Oude mining videokaart kopen voor game systeem verstandig ??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Oude mining videokaart kopen voor game systeem verstandig ??
o zo ja welke moet je dan kopen en welke vragen moeten er worden gesteld?
en wat is de levens duur nog van zo'n oude mining GPU?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU : FX 6300 - Hexa-Core
RAM : G-Skill - 12GB DDR3-1600
SSD : Kingston A400 -- 120GB ( O/S )
HDD : Seagate Barracuda LP : 2TB '2000GB'
MOBO : Asus M5A78L-M LX3 - Socket AM3+
GPU : Radeon HD 6950 - 2GB GDDR5
O/S : Windows 10 Home : 64 bits (incl. nieuwste updates)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
nog niks geen verstand van mining of zo iets alleen van gaming.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 22:53 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-07-2018 23:54)

Verwijderd

Een goede aftermarket RX 580 hoort ongeveer €250 te kosten (iets meer net na de release, een jaar later minder). €240 is niet goedkoop voor een kaart waarmee flink is gemined, ik raad jou aan om die links te laten liggen. Je zal later in het jaar waarschijnlijk veel betere prijzen gaan zien.
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:16:
Ik zou als eerste de CPU/moederbord/RAM eruit mikken en vervangen door ~Ryzen 1600/2600. Een FX6300 gaat een flinke bottleneck vormen als je in 1080p wilt gamen.
Nogal offtopic maar correct! Die CPU is een gigantische bottleneck aangezien de single-core performance erg laag is.
Bartosy schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:48:
Ik heb zelf 2 keer een videokaart gekocht die gebruikt is voor mining(was expliciet verteld toen ik ze kocht). De een heeft het 6 maanden volgehouden en de ander was bij aankomst al instabiel. Zou er zelf niet meer aan beginnen en ver van weg blijven.
Het is goed dat jij dat deelt maar hier moet wel aan worden toegevoegd dat men toen meer amateuristisch handelde met 'minen', inmiddels zijn er professionele miningfarms waarbij ze duizenden van die kaarten of meer aan het werk zetten.

Hier twee adviezen voor wie overweegt om zo'n kaart over te nemen om de mogelijke schade te beperken:
- alleen als de korting groot is (niet €200-250 betalen voor een RX 580 waarmee gemined is, dat is gekkenwerk), voor meer dan 50% van de MSRP zou ik het niet doen. In het verlengde hiervan, niet direct happen, wanneer dat op gang komt gaan die prijzen nog wel verder dalen, sla op het juiste moment toe.
- alleen kopen als je de bon erbij krijgt en er nog garantie op zit.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 23:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Als ze in een goede omgeving zijn gebruikt, ofwel dat ze goede koeling hebben gebruikt. Dan kan het geen kwaad.
Opwarmen en afkoelen is slechter voor een kaart dan een constante temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:52:
Als ze in een goede omgeving zijn gebruikt, ofwel dat ze goede koeling hebben gebruikt. Dan kan het geen kwaad.
Opwarmen en afkoelen is slechter voor een kaart dan een constante temperatuur.
en is de levensduur korter wand die GPU's hebben voor de mining wat ik er van weet 24/7 aangestaan toch ? dus is het dan niet een duurkoop om een Radeon RX 580 te kopen voor 240 euro ??.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En is de levensduur korter wand die GPU's ?? hebben voor de mining wat ik er van weet 24/7 aangestaan toch ? dus is het dan niet een duurkoop om een Radeon RX 580 te kopen voor 240 euro ??.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou als eerste de CPU/moederbord/RAM eruit mikken en vervangen door ~Ryzen 1600/2600. Een FX6300 gaat een flinke bottleneck vormen als je in 1080p wilt gamen.

