekker 2 weken weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:47

MsG

Forumzwerver

Bij veel HBO-studies heb je projectgroepen waarin je samen aan iets werkt. Als je dan iemand in je groep hebt, die je na de introductieweek niet meer hebt gezien, terwijl alles voor iedereen nieuw is, is dat vaak erg nadelig. In het ergste geval wordt je uit je groep gezet en dien je het project het jaar er na in te halen.

Vrij bijzonder om dit zo te plannen in elk geval.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Eens met de meeste reacties: beter is het om je vakantie te annuleren. Als je geen annuleringsverzekering hebt, kun je proberen om de vakantie door te verkopen via bijv. marktplaats. Ik zou zeker proberen om die 2 weken gewoon naar school te gaan.

Overigens vind ik de reden die je geeft wel een beetje naïef... Hoezo 'wist je nog niet of je überhaupt een studie gaat doen'? Ben je daar pas vorige week over begonnen na te denken dan? Komt op mij wat ongeloofwaardig over, en doet mij vermoeden dat je bewust buiten de schoolvakanties hebt geboekt vanwege de kosten en nu van anderen hoort dat de school daar misschien moeilijk over gaat doen... Als ik het mis heb, sorry maar als ik deze conclusie trek doen waarschijnlijk meer mensen (ook docenten en studiebegeleider en klasgenoten) dat. En dat maakt geen goed indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:54
Maak je niet druk en ga gewoon lekker op vakantie. De mensen doen hier net of je jaren naar het buitenland vertrekt, terwijl we het over 10 dagen hebben. Bovendien ben je ook nog aanwezig op de introductiedagen en tijdens de eerste week.

Is het handig? Nee.
Gaat dit je een diploma kosten? Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt ook sterk van je persoonlijkheid af. Iemand met een vlotte babbel kan met wat kletsen en wat extra werk makkelijker terug in een groep komen dan iemand die hier wat meer moeite mee heeft.

De vakken zullen niet snel het probleem zijn, met zelfstudie haal je dat wel in. Projecten zijn het lastige punt. Als de teams in de tweede week gevormd worden zit je er dus al niet bij. En als ze in de eerste week gevormd worden moet jij ze overtuigen waarom je er de eerste weken niet bent en waarom dat heen probleem zal zijn. Met een vlotte babbel is dat minder lastig dan wanneer je dat duidelijk niet hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je zult met een achterstand starten. De vraag is hoe erg je dat vindt.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:28
Jordymt schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:00:
[...]

Dus niet. Op het hbo (uit eigen ervaring zeker op Windesheim) zijn een aantal uren mogelijk verplicht. Als je dan 2x mist, mag je het vak de volgende periode pas weer opnieuw doen, indien mogelijk. En ook dan moet je weer alle uren aanwezig zijn. Je brengt dus enkel jezelf ermee in de problemen.
Apart dat een HBO verplichte uren hebben!
Gelukkig had mijn opleiding dat niet.

Op mijn ex-opleiding wilde ze dat wel doen (beperken van tentamenmogelijkheden gekoppeld aan aanwezigheid), maar dat mocht niet volgens de regels. Volgens mij zelfs volgens de HBO-raad regels.
Dus ik heb de docenten toen kunnen terugfluiten :) (het goldt niet voor mijn jaar, ze wilde het in het eerste jaar invoeren, maar mocht dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 19:25

Theo

moederbord

In het middelbaar onderwijs is het tempo de eerste weken nogal laag, en wordt dit langzaam opgebouwd. eerste les is dan veelal een introlesje en wordt het vak, boeken en methode uitgelegd.

In het eerste jaar op de HTS doen ze dat niet; dan beginnen ze gelijk op volle kracht vanaf de eerste minuut. Sterker nog, de eerste paar maanden is het tempo veelal juist hoger zodat de afvallers van de opleiding eerder met de opleiding stoppen. Docenten willen geen tijd 'verspillen' aan personen die de opleiding niet afmaken, dus proberen ze zo snel mogelijk van de afvallers af te komen.

Als jij de eerste paar weken mist van de opleiding sta je niet met 1-0 achter. Je staat met 3-0 achter.. Die achterstand is lastig in te halen.Immers; je mist 120 uren aan kennis, opdrachten en projecten. Wanneer wil je dat inhalen? Daarna, naast je studie? Dan ben je dus anderhalve maand bezig met zelfstudie á 60 uur per week voordat je weer op het niveau zit van je klas; immers de lessen zul je niet echt kunnen volgen met je achterstand.. Je komt binnen in een klas waar je niet gelijk mee komt op het tempo omdat je de voorkennis van de vorige lessen mist. Je kan het ook niet bij medestudenten navragen omdat de sociale groepen al een beetje gevormd zijn. Projectgroepen zijn al gemaakt en projecten zijn al gestart. En dan mag je ook nog een vechten tegen het stigma dat je de kantjes er van af loopt.

Je kan twee dingen doen: Niet op vakantie gaan of in het voren gaan studeren. Ofwel nu al beginnen om de eerste maand van je studie afgerond te krijgen.. Die je één van beide niet dan zul je het heel, heel lastig gaan krijgen in het eerste jaar..

In het eerste jaar van mijn HTS opleiding (electrotechniek) had ik een week achterstand omdat ik te laat doorhad dat het tempo vanaf dag 1 al hoog was. Het heeft mij zeker een maand gekost om dat bij te werken, en zelfs daarna was het nog lastig om het eerste jaar af te ronden. (het afvalpercentage in het eerste half jaar was meer dan 50%, dit is net zoveel als het afval percentage als in de rest van de opleiding)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Ik heb zelf op Windesheim gezeten en de meeste opleidingscoördinatoren begrijpen het vaak wel. Ik had zelf ieder jaar dat ik de carnavalsvakantie vrij wilde zijn (kom zelf uit Limburg). Ik heb daarvoor ieder jaar van mijn studie extra opdrachten gedaan en een keer een inhaalcollege.

Nu ligt het er wel aan wat de huisregels van de opleiding zijn, mogelijk vereisen ze een x% aanwezigheid. Dit kan je uitrekenen met je coördinator.

Dat terzijde denk ik dat het mogelijk beter is om de vakantie te verplaatsen. Je hebt het over midden september dus tijd genoeg om het om te boeken naar eind augustus. Als je de eerste weken mist is dat zonde vanuit een leer en sociaal perspectief. Je leert nieuwe mensen kennen en begint niet met een achterstand aan je studie. Maar goed, dat is mijn mening.

Veel succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-05 19:18
Hoe heb je je reis geboekt, en met welke voorwaarden?

Wellicht dat je je reis nog naar voren kan halen, eventueel met bijbetaling omdat je in een duurdere periode gaat, augustus ipv spetember.

Annuleringsverzekering zal niet werken, het zelf accepteren van een studie zal doorgaans geen reden zijn die binnen de voorwaarden van een reisverzekering valt.

