Toon posts:

Hulp nodig met server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Hallo,
Ik gebruik mijn pc als server voor Plex, maar mijn gebruikers zijn toegenomen en daardoor kan ik mijn pc meestal niet gebruiken omdat mensen aan het streamen zijn(gamen bijv). Ik wil dus een server kopen en inrichten voor Plex, wat best veel gebruikers kan ondersteunt.

Mijn vraag is dus wat voor server heb ik nodig en hoe Koppel ik de servers om samen een Plex server te vormen en al de gebruikers ondersteunen.

Het kan refurbished servers zijn sinds nieuwe te duur zijn met al de kracht en opslag ruimte dat ik nodig heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Modbreak:Doe maar gewoon niet.

[ Voor 87% gewijzigd door Jazzy op 16-07-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
edit:
Ik sla deze achteraf toch even over.

[ Voor 104% gewijzigd door Room42 op 16-07-2018 03:24 . Reden: Gebruikersnaam. ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 01:33:
... Ik wil dus een server kopen en inrichten voor Plex, wat best veel gebruikers kan ondersteunt.

Mijn vraag is dus wat voor server heb ik nodig en hoe Koppel ik de servers om samen een Plex server te vormen en al de gebruikers ondersteunen....
Wat heb je zelf allemaal al gevonden? Als je server best veel gebruikers moet ondersteunen, heb je best veel processing power nodig en best veel opslagruimte en best wel goeie netwerkkaarten. Ik denk dat best veel RAM ook wel handig kan zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is een server?

Plex heeft bepaalde requirements, die kan je opzoeken en uitrekenen en daarna iets aanschaffen wat daaraan voldoet. Dat kan een bucketload aan ARM CPU's zijn, een stapeltje Opterons of een rijtje ASIC-units.

Gezien de hele vraagstelling moet je je even afvragen wat je nu precies wil want "servers koppelen" is een hele basale vraagstelling maar kan een zeer complexe opstelling worden die de gemiddelde thuisgebruiker helemaal niet kan (of snapt).

/edit: ga maar eens zoeken op Unicorn Transcoder, Unicorn Loadbalancer en overige Unicorn zaken.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 16-07-2018 07:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-10 20:24
https://support.plex.tv/a...9756-cloud-sync-overview/

[ Voor 30% gewijzigd door Blommie01 op 16-07-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:19
Sommige synology en andere merken nas zijn ook prima geschikt om om plex op te draaien
Hoeft niet een bay maar 4 of 5 van
Wat is je budget

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 21:51
Koop een simpele Ryzen 1600 en je kan makkelijk 4 / 5 streams verzorgen.
Mijn ervaring is dat wanneer ik een fullHD film stream naar mijn ouders toe, dit 5% cpu belasting geeft op een i3 8100.
Maar diezelfde film streamen naar een telefoon oid gaat al snel naar 50 / 60%. Ligt er dus enorm aan hoe dit in jouw situatie zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Raoul.TLS schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:14:
Sommige synology en andere merken nas zijn ook prima geschikt om om plex op te draaien
Hoeft niet een bay maar 4 of 5 van
Wat is je budget
Ik had een DS218+ maar dit ging alleen als je het zelf gebruikt. Die gebruikte CPU (celeron) is niet echt een flinke jongen. De i3 8100 was dan ook een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 15:41
Ik heb nog een NAS in de verkoop, misschien is deze geschikt? Link verwijderd, dit is niet de bedoeling.

[ Voor 48% gewijzigd door Jazzy op 16-07-2018 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 12:38

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Zolang het om de prive collectie van foto's gaat en de zelf opgenomen Drone filmpjes die hij doormiddel van plex wilt delen dan is het zeker legaal ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:31
Om hoeveel streams gaat het ? Op de Plex site zie ik dat ze als minimum een i3 adviseren met 2GB ram. De vraag van @MAX3400 zal je dan ook eerst moeten beantwoorden voor er iets nuttigs gezegd kan worden.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 12:38

xleeuwx

developer Tweakers Elect
De benodigede CPU is gewoon een simpele rekensom:
https://support.plex.tv/a...need-for-my-server/#toc-1

Wil je een 4k "drone" video streamen heb je 4000 PassMark nodig, wil je 2 verschillende 4k videos streamen heb je 8000 PassMark nodig.

een Xeon CPU zoals deze kan dus 2x een 4K stream aan, echter moet je niet je OS vergeten die ook wat CPU power nodig zal hebben:
Intel Xeon E5 2620 v2
HKLM_ schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:45:
Om hoeveel streams gaat het ? Op de Plex site zie ik dat ze als minimum een i3 adviseren met 2GB ram. De vraag van @MAX3400 zal je dan ook eerst moeten beantwoorden voor er iets nuttigs gezegd kan worden.
Overigens zal een I3 alleen goed werken voor een 720P filmp te trancode.

