Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi op groot terein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:13
Voor een groot terein is het de bedoeling dat er WIFI aangelegd gaat worden. Hierbij moet er ondersteuning zijn voor de 2.4Ghz band en de 5Ghz band.

Glasvezel komt binnen bij het hoofdgebouw en vervolgens is de afstand links van het gebouw naar de achterkant van het terrein +- ongeveer 450 meter. Aan de rechterkant is er nog een kleine 150 meter. Deze laatste 150 meter is optioneel en hoeft niet perse te worden voorzien van wifi. Breedte +- 100 meter

- Op het terrein zijn verschillende plaatsen waar vervolgens verbinding gemaakt moet kunnen worden. Bij voorkeur door middel van een code of een aanmeld pagina. (Iets van voorwaarden accepteren). Er is flinke begroeiing aanwezig in de vorm van bomen en struiken.

- De accespoints moeten vanuit 1 plek te beheren zijn
- Bandbreedte per cliënt moet instelbaar zijn.

Ik heb een voorkeur voor ubiquiti, simpelweg omdat het apparatuur is die ik ken, betrouwbaar is en de mogelijkheden biedt met betrekking tot centraal beheer, inlogpagina en bandbreedte managen).

Nou red ik mij over het algemeen goed met wifi oplossing maar ik heb in deze toch even een zetje in de rug nodig.

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Ik zou eens kijken naar Ubiquiti apparatuur.
En dan naar dit modeletje...

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-wifi-basestation-xg/

Ik denk dat je misschien 2 op een stratechische plek moet neerzetten om het bereik optimaal te hebben.
Samen met een CloudKey kan je een inlog portal bouwen en de devices beheren.

Wat ik wel mis..

Wat voor terein is het? Staan er gebouwen en of andere object op het terein die het WIFI signaal tegen kunnen houden. Hoeveel mensen zullen gebruik maken of beter gezegd hoeveel devices zullen er gebruik maken van het netwerk?

wat is de bandbreedte die je beschikbaar hebt? Je kan namelijk gehele bandbreedte limiet stellen waarbij je ook aangeeft max troughput per client. enz..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mis is er stroom op het terrein is het mogelijk kabels te trekken etc. Ubiquiti heeft nog wel meer leuke spullen om naar punten straalverbindingen te maken etc..

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Robbie T
@To_Tall @Frogmen
Een beetje meer info is inderdaad nog nodig;
- het gaat om een camping.
- er zijn diverse stroompunten (stroomkosten) van waar stroom kan komen. Voorkeur heeft echter PoE.
- maximale clients: 100/150.

De prijs van de basestation valt me wat tegen om eerlijk te zijn. Voor een dubbeltje op de 1e rij hoeft niet. Maar 1400 euro per ap lijkt me ook wat teveel van het goede.

Momenteel wordt er gebruik gemaakt van 2 engenius m2000 accesspoints in combinatie met twee antennes die het aardig doen. Dingen en de interface zijn echter sterk verouderd en moet dus vervangen worden.

Zat bijvoorbeeld aan een ubiquiti rocket te denken. Maar heeft weer niet en 2.4 en 5ghz. In verband met de hoeveelheid oudere clients (camping richt zich op ouderen) is 2.4GHz wel een must. Wil echter ook 5 ghz kunnen aanbieden ivm hogere bandbreedte e.d

[ Voor 19% gewijzigd door Robbie T op 16-07-2018 18:42 ]

• Frogmen
  • Niet online
Zou dan zeker naar een viertal ubiquiti kijken alleen dan niet de unifi serie misschien. Zou het inderdaad niet meteen overdrijven Aruba etc is mooi maar meer geschikt voor een congreszaal waar je 1000 clients op een klein gebied hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Robbie T schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:37:
@To_Tall @Frogmen
Een beetje meer info is inderdaad nog nodig;
- het gaat om een camping.
- er zijn diverse stroompunten (stroomkosten) van waar stroom kan komen. Voorkeur heeft echter PoE.
- maximale clients: 100/150.

