Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Topicstarter
Aangezien ik de laatste tijd merk dat mijn systeem een aantal games toch niet echt meer fatsoenlijk wil spelen, ben ik maar eens gaan kijken naar wat betaalbare upgrademogelijkheden.
Mijn oog is gevallen op de i3-8100, goede prijs voor toch wat betere prestaties.

Mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI 760GM-P23 (FX)€ 0,-€ 0,-
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Toshiba MQ Series, 1TB€ 41,50€ 41,50
1Iiyama X2474HS-B1 Zwart€ 110,05€ 110,05
1Logitech Z323€ 0,-€ 0,-
1Logitech K120 (Qwerty NL)€ 12,28€ 12,28
1Logitech Corded Mouse M500€ 26,-€ 26,-
1Thrustmaster T-Flight Hotas X Zwart€ 49,99€ 49,99
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 69,13€ 69,13
1Logitech H530€ 0,-€ 0,-
1Corsair CX500M€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419,92

Wat ik zelf bij elkaar gezocht heb is het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Asus Prime H310M-K€ 58,49€ 58,49
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 144,50€ 144,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,99

Nou vind ik alleen het geheugen niet terug op de QVL(.pdf) van dit moederbord. Maar ik moet bekennen, dat ik ook niet zo heel bekend ben met hoe belangrijk dit is. In het verleden heb ik meestal kitjes en onderdelen van familie e.d. doorgeschoven gekregen.

Wat ik van mijn systeem verwacht is voornamelijk dat het Arma 3 weer redelijk kan spelen. Ik ben altijd gewend om het met wat lagere framerates te spelen, maar sind een paar updates geleden is het voor mij echt onspeelbaar geworden. En Arma 3 is erg CPU+RAM afhankelijk. Ik merkte dan ook absoluut geen verschil bijvoorbeeld toen ik van een HD7700 naar mijn huidige GTX-670 ging, omdat de CPU/RAM erg de bottleneck zijn.

Is dit een systeem wat ermee doorkan gezien het budget of kan ik toch beter echt zoeken naar een combinatie waarbij het geheugen wel op de QVL van het mobo staat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk RAM hoort er bij de i3-8100 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz

crizyz

ne.t.weaker

Topicstarter
@Hackus PC4-19200 (DDR4-2400)

Ging mij ook niet zozeer om die 3000, maar meer dat die een van de goedkopere was. O-)

Edit: Misschien ook wel handig om te vermelden, MB/RAM zijn suggesties welkom voor, de CPU ben ik zeker van.

[ Voor 35% gewijzigd door crizyz op 16-07-2018 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:09
crizyz schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:58:

Is dit een systeem wat ermee doorkan gezien het budget of kan ik toch beter echt zoeken naar een combinatie waarbij het geheugen wel op de QVL van het mobo staat?
De i3 8100 kan slechts 2400MHz geheugen aan, ik zou dan ook kiezen voor 2400MHz geheugen behalve als je de kloksnelheid, timings en voltage handmatig wilt afstellen ( overklokken ).
pricewatch: G.Skill Fortis F4-2400C15D-16GFT
QVL's zijn leuk, maar je hoeft je er niet aan te houden, het meeste geheugen dat er niet op staat gaat ook gewoon uitstekend werken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz

crizyz

ne.t.weaker

Topicstarter
JohanNL schreef op maandag 16 juli 2018 @ 00:18:
[...]

De i3 8100 kan slechts 2400MHz geheugen aan, ik zou dan ook kiezen voor 2400MHz geheugen behalve als je de kloksnelheid, timings en voltage handmatig wilt afstellen ( overklokken ).
pricewatch: G.Skill Fortis F4-2400C15D-16GFT
QVL's zijn leuk, maar je hoeft je er niet aan te houden, het meeste geheugen dat er niet op staat gaat ook gewoon uitstekend werken.
Draait het 3000MHz geheugen dan niet vanzelf op 2400MHz (eventueel met de timings handmatig instellen als het MB het niet goed detecteert)?
Moet bekennen dat ik wat roestig ben op dit gebied aangezien de laatste keren dat ik met timings etc heb lopen kloemelen socket 939 is geweest, en dat is inmiddels ook alweer een tijdje terug.

