Kwaliteitsjournalistiek Games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06-2024
Hoi,

Sinds enkele maanden valt mij iets op binnen de gamejournalistiek en dan met name die van Nederland. Er ontbreekt echte kwaliteitsjournalistiek voor games in Nederland. Laat me dit even uitleggen, want ik heb het vermoeden dat ik hier mensen tegen het zere been aan het schoppen ben.

Naarmate ik meer op youtube kijk naar mensen als YongYea, SkillUp, Totalbiscuit (RIP) en vele andere, wordt de kloof die ik zie met Nederland eigenlijk alleen maar duidelijker. Waar eerdergenoemde niet schromen de diepte in te gaan met betrekking tot moeilijke onderwerpen binnen de gamesindustrie, blijven Nederlanders de oppervlakte behandelen. Een review waar voor inleidingen 5 tot 10 minuten wordt genomen om de vooroordelen en ervaringen van de reviewer uitgebreid te bespreken en hoe deze bepaalde elementen kunnen 'kleuren', maken in Nederland plaats voor de generieke tekst "reviews zijn subjectief". Ik vind dit verschrikkelijk storend, vooral nu gaming zo enorm groot is geworden. Ik kan me niet voorstellen dat er geen vraag is naar artikelen of video's die echt tot de artistieke bodem van een spel willen graven en het daarmee het recht aan doet wat het verdient. Het geeft mij daarnaast het gevoel dat en - de gamejournalistiek zichzelf niet serieus neemt en dat logischerwijs deze ook niet serieus wordt genomen. Het voelt voor mij alsof de meeste gamejournalisten met wat geluk een nieuwsplatform zijn binnengerold en verbaast zijn dat ze geld te verdienen met het spelen van een spel. Ik mis de echte kritische schrijver die een oevrebeschrijving doet, zich verdiept in de thema's van de studio en niet bang is om fifa of COD eens een 3 te geven vanwege de overduidelijke geldklopperij die daarbij plaatsvindt.

Ik vind dat Tweakers (en sporadisch een artikel op gamer.nl) er het dichtst bij in de buurt komt in Nederland en dat is best veelzeggend voor een platform dat zich voornamelijk richt op hardware. Het kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit en dat ik bepaalde sites of bladen mis, wijs me daar gerust op. Ben vooral benieuwd wat jullie hiervan vinden? Herkennen jullie dit, en zo ja waar komt het door en hoe los je het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 10:58
Ik herken me wel in je bericht waar het gaat om artikelen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gamer.nl al te oppervlakking vind en games bij tweakers ook een vreemde eend vind. Lijkt gewoon niet goed te passen.

Wat ik wel weer vind; de Nederlandstalige podcasts zijn wel van toegevoegde waarde. De gamer.nl podcast is een van mijn favo podcasts overall. "Lekker spelen" is ook hilarisch en Jur bij de Tweakers podcast heeft daar ook echt toegevoegde waarde.

Ik denk ook wel dat er een oorzaak aan te wijzig is, niet wetenschappelijk onderzocht overigens, en dat is dat nieuws over games internationaal is en dat grote internationale (engelse) websites het nieuws al goed genoeg afdekken. De Nederlandse sites voegen hier weinig aan toe want er is gewoon weinig Nederlands gamenieuws. Daarmee hebben deze sites het ook gelijk moeilijk om een valide businessmodel te vinden. De meeste gamers achter gamer.nl zijn freelancers of zelfs vrijwilligers zoals ik het begrijp. Dat kan niet tot de diepgang leiden die je zoekt.

Laten we als Nederlanders onze podcasts extra steunen :-)

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 337891

Nederlands wordt niet zo veel gesproken als Engels. Je kunt meer geld verdienen als je in het Engels communiceert. Als je meer geld verdient, kun je meer investeren in kwaliteit waardoor je nog meer verdient. Het niveau wordt daardoor hoger. Vergelijk zo een beetje alles wat geschreven wordt in het Engels met de Nederlandse variant. Het Financieel Dagblad is een prima krant maar komt niet in de buurt van The Financial Times. De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, etc tegenover The Economist is hetzelfde verhaal. Hoeveel steengoede films van Nederlandse makelaardij ken jij? Er zijn iets meer goede Engelstalige films. Films en nieuws bestaan al wat langer dan gamen en het verschil in niveau is daar misschien nog wel groter dan bij gamejournalistiek.

Je hebt gelijk maar ik zou niet zo snel rekenen op verandering. (Zeker omdat 99% van de Nederlanders ad block gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
Anoniem: 337891 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:03:
Nederlands wordt niet zo veel gesproken als Engels. Je kunt meer geld verdienen als je in het Engels communiceert. Als je meer geld verdient, kun je meer investeren in kwaliteit waardoor je nog meer verdient. Het niveau wordt daardoor hoger. Vergelijk zo een beetje alles wat geschreven wordt in het Engels met de Nederlandse variant. Het Financieel Dagblad is een prima krant maar komt niet in de buurt van The Financial Times. De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, etc tegenover The Economist is hetzelfde verhaal. Hoeveel steengoede films van Nederlandse makelaardij ken jij? Er zijn iets meer goede Engelstalige films. Films en nieuws bestaan al wat langer dan gamen en het verschil in niveau is daar misschien nog wel groter dan bij gamejournalistiek.

Je hebt gelijk maar ik zou niet zo snel rekenen op verandering. (Zeker omdat 99% van de Nederlanders ad block gebruikt)
Ik vind dat de Groene vaak met erg sterke artikels aan komt zetten evenals FTM (follow the money). Wellicht niet net zo goed als The Economist, maar het behaald wel een bepaalde drempelwaarde om als goed beschouwd te kunnen worden. Het behalen van die drempelwaarde gebeurt voor games zelden tot nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
Bbfreak schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:01:
Ik herken me wel in je bericht waar het gaat om artikelen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gamer.nl al te oppervlakking vind en games bij tweakers ook een vreemde eend vind. Lijkt gewoon niet goed te passen.

