Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 12:53
Onlangs heb ik een jaren 30 huis gekocht, nou wilde ik kijken naar wat goede mogelijkheden zijn om de buitenmuur vanuit binnen te isoleren. Ik had hier een aantal scenario's voor bedacht en was benieuwd naar wat input hierin.

Het huis heeft gewoon een spouwmuur, de precieze ruimte van de spouw weet ik niet, ik ben zelf nog een beetje huiverig om dit vol te laten spuiten vandaar de keuze om van binnen te isoleren. Daarnaast is van buiten me wat te duur nog.

Optie 1:
Een regelwerk tegen de muur maken van hout en hierop platen zoals dit, precieze dikte moet ik later nog bekijken: https://www.isolatiemater...00x50-125mm-rc231-156-m2/

Optie 2:
Metal studs, de precieze dikte ligt aan wat mogelijk is net zoals hierboven. Tussen de metal studs dit soort isolatie materiaal: https://www.kingspan.com/.../kooltherm-k12-frameplaat
en als afwerkingsplaat fermacell 2ak 2600mmx600mm.

Reden van kiezen voor Fermacell platen is dat mij is verteld dat deze wat steviger zijn dan standaard gips platen en daarnaast makkelijk af te werken zijn.

Mis ik nog materialen of mis ik misschien nog een goede mogelijkheid? Verder weet ik niet of je harde PIR isolatie wel goed tussen de metal studs verwerkt krijgt.
Ik zou graag een rd waarde tussen 2 en 3 willen behalen.

Alvast bedankt voor de input!

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Mijn zusje woont in een vergelijkbare woning, daar voor zijn we aan het kijken naar Multipor:

https://www.eco-logisch.nl/Multipor-Multipor-2916

Deze wordt gewoon tegen de bestaande muur aan verlijmd zoals je met tegels doet. Wellicht ook de moeite waard om te overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
cyberbetica schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:06:
Mijn zusje woont in een vergelijkbare woning, daar voor zijn we aan het kijken naar Multipor:

https://www.eco-logisch.nl/Multipor-Multipor-2916

Deze wordt gewoon tegen de bestaande muur aan verlijmd zoals je met tegels doet. Wellicht ook de moeite waard om te overwegen :)
Thanks voor de tip, dit ziet er voor mij te dik uit met een te lage RD waarde, de woonkamer is al niet al te groot, hiermee moet ik nog veel meer inleveren :).

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik heb ook gebruik gemaakt van multipor. Zoals je zegt is de RD-waarde niet bijzonder hoog, maar bedenk wel dat je hierbij niet eerst houten latjes tegen de muur hoeft te doen maar rechtstreeks op de muur werkt.

De ruimte die je hiermee uitspaart kun je gebruiken om een dikkere laag multipor te gebruiken. Zelf heb ik hier een laag van 8 centimeter gedaan. Mits de gevel dampopen is heb je bij multipor ook geen dampdichte folie nodig.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
cyberstalker schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:54:
Ik heb ook gebruik gemaakt van multipor. Zoals je zegt is de RD-waarde niet bijzonder hoog, maar bedenk wel dat je hierbij niet eerst houten latjes tegen de muur hoeft te doen maar rechtstreeks op de muur werkt.

De ruimte die je hiermee uitspaart kun je gebruiken om een dikkere laag multipor te gebruiken. Zelf heb ik hier een laag van 8 centimeter gedaan. Mits de gevel dampopen is heb je bij multipor ook geen dampdichte folie nodig.
Thanks voor de input! Ik snap dat het inderdaad bespaart op houten latjes, echter ik zit zelf eerder aan een laag van 60mm pir te denken met 12.5mm fermacell. Dan kom je met latjes denk ik ook op 80mm ongeveer uit of ietsjes meer, maar dan ook een stuk hogere RD waarde.
Zoals ik het begrijp moet ik namelijk multipor muur ook nog stucen naderhand en is de prijs al best hoog moet ik zeggen per m2. Ik zou voor mijn constructies, denk beide zelfs onder €30 m2 zit.
Mochten ik iets in logica missen sta ik daar zeker voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
B keus PIR heb je voor weinig. Overigens zou ik in jou geval goed de dikte overwegen, je steekt veel tijd, geld en energie in je wand, mogelijk wil je dan naar 80 of 100mm PIR.
Heb hier destijds 6cm gebruikt, was in 2010 leuk, maar ik weet inmiddels wel beter. Berging krijgt 16cm onder het beton, 8cm in de muur en 12cm in het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
_JGC_ schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:53:
B keus PIR heb je voor weinig. Overigens zou ik in jou geval goed de dikte overwegen, je steekt veel tijd, geld en energie in je wand, mogelijk wil je dan naar 80 of 100mm PIR.
Heb hier destijds 6cm gebruikt, was in 2010 leuk, maar ik weet inmiddels wel beter. Berging krijgt 16cm onder het beton, 8cm in de muur en 12cm in het dak.
Heb je misschien een tip waar ik B keus PIR kan vinden? In dit geval moet ik kijken naar de huidige voorzetmuur die staat, ik weet niet precies hoe dik deze is en zal afhankelijk daarvan een minimum dikte aan gaan houden.