*edit* de vorige poster was met net voor :) :)

[ Voor 6% gewijzigd door smurfinmark op 18-07-2018 09:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwacht dat je of de eerste week projectgroepen maakt en daarin de boeman bent die weer tijdens de lesweken op vakantie gaat. Of dat er in de tweede of derde week projectgroepen gemaakt worden en jij geen groep hebt of mag aanschuiven bij het minst capabele groepje.

Met minst capabele groepje bedoel ik generalisatie waarschuwing gebaseerd op mijn ervaring:
  • ook afwezig i.v.m. vakantie;
  • afwezig omdat het eerste uur zo vroeg is;
  • afwezig omdat er zoveel tussenuren tussen zitten en lekker naar huis gaan;
  • afwezig omdat ze een kater hebben;
  • afwezig omdat ze liever willen blowen.
Je snapt dat dit 'soort' studenten ook uitval hebben van 90%.

Als je niet twee maar vier weken vakantie had genomen had ik je serieus aangeraden om te kiezen tussen één jaar later beginnen of de vakantie annuleren.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 18-07-2018 09:04 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Het perspectief ontbreekt een beetje.

Gaat het om een vakantie van 500 euro of van 2000 euro.?
Kun je de vakantie nog omboeken met een beetje meerkosten?
Hoe zitten die weken in elkaar en wat vindt Windesheim daarvan?

Op basis daarvan zou ik een keuze maken, maar het is gewoon niet goed doordacht.
Als je eerst denkt niet te gaan beginnen, maar dan alsnog inschrijft dan zou ik aan je planning gaan werken.
September is gewoon standaard start van de studie en er wordt niet voor niks gezegd dat een goed begin het halve werk is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 01:50:
Eens met de meeste reacties: beter is het om je vakantie te annuleren. Als je geen annuleringsverzekering hebt, kun je proberen om de vakantie door te verkopen via bijv. marktplaats.
En als je wel een annuleringsverzekering hebt, dan kun je alsnog proberen je vakantie door te verkopen want "slechte planning" valt vziw onder geen enkele dekking ;)

Enkele legitieme redenen om aanspraak te maken op een annuleringsverzekering van een vakantie:

-sterfgeval in de familie
-plotselinge ernstige ziekte
-onverwacht herexamen
-onverwachte toewijzing van een adoptiekind

etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 18:55
Ik zou gewoon op vakantie gaan en wanneer je terug bent 200% geven. Dus dat betekend dat je in de avonduren of vrije uren in je rooster de gemiste lessen zelfstandig gaat leren. De eerste 2 weken van elk jaar waren bij mij introlessen en kwam er nog niet echt veel bij kijken.

Dit zal je echter in leerjaar 3 en 4 wel niet meer lukken..dan heb je elk uur nodig om bij te benen (been there done that).

---
(Bouwkunde/Civiel, ZUYD Hogeschool Heerlen)

[ Voor 6% gewijzigd door pvink op 18-07-2018 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 17:30
HBO ICT, toen ik er nog zat iig, focust zich in de eerste weken van je blok op theorie en practica (levert vaak al punten op voor je tentamen) die je bagage geven voor het project wat je de weken erna op volle kracht af gaat maken. Mijn gevoel zegt dat je met een weekje vakantie nog wel weg komt, maar met twee weken wel erg veel gaat missen en je de aansluiting met je groepsleden volledig gaat missen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

pvink schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:41:
Ik zou gewoon op vakantie gaan en wanneer je terug bent 200% geven. Dus dat betekend dat je in de avonduren of vrije uren in je rooster de gemiste lessen zelfstandig gaat leren. De eerste 2 weken van elk jaar waren bij mij introlessen en kwam er nog niet echt veel bij kijken.

Dit zal je echter in leerjaar 3 en 4 wel niet meer lukken..dan heb je elk uur nodig om bij te benen (been there done that).
heel slecht advies. Want mogelijk betekent dit dat topicstarter te veel lessen mist en zo gelijk al mag stoppen. want je ervaring van "bij mij" is namelijk maar een voorbeeld waar in mijn ervaring dit compleet omgekeerd was. En dit is op dezelfde school als de topicstarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:25
Overleg gewoon met de opleiding. Als zij aangeven dat het kan met eventueel extra werk, gaan.

Sowieso een dom idee om een vakantie te boeken in de eerste weken van je nieuwe opleiding. In het ergste geval moet je een aantal vakken over doen en kost het je daardoor een extra jaar collegegeld. Lekker op vakantie gaan en 1800 extra betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 18:55
Awaken1 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:55:
[...]

heel slecht advies. Want mogelijk betekent dit dat topicstarter te veel lessen mist en zo gelijk al mag stoppen. want je ervaring van "bij mij" is namelijk maar een voorbeeld waar in mijn ervaring dit compleet omgekeerd was. En dit is op dezelfde school als de topicstarter.
Mocht het bij die school zo 'extreem' zijn, dan zal ik de vakantie inderdaad annuleren.

Bij mijn school kon je heel erg goed wegkomen met zelfstudie en wanneer je je best deed bij groepen waren ze niet zo moeilijk.

Komt er eigenlijk op neer dat je ze zult moeten bellen om zo uitsluitsel te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• David.S
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik zie hier bijzondere beweringen voorbij komen over de moeilijkheidsgraad van HBO. Beweringen dat je 60 uur aan zelfstudie hebt per week. Beweringen dat je het vooral maar niet moet doen want die twee weken ga je nooit meer compenseren. En vooral dat deze beweringen als feiten gebracht worden.

Ik denk echter dat dit per persoon verschilt. De een heeft 60 uur aan zelfstudie nodig om mee te komen, maar als ik naar mijn eigen opleiding kijk was dit echt niet meer dan 5 uur zelfstudie per week... Eerder mits je voldoende oplet in de les 0 uur... De meeste van mijn klasgenoten die overbleven aan het einde van de opleiding net zo. Daarentegen ben ik wel altijd aanwezig geweest en met uitzondering van misschien 2 á 3 lessen, elke les gevolgd.

Waar je meer zorgen om moet maken is jouw imago denk ik, want inderdaad zoals anderen zeggen kan het erg lastig zijn om van een bepaalde naam af te komen. Als jij de tweede en derde week wegblijft, kan ik mij voorstellen dat dit niet in dank afgenomen gaat worden door projectteamgenoten. Je had immers kunnen weten dat dit niet een goede periode is om een vakantie te boeken.
Als je toch op vakantie gaat, denk ik dat het verstandig is om sowieso de eerste week aanwezig te zijn en heel duidelijk maken dat jij het projectteam door jouw afwezigheid niet in gevaar brengt. Spreek uit dat jij je bewust bent van het feit dat het een ongelukkig moment is om op vakantie te gaan, maar alles er aan zal doen om jouw deel van het werk op tijd af te ronden.
Ik denk dat je op dit gebied ook weinig zal missen overigens. Ervaring heeft geleerd dat als er 8 weken gepland staan voor een project, de laatste 2 - 3 weken 80% van het werk gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als je perse op vakantie wilt kun je ook kijken of je in jan/feb kunt beginnen aan de studie (dit was op de universiteit i.i.g. vaak wel mogelijk, maar ik weet niet of het hier ook kan).