Wat ik wel weer vind; de Nederlandstalige podcasts zijn wel van toegevoegde waarde. De gamer.nl podcast is een van mijn favo podcasts overall. "Lekker spelen" is ook hilarisch en Jur bij de Tweakers podcast heeft daar ook echt toegevoegde waarde.

Ik denk ook wel dat er een oorzaak aan te wijzig is, niet wetenschappelijk onderzocht overigens, en dat is dat nieuws over games internationaal is en dat grote internationale (engelse) websites het nieuws al goed genoeg afdekken. De Nederlandse sites voegen hier weinig aan toe want er is gewoon weinig Nederlands gamenieuws. Daarmee hebben deze sites het ook gelijk moeilijk om een valide businessmodel te vinden. De meeste gamers achter gamer.nl zijn freelancers of zelfs vrijwilligers zoals ik het begrijp. Dat kan niet tot de diepgang leiden die je zoekt.

Laten we als Nederlanders onze podcasts extra steunen :-)
Dank je voor de suggesties, die ga ik eens beluisteren. Ik steun enorm graag iets kwalitatiefs in Nederland op het gebied van games. Dus ga het een poging wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-07 20:51
Mensen die kwaliteit gamejournalistiek willen kunnen waarschijnlijk ook prima de Engelse varianten bekijken. Het publiek dat speciaal Nederlandse reviews leest heeft waarschijnlijk geen interesse in diepgaande stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

"Vroeger" had ik een abonnement op de PC Gameplay die ik kwalitatief erg goed vond, met veel meer in-depth reviews dan bijv een Power Unlimited. En ja daar betaal je dan ook voor. Heb al jaren geen abonnement meer omdat ik minder game dus weet niet hoe het blad nu is.

Online heb ik daar geen goede vervanger voor gevonden. Het is veel gemakkelijker geworden om reviews te vinden (youtube, steam, tweakers) maar de kwaliteit en diepgang wisselen inderdaad nogal.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
Mirved schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:24:
Mensen die kwaliteit gamejournalistiek willen kunnen waarschijnlijk ook prima de Engelse varianten bekijken. Het publiek dat speciaal Nederlandse reviews leest heeft waarschijnlijk geen interesse in diepgaande stukjes.
Eens. Vind het gewoon vreemd dat we in Nederland wel muziek. boeken en kunst op een redelijk niveau kunnen bespreken, maar bij games opeens enorme steken laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Kwaliteitsjournalistiek voor games bestaat niet meer. Vroeger kocht je spelmagazines en kwam er aardig wat geld in de kas om de schrijvers te betalen. Tegenwoordig kan je alleen maar geld verdienen met reclame, dus moet het aantal clicks zoveel mogelijk omhoog en moeten de loonkosten zoveel mogelijk naar beneden.

Resultaat: Iedereen met ietwat qualificaties als journalist gaat niet aan de bak komen omdat ze te duur zijn. Wat WEL aangenomen wordt zijn de hopeloze gevallen die nergens aan de bak kunnen komen en daarom voor peanuts artikelen uitschijten.
Combineer dat met het moeten genenereren van zoveel mogelijk clicks en je hebt een verklaring waarom moderne game "journalisten" mentaal in hun drama tienerjaren lijken te zitten en enkel geinteresseerd zijn in het opschoppen van zoveel mogelijk stof.

Dusja: Voor mij ook youtubers. Extra voordeel is dat je vaste youtubers kan kiezen waarvan je weet dat die een wat gelijke smaak in games hebben als jou :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Vind zelf PU/Gamekings altijd wel leuk. Nadeel is dat soms de inhoud van de review niet klopt t.o.v. de game. Een oorzaak kan zijn dat ze gewoon te weinig tijd hebben om de game helemaal goed te reviewen (dit is vaker bij games die lang zijn qua verhaallijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-07 12:23
Kijk zelf altijd meer naar spelers ervaringen op fora dan wat men op andere media journalistieke outlets.
Youtube e.d. is alleen om wat onverwachte interessante titels te checken/ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:21

KipCurreh

Nightcrawler

MadMarky schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:27:
"Vroeger" had ik een abonnement op de PC Gameplay die ik kwalitatief erg goed vond, met veel meer in-depth reviews dan bijv een Power Unlimited. En ja daar betaal je dan ook voor. Heb al jaren geen abonnement meer omdat ik minder game dus weet niet hoe het blad nu is.

Online heb ik daar geen goede vervanger voor gevonden. Het is veel gemakkelijker geworden om reviews te vinden (youtube, steam, tweakers) maar de kwaliteit en diepgang wisselen inderdaad nogal.
jup, is nu gewoon Gameplay geworden omdat ze nu multiplatform zijn... Maar het niveau is nog steeds hetzelfde gebleven, ik kan deze ook wel echt aanraden als je naar papier wilt gaan..

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 21:01

Redneckerz

A place to be.

Gameplay is het enige gameblad wat ik nog koop.

@glaned Je bedoelt dus een soort van Digital Foundry maar dan Vernederlandst? - https://www.eurogamer.net/digitalfoundry

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 11:14

Tweakjur

Redacteur
Redneckerz schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:22:
@glaned Je bedoelt dus een soort van Digital Foundry maar dan Vernederlandst? - https://www.eurogamer.net/digitalfoundry
Digital Foundry doet in principe wat wij bij Tweakers het liefst zouden doen. De realiteit is echter wel dat daar een volledig team zit, terwijl bij Tweakers Paul Hulsebosch en ik het samen moeten zien te fixen. Dat werkt vanzelfsprekend beperkend, want er zijn nu eenmaal heel veel games die we dienen te bespreken. Bovendien: een game 'The Digital Foundry way' bespreken, loont in de praktijk amper. Dan kun je in de tijd dat je normaal 2 of 3 reviews doet, er maar 1 doen, terwijl er niet significant veel meer bezoekers op af komen. Dan is de conclusie even hard als simpel: het loont niet voldoende om dat te doen. We maken af en toe nog wel eens een uitzondering en verwerken dat bijv wat benchmarks in een review, maar standaard op die manier reviewen is absoluut onhaalbaar.