Ik zie inmiddels dat de isolatieshop ze verkoopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeru op 16-07-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Jeru schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:55:
[...]

Heb je misschien een tip waar ik B keus PIR kan vinden? In dit geval moet ik kijken naar de huidige voorzetmuur die staat, ik weet niet precies hoe dik deze is en zal afhankelijk daarvan een minimum dikte aan gaan houden.

https://www.isolatiemater...atie/b-keus-pir-isolatie/
Bijvoorbeeld.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Jeru schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:55:
[...]

Naast de online shops met hoge bezorgkosten, kijk ook even op marktplaats. Ik vond hier een partijhandelaar die allerlei soorten heeft op 15km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
_JGC_ schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:05:
[...]

Naast de online shops met hoge bezorgkosten, kijk ook even op marktplaats. Ik vond hier een partijhandelaar die allerlei soorten heeft op 15km rijden.
Goeie, ik zal even kijken op marktplaats of hier in de buurt iets te vinden is. Mocht ik echter alles kunnen krijgen online en eenmalig €50 moeten betalen vind ik dat niet zo rampzalig, heb geen grote auto waarmee ik het zelf kan ophalen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:45
Jeru schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:52:
Onlangs heb ik een jaren 30 huis gekocht, nou wilde ik kijken naar wat goede mogelijkheden zijn om de buitenmuur vanuit binnen te isoleren. Ik had hier een aantal scenario's voor bedacht en was benieuwd naar wat input hierin.

Het huis heeft gewoon een spouwmuur, de precieze ruimte van de spouw weet ik niet, ik ben zelf nog een beetje huiverig om dit vol te laten spuiten vandaar de keuze om van binnen te isoleren. Daarnaast is van buiten me wat te duur nog.

Optie 1:
Een regelwerk tegen de muur maken van hout en hierop platen zoals dit, precieze dikte moet ik later nog bekijken: https://www.isolatiemater...00x50-125mm-rc231-156-m2/

Optie 2:
Metal studs, de precieze dikte ligt aan wat mogelijk is net zoals hierboven. Tussen de metal studs dit soort isolatie materiaal: https://www.kingspan.com/.../kooltherm-k12-frameplaat
en als afwerkingsplaat fermacell 2ak 2600mmx600mm.

Reden van kiezen voor Fermacell platen is dat mij is verteld dat deze wat steviger zijn dan standaard gips platen en daarnaast makkelijk af te werken zijn.

Mis ik nog materialen of mis ik misschien nog een goede mogelijkheid? Verder weet ik niet of je harde PIR isolatie wel goed tussen de metal studs verwerkt krijgt.
Ik zou graag een rd waarde tussen 2 en 3 willen behalen.

Alvast bedankt voor de input!
Ik ben voor optie 1 gegaan waarbij ik niet voor fermacell heb gekozen maar voor gips. Mijn inziens ook prima af te werken. Ik heb gekozen voor regelwerk van 22mm dik (misschien heb ik hierdoor een luchtspouw extra? :+) en daarna gekozen voor 60mm met 12.5 mm gips. Je bent in totaal wel wat ruimte kwijt, maar als een spouw isoleren geen optie is dan heb ik het er graag voor over. Ik kan wel wat foto's voor je maken als je wilt

m.b.t je vraag over wie voordelig materiaal levert: https://www.smuldersisolatie.nl/
Had de scherpste prijs toen ik opzoek was naar 100m2 6cm pir en 72m2 9cm pir inclusief levering

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
YaaD schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:52:
[...]