De prijs van de basestation valt me wat tegen om eerlijk te zijn. Voor een dubbeltje op de 1e rij hoeft niet. Maar 1400 euro per ap lijkt me ook wat teveel van het goede.

Momenteel wordt er gebruik gemaakt van 2 engenius m2000 accesspoints in combinatie met twee antennes die het aardig doen. Dingen en de interface zijn echter sterk verouderd en moet dus vervangen worden.

Zat bijvoorbeeld aan een ubiquiti rocket te denken. Maar heeft weer niet en 2.4 en 5ghz. In verband met de hoeveelheid oudere clients (camping richt zich op ouderen) is 2.4GHz wel een must. Wil echter ook 5 ghz kunnen aanbieden ivm hogere bandbreedte e.d
PoE over 450 meter gaat hem niet worden.
Zelfs gewoon ethernet vindt het na 100m wel welletjes worden.

Ik zou glasvezel trekken. En dan stroom van een lokale aansluiting halen. Ik neem aan dat je op de camping toch bij iedere plek een stroomaansluiting hebt.

TheS4ndm4n#1919

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik zou glasvezel trekken. En dan stroom van een lokale aansluiting halen. Ik neem aan dat je op de camping toch bij iedere plek een stroomaansluiting hebt.
Kwestie van uittekenen....

Je kan gewoon de +100m overbruggen met simpele PoE injectors/extenders of als je het strategisch aanpakt plant je één of meerdere PoE switches in het begin/midden/eind om daar je AP's op aan te sluiten.

Ik zelf heb (bedrijfsmatig) goeie ervaringen met Cisco Meraki Cloud Managed WiFi oplossingen, maar ik weet niet hoe de portemonnee van TS daar over denkt. Iedereen heeft zo zijn eigen voors en tegens op een bepaald product dus de TS zal toch echt zelf keuzes moeten gaan maken en bepalen wat het budget is.

Maak eens een situatieschets ?

• Robbie T
RocketKoen schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:51:
[...]

Zolang er geen bekabelde internetverbinding gelegd hoeft te worden naar het AP is dat geen probleem. Er kan in een stroomkast in de omgeving een PoE injector worden geplaatst om op die manier stroom te voorzien.

• lier
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

Hoeveel concurrent gebruikers zal je maximaal hebben?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan je AP in die kasten plaatsen? Lopen daar al kabels naartoe? Anders zou ik gewoon naar die kasten UTP trekken en overal een AP inbouwen. PoE is leuk, maar mis je echt dat ene stopcontact? Weetniet hoe de situatie uitziet, maar je kan in principe één wifi-punt ophangen bij elk gebouw. Heb je geen WC's/douches waar je deze veilig kan zetten?

Inderdaad even een schets maken. :)

[ Voor 33% gewijzigd door HollowGamer op 16-07-2018 19:30 ]

• Robbie T
Situatieschets: Rood is het gebied waar het om gaat. Blauw is het gebouw op de camping (enige gebouw).Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CMD7DnO.jpg
lier schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:27:
Hoeveel concurrent gebruikers zal je maximaal hebben?
Kan je uitleggen wat je hiermee bedoeld? Bedoel je het gelijktijdig aantal verbonden gebruikers? Dit zal maximaal 100/150 zijn.
HollowGamer schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:27:
Kan je AP in die kasten plaatsen? Lopen daar al kabels naartoe? Anders zou ik gewoon naar die kasten UTP trekken en overal een AP inbouwen. PoE is leuk, maar mis je echt dat ene stopcontact?
Het stopcontact ga ik niet missen. Er ligt in de stroomkasten nog geen ethernet kabel. Reden om voor PoE te kiezen is dat er een aardige afstand overbrugt kan worden (20/25 meter) met een niet al te kwetsbare kabel.