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:52
Een aantal dingen zijn al gezegd, maar toch nog even mijn insteek (excuses voor wall of text):

Het basisprobleem in de BeNeLux is dat de markt relatief klein is. Het is moeilijk om genoeg te verdienen als je puur op gaming focust, waardoor middelen om kwalitatieve artikels te schrijven reeds beperkt zijn. Omdat je een relatief kleine markt vertegenwoordigd, krijg je vaak ook minder steun van publishers die BE/NL als een bijkomstigheid zien tov grotere regio's (of die steun positief of negatief is, pik ik later op in).

Behalve dat, zit gamen met een bijkomstig 'probleem': in vergelijking met film en literatuur is de markt voor videogames veel jonger. Dit heeft als gevolg dat voor velen games niet cultureel evenwaardig beschouwd worden aan deze oudere media. Ook is er hierdoor minder een journalistieke traditie te vinden in games-'journalisme'. Veel schrijvers voor games websites zijn freelancers of zijn begonnen als freelancers, en hebben vaak weinig tot geen journalistieke opleiding gehad. Dit beïnvloedt de kwaliteit van de output.

Een derde invloedsfactor is het medium. Het overgrote deel van games-journalistiek gebeurt op het internet. Publiceren op het internet brengt vaak een aantal verwachtingen met zich mee: artikels moeten zo snel mogelijk gepubliceerd worden (of je verliest marktaandeel) , artikels moeten liefst gratis beschikbaar zijn (want de concurrentie is dat ook) en artikels moeten zoveel mogelijk clicks genereren (of je verliest advertentie-inkomen). Deze publicatiedruk beïnvloedt opnieuw de kwaliteit: mensen krijgen weinig tijd om hun (p)review te schrijven, en het advertentie-model kan ervoor zorgen dat men clickbait gaat schrijven om toch maar meer inkomsten te krijgen.

Tenslotte is er het heikele punt van belangenvermenging tussen gamesreviewers en publishers. Veel websites zijn afhankelijk van de goodwill van publishers om vroege reviewcopies, preview-demo's, ... te krijgen om hun content te produceren. Aan de andere kant heb je de publishers die proberen meer aandacht te genereren voor hun producten. Het blijkt echter meestal zo dat verslaggevende websites meer afhankelijk zijn van de publishers dan omgekeerd. Zolang deze afhankelijkheid bestaat, bestaat ook het risico dat journalisten de goodwill van deze publishers kwijtraken wanneer ze wat kritischer zijn over een product... opnieuw een factor die het maken van goede journalistiek bemoeilijkt.

tl;dr: Goede gamesjournalistiek is niet eenvoudig en er zijn institutionele factoren die de kans erop al negatief beïnvloeden. Ik zie zelf erg weinig echte journalistiek: het meeste wat games websites schrijven, zijn reproducties van persmededelingen en reviews. Als men kwalitatieve gamesjournalistiek een kans wilt geven, moet men op zoek naar een onafhankelijk model waarbij mensen ook bereid zijn om voor kwaliteit te wachten en te betalen, bvb via patreon... en ik vermoed dat daarvoor zeker in de Nederlandstalige markt gewoon te weinig interesse is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
JackAvery schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:23:
Een aantal dingen zijn al gezegd, maar toch nog even mijn insteek (excuses voor wall of text):

Het basisprobleem in de BeNeLux is dat de markt relatief klein is. Het is moeilijk om genoeg te verdienen als je puur op gaming focust, waardoor middelen om kwalitatieve artikels te schrijven reeds beperkt zijn. Omdat je een relatief kleine markt vertegenwoordigd, krijg je vaak ook minder steun van publishers die BE/NL als een bijkomstigheid zien tov grotere regio's (of die steun positief of negatief is, pik ik later op in).

Behalve dat, zit gamen met een bijkomstig 'probleem': in vergelijking met film en literatuur is de markt voor videogames veel jonger. Dit heeft als gevolg dat voor velen games niet cultureel evenwaardig beschouwd worden aan deze oudere media. Ook is er hierdoor minder een journalistieke traditie te vinden in games-'journalisme'. Veel schrijvers voor games websites zijn freelancers of zijn begonnen als freelancers, en hebben vaak weinig tot geen journalistieke opleiding gehad. Dit beïnvloedt de kwaliteit van de output.

Een derde invloedsfactor is het medium. Het overgrote deel van games-journalistiek gebeurt op het internet. Publiceren op het internet brengt vaak een aantal verwachtingen met zich mee: artikels moeten zo snel mogelijk gepubliceerd worden (of je verliest marktaandeel) , artikels moeten liefst gratis beschikbaar zijn (want de concurrentie is dat ook) en artikels moeten zoveel mogelijk clicks genereren (of je verliest advertentie-inkomen). Deze publicatiedruk beïnvloedt opnieuw de kwaliteit: mensen krijgen weinig tijd om hun (p)review te schrijven, en het advertentie-model kan ervoor zorgen dat men clickbait gaat schrijven om toch maar meer inkomsten te krijgen.

