Externe usb hdd niet langer herkend

Pagina: 1
Acties:

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:03
Als backupmedium heb ik een 5,25" 3,5" hdd ingebruik die ik aansluit met een usb 3.0 dockingstation. Sinds kort herkent mijn primaire pc de schijf niet meer onder W10.

Wat heb ik zelf uitgevogeld?
  1. Bij het aansluiten hoor je het typische koppel-pingeltje van Windows
  2. In Explorer staat 'ie niet als schijf
  3. In de systemtray staat 'ie niet als te ontkoppelen medium.
  4. Via apparaatbeheer wordt 'ie wel herkend en kan ik 'm zelfs defragmeteren
  5. Onder apparaatbeheer / USB staat 'ie als medium voor massaopslag. Verwijderen, opnieuw opstarten en koppelen helpt niet.
  6. Op een tweede pc wordt de schijf instant herkend en is bruikbaar, dus technisch is er kennelijk niks mis mee.
Op pc1 gaat er dus wat mis tussen het herkennen en het presenteren als drive. Iemand een oplossingsrichting?

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 16-07-2018 15:26 . Reden: typo en schijfomvang :-) ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29
Je bedoelt denk ik een 2.5" schijf :)

Zie je 'm wel staan in schijfbeheer?

• Marcva
Nielson schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:40:
Je bedoeld denk ik een 2.5" schijf :)

Zie je m wel staan in schijfbeheer?
Nee hoor, gewoon een vette old school hdd :)
Ja, schijf- / apparaatbeheer is prima.

• Nielson
Heeft de schijf wel een (vrije) stationsletter?

• Marcva
Nielson schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:46:
Heeft de schijf wel een (vrije) stationsletter?
Ja, en die pakte 'ie op PC2 ook gelijk. Label werd daar ook keurig weergegeven. Net als 'ie tot voor kort op PC1 ook deed.

• Nielson
En het bestandssysteem e.d. wordt ook goed herkend? Kun je anders eens een screenshotje maken van je schijfbeheer?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Marcva schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:42:
[...]

Nee hoor, gewoon een vette old school hdd :)
Ja, schijf- / apparaatbeheer is prima.
Zal alsnog niet snel een 5.25" drive zijn maar 3.5" als het niet 2.5" is.
Wat voor HDD is het? Ziet 'PC1' onder schrijfbeheer de disk wel, met juiste partitie en toegewezen schijfletter?

Fixing things to the breaking point...

• Marcva
RGAT schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:36:
[...]

Zal alsnog niet snel een 5.25" drive zijn maar 3.5" als het niet 2.5" is.
Wat voor HDD is het? Ziet 'PC1' onder schrijfbeheer de disk wel, met juiste partitie en toegewezen schijfletter?
8)7 oeps, daarmee verraad ik gelijk mijn leeftijd: heb nog met 5,25" floppies gewerkt O-)
Het is inderdaad een 3,5" WD Red 4TB. Schijf is OK, want werkt op PC2 vlekkeloos.
Het dockingstation is een StarTech USB 3.0 / eSata to Sata.

Maar nogmaals: ik vermoed geen hardware probleem, maar en software issue op PC1. Wellicht is de schijf niet netjes ontkoppeld, maar lomp (voortijdig) losgerukt.
Onder Apparaatbeheer / Schijfbeheer zie ik mijn SSD en een "Jmicron Corp USB device". als ik die laatste verwijder hoor ik een klikje in de optische drive en loopt de fan van de dockkingstation gewoon door. Ik zag dat deze club allerlei controllers maakt, dus mogelijk is 'ie wel van de dockingstation, want de optische drive lijkt mij niet USB aangesloten (aanname). Daar komt bij dat er onder Dvd / cd rom stations ook een apparaat vermeld wordt.
Als ik onder USB controllers het apparaat voor massaopslag verwijder gaat de dockingstation uit.

Maar om antwoord te geven op je vraag: onder Instellingen / opslag staat de externe drive er netjes tussen met de juiste driveletter en omvang. Als ik 'm daar aanklik analyseert 'ie keurig het datagebruik.

Mijn conclusie is dan ook dat alles werkt, maar de drive niet in de verkenner wordt opgenomen. Maar waarom?

• Marcva
Nielson schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:28:
En het bestandssysteem e.d. wordt ook goed herkend? Kun je anders eens een screenshotje maken van je schijfbeheer?
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/3qyx5jldx754nq2/Schijfbeheer.JPG?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/gg9fe7i0iejpdfe/Verkenner.JPG?dl=0

Sorry, ik weet niet hoe de plaatjes weerggeven kunnen worden :?

Als je ze kunt openen zie dat 'ie bij schijfbeheer probleemloos wordt weergegeven, maar niet opduikt in de verkenner. Z: is een virtuele schijf op de enige aanwezige fysieke schijf (ssd).

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:39
En gewoon S: intoetsen, werkt dat wel? Bijvoorbeeld in CMD.
En anders de S wijzigen in M bijvoorbeeld?

[ Voor 48% gewijzigd door Ora et Labora op 16-07-2018 16:06 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Marcva
Er is een kwartje gevallen.
Ik heb onlangs Stack geïnstalleerd en die S: meegegeven. Maar die had ik ook al aan de backup schijf uitgedeeld 8)7 Zie hier het conflict. Overigens zie ik die S:(tack) niet als zodanig, dus dat loopt ook nog niet lekker, maar dat is een ander verhaal.

De externe schijf een andere stationsletter gegeven en hij werd direct herkend :)
@Nielson @RGAT @Ora et Labora dank voor het meewerken aan deze therapeutische zelfhulpsessie _/-\o_

• Nielson
Mooi dat het gefixed is (y)
Pagina: 1