• Frogmen
  • Niet online
Als kabel leggen geen probleem is dan heeft dat de voorkeur. Anders is de airMax range misschien een goede oplossing.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
Een relatie van mij heeft onlangs in frankrijk een soortgelijke setup aangelegd op een camping:
- Internet komt binnen uit het dorp paar km verderop via een nanobeam m5. Stable as a rock
- Vanuit het centrale punt liggen er verschillende kabels naar unifi pro (receptie) en AC Mesh Pro (outdoor voor receptie). Stable as a rock
- Verderop de camping staan verschillende AC Mesh pro voor de campingplaatsen verbonden via de wireless uplinks, dat werkt minder. De wireless uplink gaat vaak down en herstart is nodig. .

Lering hieruit zou voor deze situatie zijn dat je meerdere outdoor accesspoint strategisch neerzet verspreid over het veld en deze koppelt OF via een utp/glas verbinding of via richtantennes zoals de nanobeam m5.

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 16-07-2018 20:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

RocketKoen schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:51:
[...]

Jup, gewoon SMF / SingleModeFiber trekken (MMF is afgeschreven voor nieuwe setups. en ieder die zegt van niet, moet je kielhalen). Mooie HDPE pijp op het terrein ingraven. :)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Robbie T schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:37:
Hou er rekening mee dat alle Ubiquiti AirMAX AC apparatuur enkel werkt met andere Ubiquiti AirMAX apparatuur. In de pre-ac modellen kon je airmax nog uitschakelen waardoor ook laptops en smartphones konden verbinden, maar in de ac lineup kan dat niet meer. Voor je clients wil je dus sowieso iets uit de Unifi-serie gebruiken. Backhaul (voor het verdelen van de verbinding naar de verschillende APs) kan wel prima met AirMAC AC spul, zoals @laurens0619 ook al aangeeft laat de wireless uplink feature van de Unifi's nog wel wat te wensen over.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Glasvezel naar een stroomkast, in een kleine PoE switch, AP 50 meter de ene kant op en nog een AP 50 meter de andere kant op, zoiets? Of je pakt APs waar je gelijk glas in kan prikken en doet de stroom apart. Eventueel met een batterij en een zonnepaneel, maar als je toch al stroom op je camping hebt dan kan je die ook wel gewoon gebruiken. Evenzogoed kan je die switches best daisychainen, je hoeft niet per se een directe lijn naar de inkomende glasvezel te hebben voor elk AP. Of je kiest een centraal punt voor je backhaul switch en bouwt de rest als een ster op, zoiets.

Lijkt me dat je met een redelijke omni de hele breedte van de strook wel moet kunnen halen, maar mischien is het mooier met 180 graden antennes te werken en ze om en om langs de randen te plakken.

Qua inlogopties heb je op zich aan 802.1x-ondersteuning op je APs genoeg, moet je er wel een managementmachientje aan toevoegen. Iets dat radius praat met je APs, dat je dan bijvoorbeeld koppelt aan de inschrijving en een bonprintertje met een gastgebonden inlogcode die ook alleen maar werkt zolang de gast ingeschreven is. Of een A4tje met je voorwaarden en de code, grotere kans dat ze gelezen worden.

Voordeel van zo'n opzet is dat je per inschrijving en niet alleen per device kan limiteren. Bandbreedte limiteren doe je ook al niet per se op je APs, zeker voor een grotere opzet kun je dat wellicht beter in een apart machientje doen. Je portaal kun je ook zo opbouwen door alle onbekende connecties in een captive portal default VLAN te stoppen. Dan ben je niet afhankelijk van specifieke modellen APs, je hoeft alleen maar te kijken of ze die features ondersteunen--en "enterprise"-achtige APs doen dat al snel.