Verder zou ik een mining GPU nooit kopen. De mining-gekte is voorbij dus de prijzen worden langzamerhand normaal, als je goed zoekt vind je een exemplaar dat niet in een mijn gezeten heeft.
De een zegt dat een mining kaart misschien zelfs beter is doordat ze altijd onder dezelfde temperatuur hebben gedraaid maar daarbij vergeten zij ook dat de VRM's het zwaar krijgen (ja, die IC'tjes slijten ook, R9 290X met falende VRM's anyone?), de geheugenchips enorm worden belast en de fans van de koeler veel sneller op zijn als ze maandenlang op 100% hebben gedraaid.
Zo herken ik inmiddels oude mining kaarten, als je een RX480/580 met rammelende fans tegenkomt dan kun je al ervan uit gaan dat er mee gemined is. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Verwijderd zoals ik al aan gaf zal die 24/7 op een juiste constante temperatuur minder erg zijn dan een kaart die regelmatig heet wordt, weer afkoelt enzovoort. Materiaal zet uit door warmte en krimpt in door koude. Daardoor kunnen scheurtjes ontstaan.
Een goed behandelde mining kaart is beter in mijn ogen dan een slecht behandelde gewone kaart.

Blijft wat hierboven gezegd wordt altijd een gok.

Ik heb zelf een r9 290x tri-x gekocht welke voor mining was bij diegene. Echter is hij daar nooit aan begonnen dus is dat weer de andere kant.

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 15-07-2018 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb ruim twee jaar gegamed met twee Sapphire R9 290 TRIO-X kaarten die daar voor in een mining farm gebruikt zijn, mar in heel goed geconditioneerde omgeving met heel stabiele temperaturen. Beide kaarten draaien nu bij twee andere personen, zover ik weet zonder enig probleem.

Het hangt zoals reeds gezegd sterk af hoe goed de kaarten gekoeld zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 15-07-2018 23:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
@Arunia je hebt wel gelijk, alleen vraag ik me af of de meeste ex miningkaarten op tweakers zo professioneel hebben gedraaid. De nieuwprijzen zijn inmiddels ook vrij hard aan het dalen (voor 230 heb je al bijna een rx580 of 1060)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Uit principe zou ik er niet snel een kopen (de prijs moet erg laag zijn) omdat ik het verneuken van het milieu niet steun door 'miners' te belonen door hun kaarten over te nemen en omdat ik het niet waardeer dat gamers 1-2 jaar geen kaart kunnen kopen voor een normale prijs omdat zij zo hebberig zijn maar wat betreft of dat het technisch gezien wel of niet een probleem is, zoals Dune aangeeft kan het prima als de kaarten op een verantwoorde manier zijn gebruikt. In het kort, je maakt meer winst met die kaarten als je de spanning verlaagt aangezien de klokfrequentie veel minder sterk daalt dan het elektrische vermogen. Goede miners doen zeker niet aan overklokken maar eerder aan ondervolten en onderklokken (als ze weten wat ze doen) en houden die kaarten 'koel'. Echter heeft die kaart wel veel uren gemaakt waardoor de fans veel hebben gedraaid, niet met een hoge RPM (nogmaals, als de miner weet wat hij doet) maar wel veel uren. Je zal mogelijk de fan eerder moeten vervangen en als je pech hebt dan werkt de thermal grease wat minder goed.

Hier wat praktijktestjes.

Tenslotte nog mijn indruk. Als iemand met klem benadrukt dat hij niet gemined heeft dan heeft hij waarschijnlijk juist wel gemined. Als ik een miningkaart zou overnemen dan zou ik vanuit technisch perspectief liever de kaart overnemen van iemand die op grote schaal heeft gemined dan van iemand die opportunistisch een kaart kocht om dit te doen. Die eerste persoon weet waarschijnlijk wat hij doet, die tweede persoon waarschijnlijk niet.