Ik ben voor optie 1 gegaan waarbij ik niet voor fermacell heb gekozen maar voor gips. Mijn inziens ook prima af te werken. Ik heb gekozen voor regelwerk van 22mm dik (misschien heb ik hierdoor een luchtspouw extra? :+) en daarna gekozen voor 60mm met 12.5 mm gips. Je bent in totaal wel wat ruimte kwijt, maar als een spouw isoleren geen optie is dan heb ik het er graag voor over. Ik kan wel wat foto's voor je maken als je wilt

m.b.t je vraag over wie voordelig materiaal levert: https://www.smuldersisolatie.nl/
Had de scherpste prijs toen ik opzoek was naar 100m2 6cm pir en 72m2 9cm pir inclusief levering
Hoe heb jij het gips afgewerkt dan? Een voordeel dat ik aan Fermacell zie is dat het behoorlijk wat draagkracht levert per schroef, dus als ik wat aan de muur wil hangen hoef ik me daar niet al te snel druk over te maken. Ik dacht dat het tot rond de 30kg met 1 schroef zou halen, zo even uit mijn hoofd.
En foto's zie ik graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Jeru schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:01:
[...]

Hoe heb jij het gips afgewerkt dan? Een voordeel dat ik aan Fermacell zie is dat het behoorlijk wat draagkracht levert per schroef, dus als ik wat aan de muur wil hangen hoef ik me daar niet al te snel druk over te maken. Ik dacht dat het tot rond de 30kg met 1 schroef zou halen, zo even uit mijn hoofd.
En foto's zie ik graag!
Ik heb gaasband gebruikt en vervolgens afgesmeerd. Het nadeel daarvan is dat je de banen er goed doorheen ziet als je teveel schuurt. Beneden wil ik het laten stucen.

Qua draagkracht hangt het er natuurlijk vanaf wat je op wilt hangen. Als het om een fotolijst gaat dan is dat natuurlijk ook geen probleem. Je zou ook speciale gips pluggen kunnen gebruiken dus die hebben wat meer draagkracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vxhhFBmKXCbcE1do6irknx28/medium.jpg

hier kun je goed zien hoe de muur is opgebouwd met regelwerk en isolatie.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Helder, ik moet uiteindelijk nog even kijken naar de dikte van de huidige voorzetwand om de isolatie dikte te bepalen.
Weet jij nog wat je ongeveer kwijt was voor 100m2 60mm? Ik zie bij mij in de buurt prijzen van rond de €12 per m2.
En heb je ook pir met folie aan twee kanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Als je zware dingen aan je muur wil hangen kun je ook (vanaf buiten naar binnen) buitenmuur > regelwerk (neem geïmpregneerde regels) > pir+OSB > 9,5mm gipsplaat/stucplaat doen.

En zorg voor ventilatie tussen buitenmuur en binnenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Wokschotel schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:44:
Als je zware dingen aan je muur wil hangen kun je ook (vanaf buiten naar binnen) buitenmuur > regelwerk (neem geïmpregneerde regels) > pir+OSB > 9,5mm gipsplaat/stucplaat doen.

En zorg voor ventilatie tussen buitenmuur en binnenmuur.
Ik neem aan dat het idee van geïmpregneerde regels is dat als er dan vocht is dat het hout niet aangetast wordt? Voor de rest verwacht ik niet om meer dan 30kg op te hangen dus ik verwacht niet dat OSB nodig zou zijn.
Wat mij trouwens opvalt is dat eigenlijk iedereen regels gebruikt en praktisch niemand zie met metal studs, waarom eigenlijk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Jeru schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:42:
[...]

Helder, ik moet uiteindelijk nog even kijken naar de dikte van de huidige voorzetwand om de isolatie dikte te bepalen.
Weet jij nog wat je ongeveer kwijt was voor 100m2 60mm? Ik zie bij mij in de buurt prijzen van rond de €12 per m2.
En heb je ook pir met folie aan twee kanten?
600 eur voor 100m2. Houd er wel rekening mee dat hier geen gips bij zit. Als je PIR+gips zoekt, moet je elders kijken of eerst de pir monteren en daar de gipsplaten overheen. Net wat je wilt en hoeveel energie je erin wilt steken.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
YaaD schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:26:
[...]