Er zijn overigens ook wel FOSS portaaloplossingen die op OpenWRT-APs te draaien zijn, maar in hoeverre die lekker werken over meerdere APs weet ik niet. Had je het idee om een collectie losse APs neer te zetten, of liever een geintegreerd netwerk? "Vanuit een plek te beheren" kan namelijk ook betekenen dat je vanachter je bedraad-aangesloten computertje de webinterface van elk afzonderlijk AP kan benaderen, en betekent niet automatisch dat ze ook samenwerken, hand-over doen, en dergelijke. Hoe belangrijk zijn die dingen voor je? Wat wil je aan monitoring kunnen zien, en zo verder?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
- Unifi mesh is een prima oplossing hiervoor
- Portal kun je in de controller doen
- Ratelimiting eventueel ook, al doe ik persoonljik dat liever in een Mikrotik
- Spijker het zooitje dicht: Client isolation, poorten dicht enz
- Uplink liefst bekabeld. Glasvezel is het mooist.
- Mastje bij de stroomkast en daar de AP op. POE injector in de stroomkast. Korte kabel ivm blikseminslag.
In de Seijsener kasten is ruimte genoeg om een wandcontactdoosje te plaatsen. Pak een dubbele, dan kun je er ook een mediaconverter in kwijt. Plaats de wcd op een eigen alamat zodat je wifi er niet uitklapt als caravan X kortsluiting of overbelasting heeft.
Mijn suggestie: Mikrotik HEX S. Je kan dan mooi dat ding ook monitoren en debuggen bij storingen. Alternatief is een simpele POE switch met SFP.
Een domme mediaconverter zou ik niet aanraden, pita om te debuggen. wil je het helemaal mooi? Pak een industriele switch. Die zijn bedoeld voor de buitentemperaturen. Maar in de praktijk is dat voor campings te duur en kiest men voor desnoods een switchje extra als spare.

Ligt er ook coax? Dan kun je EoC of aanverwanten gebruiken ipv de glasvezel. Geen moca, meestal is de coax op een park van matige kwaliteit en oude versterkers.

Leg je glas? Leg mantelbuizen en pak kabels met wat meer vezels. Kun je later makkelijker uitbreiden.

Switches doorlussen: Niet aan te raden, verhoogt de kans op storingen aanzienlijk. Ik zou gewoon wat extra vezels nemen en passief doorlussen. Dan heeft elke kast zn eigen uplink (1Gbit). Kun je in de toekomst ook makkelijk upgraden bij bandbreedte behoefte en moet je niet tig accesspoints door het eerste vezeltje heen proppen.

Als je echt high-density omgevingn wilt hebben, dan zul je met sectorantenne's enz moeten gaan werken. Maar dan vliegt de prijs wel omhoog. Ik zou gewoon de Unifi Mesh nemen, kun je tzt nog bijplaatsen. (En met voldoende vezels kun je doorpatchen)

Ow, en wat zijn de plannen? Als je in de toekomst chalets, bungalows of stacaravans gaat plaatsen is het verstandig om daar meervezelig heen te gaan, dan kun je een FttH aansluiting maken per caravan op termijn. Kun je ook meteen TV overheen doen, scheelt je ook weer de kosten (en onderhoud) van een coaxnetwerk.

Wel met @Verwijderd Singlemode fiber. Met multimode zit je tegen beperkingen kwa afstand aan, kun je geen TV, geen fatsoenlijke FttH, kortom: Slechte investering. Tenzij je perse vendor-specific optics wilt doen (dan is MMF goedkoper voor de optic), maar dan ben je, als camping, gek als je Cisco listprices betaald. Netto: SMF only als je toekomstvast wilt zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door DJSmiley op 16-07-2018 23:00 ]

Verwijderd

Ik zou geen vendor-specific optics nemen, behalve als je veel geld wil uitgeven zodat de switch vendor support kan leveren. Ik doe de support zelf (behalve bij defecte producten, dat is RMA).

Op FiberStore staan genoeg vervangers. Optioneel kan je ook de SFP(+) programmeren zodat de switch denkt dat het een legitiem product is. Ik heb een DIY SFP+ progger gemaakt van een oude (verzaagde) switch (SFP+ slot met termination voor de I2C lijnen).