Anders zou ik zeggen proberen je vakantie om te boeken / verkopen / of in het ergste geval de kosten slikken.

Het is om hier boven aangegeven redenen niet aan te raden om een de eerste periode gelijk 2 weken te missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
NotSoSteady schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 01:57:
Maak je niet druk en ga gewoon lekker op vakantie. De mensen doen hier net of je jaren naar het buitenland vertrekt, terwijl we het over 10 dagen hebben. Bovendien ben je ook nog aanwezig op de introductiedagen en tijdens de eerste week.

Is het handig? Nee.
Gaat dit je een diploma kosten? Nee.
Eerste weken zijn wel cruciaal om jezelf wegwijs te maken. Bij de lessen wordt daar ook soort van rekening mee gehouden.

Als je twee weken later binnenkomt,
en je moet jezelf introduceren,
jezelf wegwijs maken,
en ook nog eens twee weken inhalen met stof dat je voor het eerst ziet.

Beter van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Laatst online: 05-05 09:27

Gelunox

Hardware addicted

Ik weet niet hoe het eerste jaar van windesheim er tegenwoordig uit ziet, maar zo'n 6 jaar geleden (toen ik er zat) gebeurde er niet zo veel in de eerste weken. Het is voornamelijk wat kennismaking met de materie, als je al wat programmeerkennis in huis heb mis je niet erg veel.

Desalniettemin zijn dat de weken waarin je bekend raakt met de werking van het schoolsysteem, en is het nog steeds minder handig als je die mist.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
HBO is volwassenenonderwijs. Als het goed is, kun je prima zelf prioriteiten stellen.

Als een vakantie tijdens de collegeweken prioriteit krijgt, moet je zelf ook zien hoe je de gemiste lesstof inloopt.

Projectgroepen zijn lastig. Als jouw groep niet akkoord gaat met jouw afwezigheid, moet je het betreffende project in de herkansing doen. Geen geweldig begin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:48
Ik zou de studie afzeggen en nog 11 maanden vakantie extra boeken. Als het je niet lukt om prioriteit aan je studie te geven ben je er misschien gewoon nog niet aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 16:45
Zou het zelf niet doen, mogelijk mis je zo de aansluiting bij de rest van de groep.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Laatst online: 12:54
Iblies schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:50:
[...]
Eerste weken zijn wel cruciaal om jezelf wegwijs te maken. Bij de lessen wordt daar ook soort van rekening mee gehouden.

Als je twee weken later binnenkomt,
en je moet jezelf introduceren,
jezelf wegwijs maken,
en ook nog eens twee weken inhalen met stof dat je voor het eerst ziet.

Beter van niet.
Je kan het ook als een goede manier zien om jezelf wegwijs te maken. Bovendien is hij gewoon aanwezig tijdens de introductiedagen en de eerste week. Het is zeker niet perfect, maar als je een beetje zelfstandig en sociaal bent prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:59
Sorry dat ik het zeg, maar als je al twijfelde over of je een studie wilde gaan doen dan ga je toch geen vakantie boeken voor in September? Als je niet was gestart met de studie dan was dat inderdaad prima, maar aangezien je het nog niet zeker wist zou ik het risico nooit nemen.

Hoe reageert de hogeschool op deze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 08:54
TheBrut3 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:56:
Als je 18 bent zal het geen probleem zijn, gewoon even netjes laten weten. Ben je 17, dan kan het misschien een probleem zijn/worden omdat je leerplicht hebt.
Gezien TS naar het hbo gaat, is de kans groot dat hij al een havo- of mbo-diploma heeft.
Met een startkwalificatie heb je meer kans op een baan. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger. De overheid wil dat meer leerlingen een startkwalificatie halen. Daarom vallen leerlingen van 16 tot 18 jaar onder de kwalificatieplicht.
Bron: https://www.rijksoverheid...-startkwalificatie-hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 22:23
Vakantie verzetten? is dat geen optie? ( soms is een reisorganisatie meegaand )

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• loemoemba1
Dank voor alle reacties!

Ik zal de situatie even uitleggen voor de mensen die mijn complete beeld willen zien en dus (kunnen) begrijpen waar ik mee zit.

Ik zie reacties die gewoon te kort door de bocht zijn en ik zie reacties met een argumenten.

Vorig jaar 2017 ben ik afgestudeerd aan het Deltion in Zwolle als grafische vormgever. De interesse naar het zelf kunnen programmeren en het bijv. maken van websites, apps en dergelijke is er altijd geweest.
Eigenlijk was ik niet van plan om na deze studie nog een andere studie te doen, omdat ik gewoon het werkveld in wilde. Afgelopen jaar ben ik er achtergekomen dat de grafische tak een lastige branche is en ben ik gaan werken, maar helaas de ongeschoolde baantjes die totaal geen aansluiting bij mijn ambitie hebben. Eerst dacht ik ''Ach.. als ik maar een stabiel salaris heb''. Dit heeft mij dus best genekt op een moment en besloot weer te gaan studeren. Ik ben toen in januari naar wat voorlichtingen geweest op hoge scholen. Ik wilde duaal gaan leren, dat stond vast omdat ik een huisje heb en mijn vaste lasten moet kunnen betalen.

In de tussentijd ben ik verder gegaan werken. Toen de opleiding dus dichterbij kwam (maart / april) ben ik alles uit gaan rekenen en heb ik wat navraag gedaan over geld verdienen en werken. Uit dit onderzoek kwam dat de verdiensten bij een duale opleiding te laag is voor mijn vaste lasten (dacht rond de 650 euro). Begrijp me niet verkeerd. Dit is veel geld en ik zou in elke andere situatie waarin ik mijn lasten gewoon kon betalen zonder twijfelen ervoor 100% voor kiezen (zelfs al hield ik 0,25 cent over per maand). Door deze conclusie schrok ik natuurlijk en besloot maar nog een jaar door te werken om te sparen.

Toen ik dit besloten had, heb ik samen met mijn vriendin een vakantie geboekt om ff alle zooi van het afgelopen jaar van ons af te gooien (zij werkt ook fulltime en kon geen andere data voor haar vakantie krijgen omdat collega's met kinderen voor gaan, dus verzetten lukt gewoonweg niet). Niks aan de hand in principe want ik ging toch nog een jaar door werken. scheelt in september alleen maar geld dacht ik.