600 eur voor 100m2. Houd er wel rekening mee dat hier geen gips bij zit. Als je PIR+gips zoekt, moet je elders kijken of eerst de pir monteren en daar de gipsplaten overheen. Net wat je wilt en hoeveel energie je erin wilt steken.
Nee dat snap ik, maar 600 is wel heel cheap opzich. 6 per m2 heb ik het nog niet voor gezien, zit er wel aluminium folie op al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
B keus kan zo goedkoop. Laatst 17,50 per m2 betaald voor 160mm, was afgekeurd omdat de folie andersom geplakt is. Alsof dat zal boeien bij een betonvloertje zonder vloerverwarming, ik kon kiezen tussen PIR of zand om op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Jeru schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:10:
[...]

Nee dat snap ik, maar 600 is wel heel cheap opzich. 6 per m2 heb ik het nog niet voor gezien, zit er wel aluminium folie op al?
Ja en ik kan zeggen dat het echt prima platen zijn. Op de platen die ik had, hadden een alu cachering.
Maar goed, de partijen kunnen altijd verschillen dus pin me er niet op vast :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
YaaD schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:31:
[...]

Ja en ik kan zeggen dat het echt prima platen zijn. Op de platen die ik had, hadden een alu cachering.
Maar goed, de partijen kunnen altijd verschillen dus pin me er niet op vast :)
Oh nee, dat zou ik sowieso niet doen, maar helpt wel met een beetje een idee krijgen wat het kan kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-05 19:54
Houten regels zou ik niet doen. Metalstut trekt niet krom en is ongevoelig, mocht er toch vocht inkomen. Verder isoleert hout slechter dan de metaalprofielen met isolatie en is super simpel en snel te monteren.
Denk ook aan de damp-open folie tegen de buitenwand en de dampremmende folie aan de binnenkant. Dit is bij diverse isolaties al deels geïntegreerd en moeten alleen naden worden afgeplakt. Woonvocht trekt anders door de wand en condenseerd tegen de koude buitenwand waardoor er schimmels kunnen ontstaan en de isolatiewaarde door het vocht verminderd. De damp open laag voorkomt dat vocht van buiten in je constructie kan trekken maar ook dat eventueel aanwezig vocht toch noch naar buiten kan verdampen.

Gipsplaten kun je ook best het eea aanhangen met het juiste bevestigingsmateriaal.

Hier hebben we (binnen naar buiten)
Gipsplaat 12,5mm
Dampremmende folie
Metalstut profielen met steenwol
Damp open folie
Oude metselwerk muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 17:38

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Stanley22_7 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:43:

Gipsplaat 12,5mm
Dampremmende folie
Damp open folie
Oude metselwerk muur
Met ruimte/spouw ergens tussen?

[ Voor 57% gewijzigd door Atomic2005 op 17-07-2018 23:17 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 12:22
Ik heb zelf onlangs ook 50m2 voorzetwanden geplaatst.
Alle adviezen op klussites doorgespit, maar daar lees je ook vaak verschillend advies of wordt er met standaard vuistregels gestrooid die niet altijd geldig zijn. Zelf nadenken en uitrekenen via u-wert.net is het belangrijkste!
Ik heb er een hoop over nagedacht, gerekend en geklust, hopelijk heb je er iets aan:

- Vocht is het grootste aandachtspunt.
De welbekende dampremmende laag aan de warme kant is heilig. Spreek liever van een dampdichte laag. De exacte plaats van de dampdichte laag is echter weer niet zo heilig. De dampdichte laag hoeft niet per se het meest aan de binnenkant te zitten, zolang het vocht van binnen wat tegengehouden wordt door de dampdichte laag niet kan condenseren en de lagen tussen de kamer en de dampdichte laag voldoende kunnen 'ademen'. Omdat dit vrij nauwkeurig komt wordt dit advies niet vaak gegeven, maar het kan dus wel.

-Dampdichte laag moet nagenoeg perfect zijn.
Alles netjes afplakken met alu tape, goed nadenken over aansluitingen op kozijnen, plafond en vloer.
Reden: als er toch vocht achter de dampdichte laag komt kan dit nauwelijks meer weg. Dit wil je dus zeker voorkomen.