• Robbie T
DJSmiley schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:50:
- Unifi mesh is een prima oplossing hiervoor
En in dit geval alleen de mesh apparaten gebruiken? zoals: https://www.wifishop.nl/u...esh-accesspoint/pid=50090 in combinatie met: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-mesh-antenna/?
- Portal kun je in de controller doen
- Ratelimiting eventueel ook, al doe ik persoonljik dat liever in een Mikrotik
- Spijker het zooitje dicht: Client isolation, poorten dicht enz
- Uplink liefst bekabeld. Glasvezel is het mooist.
- Mastje bij de stroomkast en daar de AP op. POE injector in de stroomkast. Korte kabel ivm blikseminslag.
In de Seijsener kasten is ruimte genoeg om een wandcontactdoosje te plaatsen. Pak een dubbele, dan kun je er ook een mediaconverter in kwijt. Plaats de wcd op een eigen alamat zodat je wifi er niet uitklapt als caravan X kortsluiting of overbelasting heeft.
Ja, dat heeft inderdaad ook onze voorkeur. Mij is alleen niet duidelijk wat je bedoelt met een mediaconverter, waar zit je dan aan te denken?
Mijn suggestie: Mikrotik HEX S. Je kan dan mooi dat ding ook monitoren en debuggen bij storingen. Alternatief is een simpele POE switch met SFP.
Een domme mediaconverter zou ik niet aanraden, pita om te debuggen. wil je het helemaal mooi? Pak een industriele switch. Die zijn bedoeld voor de buitentemperaturen. Maar in de praktijk is dat voor campings te duur en kiest men voor desnoods een switchje extra als spare.

Ligt er ook coax? Dan kun je EoC of aanverwanten gebruiken ipv de glasvezel. Geen moca, meestal is de coax op een park van matige kwaliteit en oude versterkers.

Leg je glas? Leg mantelbuizen en pak kabels met wat meer vezels. Kun je later makkelijker uitbreiden.

Switches doorlussen: Niet aan te raden, verhoogt de kans op storingen aanzienlijk. Ik zou gewoon wat extra vezels nemen en passief doorlussen. Dan heeft elke kast zn eigen uplink (1Gbit). Kun je in de toekomst ook makkelijk upgraden bij bandbreedte behoefte en moet je niet tig accesspoints door het eerste vezeltje heen proppen.

Als je echt high-density omgevingn wilt hebben, dan zul je met sectorantenne's enz moeten gaan werken. Maar dan vliegt de prijs wel omhoog. Ik zou gewoon de Unifi Mesh nemen, kun je tzt nog bijplaatsen. (En met voldoende vezels kun je doorpatchen)
Hier ben ik je kwijtgeraakt..
Ow, en wat zijn de plannen? Als je in de toekomst chalets, bungalows of stacaravans gaat plaatsen is het verstandig om daar meervezelig heen te gaan, dan kun je een FttH aansluiting maken per caravan op termijn. Kun je ook meteen TV overheen doen, scheelt je ook weer de kosten (en onderhoud) van een coaxnetwerk.
Er worden wel een aantal chalets geplaatst, hier zal kabel naar toe worden gelegd en in het chalet/bungalow een AP geplaatst worden. (Zal ook een Ubiquiti worden).
Wel met @Verwijderd Singlemode fiber. Met multimode zit je tegen beperkingen kwa afstand aan, kun je geen TV, geen fatsoenlijke FttH, kortom: Slechte investering. Tenzij je perse vendor-specific optics wilt doen (dan is MMF goedkoper voor de optic), maar dan ben je, als camping, gek als je Cisco listprices betaald. Netto: SMF only als je toekomstvast wilt zijn.
En ook hier raakte ik je kwijt :D

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Heb je, los van de technische mogelijkheden, gedacht om het uit te besteden? Heb je zin en tijd om alles te beheren en de onderhouden op moment dat het er eenmaal hangt en te troubleshooten wanneer het een keer niet werkt?

