Ik heb wat vragen over de bijleenregeling bij het invullen van mijn Belastingaangifte. Ondanks informatie op de site van de Belastingdienst kom ik er niet helemaal uit. Ik zal hieronder de casus schetsen:
Mijn vriendin en ik hebben in december 2017 samen een huis gekocht en zijn sindsdien fiscaal partner. Ik had geen eigenwoningreserve (voorheen altijd gehuurd). Zij had met de verkoop van haar vorige woning een overwaarde van 28k. Daarvan hebben we niks in de nieuwe hypotheek gestoken, waardoor de bijleenregeling geldt. Het gevolg is dat we bij de aangifte steeds maar voor een deel van de rente mogen aftrekken. Hierover heb ik een aantal vragen:
Mijn vriendin en ik hebben in december 2017 samen een huis gekocht en zijn sindsdien fiscaal partner. Ik had geen eigenwoningreserve (voorheen altijd gehuurd). Zij had met de verkoop van haar vorige woning een overwaarde van 28k. Daarvan hebben we niks in de nieuwe hypotheek gestoken, waardoor de bijleenregeling geldt. Het gevolg is dat we bij de aangifte steeds maar voor een deel van de rente mogen aftrekken. Hierover heb ik een aantal vragen:
- De Belastingdienst stelt dat de eigenwoningreserve na 3 jaar vervalt. Betekent dat dat we na 3 jaar wel de volledige hypotheekrente mogen aftrekken? Ik vrees dat het antwoord nee is, aangezien op het aangifteformulier van 2018 het volgende staat: "Hebt u of [...] in de periode van 2004 tot en met 2018 een woning (hoofdverblijf) met overwaarde verkocht?" Toch wil ik graag weten hoe dit zit.
- Volgens de belastingdienst neemt de eigenwoningreserve af in een aantal gevallen, bijvoorbeeld bij een verbouwing. Zie ook hier. Ik zie daar geen afname staan door aflossing op de woning. We hebben een annuïteitenhypotheek. Mag ik de 28k verminderen met het bedrag dat ik dat jaar heb afgelost? Of blijft dit bedrag ieder jaar hetzelfde? Ik heb het in de voorlopige aangifte aan het einde van het jaar met dezelfde ratio verminderd als de schuld op de woning, maar ik weet niet of dat correct is. Zie ook de tabel hieronder.
- De hoogte van het rentedeel voor de woning moet ik zelf invullen. Het wordt dus niet automatisch berekend. Ik heb nu maar dezelfde ratio gepakt als de schuld. Is dat correct? De tabel ziet er dan als volgt uit:
Totaal Deel hoofdverblijf Ander deel Schuld op 1 januari 2018 € 191.641 = € 162.949 + € 28.692 Schuld op 31 december 2018 € 187.746 = € 159.637 + € 28.109 Rente in 2018 € 6.204 = € 5.275 + € 929