Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een nieuwe laptop (Lenovo Ideapad 320S 14IKB) gekocht. Al vrij snel kreeg ik de melding dat ik de BIOS moest updaten. Ik heb toen aan een vriend gevraagd wat ik hiermee moest doen en die gaf aan dat je normaal gesproken niet veel aan de BIOS moet veranderen. Ik vond het dus best wel gek dat ik direct bij een nieuwe laptop de BIOS moest updaten. Daarom mijn vraag aan jullie, wat zouden jullie adviseren? Is het nodig om de BIOS te updaten ook als ik (tot nu toe) geen problemen ervaar?

De melding van Lenovo Vantage:
Er zijn updates van Lenovo beschikbaar voor uw systeem

Lenovo raadt u aan om deze updates te installeren. Zo bent u verzekerd van een optimaal functionerende computer. Voor de volgende updates moet u uw systeem mogelijk opnieuw opstarten. We raden u aan uw werk op te slaan voordat u het systeem afsluit.

BIOS Update - 10 [64]
Als ik de BIOS wel moet updaten dan moest de laptop aan een stabiele stroom liggen. Hoe kan ik checken of de stroom stabiel is?

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik adviseer om morgen even Lenovo te bellen?

Een BIOS is soms zeer belangrijk omdat daar updates in kunnen zitten voor temperaturen, vulnerabilities en overige zaken. Dat staat waarschijnlijk ook in de release notes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een bios update je normaliter alleen om zeer kritische security holes te dichten, of om support voor nieuwe cpu's/geheugen toe te voegen. Dat laatste is bij een laptop zelden het geval. Het eerste ook trouwens. Check even bij Lenovo (deze toevallig?: https://support.lenovo.com/nl/en/downloads/DS113182) of de update kritiek is.

Bios updates kunnen fout gaan, dan zit je behoorlijk in de penarie (zeker bij een laptop). Dus liever niet dan wel updaten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Die is toch duidelijk zat wat de redenen voor de update zijn? (Vrij generiek/oppervlakkig maar toch; en 99% kans dat er een linkje bij staat met meer info, releasenotes of whatever, en anders google je het gewoon zelf even).
Als ik de BIOS wel moet updaten dan moest de laptop aan een stabiele stroom liggen. Hoe kan ik checken of de stroom stabiel is?
Als de stekker erin zit is 't "stabiel". Niet zo overdenken...

Als BIOS updates fout gaan kun je vrij f'ed zijn maar doorgaans mislukken die updates niet zomaar en worden er eerst controles gedaan, backups gemaakt van de oude BIOS in een schaduw BIOS etc. Ik zou er echt niet zo huiverig voor zijn als de andere posters hier of je kennis. Daarbij heb je kans dat je laptop vulnerable is voor vanalles en nogwat als je niet update. Ik zou eerder zeggen liever wél updaten dan niet.
Ik vond het dus best wel gek dat ik direct bij een nieuwe laptop de BIOS moest updaten.
Het ding kan goed drie of zes maanden geleden van de band gerold zijn, een paar maanden in een zeecontainer hebben gezeten, in overslag gelegen hebben en daarna nog in een magazijn gelegen hebben. Dan is 'ie nog steeds "nieuw" maar ligt 'ie dus wel een poos updates achter. Zo gek is dat toch niet? Je verwacht toch niet dat degene waar je 'm gekocht hebt 'm eerst nog uit de doos haalt, een halve dag laat updaten etc. voordat 'ie naar jou gestuurd wordt? Dan wordt "vandaag besteld, morgen in huis" wat we natuurlijk óók allemaal willen (en voor zo goedkoop mogelijk ook nog eens) natuurlijk onmogelijk.

[ Voor 68% gewijzigd door RobIII op 15-07-2018 16:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KabouterSuper schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:10:
Een bios update je normaliter alleen om zeer kritische security holes te dichten, of om support voor nieuwe cpu's/geheugen toe te voegen. Dat laatste is bij een laptop zelden het geval. Het eerste ook trouwens. Check even bij Lenovo (deze toevallig?: https://support.lenovo.com/nl/en/downloads/DS113182) of de update kritiek is.

Bios updates kunnen fout gaan, dan zit je behoorlijk in de penarie (zeker bij een laptop). Dus liever niet dan wel updaten.
Volgens mij is het deze: https://pcsupport.lenovo....ries/320s-14ikb/downloads.
Er staat dus bij dat het wordt aangeraden om hem te updaten...

Misschien is Lenovo even bellen wel een goed advies, want zou toch jammer zijn als mn nieuwe laptop gelijk kaduuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Er staat toch dat aangeraden wordt de update te installeren :? Wat denk je dat zo'n helpdesker je dan gaat vertellen? "Nah, meneer, dat staat er voor de kat z'n viool joh, lekker laten liggen die update". Je belast de helpdesk (IMHO) onnodig met zo'n non-vraag.