-Qua isolatie waarde per cm kun je niet tegen PIR op. Daarnaast laat het zich makkelijk verwerken en zijn de genoemde B keus partijen betaalbaar. De versie met Aluminium cachering is al voorzien van een perfecte dampdichte laag (mu waarde > 100000)

In mijn wanden moesten overal nieuwe stopcontacten en leidingen komen. Omdat stopcontacten per definitie in de kamer zitten heb je daar een probleem met de dampdichte laag.
Je hebt dan een paar opties:

Bij het gebruik van 'zachte' isolatie zoals glaswol wordt er vaak een dampdichte folie gespannen en worden de inbouwdozen en leidingen tegen de folie in de isolatie gedrukt.
Bij harde isolatie kan dat niet en kun je alleen gebruik maken van een luchtspouw om je leidingen te verwerken. Met als resultaat dat je ruimte verliest.
De derde optie is om de luchtspouw (waarin dus de leidingen lopen) ook nog te isoleren. Deze isolatie bevind zich dus aan de warme kant, maar voor de dampdichte laag. Dit is een kritisch deel, dus kijk goed naar het temperatuur profiel en de dauwpuntberekeningen (ook op u-wert)!

Wat ik gedaan heb:
Tegen de binnenmuur 30mm PIR platen gelijmd met PUR lijmschuim.
Om de 1.2m verticaal een opening voor lattenwerk gelaten tussen de platen, maar nog geen latten plaatsen.
Dampdichte laag met alu tape helemaal dicht plakken, dus op de platen en dan over laten lopen op de muur. De openingen voor het lattenwerk zijn dus ook afgeplakt!
Lattenwerk aanbrengen in muur met slagpluggen. Hiermee maak je dus gaten in je dampdichte laag. Voordat je de latten aanbrengt, PUR op de latten en slagpluggen door de natte pur slaan (uitzetting PUR dicht de gaten weer af). Niet teveel gebruiken want dan staan je latten bol :)
Latten/balkjes steken ca 20mm uit boven de pir platen. Leidinwerk (16mm elektrabuis) monteren op zijkant latten, lege ruimte vullen met 20mm steen/glaswol. 9mm OSB platen op de latten schroeven (korte schroeven die niet door de dampdichte laag gaan). 9.5mm Gips erop en klaar.

Veel werk, maar wel een goede oplossing.
De voorzetwand alleen al geeft een R waarde van 2.7 bij 6.8cm totale dikte, geen vochtproblemen en ik heb zelfs de mogelijkheid om zonder problemen de spouwmuur ook nog te isoleren (EPS parels). Totale R waarde 4.2.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Stanley22_7 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:43:
Houten regels zou ik niet doen. Metalstut trekt niet krom en is ongevoelig, mocht er toch vocht inkomen. Verder isoleert hout slechter dan de metaalprofielen met isolatie en is super simpel en snel te monteren.
Denk ook aan de damp-open folie tegen de buitenwand en de dampremmende folie aan de binnenkant. Dit is bij diverse isolaties al deels geïntegreerd en moeten alleen naden worden afgeplakt. Woonvocht trekt anders door de wand en condenseerd tegen de koude buitenwand waardoor er schimmels kunnen ontstaan en de isolatiewaarde door het vocht verminderd. De damp open laag voorkomt dat vocht van buiten in je constructie kan trekken maar ook dat eventueel aanwezig vocht toch noch naar buiten kan verdampen.

Gipsplaten kun je ook best het eea aanhangen met het juiste bevestigingsmateriaal.

