Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi, ik ben een totale ICT kneus dus dacht dat het makkelijker was om te vragen ipv zelf te gaan zitten vogelen.

Mijn laptop komt de ene keer op 2,4 ghz binnen en de andere keer 5 ghz. Dat wisselt, aangezien ik er meestal in de woonkamer mee zit en de router <10 meter is lijkt het me handiger om in te kunnen stellen dat 'ie standaard op 5 ghz binnen komt.

Is dat bij een 'FRITZ!Box 7560' zo te regelen?

Wat ik nu alleen heb geregeld is:
Always assign this network device the same IPv4 address
Permit independent port sharing

Dat is meer voor easy access vanaf andere computers en het port forwarden.
Ik zie nergens de mogelijkheid om prioriteit aan 5 ghz te geven ipv 2,4.
Vaak start 'ie op 2,4, dan zet ik hem handmatig op 5 ghz door de wifi uit en aan te zetten op de laptop, maar je zou denken dat dat anders moet kunnen.

Alvast dank!!!

Beste antwoord (via rens-br op 16-07-2018 14:30)

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Waar je laptop mee verbind wordt enkel door de laptop bepaalt en niet door de FRITZBOX.
Dus 2.4Ghz op je laptop uitzetten en hij connect altijd op 5Ghz.

Je kunt ook in je Fritzbox twee verschillende ssid maken voor elke band.
Dan kun je gewoon die 2.4Ghz ssid blocken in je laptop

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:52:
Waar je laptop mee verbind wordt enkel door de laptop bepaalt en niet door de FRITZBOX.
Dus 2.4Ghz op je laptop uitzetten en hij connect altijd op 5Ghz.

Je kunt ook in je Fritzbox twee verschillende ssid maken voor elke band.
Dan kun je gewoon die 2.4Ghz ssid blocken in je laptop
Dat is goed om te weten, na een google hierop is het me gelukt, eens zien of hij dat volhoudt.
(link)
Stel dat hij buiten de 5 GHZ range is, pakt 'ie dan de 2,4 wel gewoon?

Dank iig, ik dacht dat het in de router geregeld moest worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan krijg je 2 wifi namen toch? Hadden we eerder, heb liever dat het in één zit, dat hebben we nu en bevalt beter. Nevertheless: opgelost middels bovenstaande, dank voor het linkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Even een vraag: wat is de moverende reden dat je niet op 2,4 Ghz zou willen verbinden? Op die afstanden en gezien de router heb je een theoretische max van 450 Mbps op de 2,4 Ghz band. Het zou best kunnen dat er allemaal andere apparaten al op de 5 Ghz band zitten terwijk de 2,4 Ghz leeg is, dus dat die 2,4 de beste keuze is.

Vanaf FritzOS 6.80 heb je 'band steering', waarbij de router aan apparaten suggesties geeft wat de beste te gebruiken frequentie is. https://nl.avm.de/vraagba...-verklaart-band-steering/

Meestal is dat de 5Ghz, maar het kan ook echt best de 2.4 Ghz zijn.

Of het maakt geen moer uit, want de meeste toepassingen zullen via internet zijn en aangezien het een VDSL-model is zul je niet snel boven de 100 Mbps op je internet lijn zitten, ver onder de performance van je WiFi onder de door jou beschreven omstandigheden. (Maar dat is een aanname, wellicht heb je hem acter een glasvezelmodem hangen).

@possimpible
Check. Blij dat je dat met metingen hebt uitgezocht. Het zou namelijk erg vervelend zijn als je de 2.4 Ghz uit zou zetten en dan plots congestie op de 5 Ghz zou hebben.

WiFi blijft helaas altijd nog veel kunst naast de wetenschap...

[ Voor 11% gewijzigd door Keypunchie op 16-07-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Keypunchie schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:48:
Even een vraag: wat is de moverende reden dat je niet op 2,4 Ghz zou willen verbinden? Op die afstanden en gezien de router heb je een theoretische max van 450 Mbps op de 2,4 Ghz band. Het zou best kunnen dat er allemaal andere apparaten al op de 5 Ghz band zitten terwijk de 2,4 Ghz leeg is, dus dat die 2,4 de beste keuze is.

Vanaf FritzOS 6.80 heb je 'band steering', waarbij de router aan apparaten suggesties geeft wat de beste te gebruiken frequentie is. https://nl.avm.de/vraagba...-verklaart-band-steering/

Meestal is dat de 5Ghz, maar het kan ook echt best de 2.4 Ghz zijn.

Of het maakt geen moer uit, want de meeste toepassingen zullen via internet zijn en aangezien het een VDSL-model is zul je niet snel boven de 100 Mbps op je internet lijn zitten, ver onder de performance van je WiFi onder de door jou beschreven omstandigheden. (Maar dat is een aanname, wellicht heb je hem acter een glasvezelmodem hangen).
Ik merk op mijn laptop dat ik een hogere latency heb tijdens het gamen op de 2,4 dan op de 5,2 band. Oorzaak: op de achtergrond wordt er weleens e.e.a. gedownload. Op de 5,2 band download ik met 20-40 mb/s en kan ik nog gamen met een latency van 10-11. Doe ik dat op de 2,4 band dan download ik met 10-15 mb/s en heb ik een latency van 100-150. Kwestie van smaak I guess :)
Alle apparaten kiezen zelf overigens verder (om welke reden dan ook) voor de 2,4 band, dus de 5,2 is zeker niet overbezet.
Pagina: 1