Let wel dat het hier allemaal om transcode gaat en niet om het streamen. Indien je alleen wilt streamen zal dit aanzienlijk minder nodig hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door xleeuwx op 16-07-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Mist nogal het een en ander aan informatie.
Hoeveel gebruikers wil je bedienen? Hoeveel daarvan gaan streamen, hoeveel zullen transcoderen? Zitten die allemaal in het eigen netwerk (extern naar mobiele apparaten toe betekent nogal snel dat je moet transcoderen).
Wat heb je zelf al gezocht en gevonden mbt de eisen van Plex en ervaringen van anderen?

Nu kunnen mensen je van alles aanraden, van een Raspberry Pi tot een HP server met 132 GB RAM en alles wat daar tussenin zit zonder dat je echt iets aan die informatie hebt.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
xleeuwx schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:50:

Overigens zal een I3 alleen goed werken voor een 720P filmp te trancode.
Je stelling hier is juist omdat het totaal niet specifiek is.
Spreken over een I3 is als spreken over een auto met 4 wielen. ;)

Er zijn oudere en vrij langzame dualcore I3 processors en er is nu de I3 8100. Deze laatste is een quadcore @ 3,6Ghz base en daarmee sneller dan sommige core I5 van de vorige generatie.

De 8100 heeft dan ook een passmark score van 8000. (voldoende voor 2 4K streams :)

[ Voor 16% gewijzigd door procyon op 16-07-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Deze heb ik ook met 4gb wel
Is wel stuk krachtiger
En met SSD voor read en write niet slecht

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Raoul.TLS schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:20:
Deze heb ik ook met 4gb wel
Is wel stuk krachtiger
En met SSD voor read en write niet slecht
[...]
Serieus geen goede optie.
Een van zijn wensen is "welke best veel gebruikers kan ondersteunen."

Nou is "veel" natuurlijk vaag maar zelfs moderne Synology nassen verslikken zich in 2 streams. Daarbij kan je voor het geld dat een DS218+ (want ga dit alsjeblief niet op een Atom processor doen) kost een heel leuk dedicated servertje bouwen op een low end Ryzen (wat ik nu zou kiezen) of een Core I3 8100 waar ik eerder zelf voor gekozen heb.

Ik zweer bij Synology want het is geweldig spul, maar wat wel gezegd mag worden is dat de hardware in deze nassen achterloopt op de wat de concurenten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Je bent zeker goedkoper kwijt met eigen bouw nas . Je kan hem als vm draaien op hyper-v of esxi

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:55
De NIC ( netwerkinterface ) is voor mijn gevoel niet direct de bottleneck. Er even van uitgaande dat de PC / Server met gigabit is aangesloten op een switch en alle uitgebruikers tenminste 100 mbit hebben. Daar zie ik geen probleem. Zo te lezen is storage niet het probleem maar CPU power des te meer.

Afhankelijk van hoeveel transcoding je gaat doen zal dit veel vragen van de processor. Wellicht kun je ergens betaalbaar een dual processor motherboard vinden en twee XEON's quad cores van de vorige generatie met een leuke kloksnelheid. Klopt mijn vermoeden dat het beter is om een hogere klokfrequentie te hebben dan veel cores? SSD voor OS, voldoende RAM en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Raoul.TLS schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:49:
Je bent zeker goedkoper kwijt met eigen bouw nas . Je kan hem als vm draaien op hyper-v of esxi
Als je dan toch een echte server bouwt (een NAS blijft toch een net niet apparaat) kun je Plex beter als container draaien.. VM's is wel een beetje erg ouderwets ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Blommie01 op 16-07-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 04:15

lordsnow

I know nothing

De truc is om niet te hoeven transcoden. Je wilt eigenlijk dat de originele stream gestuurd wordt naar alle clients. Dat kost namenlijk het minste processorkracht.

Een originele stream heeft ook het meest bandbreedte nodig, dus de uploadsnelheid van je internetverbinding wordt dan relevant.

Of er getranscode moet worden ligt aan de clients. Je wilt dus eigenlijk clients die zelf x264 en x265 ondersteunen, en diverse audio formaten.