Maar ik kan beter dus native 2400MHz geheugen pakken dan als ik het goed begrijp?

Edit: En maakt het nog veel uit als ik bijvoorbeeld 2133MHz geheugen pak? Kijken naar een V&A bijvoorbeeld. Of zakt de overall performance dan in elkaar?

[ Voor 7% gewijzigd door crizyz op 16-07-2018 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
crizyz schreef op maandag 16 juli 2018 @ 00:24:
[...]

Draait het 3000MHz geheugen dan niet vanzelf op 2400MHz (eventueel met de timings handmatig instellen als het MB het niet goed detecteert)?
Moet bekennen dat ik wat roestig ben op dit gebied aangezien de laatste keren dat ik met timings etc heb lopen kloemelen socket 939 is geweest, en dat is inmiddels ook alweer een tijdje terug.

Maar ik kan beter dus native 2400MHz geheugen pakken dan als ik het goed begrijp?
DDR4 draait standaard out-of-the-box op 2133Mhz, om de hogere kloksnelheid te halen met aangepaste timings en voltage moet je het XPM profiel activeren in de bios.
Het XPM profiel van het Vulcan 3000MHz geheugen is: 3000MHz CAS 16 1,35V
Wat er gebeurd als je dit activeert op een systeem met een i3 8100 is maar de vraag, aangezien 3000Mhz niet ondersteund wordt, is het logische gevolg waarschijnlijk dat het op 2400MHz CAS 16 1.35V gaat draaien of het werkt gewoon helemaal niet.
Sommige geheugen modules hebben dan wel meerdere XPM profielen voor dit soort situaties, maar dit en ander geheugen in deze prijsklasse die ik heb kunnen vinden hebben dat niet.
Gelijk 2400MHz geheugen nemen is dan meestal een betere keuze omdat het geheugen wat ik linkte een XPM profiel heeft van 2400MHz CAS 15 1.2V, dan heb je zowel strakkere timings als een lagere voltage.
Ben je bereid zelf timings en de voltage in te stellen, wat gewoon neerkomt op overklokken kun je nog het Vulcan geheugen overwegen, anders gewoon 2400MHz pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz

crizyz

ne.t.weaker

Topicstarter
@JohanNL Ah ok, dat hele XMP (als ik google moet geloven is het XMP en niet XPM :P) gebeuren kende ik nog niet.

Voor die paar euro laat ik het dan liever gewoon out of the box werken ja en het XMP z'n werk doen. :)

Heb ik in ieder geval al twee van de drie componenten vastliggen. Nu nog eens kijken naar het MB, maar voor zover ik gezien heb zouden de verschillende chipsets niet zo veel uit moeten maken voor mijn use case.

Bedankt in ieder geval voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@crizyz XMP inderdaad :P

Het moederbord dat je hebt gekozen is prima, maar als je nog wat meer te besteden hebt zou je nog kunnen kijken naar andere moederborden zoals:

pricewatch: Gigabyte B360M H
pricewatch: Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)

Als je een kast geschikt voor ATX hebt:
pricewatch: ASRock B360 Pro4
pricewatch: Asus Prime B360-Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:03
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK adviseer ik als geheugen. Wordt door het moederbord ondersteunt, maar waarschijnlijk teruggeklokt naar 2400 icm de i3-8100, en je zit daarmee op de juiste snelheid als je ooit nog eens gaat upgraden naar een i5 of i7.