Tenslotte is er het heikele punt van belangenvermenging tussen gamesreviewers en publishers. Veel websites zijn afhankelijk van de goodwill van publishers om vroege reviewcopies, preview-demo's, ... te krijgen om hun content te produceren. Aan de andere kant heb je de publishers die proberen meer aandacht te genereren voor hun producten. Het blijkt echter meestal zo dat verslaggevende websites meer afhankelijk zijn van de publishers dan omgekeerd. Zolang deze afhankelijkheid bestaat, bestaat ook het risico dat journalisten de goodwill van deze publishers kwijtraken wanneer ze wat kritischer zijn over een product... opnieuw een factor die het maken van goede journalistiek bemoeilijkt.

tl;dr: Goede gamesjournalistiek is niet eenvoudig en er zijn institutionele factoren die de kans erop al negatief beïnvloeden. Ik zie zelf erg weinig echte journalistiek: het meeste wat games websites schrijven, zijn reproducties van persmededelingen en reviews. Als men kwalitatieve gamesjournalistiek een kans wilt geven, moet men op zoek naar een onafhankelijk model waarbij mensen ook bereid zijn om voor kwaliteit te wachten en te betalen, bvb via patreon... en ik vermoed dat daarvoor zeker in de Nederlandstalige markt gewoon te weinig interesse is.
Bedankt voor deze inzichtelijke analyse. Erg verhelderend! Iets zoals De Correspondent of FTM voor games zou dus een oplossing kunnen zijn. Vraag me af wat het budget en de geldstroom zou moeten zijn om als serieus platform levensvatbaar te zijn. Stel dat wat veteranen hun krachten bundelen, er van uitgaande dat deze graag meer kwaliteit willen leveren, om naast hun huidige werk een dergelijk platform op te richten, vraag me af of zoiets van de grond zou komen. Ook is dit misschien niet het juiste moment om zoiets te starten. Wellicht als de Fortnite generatie wat ouder is.

Nogmaals dank trouwens voor de analyse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Tweakjur schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:43:
[...]

Digital Foundry doet in principe wat wij bij Tweakers het liefst zouden doen. De realiteit is echter wel dat daar een volledig team zit, terwijl bij Tweakers Paul Hulsebosch en ik het samen moeten zien te fixen.
Je hebt het nu over Eurogamer, wat inderdaad een volledig team is. Digital Foundry is echter pakweg 5 man die alles doen. Daarnaast reviewen zij geen games op de gameplay, maar ''analyseren'' zij games op hun performance en hun technische kunstjes. Dat is een onderbelicht aspect van gaming, waar door de jaren heen maar weinig aandacht aan is gegeven. Daarom is DF geworden wat het nu is: Het vult een (technische) niche. Daarbij zijn er nu kleinere spelers zoals VG Tech en NX Gamer bij gekomen.
Dat werkt vanzelfsprekend beperkend, want er zijn nu eenmaal heel veel games die we dienen te bespreken. Bovendien: een game 'The Digital Foundry way' bespreken, loont in de praktijk amper. Dan kun je in de tijd dat je normaal 2 of 3 reviews doet, er maar 1 doen, terwijl er niet significant veel meer bezoekers op af komen. Dan is de conclusie even hard als simpel: het loont niet voldoende om dat te doen.
Zoals gezegd DF ''reviewt'' geen games op de gameplay, maar op hun technische ondergrond. Dat dit wel ''loont'' bewijst DF zelf. :) Al moet worden gezegd, veel van het ''lonen'' is ook mede omdat zij dit tot een niche hebben verweven, hoe zij frametimes registreren en dat loggen. Zie dan ook:
YouTube: Inside Digital Foundry: How We Measure PC Performance
YouTube: Inside Digital Foundry: How We Measure Console Frame-Rate
YouTube: Inside Digital Foundry: Office Tour + Threadripper vs Core i9 Workst...
We maken af en toe nog wel eens een uitzondering en verwerken dat bijv wat benchmarks in een review, maar standaard op die manier reviewen is absoluut onhaalbaar.
Dat klopt. Daarom zijn zij dan ook een ''apart orgaan'' binnen Eurogamer. Dat ze desondanks redelijk bijtijds zijn met analyses komt vooral uit voort dat zij alle editing/camera werk allemaal zelf doen. Toch heeft het concept DF wel voordelen, in de zin dat je ''dieper'' in kan gaan op de technische achtergrond van games. Iets wat bij Tweakers ook zeer zou passen, denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
Redneckerz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:33:
Toch heeft het concept DF wel voordelen, in de zin dat je ''dieper'' in kan gaan op de technische achtergrond van games. Iets wat bij Tweakers ook zeer zou passen, denk ik zo :)
Akkoord. Eurogamer Benelux vertaalt de meeste Digital Foundry artikels zelfs niet, dus je zou een redelijke niche hebben die vrij zeker interessanter is dan de gemiddelde Tweakers game-review :+
glaned schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:31:
[...]

Ook is dit misschien niet het juiste moment om zoiets te starten. Wellicht als de Fortnite generatie wat ouder is.

Nogmaals dank trouwens voor de analyse!
Np :) De vraag over de 'Fortnite generatie' is vooral hoe ze media gaan consumeren in de toekomst (is het rendabeler videos te maken of artikels te schrijven?), en of ze bereid zullen zijn om voor journalistiek te betalen. Er is zoveel gratis content op het internet dat je echt moet opvallen, en taalbarrières zijn denk ik niet echt een groot probleem binnen Nederlandstalig gebied. Of je wilt of niet, je concurreert ook met Engelstalige content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

JackAvery schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:48:
[...]

Akkoord. Eurogamer Benelux vertaalt de meeste Digital Foundry artikels zelfs niet, dus je zou een redelijke niche hebben die vrij zeker interessanter is dan de gemiddelde Tweakers game-review :+
Ik had dan ook enigzins gehoopt dat @Tweakjur dit verschil zou herkennen :) De Benelux site heeft imo nog nooit de aandacht gekregen die het zou moeten hebben. In die zin zou je een wezenlijk verschil kunnen maken door een apart ''tech team'' te hebben binnen je bedrijf die het doet zoals DF: Wat meer diepgaande analyses, zeg maar :) Zon analyse hoeft zeker niet gelijktijdig met een review te verschijnen, maar zorgt er wel voor dat je op een apart tijdstip een game nogmaals onder de aandacht kan brengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:29
Het is simpelweg een afweging die Nederlandse sites moeten maken. Dat soort diepgaande artikelen leveren namelijk niet meer op dan een review of een ander loos artikel over bijvoorbeeld Fortnite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 11:14

Tweakjur

Redacteur
Redneckerz schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:37:
[...]