Volgens de hier boven gelinkte Plexpagina:
  • 1080p (10Mbps, H.264) file: 2000 PassMark score
  • 720p (4Mbps, H.264) file: 1500 PassMark score
Ikzelf had een Plex Server met Intel Celeron G530 + 4 GB (2148 PassMark Score), en kon zonder problemen gelijktijdig kijken met 2 anderen.

Side note: om mijn WAMP + Drupal installatie op dezelfde server toch wat soepeler te laten draaien (dus niet Plex gerelateerd) heb ik de processor onlangs vervangen voor een i5. Morgen gaat een SSD uit een laptop naar de server als boot schijf zodat unzippen en de WAMP server beter lopen.

[ Voor 45% gewijzigd door lordsnow op 16-07-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Internet snelheid is geen probleem. Ik heb 500/500 down en uploadanelheid en dat haal ik ook.

Misschien is het beter om een specifiekere vraag te stellen zodat ik een antwoord heb waarmee ik aan de slag kan gaan.

Trouwens iedereen bedankt voor jullie reactie, ik waardeer het.

Wat ik nodig heb om echt te kunnen starten is waar ik haal informatie over dat ik servers samen kan laten werken en wat heb ik nodig om 1 "bundle" servers compleet te maken. Ik heb bijvoorbeeld bij marktplaats gezocht en daar staan vaak 'nodes' met opslag dingen en veel back up.
Ik heb zelf thuis 15 tb liggen waar ik nog tijdje mee vooruit kan.
Als iemand me dit informatie kan geven dan kan ik daarna bijvoorbeeld 1 of 2 servers koppelen en naarmate meer nodig is dat ik server erbij koop. Budget is niet zo zeer een probleem maar wil geen onnodige miskoop, omdat dit gebied nieuw is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cloud Sync gaat hier zeker niet bij helpen. Dat download van de cloud, vervolgens wordt de content vooraf transcoded. Voor Plex heeft het de voorkeur om de juiste clients te gebruiken, zodat transcoding helemaal niet nodig is.

@Verwijderd Het is vrij lastig om aan te geven wat je het beste kan gebruiken. Het is afhankelijk van de content, de clients, de bandbreedte en de resolutie die de gebruikers hebben.
Om een goed idee te krijgen, kun je eens kijken in de support pagina's van Plex: https://support.plex.tv/a...edia-server-requirements/

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 16-07-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:42:
Internet snelheid is geen probleem. Ik heb 500/500 down en uploadanelheid en dat haal ik ook.
Je hebt 15TB aan schijven liggen. Dan zou ik kiezen voor een leuke
AMD Ryzen 7 2700X met 8 cores, 16 treads (of een AMD Ryzen Threadripper 1950X die dit verdubbeld) en daar 16GB Ram in steken.

Moet voldoende zijn voor al het streamwerk en al je schijven zet je gewoon in deze setup.
Waar jij denk ik aan dacht was load balancing maar dat is niet nodig ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blommie01
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:42:

Misschien is het beter om een specifiekere vraag te stellen zodat ik een antwoord heb waarmee ik aan de slag kan gaan.

Trouwens iedereen bedankt voor jullie reactie, ik waardeer het.

Wat ik nodig heb om echt te kunnen starten is waar ik haal informatie over dat ik servers samen kan laten werken en wat heb ik nodig om 1 "bundle" servers compleet te maken. Ik heb bijvoorbeeld bij marktplaats gezocht en daar staan vaak 'nodes' met opslag dingen en veel back up.
Ik heb zelf thuis 15 tb liggen waar ik nog tijdje mee vooruit kan.
Als iemand me dit informatie kan geven dan kan ik daarna bijvoorbeeld 1 of 2 servers koppelen en naarmate meer nodig is dat ik server erbij koop. Budget is niet zo zeer een probleem maar wil geen onnodige miskoop, omdat dit gebied nieuw is voor mij.
Als je geen verstand van deze materie hebt waarom wil je dan in vredesnaam met 1 "bundel" server aan de gang. Los dat je vraag nergens op slaat, wat zou je willen bereiken ?

Ik vind het maar een warrig verhaal...

Mijn tip: Koop een computer met de sterkste CPU die je kunt vinden, stop er 64GB geheugen in en zorg er voor dat de behuizing al je schijven kan herbergen. Ubuntu met Plex er op en gaan met dat ding...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Verwijderd als je niet leest, dan snap je niet wat je moet kopen. Plex heeft UniSync en/of Unicorn. Dat is de ENIGE manier waarop je meer dan 1 machine "tegelijk" met Plex kan configureren.

Lees, leer, koop hardware, have fun (in a nutshell).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1