Maar omdat ik mijn werk zo verschrikkelijk vond heb ik de keuze gemaakt om voltijd te doen (waarin ik dus kan lenen en nog een bijbaantje kan zoeken, waardoor ik op een hoger ''salaris'' uit kom, aangezien je bij deeltijd/duaal niet kan lenen). Mensen zullen er vast anders over denken maar voor mij was het geen optie om door te werken, want ik werd er gewoon energieloos en doodongelukkig van.

Dit is de reden waarom ik destijds in september heb geboekt. Dus lees het ff en reageer dan. ipv te zeggen dat het zo naief, dom en ongeinteresseerd is want dat is de oplossing niet. Ik zal 400% geven voor die opleiding en ben (juist door het afgelopen jaar) SUPER gemotiveerd. Al zou ik bijwijze van spreken het eerste halve jaar als voorwerkt moeten doen, dan zou ik het er nog voor over hebben. De vakantie gaat om veel geld. Bekijk de situatie even vanuit mijn ogen en concludeer dan even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:19
Ik zou adviseren na te vragen wat er die eerste paar weken gedaan wordt. Gaat het echt om groepswerk of om praktische opdrachten, zou ik je aanraden om te proberen de vakantie te verzetten of door te verkopen, aangezien je anders of in het minder capabele groepje dat True beschrijft terecht gaat komen of achter de feiten aan blijft lopen omdat praktische opdrachten nou eenmaal veel tijd kosten, gaat het vooral om theorie die je toch al kent dan kan het weinig kwaad om toch te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJschr
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02-2022
Exact wat @Transportman zegt. Mijn toelichting: Op het HBO ben je afhankelijk van andere door de vele groepsopdrachten. Aan het begin van de opleiding wil je het liefst zo snel mogelijk de flapdrollen en meelifters eruit filteren, want daar wil je niet mee samenwerken. Ga je direct op vakantie dan wordt jij gezien als zo'n flapdrol. Dat klinkt hard, maar je medestudenten filteren ook en je wilt niet dat het je blijft achtervolgen tijdens je studie. Het bespaart je zoveel frustraties en extra werk als je in capabele groepjes terecht komt.

[ Voor 3% gewijzigd door JJschr op 18-07-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimr92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-03 16:05
Je geeft aan dat je in jezelf wil investeren, daar zou ik dan ook vanaf het begin mee starten. Je komt van een grafische opleiding en hetgeen waar je nu aan begint zal voornamelijk technisch zijn. Onderschat dit a.u.b. niet! Ik heb de afgelopen twee jaar een mastertraject doorlopen waarbij veel mensen weinig technische/programmeerkennis hadden. Veel van heb hebben het niet gehaald; voornamelijk omdat ze er te weinig tijd in staken.

Ik geef je een tip: annuleer deze vakantie en boek iets in oktober/december. Je begint aan een opleiding die genoeg verassingen met zich mee zal brengen. Beginnen met een achterstand leidt vaak tot een jaar vol herkansingen, stress en irritaties.

Maar, doe vooral wat jij denkt dat het beste is. Onze reflectie is ook enkel een mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:26
Ik ben 3 jaar geleden met HBO ICT gestart op Windesheim. Er werd mij bij de intake al gezegd dat ik het beste even op www.codecademy.com kon kijken en kon oefenen. Verder viel het allemaal reuze mee. Destijds had ik geen groepswerk in de eerste periode. Wel wat verplichte lessen maar ik verwacht dat je daar in overleg wel uit komt. Het gaat dan vooral om coaching/ studiebegeleiding.

Ik zou de vakantie gewoon door laten gaan maar wel even zorgen dat je de presentaties van de lessen al door hebt genomen en bij blijft met je huiswerk. Dan komt het echt wel goed. Als je vragen hebt kun je ze altijd wel stellen aan de docenten of andere klasgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekel_
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 18:22
De eerste twee weken van HBO-ICT worden dit jaar waarschijnlijk anders gegeven dan voorgaande jaren: er wordt twee weken lang een apart project gedaan. Dit zal waarschijnlijk met Raspberry Pi's zijn. Je hebt dan kans dat je EC's misloopt, goed begin van je HBO opleiding zullen we maar zeggen.

Verder is er op het HBO-ICT verplicht om aanwezig te zijn bij de contactmomenten van projecten. Als je een paar keer niet komt opdagen, dan heb je een grote kans dat je een onvoldoende voor je project krijgt. En dat wil niemand natuurlijk.

Ik zou je ook echt aanraden om je vakantie te annuleren, als dit niet lukt zou ik ontzettend snel contact zoeken met de school om oplossing te vinden.

EDIT: met onvoldoende voor je project bedoel ik dat er bij HBO-ICT knock-out criteria's zijn. Bijv. voor teveel spelfouten. Dus als je dat project mist, dan heb je een knock-out criteria te pakken en is je eerste kans weg. Geen kans op cum laude meer dan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Rekel_ op 18-07-2018 20:40 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Rekel_ schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:25:
De eerste twee weken van HBO-ICT worden dit jaar waarschijnlijk anders gegeven dan voorgaande jaren: er wordt twee weken lang een apart project gedaan. Dit zal waarschijnlijk met Raspberry Pi's zijn. Je hebt dan kans dat je EC's misloopt, goed begin van je HBO opleiding zullen we maar zeggen.

Verder is er op het HBO-ICT verplicht om aanwezig te zijn bij de contactmomenten van projecten. Als je een paar keer niet komt opdagen, dan heb je een grote kans dat je een onvoldoende voor je project krijgt. En dat wil niemand natuurlijk.

Ik zou je ook echt aanraden om je vakantie te annuleren, als dit niet lukt zou ik ontzettend snel contact zoeken met de school om oplossing te vinden.
Aanvullend hierop is het ook verplicht om bij de coaching/loopbaan contact momenten aanwezig te zijn waarvan 1 van de eerste weken waarschijnlijk de eerste is... Dat moet je sowieso ook regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 09:57
Zoals hierboven al is genoemd, je start op Windesheim direct met een project en dien je bij de lessen coaching aanwezig te zijn.

Ik ben helaas gestopt met HBO ICT op Windesheim. Het project liep niet goed. Uitgerekend ons projectgroepje bestond uit debielen die nooit aanwezig waren, ook niet tijdens coaching. Hierdoor werden we uiteindelijk als groep hierop afgerekend, ondanks dat ik meerdere malen had aangegeven dat dit mis zou gaan en elke week behoorlijk geïrriteerd bij de coach zat...

Zorg er dus voor dat je direct met je groep een goede relatie opbouwt en onderneem actie als het mis dreigt te gaan. In mijn geval helaas geen geluk gehad, maar er zijn ook zat anderen die wel geluk hadden en door mochten gaan met de opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW M
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
Ondanks dat er veel argumenten zijn om toch op vakantie te gaan, wil ik het je toch afraden. Ik begrijp de situatie die je beschrijft en ik gun je ook zeker je vakantie, maar in de eerste lesweken gebeuren belangrijke dingen. Wellicht niet op het gebied van de studie zelf, maar wel alles daarom heen. Kennis maken met je klas/studiegenoten, de school, docenten en het studeren op het HBO.