Ik had dan ook enigzins gehoopt dat @Tweakjur dit verschil zou herkennen :) De Benelux site heeft imo nog nooit de aandacht gekregen die het zou moeten hebben. In die zin zou je een wezenlijk verschil kunnen maken door een apart ''tech team'' te hebben binnen je bedrijf die het doet zoals DF: Wat meer diepgaande analyses, zeg maar :) Zon analyse hoeft zeker niet gelijktijdig met een review te verschijnen, maar zorgt er wel voor dat je op een apart tijdstip een game nogmaals onder de aandacht kan brengen. :)
Dat verschil is er uiteraard. Je kunt alleen Eurogamer en DF niet los zien van elkaar. DF mag zich heel sec op de tech storten, waarbij het EG-team de meer 'standaard' content doet. Bij Tweakers moeten we beide kanten met 2 man doen. Totaal andere situatie, waarbij die diepgaande analyses onrealistisch zijn. Er is na de review helemaal geen tijd om nogmaals of nog langer aandacht te geven aan een game; er liggen dan alweer diverse andere games te wachten op een review.

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iets wat ik nog niet in dit topic heb gelezen.

Van de (nattevingerwerk) 1000 populairste games zijn er 90% in het Engels gemaakt, met eventueel een vertaling voor de menu's en GUI en soms zelfs de gesproken tekst. De overige 9% is Aziatisch met geen tot weinig interesse om de Westerse markt te betreden.

Dit komt er op neer dat de Nederlandse gamers vrijwel altijd Engels in zo'n mate beheersen dat ze ook Engelse reviews kunnen lezen. Behalve als je als lezer per se Nederlands wilt lezen is er een verzadigde markt met reviews die je ook begrijpt.

Persoonlijk vind ik de Nederlandse reviews vrij treurig en tranen trekkend, Engelse woorden door Nederlandse zitten heen gooien en uiteindelijk is het een dertien in een dozijn review (maar dan wel in het Nederlands).
Ik zit er helemaal niet op te wachten. Waar diepgaande journalistiek (bijvoorbeeld De Correspondent of De Groene Amsterdammer) wel relevant is voor Nederlands nieuws is er niet bijster veel Nederlands gamenieuws, immers is de markt voor Nederlandse games veel te klein om Nederlandse games uit te brengen. Hierom is er eigenlijk geen reden om Nederlandse diepgaande gamejournalistiek op te stellen. Men spreekt Engels, het gaat over Engelstalige games en er is al een verzadigde markt welke voor Nederlanders toegankelijk genoeg is. Want laten we eerlijk zijn, als diepgaande gamejournalistiek voor jou interessant is als gamer spreek je goed genoeg Engels om de Engelse diepgaande gamejournalistiek te bevatten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
Tweakjur schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:56:
[...]

Dat verschil is er uiteraard. Je kunt alleen Eurogamer en DF niet los zien van elkaar. DF mag zich heel sec op de tech storten, waarbij het EG-team de meer 'standaard' content doet. Bij Tweakers moeten we beide kanten met 2 man doen. Totaal andere situatie, waarbij die diepgaande analyses onrealistisch zijn. Er is na de review helemaal geen tijd om nogmaals of nog langer aandacht te geven aan een game; er liggen dan alweer diverse andere games te wachten op een review.
Niet akkoord met hoe je Eurogamer en DF ziet. Het DF team is praktisch onafhankelijk en werkt enkel onder de paraplu van Eurogamer/Gamer Network. Zij zijn met drie, die zich inderdaad exclusief op de technologische insteek focussen.

Wat ik trouwens probeerde te verduidelijken, is dat jullie tijd misschien interessanter besteed wordt aan unieke content dan aan de zoveelste gamereview. Er is genoeg aanbod op dat vlak in zowel het Nederlands als het Engels. Ik begrijp dat gamereviews meer zekerheid bieden mbt ROI van je werktijd tov inkomsten van het artikel, maar een experimentje of twee hiermee doen zou misschien geen slecht idee zijn.

@True - akkoord, al zou ik zeggen dat zelfs in Engelstalige publicaties er weinig echte journalistiek gebeurt. Ook onderschat je nattevingerwerk zwaar de Aziatische markt :P

Nu zou je in het Nederlands echte gamesjournalistiek kunnen doen (bvb in long read vorm), maar dan kan je dit net zo goed in het Engels schrijven en een veel grotere markt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:15
JackAvery schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:48:
[...]

[...]

Np :) De vraag over de 'Fortnite generatie' is vooral hoe ze media gaan consumeren in de toekomst (is het rendabeler videos te maken of artikels te schrijven?), en of ze bereid zullen zijn om voor journalistiek te betalen. Er is zoveel gratis content op het internet dat je echt moet opvallen, en taalbarrières zijn denk ik niet echt een groot probleem binnen Nederlandstalig gebied. Of je wilt of niet, je concurreert ook met Engelstalige content.
Maar daar heb je het struikelpunt al. Het is een niche. Met de NL-taal richt je je op een zéér kleine markt. De video's van DF worden ook niet in de honderd-duizenden bekekeken. Dus je hebt enorm veel werk erbij - zeker voor twee man - voor een zéér beperkte groep omdat de voertaal Nederlands is.