offtopic:
Voor wie zich afvraagt wat dat 'minen' nu precies is. Vaak gaat het om het geëncrypteerd opslaan van kleine stukjes data waarbij de combinatie van veel van die kleine stukjes een bepaalde boekhouding (financieel) weergeeft. Er zijn meer doelen waarvoor die grafische kaarten zo hard werken waarbij anderen jou betalen voor het gebruik van jouw grafische kaart maar meestal gaat het hierom. Hierbij spelen allerlei politieke kwesties vanuit meerdere perspectieven (zwart geld, macht van de grote banken breken (die grote banken zijn inmiddels ook begonnen met te investeren in bitcoins nadat ze jarenlang zich fel verzettten dus dat lijkt niet te lukken)...). Dit om een beetje een idee te geven waar het om gaat aangezien iedereen het erover heeft maar de meeste mensen er niets over weten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
Ik heb zelf 2 keer een videokaart gekocht die gebruikt is voor mining(was expliciet verteld toen ik ze kocht). De een heeft het 6 maanden volgehouden en de ander was bij aankomst al instabiel. Zou er zelf niet meer aan beginnen en ver van weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Ik zou als eerste de CPU/moederbord/RAM eruit mikken en vervangen door ~Ryzen 1600/2600. Een FX6300 gaat een flinke bottleneck vormen als je in 1080p wilt gamen.
]Martin900 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:16[/message]:

ik ga ook een Ryzen 5 1600 Game systeem bouwen maar zag zo'n mining gpu langs komen voor 240 euro een Radeon RX 580 - 8GB ik dacht nou dat is goedkoop vandaar deze vraag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede aftermarket RX 580 hoort ongeveer €250 te kosten (iets meer net na de release, een jaar later minder). €240 is niet goedkoop voor een kaart waarmee flink is gemined, ik raad jou aan om die links te laten liggen. Je zal later in het jaar waarschijnlijk veel betere prijzen gaan zien.
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:16:
Nogal offtopic maar correct! Die CPU is een gigantische bottleneck aangezien de single-core performance erg laag is.
Bartosy schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:48:
Het is goed dat jij dat deelt maar hier moet wel aan worden toegevoegd dat men toen meer amateuristisch handelde met 'minen', inmiddels zijn er professionele miningfarms waarbij ze duizenden van die kaarten of meer aan het werk zetten.

Hier twee adviezen voor wie overweegt om zo'n kaart over te nemen om de mogelijke schade te beperken:
- alleen als de korting groot is (niet €200-250 betalen voor een RX 580 waarmee gemined is, dat is gekkenwerk), voor meer dan 50% van de MSRP zou ik het niet doen. In het verlengde hiervan, niet direct happen, wanneer dat op gang komt gaan die prijzen nog wel verder dalen, sla op het juiste moment toe.
- alleen kopen als je de bon erbij krijgt en er nog garantie op zit.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
Wel even een kanttekening dat bij minen op grafische kaarten de GPU zelf amper word gebruikt. Het gaat bij minen om de bandbreedte van het VRAM. Dus een kaart die een jaar gemined heeft met goede koeling zal minder GPU stress hebben gehadden dan een kaart die dagelijks voor gaming gebruikt word in een PC onder iemands bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:21
Is geen enkel probleem, een mining kaart kan in betere staat zijn dan een kaart waar mee gegamed is, ligt puur aan hoe de eigenaar ermee omgegaan is en wat voor omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlizzjeffrey schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 04:56:
Is geen enkel probleem, een mining kaart kan in betere staat zijn dan een kaart waar mee gegamed is
Ja, in beide gevallen gaat het erom hoe de eigenaar ermee omgaat maar de fans zien toch wel af als je die kaart 168 uur per week laat draaien, zelfs al draaien ze op 30%.

Gaming doet de doorsnee gamer misschien 5-20 uur per week? Tenzij die persoon iets geks doet (50% meer vermogen voor 10% meer performance reken ik hiertoe) zouden de fans niet al te veel moeten afzien.
Wat betreft die componenten, met meer hitte is de slijtage meer dan proportioneel omdat de hitte schade aanricht, dan kan je krijgen dat condensators gaan lekken (je zal het niet vergeten als je het 1 keer hebt geroken :)) of dat de MOSFETs niet meer werken. Hoe beter die componenten hoe beter ze tegen hitte kunnen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
Precies, veel gamers die doodleuk hun kaartjes op 80c laten draaien voor een over clockje, kaarten van deze personen moet je pas echt mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:55
Vlizzjeffrey schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:23:
Precies, veel gamers die doodleuk hun kaartjes op 80c laten draaien voor een over clockje, kaarten van deze personen moet je pas echt mijden.
Er is niks mis met 80 graden voor een videokaart. De x290 van AMD haalt gemakkelijk een temperatuur van 90 graden bijvoorbeeld. Deze temperaturen houden vaak maar een paar uur aan tijdens het gamen. Een miner laat z'n kaart continu draaien 24/7. Hierdoor slijt zowel de kaart als de koeling.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
hubhib schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:43:
[...]