Technisch is het een leuke uitdaging om alles uit te zoeken en werkend te krijgen en ik twijfel er ook niet aan dat je dit (met enige hulp) prima gaat lukken, maar de vraag is of je dit in deze situatie moet willen. Neem het in ieder geval mee in je overweging. Ik ken de situatie ter plekke niet, maar ik heb vaak het idee dat camping-wifi beoordeeld wordt, net zoals (schoon) sanitair. Zeker wanneer je wifi betaald aan wil gaan bieden is het belangrijk dat het ook echt altijd doet wat je er van verwacht.

• Robbie T
gastje01 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:56:
Heb je, los van de technische mogelijkheden, gedacht om het uit te besteden? Heb je zin en tijd om alles te beheren en de onderhouden op moment dat het er eenmaal hangt en te troubleshooten wanneer het een keer niet werkt?

Technisch is het een leuke uitdaging om alles uit te zoeken en werkend te krijgen en ik twijfel er ook niet aan dat je dit (met enige hulp) prima gaat lukken, maar de vraag is of je dit in deze situatie moet willen. Neem het in ieder geval mee in je overweging. Ik ken de situatie ter plekke niet, maar ik heb vaak het idee dat camping-wifi beoordeeld wordt, net zoals (schoon) sanitair. Zeker wanneer je wifi betaald aan wil gaan bieden is het belangrijk dat het ook echt altijd doet wat je er van verwacht.
Bedankt voor het meedenken! Om "gezeur" over bereik e.d te voorkomen is het voor mij ook reden (en voor de eigenaar) om liever een paar 100 euro meer uit te geven voor fatsoenlijke dekende wifi dan een AP achterwege te laten bijvoorbeeld. De eigenaar is zelf ook aardig technisch en kan de eerste problemen zelf oplossen. Het zijn daarnaast vrienden van mij waardoor ik niet direct bang ben voor "problemen"

Inmiddels twee mogelijke opties samengesteld:
Optie 1:

- 3 Nanostation AC (NS-5AC). gebruiken
Een bij het hoofdgebouw
Een aan het einde
Een in het midden.
Als het nodig is een extra Nanostation, waarbij er op elk "kwart van de afstand" een nanostation staat.
- Een Unifi AC Mesh Pro verbonden met elk nanostation voor de clients.
- Een Cloud Key voor centraal beheer

Optie 2:
- Een Nanobeam AC Gen 2 bij het hoofdgebouw verbonden met een Unifi AC Mesh Antenne
- Een Unifi AC Mesh Pro bij het hoofdgebouw
- Een of twee NanoBeam AC Gen 2 met een Unifi AC MEsh Pro combo.
- Een Cloud Key voor centraal beheer

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
Over het algemeen denk ik dat je goed zit. "Airmax" apparatuur gebruiken voor point to point links en Unifi AC Mesh gebruiken voor de clients. Kabel blijft het beste tussen de Accesspoints.

Ik heb even gekeken wat het grootste verschil tussen een nanostation en een nanobeam is en wat ik zo las is dat een nanostation gebruikt wordt als de afstanden ~30-100 meter zijn en de nanobeam 150+meter.

Aangezien je de apparatuur op ~200 meter wilt zetten zou ik eerder voor de nanobeam gaan.

Verschil tussen optie 1 en optie 2 is wat lastig. Misschien kun je het tekenen?
Ik heb voorzetje gedaan. Dit is alleen puur speculeren want :
- ik heb geen idee mbt de line of sight hoe ze gepositioneerd moeten worden
- het achtersterste accesspoint gaat nu via een dubbele straalverbinding, misschien kan die ook wel direct naar het hoofdgebouw?
- misschien heb je wel meer accesspoints nodig in het veld, niet alleen vanwege de afstand maar ook vanwege de density?
- misschien kun je beter directinele antennes nemen van 180 graden, vooral voor het accesspoint achterin? Bijvoorbeeld de AC mesh icm een UMA-DUMA-D
- misschien moet je ook nog een accesspoint binnen in het hoofdgebouw ophangen?

