Toon posts:

Windows 10 installeren op SSD: installatie start niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig om Windows 10 op een SSD te installeren omdat mijn oude hardeschijf onbetrouwbaar werd.
Ik heb de oude hardeschijf eruit gehaald, vervolgens alleen de SSD aangesloten en in UEFI het zo ingesteld dat hij vanaf CD boot.

Bij het opstarten krijg ik dan wel de volgende melding: "Press any key to boot from CD or DVD", maar vervolgens krijg ik alleen een zwart scherm.

Ik heb hem een aantal minuten zo laten staan, maar er gebeurd helemaal niks. Ik heb ook gekeken of Secure Boot wel uitgeschakeld is, en dat is het geval.
Aan de installatie CD zelf lijkt het ook niet te liggen, want ik kan de inhoud van de CD wel zien op mijn normale hardeschijf.

Weet iemand wat hier het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-07-2018 21:56)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:30:
Bedankt allen voor de reacties. Maar goed ik had ergens gelezen dat het nog wel eens problemen op kan leveren om van een USB stick of DVD te booten met Secure Boot ingeschakeld.

Het kan toch niet zo lastig zijn? De situatie is dat ik nu een officiële Windows installatie DVD heb, met gekochte licentie, en een gloednieuwe Samsung 850 evo 500 gb SSD. En als ik de "Press any key to boot from CD or DVD" melding krijg zal ik toch wel in de goede richting zitten?

Kan het zijn dat het bij zoiets lang duurt voor je iets op je scherm te zien krijgt?
Je zit niet erg in de meewerk-modus, is 't niet?
Nee, het kan niet zijn dat zoiets lang duurt. Je DVD is waarschijnlijk beschadigd.
Download de Media Creation Tool en offer een 8 GB usb stick op

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gebruik eens de Microsoft Media Creation Tool en dan naar een USB-stickie laten sturen.

Heb een vermoeden dat je de CD niet goed gebrand hebt (moet sowieso een DVD zijn trouwens).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Bij wil de dvd niet booten vanaf uefi, wel vanaf een normale boot entry. Hij staat er bij mij dus 2x in. Asus P8 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de verwarring, het is een officiële DVD die ik heb aangeschaft, ik heb zelf niks gebrand!
USB stick is te proberen mocht dit uiteindelijk niks worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
USB stick gaat veel sneller sws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
De snelste methode is om het WinPE gedeelte via Hyper-V te doen met de SSD aangesloten als passthrough disk. Als je UEFI gebruikt, dan moet je een Gen2 VM gebruiken in Hyper-V. Daarmee elimineer je de traagheid van een SSD of USB mass storage device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op Sunday 15 July 2018 @ 19:48:
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig om Windows 10 op een SSD te installeren omdat mijn oude hardeschijf onbetrouwbaar werd.
Ik heb de oude hardeschijf eruit gehaald, vervolgens alleen de SSD aangesloten en in UEFI het zo ingesteld dat hij vanaf CD boot.

Bij het opstarten krijg ik dan wel de volgende melding: "Press any key to boot from CD or DVD", maar vervolgens krijg ik alleen een zwart scherm.

Ik heb hem een aantal minuten zo laten staan, maar er gebeurd helemaal niks. Ik heb ook gekeken of Secure Boot wel uitgeschakeld is, en dat is het geval.
Aan de installatie CD zelf lijkt het ook niet te liggen, want ik kan de inhoud van de CD wel zien op mijn normale hardeschijf.

Weet iemand wat hier het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Eh...waarom zou je Secure Boot moeten uitschakelen? :?
Trommelrem schreef op Sunday 15 July 2018 @ 19:55:
De snelste methode is om het WinPE gedeelte via Hyper-V te doen met de SSD aangesloten als passthrough disk. Als je UEFI gebruikt, dan moet je een Gen2 VM gebruiken in Hyper-V. Daarmee elimineer je de traagheid van een SSD of USB mass storage device.
Eh...waarom zou je niet gewoon van een USB/DVD booten en installeren? Dit klinkt niet als een 'handige oplossing voor een ieder'....

Het zal vast werken, maar ik vraag me af of de TS daar echt mee geholpen gaat zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door TheVMaster op 16-07-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor de reacties. Maar goed ik had ergens gelezen dat het nog wel eens problemen op kan leveren om van een USB stick of DVD te booten met Secure Boot ingeschakeld.

Het kan toch niet zo lastig zijn? De situatie is dat ik nu een officiële Windows installatie DVD heb, met gekochte licentie, en een gloednieuwe Samsung 850 evo 500 gb SSD. En als ik de "Press any key to boot from CD or DVD" melding krijg zal ik toch wel in de goede richting zitten?

Kan het zijn dat het bij zoiets lang duurt voor je iets op je scherm te zien krijgt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:30:

Je zit niet erg in de meewerk-modus, is 't niet?
Nee, het kan niet zijn dat zoiets lang duurt. Je DVD is waarschijnlijk beschadigd.
Download de Media Creation Tool en offer een 8 GB usb stick op

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^^
Plus, dat je dan meteen de laatste Win10 versie (1803) hebt, scheelt weer wat (grote) updates. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

OgWok

U.N.C.L.E.

Kan je wel van je DVD speler booten met een andere boot-DVD?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Trommelrem schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:55:
En de award voor meest omslachtige Windows-installatiemethode gaat naar..

@Verwijderd Wat is je overige configuratie? Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat de Windows installatie alleen op je onboard graphics zichtbaar is en niet op je aparte videokaart. Check in de BIOS/UEFI even de "Primary Graphics Card" optie. (PCI-E/Onboard)

Draaide je eerder al wel Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Staat je SSD als boot device ingesteld in de UEFI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-09 13:17
En als ik de "Press any key to boot from CD or DVD" melding krijg zal ik toch wel in de goede richting zitten?
En je drukt dan wel op een toets, zoals de spatiebalk of Enter? En je toetsenbord werkt? Geen draadloos toetsenbord gebruiken natuurlijk, maar een bedraad via USB bijvoorbeeld.

Daarna 5 a 10 minuten wachten, want bij opstarten vanaf DVD kan het heel lang duren voor je het installatiescherm ziet... Heb zelf ook vaak gedacht dat er niets gebeurde, maar na lang wachten was het er ineens. Geduld dus.

[ Voor 14% gewijzigd door TanteBeth op 30-07-2018 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:55
USB moet minstens 8gb zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het met een USB stick geprobeerd en dat werkte gelijk. Ik ga er maar gewoon van uit dat ik toevallig de maandag-morgen installatie DVD heb gekregen.

Bedankt allen voor de tips!
Pagina: 1