Ik wil je absoluut niet bang maken, maar houd er rekening mee dat mensen die van het Deltion komen geen hele goede naam hebben als ze op het Windesheim beginnen. (dit is volkomen onterecht, maar dat ter zijde). Wanneer je je in de eerste weken niet laat zien, ben ik bang dat je in het hoekje wordt geschaard bij de mensen waarvan ze direct al inschatten dat ze het niet gaan halen. Het zal lastig zijn van dat vooroordeel af te komen. Daarnaast heb je het groepsproject, wat volgens de kenners hierboven bij jouw opleiding al in de eerste weken begint. Als je wordt ingedeeld in een projectgroep, en je bent de eerste twee weken niet aanwezig bij de vergadering, zal je dit, ben ik bang niet in dank worden afgenomen. Iedereen in de project groep begint aan een nieuwe opleiding, en waarschijnlijk voor het eerst op het HBO. Daarom wil iedereen er in het begin het beste van maken, de kans is daarom aanwezig dat je misschien uit de projectgroep wordt gezet.

Zorg er dus in ieder geval voor, dat als je toch op vakantie gaat, je je zaakjes heel goed van te voren regelt. Dus alle docenten inlichten, maar ook je klasgenoten en projectgroep leden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
BMW M schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:08:
Ondanks dat er veel argumenten zijn om toch op vakantie te gaan, wil ik het je toch afraden. Ik begrijp de situatie die je beschrijft en ik gun je ook zeker je vakantie, maar in de eerste lesweken gebeuren belangrijke dingen. Wellicht niet op het gebied van de studie zelf, maar wel alles daarom heen. Kennis maken met je klas/studiegenoten, de school, docenten en het studeren op het HBO.

Ik wil je absoluut niet bang maken, maar houd er rekening mee dat mensen die van het Deltion komen geen hele goede naam hebben als ze op het Windesheim beginnen. (dit is volkomen onterecht, maar dat ter zijde). Wanneer je je in de eerste weken niet laat zien, ben ik bang dat je in het hoekje wordt geschaard bij de mensen waarvan ze direct al inschatten dat ze het niet gaan halen. Het zal lastig zijn van dat vooroordeel af te komen. Daarnaast heb je het groepsproject, wat volgens de kenners hierboven bij jouw opleiding al in de eerste weken begint. Als je wordt ingedeeld in een projectgroep, en je bent de eerste twee weken niet aanwezig bij de vergadering, zal je dit, ben ik bang niet in dank worden afgenomen. Iedereen in de project groep begint aan een nieuwe opleiding, en waarschijnlijk voor het eerst op het HBO. Daarom wil iedereen er in het begin het beste van maken, de kans is daarom aanwezig dat je misschien uit de projectgroep wordt gezet.

Zorg er dus in ieder geval voor, dat als je toch op vakantie gaat, je je zaakjes heel goed van te voren regelt. Dus alle docenten inlichten, maar ook je klasgenoten en projectgroep leden.
Windesheim heeft sowieso al niet zo'n hoge pet op van MBO'ers. Andere hogescholen ook niet. MBO'ers vallen volgens mij procentueel gezien ook het meeste uit in het eerste jaar omdat de werkdruk fors hoger ligt en niet iedereen daar in mee kan komen. Natuurlijk zullen er ook havo'ers zijn die uitvallen, maar het viel mij wel op dat dit veel minder zijn.

Ik zie wel dat er de laatste tijd veel acties worden ondernomen om het uitvalspercentage naar beneden te krijgen, maar ik denk eerlijk gezegd dat het direct op het MBO vanaf het eerste leerjaar daar al flink moet worden aangepakt.

Hogescholen mogen nu namelijk de shit opruimen van MBO scholen die hun opleidingen niet voor elkaar hebben en de diploma's bijna weg geven.

Zolang de overheid alleen maar pusht op hoger opgeleiden en de middelbare opleidingen in het verdomhoekje laten zitten, zal er weinig aan het probleem worden opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door krakendmodem op 18-07-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 16:34
Kun je op vakantie niet gewoon ook verder gaan met de studie? 's Ochtends even lezen, 's middags op het strand en na het eten nog even aan een opdracht werken? Twee weken compleet niks doen gaat niet goedkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 09:16
maandag zei je dat je zeker de dag erna zou bellen om opheldering te vragen. We zijn nu woensdagavond en blijkbaar ben je nog steeds niet op de hoogte. Ik hoop dat je intussen pogingen ondernomen hebt om die school te contacteren. Indien niet stel ik mij nu al vragen bij uw motivatie want je zult idd dingen zelfstandig moeten aanpakken om te zorgen dat je voorbereid bent op uw afwezigheid. Beter een voorsprong dan achteraf alles inhalen, want dan ben je gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

En toen had je buikgriep de eerste 2 weken.. net zo ‘vervelend’.
Ik doe zelf de deeltijdopleiding, dus alles wat ‘jullie’ in een week doen doen ‘wij’ in 8 uur ofzo.
Lekker op vakantie gaan als je denkt dat het het allemaal aankan. Stof is gewoon online beschikbaar. Eerste week stelt sowieso weinig voor. Succes en fijne vakantie.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW M
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
krakendmodem schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:17:
[...]

Windesheim heeft sowieso al niet zo'n hoge pet op van MBO'ers. Andere hogescholen ook niet. MBO'ers vallen volgens mij procentueel gezien ook het meeste uit in het eerste jaar omdat de werkdruk fors hoger ligt en niet iedereen daar in mee kan komen. Natuurlijk zullen er ook havo'ers zijn die uitvallen, maar het viel mij wel op dat dit veel minder zijn.

Ik zie wel dat er de laatste tijd veel acties worden ondernomen om het uitvalspercentage naar beneden te krijgen, maar ik denk eerlijk gezegd dat het direct op het MBO vanaf het eerste leerjaar daar al flink moet worden aangepakt.

Hogescholen mogen nu namelijk de shit opruimen van MBO scholen die hun opleidingen niet voor elkaar hebben en de diploma's bijna weg geven.

Zolang de overheid alleen maar pusht op hoger opgeleiden en de middelbare opleidingen in het verdomhoekje laten zitten, zal er weinig aan het probleem worden opgelost.
Dat ben ik niet helemaal met je eens krakendmodem. Het is te simpel om alle MBO'ers over één kam te scheren. Ik heb zelf ook op het Deltion gezeten, MBO dus, en ik durf met zekerheid te zeggen dat daar opleidingen zijn die inhoudelijk op sommige vlakken op hoog niveau zitten, en goed voorberreiden op het HBO. De technische opleidingen van Deltion bieden een HBO doorstroomtraject ism Windesheim aan. Het probleem dat je schetst gaat meer over de ''droeftoeters'' die er niks van willen maken en totaal ongeïnteresseerd zijn en mensen die op het MBO een pretopleiding doen, die opleiden voor werkloosheid. Maar ook daar zitten een aantal heel gemotiveerde leerlingen, niet in grote getalen, maar ze zijn er zeker. Het is zonde om juist die gemotiveerde MBO'ers, die ooit door een verkeerd schooladvies, of een laatbloeier die daar terecht is gekomen, geen toegang te geven tot het HBO.