Dingetje is de voeding welke niet geschikt is voor de huidige generaties cpu's en moederborden. Ook zal de leeftijd van de voeding dusdanig zijn dat deze niet heel betrouwbaar meer is gezien de lage kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@crizyz Ik wou jou zelf even triggeren. verder zijn de andere adviezen prima

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz

crizyz

ne.t.weaker

Topicstarter
@JohanNL Misschien dat je dit weet, over H310 en B360, als ik het goed begrijp heeft H310 geen ondersteuning voor uitbreidingssloten op de volle PCI-e 3.0 (x16) snelheid, maar maakt dit voor de GPU weinig uit aangezien deze wel over de volle PCI-e 3.0 x16 loopt? Als ik geen PCI-e kaarten verder gebruik zou dit dus in dat opzicht niks uitmaken?

Afgaande op artikels als deze op hwinfo bijvoorbeeld.
Moet zeggen dat los daarvan, zo'n B360 bordje ook wel interessant is, gezien het geringe prijsverschil en dat deze toch m.2 en ondersteuning voor Optane heeft (voor in de toekomst misschien hè).

@Uszka Wat maakt precies dat de voeding niet geschikt is? Wat ik er zo over lees als ik het opzoek heeft dit te maken met power saving modes als stand-by/sluimer/slaapstand?
Hij is nu 5 jaar oud, dus misschien wel eens aan vervanging toe, maar voor nu wordt dat toch een beetje krap met mijn budget. Dus dat zou ik toch liever een paar maanden opschuiven.
Overigens, is deze echt zo'n lage kwaliteit? Heb indertijd wel reviews e.d. opgezocht en had toch de indruk dat het een redelijk goede was. Ok, geen topsegment, maar toch ook verre van prul.

offtopic:
@Hackus
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://vignette.wikia.nocookie.net/king-harkinian/images/4/4c/Triggered-600x524.png/revision/latest?cb=20151208134424

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou zelf geen 5-6j oude brons PSU meenemen naar nieuwe set.

Voor oa €55,- heb je deze pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
De voeding is inderdaad niet al te denderend en het is aanbevolen om de C6 en C7 low-power states uit te schakelen in de bios, maar dan zou het ook gewoon moeten werken.
Gezien het budget zou ik de voeding dan voor nu behouden en bij een volgende upgrade dit weer aanhalen.
Indien je extra geld vrij kan maken kun je overwegen de voeding gelijk te vervangen, ik zou dan gaan voor pricewatch: Corsair RM550x (2018)
Op lange termijn ben je daarmee veel beter af dan goedkopere alternatieven, heb of wil je zoveel niet besteden is als goedkoper alternatief naast bovenstaande dit ook nog een optie: pricewatch: be quiet! System Power 9 400W

Maar ik zou zeggen; de C6/C7 low-power states uitschakelen en gewoon zien of het werkt of niet, de voeding heeft ook goede beveiliging dus zo gezien zit het wel goed.

@crizyz Goed punt, echter bied de processor zelf al PCIE x16 3.0 aan en heeft het gekozen moederbord ook een PCIE x16 3.0 aansluiting dus je videokaart kan hier volledig gebruik van maken.
Waar B360 / Z370 dan voordeel in bieden is indien je meer nodig hebt, die chipsets bieden namelijk extra lanes en de moederborden die deze chipsets hebben, hebben dan meestal ook meer PCIe sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
crizyz schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:58:

Wat ik van mijn systeem verwacht is voornamelijk dat het Arma 3 weer redelijk kan spelen. Ik ben altijd gewend om het met wat lagere framerates te spelen, maar sind een paar updates geleden is het voor mij echt onspeelbaar geworden. En Arma 3 is erg CPU+RAM afhankelijk. Ik merkte dan ook absoluut geen verschil bijvoorbeeld toen ik van een HD7700 naar mijn huidige GTX-670 ging, omdat de CPU/RAM erg de bottleneck zijn.
Voor Arma 3 is het waarschijnlijk wel een goede upgrade, maar bij games met goede multithread ondersteuning zal het geen upgrade zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1