Er is niks mis met 80 graden voor een videokaart. De x290 van AMD haalt gemakkelijk een temperatuur van 90 graden bijvoorbeeld. Deze temperaturen houden vaak maar een paar uur aan tijdens het gamen. Een miner laat z'n kaart continu draaien 24/7. Hierdoor slijt zowel de kaart als de koeling.
Kan uit ervaring spreken als je als miner normaal met je kaart omgaat ze niet kapot gaan ervan, 3 jaar gemined met amd 7950''s en daarna nog 3 jaar erop gegamed en verkocht, dus ja, het kan wel.

Zoals ik al zei, ligt aan de eigenaar hoe die met de kaarten om gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vlizzjeffrey schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:23:
Bij een oude kaart kan overklokken op een gegeven moment interessant worden om er nog wat extra uit te persen ter overbrugging totdat je een nieuwe kaart koopt maar in het algemeen is overklokken helemaal niet zo interessant, ondervolten en onderklokken is veel interessanter maar het is helaas weinig bekend. Het verschil tussen 54 en 60 FPS voel je duidelijk, het verschil tussen 100 en 110 FPS voel je nauwelijks. Natuurlijk is het fijner om die hogere FPS te hebben maar is dat 30-40% extra vermogen waard? Voor mij niet, dan zet ik toch liever een grafische instelling net iets lager waarbij je geen verschil ziet maar wel die hogere FPS haalt. :)

Goed advies voor een AMD-kaart, verlaag de spanning met ongeveer 0,1 V. Dat is net wel of net niet stabiel bij de meeste kaarten waarbij ik tot nu toe het ondervolten heb gezien, als het niet stabiel is dan ga je met stapjes van 0,025V of zo omhoog totdat het wel stabiel is, als het wel stabiel is dan kan je kijken of dat je er nog meer uit kan halen. Je gaat met dezelfde klokfrequentie een lager vermogen hebben. Dat werkt geweldig voor de Vega56 maar ook voor de RX 580 loont het.
https://www.pcper.com/new...Undervolt-and-RX-Vega-64s (parafrase)
http://www.overclockersclub.com/reviews/vega_efficiency/ (origineel)
Het is iets waar je bijna niemand uit de 'technische' pers over hoort. Onder de mensen die AMD een beetje volgen is dit al lang bekend. Zie bijvoorbeeld dit:
https://www.tomshardware....-radeon-r9-fury,4425.html
De pers was aan het slapen. Jim Parker (AdoredTV) liet het in 2016 en 2017 zien, van de 'technische' pers heb ik enkel GamersNexus zien ondervolten, alleen was het bij hem gericht op overklokken, niet op het halen van dezelfde performance met een lager vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:57:
[...]

Bij een oude kaart kan overklokken op een gegeven moment interessant worden om er nog wat extra uit te persen ter overbrugging totdat je een nieuwe kaart koopt maar in het algemeen is overklokken helemaal niet zo interessant. Het verschil tussen 54 en 60 FPS voel je duidelijk, het verschil tussen 100 en 110 FPS voel je nauwelijks. Natuurlijk is het fijner om die hogere FPS te hebben maar is dat 30-40% extra vermogen waard? Voor mij niet, dan zet ik toch liever een grafische instelling net iets lager waarbij je geen verschil ziet maar wel die hogere FPS haalt. :)