En zoals ik zei; zo'n update kun je best installeren; als je 't niet aandurft vraag je iemand die 't vaker gedaan heeft. Maar het is geen rocket science of anders dan je telefoon updaten met de laatste iOS of Android ofzo. Zorg dat de stekker erin zit ("stabiele stroom", zodat niet halverwege de update de batterij leeg is en je update mislukt) en gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 15-07-2018 16:31 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:11:
[...]

Die is toch duidelijk zat wat de redenen voor de update zijn? (Vrij generiek/oppervlakkig maar toch; en 99% kans dat er een linkje bij staat met meer info, releasenotes of whatever, en anders google je het gewoon zelf even).

[...]

Als de stekker erin zit is 't "stabiel". Niet zo overdenken...

Als BIOS updates fout gaan kun je vrij f'ed zijn maar doorgaans mislukken die updates niet zomaar en worden er eerst controles gedaan, backups gemaakt van de oude BIOS in een schaduw BIOS etc. Ik zou er echt niet zo huiverig voor zijn als de andere posters hier of je kennis. Daarbij heb je kans dat je laptop vulnerable is voor vanalles en nogwat als je niet update. Ik zou eerder zeggen liever wél updaten dan niet.
Bedankt voor het advies. Mijn kennis van laptops en dergelijke is niet geweldig en ik neem liever het zekere voor het onzekere aangezien het toch dure dingen zijn, vandaar de misschien wat overbodige voorzichtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Voorzichtigheid is helemaal prima hoor ;)
Persoonlijk denk ik dat het allemaal we los loopt en dat je prima kunt updaten. Maar meningen zullen altijd verschillen ;)
Als je netjes de instructies volgt kan er weinig mis en anders heeft hun eigen update hun eigen hardware gebricked en kun je desnoods garantie claimen. Maar kleine kans dat het überhaupt zo ver komt als je netjes de instructies volgt.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb er nu dan eindelijk tijd voor om de BIOS te updaten, maar nu heb ik toch nog een vraagje. Ik krijg bij de setup deze melding:

" 1. This package is built for Lenovo ideapad 520S-14IKB/ 320S-14IKB/ 320S-15IKB/ 320S-15ISK/ FLEX 5-1470/ FLEX 5-1570/ 2in1 14 , Lenovo XiaoXin CHAO7000/ XiaoXin CHAO7000-15/ YOGA 520-14IKB only, do not try it on other machines. 2. Do not change the default installation path. 3. System will automatically reboot after BIOS update, Please save and close your opening documents before update process beginning 4. Make sure the battery is fully charged and AC adapter is plug-in before you updating BIOS 5. Please load default in BIOS setup menu before executing this program. "

Ik begrijp alleen het laatste puntje niet, hoe moet ik dat precies doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:50:
Oke ik heb er nu dan eindelijk tijd voor om de BIOS te updaten, maar nu heb ik toch nog een vraagje. Ik krijg bij de setup deze melding:

" 1. This package is built for Lenovo ideapad 520S-14IKB/ 320S-14IKB/ 320S-15IKB/ 320S-15ISK/ FLEX 5-1470/ FLEX 5-1570/ 2in1 14 , Lenovo XiaoXin CHAO7000/ XiaoXin CHAO7000-15/ YOGA 520-14IKB only, do not try it on other machines. 2. Do not change the default installation path. 3. System will automatically reboot after BIOS update, Please save and close your opening documents before update process beginning 4. Make sure the battery is fully charged and AC adapter is plug-in before you updating BIOS 5. Please load default in BIOS setup menu before executing this program. "

Ik begrijp alleen het laatste puntje niet, hoe moet ik dat precies doen?
Bios ingaan en dan zoeken naar iets als "reset to default".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:34:
[...]

Bios ingaan en dan zoeken naar iets als "reset to default".
Hoe ga ik de BIOS in??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
als je opstart zie je onderin welke knop dat is..
meestal rammen op del of f11 of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Elmo_b schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:57:
als je opstart zie je onderin welke knop dat is..
meestal rammen op del of f11 of iets dergelijks
Yep, zo simpel kan het zijn :)

Waarschijnlijk hier F2 of de speciale Novo-key als de laptop uitstaat. Dan start hij op en gaat naar de bios.

Stomme is dat tegenwoordig fast-boot vaak aanstaat, waardoor je die key niet ziet.

http://www.infralib.com/2015/03/lenovo-bios-key/

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 27-07-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios bij Lenovo is meestal op enter drukken voordat je OS wordt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

bij een ideapd van deze serie zit er een drukknopje links naast de sd card om in bios te komen

dat hoef je trouwens totaal niet want je kan daar nada instellen

gewoon de update laten lopen. je krijgt een reboot en alles doet hij vanzelf, gewoon vanaf blijven tot je weer in windows bent

kan zijn dat je het twee keer moet doen als je een echt oude versie hebt

dus de afgelopen twee weken twee keer met een ideapad 17 isk en ast gedaan dus ik spreek uit ervaring :) en typ dit op de isk versie (ast is weer retour)

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 27-07-2018 18:11 ]

Pagina: 1