Ik ben het met je eens als je zegt dat HBO instellingen strenger moeten handhaven op de studievoortgang, en dan met name de EC's. In januari niet voldoende punten = vertrekken. Dan houd je de tweede helft van het jaar een gemotiveerde groep over bestaande uit MBO'ers, Havisten en wellicht VWO'ers. Vergeet btw ook niet dat MBO'ers meer van de wereld hebben gezien (stages etc), dan de Havisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 22:14
Is het een optie je vakantie te ruilen met een ander week of iemand anders

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
BMW M schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 00:26:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens krakendmodem. Het is te simpel om alle MBO'ers over één kam te scheren. Ik heb zelf ook op het Deltion gezeten, MBO dus, en ik durf met zekerheid te zeggen dat daar opleidingen zijn die inhoudelijk op sommige vlakken op hoog niveau zitten, en goed voorberreiden op het HBO. De technische opleidingen van Deltion bieden een HBO doorstroomtraject ism Windesheim aan. Het probleem dat je schetst gaat meer over de ''droeftoeters'' die er niks van willen maken en totaal ongeïnteresseerd zijn en mensen die op het MBO een pretopleiding doen, die opleiden voor werkloosheid. Maar ook daar zitten een aantal heel gemotiveerde leerlingen, niet in grote getalen, maar ze zijn er zeker. Het is zonde om juist die gemotiveerde MBO'ers, die ooit door een verkeerd schooladvies, of een laatbloeier die daar terecht is gekomen, geen toegang te geven tot het HBO.

Ik ben het met je eens als je zegt dat HBO instellingen strenger moeten handhaven op de studievoortgang, en dan met name de EC's. In januari niet voldoende punten = vertrekken. Dan houd je de tweede helft van het jaar een gemotiveerde groep over bestaande uit MBO'ers, Havisten en wellicht VWO'ers. Vergeet btw ook niet dat MBO'ers meer van de wereld hebben gezien (stages etc), dan de Havisten.
Er zitten natuurlijk ook wel enthousiaste MBO'ers tussen. Ik ken er daar ook wel een aantal die probleemloos de opleiding hebben afgerond. Feit is echter wel dat de uitval van MBO'ers op het HBO veel hoger is dan bij HAVO/vwo. En nu beginnen de hogescholen te knijpen dat er steeds meer wegvallen. Daar had eerder ingegrepen moeten worden. Dat probleem speelt al jaren en daar had ook wat aan gedaan moeten worden.

Ik heb niet op Deltion gezeten, ken dus niet het niveau van die opleiding, maar op ROC Friese Poort werd er weinig tot niets gedaan voor een vervolgopleiding op het HBO.

Mijn tijd op het MBO was gewoon weggegooide tijd, de domste fout die ik tot nu toe heb gemaakt. Daarom begon ik ook vol goede moed op Windesheim, maar door onder andere vervelende gebeurtenissen (2 overlijdens in korte tijd) kreeg ik geen uitstel en mocht ik bij Windesheim vertrekken. Ik had immers niet genoeg punten en een project wat voor geen meter liep, doordat ik met ongemotiveerde MBO'ers zat opgescheept. En dan gaat Windesheim je echt niet matsen, maar wordt je als groep erop afgerekend en mogen de gemotiveerde mensen ook vertrekken.

Natuurlijk snap ik ook wel waarom hogescholen dit doen. Die worden erop afgerekend als er niet genoeg afgestudeerden afleveren. En dus de zwakste groep direct al eraf trappen, ook al hadden die potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 17:30
MBO heb je inderdaad twee soorten van. Een heel gemotiveerd, heeft waarschijnlijk thuis al iets van eigen bedrijfje, en een deel die het al dan niet door omstandigheden niet red. Je doet op het MBO niet echt veel, 8 weken gamen en 2 weken project zeiden ze altijd over Deltion. Dat is best even schakelen dan, want je oude schema gaat nl niet werken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mocht je echt je vakantie niet willen OF kunnen verzetten of wanneer je je vakantie niet wilt OF kunt annuleren en je bent vastberaden om wel te beginnen met je studie: zou ik je aanraden contact te zoeken met een HBO-ICT student en niet een docent.

Het mooiste zal zijn, is dat je contact krijgt met een HBO-ICT student die dit jaar het eerste jaar gevolgd heeft en je documentatie qua lesstof kan geven zodat je van te voren de eerste drie weken kan doen, dit laten zien in de eerste week van de studie zodat je docenten het niet erg vinden dat je er in de tweede en derde week niet bent.
Bij het Saxion (ITSM, nu heet dat HBO-ICT) was het nl. zo dat er technische vakken zijn met inleveropdrachten die in gradaties moeilijker worden gedurende het kwartiel, je mag maximaal twee weken achterstand hebben en na 7 weken heb je nog een week om het te bundelen in een leesbaar verslag. Zet voor de volledig lesstof van het eerste kwartiel er gewoon 20€ tegenover dan wil elke student wel even een kwartier moeite doen om alles leuk te zippen (ik heb het hier dus over ALLEEN de lesstof en niet de zelfgemaakt opdrachten natuurlijk).

Contact met de opleiding ga je niet meer maken. Bij Saxion is dit nl. de laatste week voor de vakantieperiode. Niemand pakt nu nog mailtjes op van studenten die graag informatie willen omdat ze hun vakantie kiezen boven hun studie als ze er geen gezicht bij kennen. Gaat niet gebeuren. De week voor de lesweek is iedereen te druk met het voorbereiden en jij bent niet de enige lastige student met (onzin) vraag.

Projecten, zorg dat je direct snel een goed groepje regelt en vertel NA het vastleggen van het groepje pas dat je op vakantie gaat. Ik weet dat dit onethisch is, maar niemand wil bij je in het projectgroepje wetende dat je 2 van de 8 weken afwezig bent. Als je dit verteld laat ook duidelijk weten dat je de tijd compenseert in de andere weken. Zorg dat je actief meedoet in de tijd dat je er wel bent en zorg dat je duidelijk je uren compenseert. Kleine tip nog, trakteer de laatste dag voor je vakantie en de eerste dag na je vakantie als je een beetje draagvlak wilt creëren, daarnaast iedereen houdt van roze koeken.