Allerlei vragen waar een professionel bedrijf antwoord op kan geven dmv een site survey maar als je er zin in hebt ook interessant om zelf uit te zoeken :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/5zeh08.png

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 19-07-2018 15:01 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Robbie T schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:19:
En ook hier raakte ik je kwijt :D
Dat SMF (SingleModeFiber) glasvezel in ieder opzicht de beste kabel is:

• Galvanische scheiding, zodat je geen aardproblemen krijgt (met grotere afstanden wordt dat steeds een groter probleem)
• Betere bescherming tegen onweer (wolk naar wolk ontlading, wolk naar aarde op redelijke afstand). Omdat je dan meerdere kleine 'sterren' hebt.
• Toekomstbestendig voor alle technieken (DVB-C / DVB-T TV over glasvezel, etc)

Binnen een gebouw kan je Cat5E gebruiken om b.v. camera's / wifi-AP's te plaatsen. Zodra je koppelingen tussen gebouwen realiseert is glasvezel daar de beste keuze (goedkoper dan koper per meter). Een aantal gebouwtjes voorzien van een 8-poort + 2x SFP ethernet switch, en een ring van glasvezel maken over het terrein. Dan kan er een SFP module stuk gaan zonder invloed op netwerk. En bij onderhoud kan je 1 kant van de ring ontkoppelen.

4 pair glasvezel (8 vezels) is waarschijnlijk wel voldoende over het terrein. Maar gezien die toch in een HDPE pijp liggen kan je er altijd vezels aan toevoegen (blazen/trekken).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2018 19:46 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Hou je er rekening mee dat zowel een mesh oplossing als die nanobeam als nanostation in de grond gewoon repeaters zijn.
Je zit in feite dan met de hele camping op een enkel accesspoint en dat lijkt me voor 100 tot 150 gelijktijdige gebruiker wat aan de krappe kant.

Ik ben het helemaal met @Verwijderd eens, de enige werkbare oplossing is glasvezelkabel te leggen en dan op een aantal punten daar AP's op aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zou het simpel houden. Gewoon goede kwaliteit koper kabel van een meter of 80 per stuk en een aantal 5 poort switches daisychainen. Daar vandaan een aantal pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor aansluiten welke je met de POE injector in een waterdicht kastje op een paal monteert (het accespoint zelf is waterdicht, de POE injector alleen niet).
Dan hoef je ook niet ingewikkeld te doen met glas of repeaters.

Verwijderd

HKS-Skyline schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:14:
Dan hoef je ook niet ingewikkeld te doen met glas of repeaters.
Er is niets ingewikkeld aan glasvezel. En het is veel veiliger (elektrisch) en goedkoper dan koper!
Je kan lomper omgaan met glasvezel dan Cat6A, lekker flexibel, zolang de hoeken maar niet kleiner zijn dan R2~3.
Zolang je LC connectors aanhoud werkt het perfect (SFP modules zijn allemaal LC).

Een infrastructuur met wifi repeaters is veel storingsgevoeliger en minder toekomstbestendig.
Single Mode Glasvezel is eenmalig ingraven en voor de komende 50~100 jaar bruikbaar.
Als je gaat graven, misschien ook gas, water, coax en elektra meenemen in een onderhoudsbeurt. TV-over-Fiber?! Ook al zou je de gas/waterleiding niet direct gebruiken, een pijp is niet duur (het graven is het duurste).

De FiberBox en CRS106-1C-5S hebben b.v. 5 SFP slots.
2 poorten inzetten voor uplink (ring), poort 1 is lokaal management, 2 SFP sloten beschikbaar (RJ45 SFP?) voor AP's/Camera.
Of een CRS112-8G-4S-IN als je meer RJ45's nodig hebt (b.v. op hoofdgebouw).

offtopic:
Poort 1 aan VLAN2, lokaal management (configureer ik altijd als 10.255.255.1/24). VLAN3 inzetten voor remote management (b.v. 10.0.3.x/24, 3e octet van IP is gelijk aan het VLAN-ID). En nog wat VLAN's voor Camera's, AP's en andere devices.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2018 19:35 . Reden: devices toegevoegd en wat tekst ]

Pagina: 1