Goed advies voor een AMD-kaart, verlaag de spanning met ongeveer 0,1 V. Dat is net wel of net niet stabiel bij de meeste kaarten waarbij ik tot nu toe het ondervolten heb gezien, als het niet stabiel is dan ga je met stapjes van 0,025V of zo omhoog totdat het wel stabiel is, als het wel stabiel is dan kan je kijken of dat je er nog meer uit kan halen. Je gaat met dezelfde klokfrequentie een lager vermogen hebben. Dat werkt geweldig voor de Vega56 maar ook voor de RX 580 loont het.
https://www.pcper.com/new...Undervolt-and-RX-Vega-64s (parafrase)
http://www.overclockersclub.com/reviews/vega_efficiency/ (origineel)
Het is iets waar je bijna niemand uit de 'technische' pers over hoort. Onder de mensen die AMD een beetje volgen is dit al lang bekend. Zie bijvoorbeeld dit:
https://www.tomshardware....-radeon-r9-fury,4425.html
De pers was aan het slapen. Jim Parker (AdoredTV) liet het in 2016 en 2017 zien, van de 'technische' pers heb ik enkel GamersNexus zien ondervolten, alleen was het bij hem gericht op overklokken, niet op het halen van dezelfde performance met een lager vermogen.
Volledig mee eens, AMD geeft ze kaarten altijd een veel te agressieve vcore, had een rx470 die liep standaard 1.2v, ik kon hem vrolijk op 1.0v draaien met alsnog een overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlizzjeffrey schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:59:
[...]

Volledig mee eens, AMD geeft ze kaarten altijd een veel te agressieve vcore, had een rx470 die liep standaard 1.2v, ik kon hem vrolijk op 1.0v draaien met alsnog een overclock.
Inderdaad. Wij hebben nog steeds niet achterhaald waarom AMD dit doet maar voor de meeste kaarten is de spanning veel te hoog. 0,2 V is erg veel (jij hebt geluk gehad met jouw kaart, dat is een hele goede sample al zal je bij een RX 570 mogelijk gemiddeld meer kunnen ondervolten omdat die wat lager zijn geklokt ;)) maar ongeveer 0,1 V haal je meestal wel. Mijn theorie is dat AMD de kaarten een te hoge spanning geeft om er zeker van te zijn dat zelfs de slechtste samples stabiel draaien waar Nvidia er mogelijk genoegen mee neemt als bijvoorbeeld 1 op 100 samples niet stabiel draait. Daarnaast kan het ook meespelen dat net dat ene spel of net dat ene programma crasht en dat ze dat graag willen uitsluiten. Ze (AMD) benadelen hiermee zichzelf want de meeste klanten denken nu dat de kaarten een veel hoger vermogen hebben en heethoofden zijn terwijl dat bij Polaris en Vega zeker niet het geval is als je een beetje ondervolt. Dan beter 1 op 100 klanten of minder die teleurgesteld is en hopelijk zelf achterhaalt dat hij de kaart stabiel kan krijgen door de spanning iets te verhogen?

Ideaal gesproken zou de software van AMD tijdens het draaien het stabiele punt moeten vinden, AMD heeft een of andere regeling hiervoor (software + hardware, zie het artikel van Tomshardware waarin het mechanisme wordt genoemd, je kan hiermee verder zoeken) maar dat geeft blijkbaar geen minimale spanning.
hubhib schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:43:
[...]

Er is niks mis met 80 graden voor een videokaart.
Ik ben geneigd om te stellen dat dit voor de meeste kaarten een veilige temperatuur is voor langdurig gebruik (4-6 jaar lang 10-20 uur per week gamen, mijn geheel subjectieve definitie van langdurig gebruik op basis van hoelang mensen typisch een kaart gebruiken) maar het valt en staat me de PCB die je hebt, daarom neem ik daar geen stelling over in. Met stevig overklokken, eventueel in combinatie met een slechte ventilatie kan je tot de 100 graden C gaan bij de kaart die ik heb. Blijf je daar langer dan kortstondig boven dan treedt de beveiliging op en schakelt de GPU naar een veel lagere stand (50% performance ten opzichte van stock) totdat je de computer herstart.

Typisch is de kaart default al redelijk hoog geklokt met een behoorlijk hoge spanning omdat het de kaart gemakkelijker verkoopt als je een hogere base/boost op de doos kan drukken. Je kan daarom vaak het vermogen fors doen dalen terwijl je weinig inlevert. Iemand hier haalde 50% van het vermogen met 90% van de performance met een FuryX.

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2018 15:29 ]

Pagina: 1