Als je de lesstof van de eerste drie weken hebt zorg dat je er echt mee aan de gang gaat. Maak je opdrachten af en laat dit voor je vakantie zien aan je docenten. Geef aan dat je gemotiveerd bent maar, dat je vakantie helaas niet anders kon, vraag of ze een uitzondering willen maken voor de individuele opdrachten en geef aan dat je direct na je vakantie je weer op planning loopt. En ga alsjeblieft in persoon langs bij deze docenten en niet per mail. Ze hebben daar geen zin en geen tijd voor en je bent één van de 100 of zelfs 200 die ze hebben zitten, je bent een nummertje en wordt zodoende ook zo weggezet als je daar geen moeite voor doet.

Last but not least, volgens mij is er tegenwoordig een BSA van 52 ec waar je 60 ec per jaar kunt halen. Dit is dus 8 ec van de 15 ec die je mag missen in het eerste kwartiel, je kunt meestal wel herkansen (incl. projecten hoewel ik niet weet hoe dit bij het Windesheim is), maar als je pech hebt of het moeilijk hebt heb je zo 8 ec gemist, zeker als je weet dat één vak niet 1 ec maar meestal 3, 4 of 5 is. Daarnaast heb je ook nog meerdere vakken met individuele cijfers welke samen één cijfer zijn voor één 'pakketje' ec van 3, 4 of 5.

Weet waar je aan begint en wees voorbereidt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwee93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10-2019
Als het introductie weken zijn dan maakt het niks uit, van al mijn opleidingen nog nooit een introductie dag er geweest. Je bent nooit de enige dus leert snel andere mensen kennen. Daarnaast zijn de eerste weken meestal een soort van planning. Als je een goed/leuke groep wilt dan is het verstandig om te komen als dat je niet zoveel uitmaakt dan kun je ze skippen. Het is dus een beetje de vraag wat voor persoon jezelf bent. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:58
BMW M schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 00:26:
Het is te simpel om alle MBO'ers over één kam te scheren.
Echte cijfers zal je nergens vinden, maar naar wat ik heb begrepen van vrienden en mijn eigen ervaringen van zowel de Hanzehogeschool Groningen als Windesheim Zwolle, haalt ~2/3e van de MBO'ers het eerste jaar niet, terwijl 1/3e van de HAVO'ers het niet aan kan. Beide getallen zijn erg hoog trouwens voor een HBO-opleiding.

Imho scheert @krakendmodem niet alle MBO'ers over één kam, maar stelt hij imho terecht dat HBO voor veel doorstromers als lastig wordt ervaren. En dat is heel relevant als @loemoemba1 van het MBO afkomt, eigenlijk geen IT-opleiding heeft gedaan en ook twee van zijn eerste lesweken gaat overslaan :P
Het is zonde om juist die gemotiveerde MBO'ers, die ooit door een verkeerd schooladvies, of een laatbloeier die daar terecht is gekomen, geen toegang te geven tot het HBO.
Ik vind ook dat iedereen toegang moet krijgen. Maar hoe eerder je de uitvallers eruit kan pikken, hoe meer aandacht er blijft voor de leerlingen die net op het randje zitten.
Vergeet btw ook niet dat MBO'ers meer van de wereld hebben gezien (stages etc), dan de Havisten.
Dat verschilt ook per MBO'er. Er zijn er genoeg die zelf al zeggen dat de gedane stages die ze hebben gedaan waardeloos waren. Er zijn er genoeg die inderdaad een relevante en goede stage hebben gedaan, maar ik ken ze ook die een half jaar Wordpress-sites hebben onderhouden als stage.
En daarnaast: stage als helpdeksmedewerker, support leveren of bijvoorbeeld juist systeembeheerder zijn en vervolgens door willen gaan als software engineer, dat heeft ook weinig effect.

@loemoemba1 je motivatie siert je en ik denk dat je een goede stap neemt :)
Om my 2 cents over je vraag te geven: het is lastig, en dat zie je ook in de vorige 3 pagina's terug dat mensen verschillende inzichten hebben.
Ja: als je al een beetje kan programmeren, je een PHP-formuliertje in elkaar kan zetten en bekend bent met databases, én bereid bent om de lessen die je mist voor en na je vakantie in je eigen tijd in te halen, dan zou je in principe die 2 weken wel kunnen missen. Dat zou ik zeggen, terugkijkend op mijn eerste jaar.

Realiteit is wel dat er serieus veel mensen die via jouw weg instromen, het eerste jaar niet halen. En dat zijn ook de gemotiveerde studenten. Een achterstand in het eerste kwartaal werk je niet meer weg als je er niet uit komt omdat je het toch te lastig vind vrees ik.
Imho is het een beetje afhankelijk van wat je al kan.

[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 19-07-2018 10:18 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
jip_86 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:49:
MBO heb je inderdaad twee soorten van. Een heel gemotiveerd, heeft waarschijnlijk thuis al iets van eigen bedrijfje, en een deel die het al dan niet door omstandigheden niet red. Je doet op het MBO niet echt veel, 8 weken gamen en 2 weken project zeiden ze altijd over Deltion. Dat is best even schakelen dan, want je oude schema gaat nl niet werken :p
Vrijwel elke MBO dus. 7 weken Gamen en af en toe project. Op den duur ging de docent zelfs meegamen onder een schuilnaam. Uiteindelijk knalde hij wel 1 voor 1 veel mensen af, en vroeg men zich af wie dat was. Wat een baas was die man. :P

Ik deed overigens nooit mee gamen. Ik heb er niets mee en probeerde de les gewoon zo goed mogelijk te volgen, zover je het een les kon noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiteflashh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-05 14:31
Contact opzoeken met de school en overleggen.
Alles valt of staat hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David.S
krakendmodem schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:27:
[...]

Vrijwel elke MBO dus. 7 weken Gamen en af en toe project. Op den duur ging de docent zelfs meegamen onder een schuilnaam. Uiteindelijk knalde hij wel 1 voor 1 veel mensen af, en vroeg men zich af wie dat was. Wat een baas was die man. :P

Ik deed overigens nooit mee gamen. Ik heb er niets mee en probeerde de les gewoon zo goed mogelijk te volgen, zover je het een les kon noemen...
Dat is op het HBO Saxion (opleiding BIM) niet anders geweest. Periodes van 10 weken waarvan 8 lesweken. 5 - 6 weken lang niks doen met heel het projectteam en alles in de laatste 2 - 3 weken maken. Het waren nooit 10en, maar lang niet altijd bleef het bij een 6.

TS vraagt iets waar ieder met zijn eigen referentiekader op reageert. Persoonlijk heb ik de eerste 3.5 jaar niet erg moeilijk gevonden en had makkelijk hele weken kunnen missen denk ik. Vooral aan het begin van elk jaar. Voor mij was het afstuderen juist weer een stuk lastiger, terwijl misschien een ander dit als makkelijk ervoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
David.S schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:49:
[...]

Dat is op het HBO Saxion (opleiding BIM) niet anders geweest. Periodes van 10 weken waarvan 8 lesweken. 5 - 6 weken lang niks doen met heel het projectteam en alles in de laatste 2 - 3 weken maken. Het waren nooit 10en, maar lang niet altijd bleef het bij een 6.