Begrijp me niet vekeerd, zoals Jurjen al aankaart, ze willen dit wel, maar er is niet genoeg animo voor, I guess. Naast het gebrek aan tijd.
JackAvery schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:48:
[...]
Wat ik trouwens probeerde te verduidelijken, is dat jullie tijd misschien interessanter besteed wordt aan unieke content dan aan de zoveelste gamereview. Er is genoeg aanbod op dat vlak in zowel het Nederlands als het Engels. Ik begrijp dat gamereviews meer zekerheid bieden mbt ROI van je werktijd tov inkomsten van het artikel, maar een experimentje of twee hiermee doen zou misschien geen slecht idee zijn.
Maar, maar. Met een gamereview kun je nog wikken-en-wegen. Het blijft immers een mening van een persoon. Over het algemeen kan ik mij aardig vinden in de stellingen van Jur en Paul, dus hun reviews hebben voor mij altijd een bepaalde waarde gehad.

Wat betreft benchmarks, daar zijn ook een 'dime in a dozen' websites voor. Uiteindelijk gaat het dan om de frames. Bij DF doen ze grotere analyses door bepaalde technieken toe te lichten die bepaalde illusies kunnen opwekken die minder rekenkracht kosten dan de 'beste' methode. Maar dat blijven feiten. Op dat moment wordt er heel veel research gedaan en tijd gespendeerd aan materiaal wat in een andere taal al vaststaat. Een beetje te vergelijken dat jij een-of-ander onderzoek precies hetzelfde gaat uitvoeren als een Amerikaan, en het enige wat anders is is hoe je je tekst schrijft en in welke taal. Het resultaat blijft hetzelfde. De Amerikaan heeft vastgesteld dat gras écht groen is. Jij doet het in het Nederlands, maar het verandert de kleur van het gras niet.

Met reviews heb je die vrijheid wel. Dit spel is goed en wel om de volgende redenen, dit spel is slecht en wel om de volgende redenen.. Het zou best leuk zijn als ze iets unieks gaan doen, maar dan moet het ook écht uniek zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door SacreBleu op 19-07-2018 13:57 ]

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
SacreBleu schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:51:
[...]

Maar daar heb je het struikelpunt al. Het is een niche. Met de NL-taal richt je je op een zéér kleine markt.
Dat zei ik zelf ook al, maar het feit is tegelijk dat Tweakers reeds op deze markt mikt. Gezien er redelijk wat andere outlets zijn die reviewen in het Nederlands, is het net een kans om je content te diversifiëren.
De video's van DF worden ook niet in de honderd-duizenden bekekeken.
Genoeg voorbeelden van videos daar die tussen de 100 en 200k views halen hoor :)
Dus je hebt enorm veel werk erbij - zeker voor twee man - voor een zéér beperkte groep omdat de voertaal Nederlands is.

Begrijp me niet vekeerd, zoals Jurjen al aankaart, ze willen dit wel, maar er is niet genoeg animo voor, I guess. Naast het gebrek aan tijd.
He ik begrijp best dat er een economische afweging moet gebeuren hier wat arbeid en de resultaten van output betreft. Dit zei ik zelf eerder al. Ik stel enkel dat er potentieel in zit omdat technische analyse in het Nederlandstalig taalgebied onderbelicht is. Verder vind ik dat technische analyse net een meerwaarde zou bieden omdat Tweakers zich al richt op een publiek dat hier potentieel meer interesse in zou moeten hebben.
SacreBleu schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:51:
[...]
Wat betreft benchmarks, daar zijn ook een 'dime in a dozen' websites voor. Uiteindelijk gaat het dan om de frames. Bij DF doen ze grotere analyses door bepaalde technieken toe te lichten die bepaalde illusies kunnen opwekken die minder rekenkracht kosten dan de 'beste' methode. Maar dat blijven feiten. Op dat moment wordt er heel veel research gedaan en tijd gespendeerd aan materiaal wat in een andere taal al vaststaat. Een beetje te vergelijken dat jij een-of-ander onderzoek precies hetzelfde gaat uitvoeren als een Amerikaan, en het enige wat anders is is hoe je je tekst schrijft en in welke taal. Het resultaat blijft hetzelfde. De Amerikaan heeft vastgesteld dat gras écht groen is. Jij doet het in het Nederlands, maar het verandert de kleur van het gras niet.
Een groot deel van empirisch onderzoek bestaat er net in om anderen hun resultaten te bekijken, en onafhankelijk te bevestigen of te weerleggen. Ook dit heeft meerwaarde. Benchmarks zijn cijfers, maar cijfers worden altijd geïnterpreteerd door de schrijver, en het zou niet de eerste keer zijn dat Digital Foundry of NX Gamer een foutje maakt. We kunnen natuurlijk eindeloos gaan discussiëren of dat dit voldoende bijdraagt omdat er reeds een Engelstalig aanbod bestaat, maar datzelfde argument kan je voor reviews gebruiken. De vraag - en een die zowel jij als ik niet kunnen beantwoorden - is uiteindelijk of het doelpubliek er is om zo een artikels rendabel te maken.

Om terug on-topic te gaan, als we het over kwaliteitsjournalistiek hebben, staan zowel reviews als benchmarks wat mij betreft eigenlijk vrij laag op de ladder. Wat ik in het algemeen graag meer zou zien zijn dieptefeatures over de industrie, die meer in de richting gaan van onderzoeksjournalistiek. Helaas is daar bijna nooit budget voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 21:26

Martinspire

Awesomeness

Waar eerdergenoemde niet schromen de diepte in te gaan met betrekking tot moeilijke onderwerpen binnen de gamesindustrie, blijven Nederlanders de oppervlakte behandelen
Wat voor diepgaande moeilijke onderwerpen zou jij dan behandeld willen zien? En denk jij dat er daarvoor in Nederland voldoende interesse is door de doelgroep die hier games spelen?