Gipsplaat 12,5mm
Dampremmende folie
Damp open folie
Oude metselwerk muur
Het grote nadeel wat ik zie bij metal stud is de verwerking van stugge platen hierin, het lijkt mij lastiger om de ruimtes goed op te vullen met platen. Bij wol soorten gaat dat wat makkelijker doordat het wat flexibeler is uiteraard.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, ik zal sowieso gaan voor stugge platen en ik vermoed dat ik inderdaad nog leidingen moet gaan doen, dus ik verwacht doordat ik wel graag metal studs zou willen gebruiken ik daar ruimte in overlaat. Met als idee metal studs van bijvoorbeeld 70mm en bijvoorbeeld een PIR plaat van 50mm om maar een voorbeeld te noemen.
Het enige waar ik dan over blijf twijfelen is of ik die PIR platen wel opvullend genoeg krijg in de metal studs.
Wat mij aanspreekt over metal studs is dat ze zo stevig en snel in elkaar te laten zetten lijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Jeru op 18-07-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 14:01
Ik ben met een verbouwing bezig en heb dit inderdaad ook gedaan. Mits ik mijn verbouwing ecologisch aanvlieg, heb ik gekozen voor een houten frame. Eerst heb ik een cellenbeton blokken op de vloerplaat gezet zodat ik geen koudebrug heb. Daarna heb ik hierop mijn frame gezet, dit heb ik dan bevestigd aan het plafond en aan de binennmuur. Hierin heb ik alle kabels voor stopcontacten aangebracht en dit afgewerkt met OSB III voor de luchtdichtheid.
Deze heb ik dan volgeblazen met celluose vlokken (https://www.isoproc.be/nl...roducten/iQ3-cellulose/22). De osb heb ik dan met de vloerplaat verbonden met een luchtdichte folie (https://www.isoproc.be/nl.../detail/da-da-connect/169), zodat mijn luchtdichte schil netjes doorloopt.
Tegen de OSB kunnen we nu gipsplaten zetten voor de afwerking. Mijn wand is 15cm dik.
Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/b93pcnNzmHHotEQ4A
Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/pSgatuZ36uH33TKz8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
Jeru schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:52:
Kan je dit toelichten? Hier ook een jaren '30 woning, maar dat ging prima met spouwmuurisolatie. Zo lang je maar zorgt voor goede ventilatie in je kruipruimte.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:27:
[...]

Kan je dit toelichten? Hier ook een jaren '30 woning, maar dat ging prima met spouwmuurisolatie. Zo lang je maar zorgt voor goede ventilatie in je kruipruimte.
Een aantal redenen hiervoor, namelijk dat er wel eens overgeïsoleerd schijnt te worden waardoor je schimmels krijgt. Daarnaast dat je bijvoorbeeld nu iets in de muur spuit wat op langere termijn eigenlijk slecht is of over een paar jaar in eigenlijk gewoon een slechte waarde heeft. Komt erop neer dat ik het een heel permanente oplossing vind met teveel onzekerheid nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Op zich niks engs aan spouwmuurisolatie, je kunt niet "overisoleren" en daardoor schimmels krijgen, de binnenkant van de muur wordt geventileerd met binnenlucht, de buitenkant van de muur wordt geventileerd met buitenlucht, daartussen zit je isolatie.

Maargoed, het blijft spouwmuurisolatie, je stopt een beperkte ruimte vol met een isolatiemateriaal dat op makkelijke manier verwerkt kan worden. De isolatiewaarde daarvan is leuk, maar het haalt het niet bij een voorzetwand met PIR of een nieuwbouwhuis met luchtdicht aangebrachte PIR in de spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:00
Isoleren is ventileren. Vooral als je alles luchtdicht maakt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
Jeru schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:43:
[...]

Een aantal redenen hiervoor, namelijk dat er wel eens overgeïsoleerd schijnt te worden waardoor je schimmels krijgt. Daarnaast dat je bijvoorbeeld nu iets in de muur spuit wat op langere termijn eigenlijk slecht is of over een paar jaar in eigenlijk gewoon een slechte waarde heeft. Komt erop neer dat ik het een heel permanente oplossing vind met teveel onzekerheid nog.
Het kost je dan ook maar tussen de € 700 en 900 euro voor een tussenwoning. Daarbij denk ik dat het sloopwerk van je binnenisolatie net zoveel gedoe is als het verwijderen van isolatie tussen je spouwmuur, mocht dat ooit nodig zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Stel nou de buitenmuur die een spouw heeft, zou ik hier dan direct pir platen met aluminium afwerken op kunnen maken (aan de binnenkant uiteraard), vervolgens zo dun mogelijke metal studs gebruiken en hierop gips kunnen plaatsen? Of moet er tussen de bij die isolatieplaat toch nog ander materiaal gebruikt worden?