TS vraagt iets waar ieder met zijn eigen referentiekader op reageert. Persoonlijk heb ik de eerste 3.5 jaar niet erg moeilijk gevonden en had makkelijk hele weken kunnen missen denk ik. Vooral aan het begin van elk jaar. Voor mij was het afstuderen juist weer een stuk lastiger, terwijl misschien een ander dit als makkelijk ervoer.
Sorry hoor. Los van de referentiekaders zijn er ook nog zgn normen en waarden. Het is tamelijk onfatsoenlijk om de eerste twee weken van je nieuwe studie te skippen voor een zonvakantie. Het is gewoon onbeschoft en asociaal. Even los van enige zwaarwegende redenen (overlijden, ziekte etc.).

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezborger op 19-07-2018 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• David.S
Cheezborger schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:52:
[...]

Sorry hoor. Los van de referentiekaders zijn er ook nog zgn normen en waarden. Het is tamelijk onfatsoenlijk om de eerste twee weken van je nieuwe studie te skippen voor een zonvakantie. Het is gewoon onbeschoft en asociaal. Even los van enige zwaarwegende redenen (overlijden, ziekte etc.).
Met alle respect, maar dit is wel een erg emotionele reactie. Jij kent de situatie niet tot in detail van TS, daarom kies ik er niet voor om hem de grond in te trappen..... Maargoed, dat zal wel een verschil zijn in normen en waarden :) .

Ik zou mij er persoonlijk niet zo druk om maken dat TS weg zou blijven de tweede en derde week, zo lang hij een man van zijn woord is en zijn deel vervolgens gewoon maakt.

@loemoemba1 Bovenstaande is wel een mooi voorbeeld van uiteenlopende meningen/normen en waarden waar je mee te maken kan krijgen binnen een klas/projectteam. Wel iets om in je overweging mee te nemen en voorzichtig mee om te gaan, het zijn immers potentieel jouw klasgenoten voor de komende 4 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door David.S op 19-07-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 22:57
loemoemba1 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:43:
...
Dit is de reden waarom ik destijds in september heb geboekt. Dus lees het ff en reageer dan. ipv te zeggen dat het zo naief, dom en ongeinteresseerd is want dat is de oplossing niet. Ik zal 400% geven voor die opleiding en ben (juist door het afgelopen jaar) SUPER gemotiveerd. Al zou ik bijwijze van spreken het eerste halve jaar als voorwerkt moeten doen, dan zou ik het er nog voor over hebben. De vakantie gaat om veel geld. Bekijk de situatie even vanuit mijn ogen en concludeer dan even.
Uitgebreid betoog, allemaal prima, ieder zijn ding en een vakantie waar je al lang naar uitkijkt is des te zuurder wanneer dit mogelijk niet door kan gaan. Daarbij denk ik dat jij ook wel in de gaten zult hebben dat, alleen kijkend naar de studie, het de beste oplossing om de vakantie niet door te laten gaan.

De belangrijkste vraag is denk ik: kan je de vakantie eventueel nog, kostenloos of met zeer geringe kosten, annuleren? Bij de vakanties die ik altijd boek kies ik altijd voor de optie om kostenloos te kunnen annuleren (tot een X aantal dagen voorafgaand aan de vakantie). Het kost iets meer, maar geeft je in dit soort situaties veel meer rust.

Heb je een dergelijke optie, dan zou ik zeggen annuleren die handel. Kijk of het mogelijk is om nog wat in augustus te boeken en ga eventueel (ook nog) in de herfstvakantie weg. Mijn redenering hiervoor is dat hoewel er in de eerste weken, qua lesstof niet het meest spannende de revue zal passeren, zijn er wel veel opstart dingen die erg handig zijn om erbij te zijn. Helemaal als het gaat om de start van het eerste jaar; wat voor regels zijn er, kennismaking met klasgenoten en docenten, hoe werkt het school systeem (Blackboard, intranet, hoe het tegenwoordig ook heet), accounts aanmaken, dingen aanvragen (pasjes, dingen voor parkeren) enzovoorts.
Die 2 weken van stof uit de boeken haal je in een weekje wel weer in, maar je komt wel laat binnen en bent direct het buitenbeentje. Al die kleine dingen die in de eerste week geregeld/uitgelegd worden weet jij niet of moet je achteraf nog eens gaan instellen.

Dat het balen is om een vakantie waar je lang naar uitgekeken hebt te annuleren is heel begrijpelijk. Maar eerlijk gezegd: that's life. Het niet maken van een valse start aan je opleiding lijkt mij wel een reden om even door de zure appel heen te bijten. Was het nu al je 2e of 3e jaar geweest, had ik gezegd (mits het geen gedoe oplevert met verplichte aanwezigheid bij lessen/projecten) "ga lekker die 2 weken weg". Nu zou ik adviseren om te kijken of de vakantie nog vrij pijnloos geannuleerd kan worden en dan op een ander tijdstip te gaan.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
David.S schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:36:
[...]

Met alle respect, maar dit is wel een erg emotionele reactie. Jij kent de situatie niet tot in detail van TS, daarom kies ik er niet voor om hem de grond in te trappen..... Maargoed, dat zal wel een verschil zijn in normen en waarden :) .

Ik zou mij er persoonlijk niet zo druk om maken dat TS weg zou blijven de tweede en derde week, zo lang hij een man van zijn woord is en zijn deel vervolgens gewoon maakt.

@loemoemba1 Bovenstaande is wel een mooi voorbeeld van uiteenlopende meningen/normen en waarden waar je mee te maken kan krijgen binnen een klas/projectteam. Wel iets om in je overweging mee te nemen en voorzichtig mee om te gaan, het zijn immers potentieel jouw klasgenoten voor de komende 4 jaar.
Ik ben niet emotioneel, maar ik ben wel direct en uitgesproken op dit punt, inderdaad. Ik vind het namelijk te makkelijk om dergelijke acties goed te keuren / te bagatelliseren onder het mom van 'het is mijn eigen keuze en dan start ik maar later want het is mijn studie en mijn keuze'. Ja, dit is enerzijds ook zo. Maar nee, zo werkt het leven eigenlijk gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:40
Cheezborger schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 17:55:
[...]

Ik ben niet emotioneel, maar ik ben wel direct en uitgesproken op dit punt, inderdaad. Ik vind het namelijk te makkelijk om dergelijke acties goed te keuren / te bagatelliseren onder het mom van 'het is mijn eigen keuze en dan start ik maar later want het is mijn studie en mijn keuze'. Ja, dit is enerzijds ook zo. Maar nee, zo werkt het leven eigenlijk gewoon niet.
Dat is toch exact hoe het leven werkt?
Je maakt simpelweg keuzes, en vervolgens draag je de consequenties van deze keuzes zowel positief en negatief.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Pagina: 1