Daarbij vind ik dat er ook een heleboel artikelen bij de door jou gerenommeerde journalisten verschijnen wat vooral moeilijk doen om het moeilijk doen is of wat ook maar een onderwerp moest schrijven omdat ze gewoon wat teveel man op kantoor hebben zitten (want als je dan de aanleiding kijkt waarvoor een artikel over de positie van de vrouw in games wordt geschreven, dan zie je dat het vooral vissen naar wat drama is en niet zozeer een onderwerp wat veel hout snijdt).

Verder heb ik voor Total Biscuit nooit een hoge hoed op gehad. Ja hij kon kritisch zijn, maar dat was eigenlijk alleen als ie een game of een dev echt niet mocht. Dan was het vooral mierenneuken over werkelijk alles (gebrek aan obscure grafische setting, of dat de AI in hele onnatuurlijke situaties wat vaag werkte). Ook kon ie weinig kritisch zijn over devs die PC prefereerden omdat dat nou eenmaal zijn favo platform was (en hij had nogal een haat-relatie met Microsoft). Nintendo kon ook nooit wat fout doen. Ik heb hem een tijdje bekeken, maar ben weer gestopt nadat elke (pc) game review ongeveer 10 minuten vast bleef hangen in het hoofdmenu omdat ie alle grafische settings aan het bekijken was. Maar prima als dat je ding is.

[ Voor 69% gewijzigd door Martinspire op 19-07-2018 16:25 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaned
Martinspire schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:13:
[...]

Wat voor diepgaande moeilijke onderwerpen zou jij dan behandeld willen zien? En denk jij dat er daarvoor in Nederland voldoende interesse is door de doelgroep die hier games spelen?

Daarbij vind ik dat er ook een heleboel artikelen bij de door jou gerenommeerde journalisten verschijnen wat vooral moeilijk doen om het moeilijk doen is of wat ook maar een onderwerp moest schrijven omdat ze gewoon wat teveel man op kantoor hebben zitten (want als je dan de aanleiding kijkt waarvoor een artikel over de positie van de vrouw in games wordt geschreven, dan zie je dat het vooral vissen naar wat drama is en niet zozeer een onderwerp wat veel hout snijdt).

Verder heb ik voor Total Biscuit nooit een hoge hoed op gehad. Ja hij kon kritisch zijn, maar dat was eigenlijk alleen als ie een game of een dev echt niet mocht. Dan was het vooral mierenneuken over werkelijk alles (gebrek aan obscure grafische setting, of dat de AI in hele onnatuurlijke situaties wat vaag werkte). Ook kon ie weinig kritisch zijn over devs die PC prefereerden omdat dat nou eenmaal zijn favo platform was (en hij had nogal een haat-relatie met Microsoft). Nintendo kon ook nooit wat fout doen. Ik heb hem een tijdje bekeken, maar ben weer gestopt nadat elke (pc) game review ongeveer 10 minuten vast bleef hangen in het hoofdmenu omdat ie alle grafische settings aan het bekijken was. Maar prima als dat je ding is.
Sociaal politiek thema's in en buiten spellen boeien mij niet zo heel veel eerlijk gezegd. Leuk om te lezen en een mening over te hebben maar niet meer dan dat. Wat ik graag zou willen zien is een journalist die gaat zitten met de makers van bijvoorbeeld Inside of Transistor en met een vtv uitgedachte analyse met de makers in gesprek gaat. Kijken wat voor een personen dit soort spellen maken. Hoe ze tot bepaalde ideeën komen en door wat zij zich laten beïnvloeden. Ik vind games echt een kunstvorm, maar de Journalisten die het als zodanig behandelen zijn ik op 1 hand te tellen. Wat dat betreft vind ik niet dat het moeilijk doen is om het moeilijk doen. Maar een oprechte poging om tot de diepte te gaan. Misschien verschillen onze smaken daar wellicht dan in.
TB is inderdaad misschien niet het beste voorbeeld van wat ik hierboven beschrijf, maar hij had vaak wel een kritische kijk op veel zaken waar ik mij in kon vinden.

Of die doelgroep er is? ja! Of dat er genoeg zijn om rendabel te zijn? Ben bang van niet. Zoals iemand al eerder zeer terecht opmerkte. Mocht je in dat soort onderwerpen geïnteresseerd zijn, dan is de kans vrij groot dat je goed genoeg Engels kan om dat aanbod te lezen/kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 21:26

Martinspire

Awesomeness

glaned schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Sociaal politiek thema's in en buiten spellen boeien mij niet zo heel veel eerlijk gezegd. Leuk om te lezen en een mening over te hebben maar niet meer dan dat. Wat ik graag zou willen zien is een journalist die gaat zitten met de makers van bijvoorbeeld Inside of Transistor en met een vtv uitgedachte analyse met de makers in gesprek gaat. Kijken wat voor een personen dit soort spellen maken. Hoe ze tot bepaalde ideeën komen en door wat zij zich laten beïnvloeden. Ik vind games echt een kunstvorm, maar de Journalisten die het als zodanig behandelen zijn ik op 1 hand te tellen.
Ik denk dat je dit ook niet echt alleen op journalisten kunt afschuiven. Het probleem in Nederland is vooral al het gebrek aan ontwikkelaars. En wat mij betreft worden die al vaak genoeg geïnterviewd. En er zijn ook studies die dat soort diepere zaken proberen te achterhalen. Daar heb je niet per se journalisten voor nodig. Ook de ontwikkelaars moeten er voor open staan en volgens mij zijn er hier in Nederland niet zo heel veel developers die daarmee graag in discussie gaan. Vooral ook omdat het mogelijk is dat het uiteindelijke artikel een andere draai neemt of je er toch slechter uit komt dan je had gehoopt.

En daarbij denk ik ook dat de doelgroep voor dergelijke discussies niet groot genoeg zijn om de investering (vooral tijd die het kost, maar ook beschikbare mensen) terug te kunnen verdienen.