[ Voor 5% gewijzigd door Jeru op 18-07-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
iig de naden van de platen dichtplakken met alu tape. Verder kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Stanley22_7 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:04:
iig de naden van de platen dichtplakken met alu tape. Verder kan dat prima.
Ja alu tape was sowieso het plan, maar twijfelde over folies dampremmend en doorlatend of die nog nodig waren in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
De alu folie op de platen icm de alu tape zijn in dat geval de dampdicht laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alias ded > wvb

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1186696

kaasmakert schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:25:

Wat ik gedaan heb:
Tegen de binnenmuur 30mm PIR platen gelijmd met PUR lijmschuim.
Om de 1.2m verticaal een opening voor lattenwerk gelaten tussen de platen, maar nog geen latten plaatsen.
Dampdichte laag met alu tape helemaal dicht plakken, dus op de platen en dan over laten lopen op de muur. De openingen voor het lattenwerk zijn dus ook afgeplakt!
Lattenwerk aanbrengen in muur met slagpluggen. Hiermee maak je dus gaten in je dampdichte laag. Voordat je de latten aanbrengt, PUR op de latten en slagpluggen door de natte pur slaan (uitzetting PUR dicht de gaten weer af). Niet teveel gebruiken want dan staan je latten bol :)
Latten/balkjes steken ca 20mm uit boven de pir platen. Leidinwerk (16mm elektrabuis) monteren op zijkant latten, lege ruimte vullen met 20mm steen/glaswol. 9mm OSB platen op de latten schroeven (korte schroeven die niet door de dampdichte laag gaan). 9.5mm Gips erop en klaar.

Veel werk, maar wel een goede oplossing.
De voorzetwand alleen al geeft een R waarde van 2.7 bij 6.8cm totale dikte, geen vochtproblemen en ik heb zelfs de mogelijkheid om zonder problemen de spouwmuur ook nog te isoleren (EPS parels). Totale R waarde 4.2.
Kan je uitleggen hoe je aan een R-waarde van 2.7 komt met 30mm PIR en 20mm wol, dit lijkt mij nog geen R-waard van 2? Het lijkt een interessante manier maar kruipt op die manier je vocht niet gewoon in je latten en wol? aangezien je dampscherm tussen twee isolatielagen inzit. Ben zelf ook op zoek naar ideale mogelijkheden om van binnen te isoleren met voorzetwand en hoe mijn leidingen erin te verwerken. Momenteel denk ik gewoon aan mijn leidingen in de PUR-plaat met gyproc-afwerking te frezen en zoals u doet deze frees af te plakken met dampdichte tape. Enkel de potjes zelf vormen dan nog een probleem, maar misschien kan ik daar lokaal de muur wat uitkappen (5cm) en die vullen met PIR, zo is de isolatiedikte achter het potje dezelfde --> geen koudebrug. Wel zorgen dat het potje dampdicht afgewerkt wordt.

Lijkt dit een mogelijkheid?

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:17
Wat doet dit eigenlijk met een buitenmuur? Ik kan mij voorstellen dat een buitenmuur sneller droog is als aan de binnenzijde slechter is geïsoleerd. Als ik kijk naar de muur van woning is deze nog helemaal netjes maar de muur van een stuk tuin afscheiding (aansluitend aan de woning in de dezelfde steen) is ieder jaar weer groen en nat.
Het schoonmaken en opnieuw laten voegen van mijn buitenmuur kost mij ruim 10.000 euro. Dat wil ik niet over 10 jaar nogeens hoeven doen...

[ Voor 17% gewijzigd door Cobb op 01-03-2019 19:03 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Groen en nat... noordkant? Bij gebrek aan zonlicht krijg je last van groene zooi. Bedenk verder dat de warmte van binnen vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:54

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik ben ook van plan om de steens muren van mijn nieuwe woning te isoleren met PIR+gips.

Ik wil daarvoor de methode gebruiken zoals die hier beschreven staat bij isolatiemateriaal.nl

Enige probleem zie ik bij het aanleggen van electra. Ze geven hier aan dat je achter de inbouwdoos extra moet isoleren. Wat de beste manier is om de leidingen te leggen ben ik nog niet over uit. Op zich zou een 3/4" buis door de ruimte achter de isolatie kunnen lopen (ventilatielatten zijn 20mm). Maar om dit dan in de inbouwdoos te krijgen is nog niet makkelijk.
Andere optie is om sleuven in de gipsplaat en onderliggende isolatie te frezen, hier de buis in en dit dan weer afpurren. Alleen is dit genoeg als dampscherm?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:17
_JGC_ schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:19:
Groen en nat... noordkant? Bij gebrek aan zonlicht krijg je last van groene zooi. Bedenk verder dat de warmte van binnen vochtig is.
Nee, mijn hele muur is op het westen maar ligt in een brandgang met schaduw van een andere woning. Maar je zit gewoon dat de muur van woning beter, schoner en droger blijft dan een 'onverwarmde' muur.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Pagina: 1