Bij films, tv series en muziek is het wat mij betreft net zo. Weinig kritische media en vooral al blij dat ze überhaupt wat aandacht krijgen. Het staat je echter vrij om een eigen initiatief te starten ;)

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaned
Martinspire schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat je dit ook niet echt alleen op journalisten kunt afschuiven. Het probleem in Nederland is vooral al het gebrek aan ontwikkelaars. En wat mij betreft worden die al vaak genoeg geïnterviewd. En er zijn ook studies die dat soort diepere zaken proberen te achterhalen.
Fair enough. Het was voor mij meer een stellingname om een discussie op gang te brengen. Ben oprecht geïnteresseerd hoe het kan dat in Nederland hier zo weinig aandacht aan wordt besteed. Mijn verklaring hiervoor was wellicht iets te een dimensionaal. Ga eens kijken naar studies die hierover gaan. Nooit echt aan gedacht eerlijk gezegd.
Martinspire schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:17:
[...]

Bij films, tv series en muziek is het wat mij betreft net zo. Weinig kritische media en vooral al blij dat ze überhaupt wat aandacht krijgen. Het staat je echter vrij om een eigen initiatief te starten ;)
Ben ik het deels mee eens. Maar muziek heeft bijvoorbeeld 'Vrije Geluiden" en film heeft VPRO cinema. Het is allemaal niet het neusje van de zalm, maar het is wel onderscheidend in kwaliteit. Verder hebben beide vormen een geaccepteerde inherente kunstzinnigheid over zich, die ik bij games heel vaak niet erkent zie. Dat is misschien ook een beetje waar het voor mij uiteindelijk op neerkomt denk ik. De erkenning van games als niet alleen vermaak, maar ook de zender van esthetiek, universele waarden en gevoel dat niet in woorden is te vatten.

Heb daar overigens wel vaak over nagedacht, om er zelf iets mee te doen, maar ben bang dat er in Nederland niet echt genoeg animo voor is. Zie het nog wel serieus opgepakt worden door iets als De correspondent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Om de diepte in te gaan ontkom je er denk ik niet aan om jezelf op een bepaald genre te specialiseren en alleen dat soort games veel te spelen. Ik vind dat Tweakers het prima doet. Het is natuurlijk ietwat oppervlakkig (niet lullig bedoeld), maar als ik zo'n review kijk heb ik wél een prima beeld wat ik van de game kan verwachten zonder dat het te langdradig is. Als ik echt de diepte in wil gaan slinger ik YouTube aan, daar is altijd wel één of andere fanatiekeling die elk detail gaat beoordelen en alles over dat type game weet. Het zou leuk zijn als er één kanaal is wat dat voor elke game doet, maar dat is er volgens mij niet. Laat staan in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Tweakjur schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:56:
[...]

Het is dan ook geen verwijt of kritiek naar Tweakers Games zelf toe, en ik vind het dan ook jammer dat je dit wel als zodanig ervaart. Want ja, wat jullie doen is een ''andere situatie''. Dat betekent niet dat het concept wat DF propageert niet bij Tweakers zou passen. Integendeel.

Maar uiteraard, mocht je zoiets willen, dan zal je je Games team met minstens 2-3 man moeten uitbreiden, en dan doe je dit nog wat kleinschaliger dan DF zelf (Welke hoegezegd uit 4-5 man bestaan). Toch betekent dit niet dan een platform gericht op zulke analyses een onmogelijkheid is, ook voor Tweakers niet. Maar dat is een langetermijnplan en wellicht ook een prioriteitenkwestie.
NotSoSteady schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:54:
Het is simpelweg een afweging die Nederlandse sites moeten maken. Dat soort diepgaande artikelen leveren namelijk niet meer op dan een review of een ander loos artikel over bijvoorbeeld Fortnite.
Nederlandse sites kunnen hier niet echt een opinie over vellen wanneer er geen Nederlandse gamesite/platform bestaat zoals DF ;) Het is zeker wat meer pionieren dan anders, maar het zou zeker wat kunnen betekenen. Je maakt dan wel naam voor jezelf, een naam die mensen lang zal bij blijven, imo.
glaned schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Sociaal politiek thema's in en buiten spellen boeien mij niet zo heel veel eerlijk gezegd. Leuk om te lezen en een mening over te hebben maar niet meer dan dat. Wat ik graag zou willen zien is een journalist die gaat zitten met de makers van bijvoorbeeld Inside of Transistor en met een vtv uitgedachte analyse met de makers in gesprek gaat. Kijken wat voor een personen dit soort spellen maken. Hoe ze tot bepaalde ideeën komen en door wat zij zich laten beïnvloeden. Ik vind games echt een kunstvorm, maar de Journalisten die het als zodanig behandelen zijn ik op 1 hand te tellen. Wat dat betreft vind ik niet dat het moeilijk doen is om het moeilijk doen. Maar een oprechte poging om tot de diepte te gaan. Misschien verschillen onze smaken daar wellicht dan in.
TB is inderdaad misschien niet het beste voorbeeld van wat ik hierboven beschrijf, maar hij had vaak wel een kritische kijk op veel zaken waar ik mij in kon vinden.

Of die doelgroep er is? ja! Of dat er genoeg zijn om rendabel te zijn? Ben bang van niet. Zoals iemand al eerder zeer terecht opmerkte. Mocht je in dat soort onderwerpen geïnteresseerd zijn, dan is de kans vrij groot dat je goed genoeg Engels kan om dat aanbod te lezen/kijken.
Er zijn verschillende Youtubers die juist dit doen. Deze zijn echter wel afhankelijk van veel Patreon leden omdat zulke dingen veel geld kosten qua productie, veel know how, en je veel netwerken moet hebben om bij de juiste mensen te komen.

Het feit dat deze YTers bestaan (NoClip, etc) geeft wel overigens aan dat er voor zoiets een niche bestaat. 1 waarvan ik denk die ook voor Nederland kan werken.

Pagina: 1