video surveillance : diy ? of kant en klaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fillo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-03-2024
Hallo,

ik zou graag een video surveillance systeem opzetten in en rond mijn huis omdat er iets teveel diefstal is in de buurt.

wat zoek ik:
camera met night vision, liefst 1080p, POE, eventueel wifi interface, lokaal op harde schijf opslaan, verwittiging via mail.

mogelijke kanshebbers

1. een kant en klaar systeem zoals annke, low cost systeem met harde schijf...
2. diy.
2a: raspberry pi met arduino cam, motioneyeos
2b: esp2866 met cam (vb: ArduCAM)

vraag:
*zijn er nog andere diy opties die ik over het hoofd heb gekeken ?
*waarom een diy optie kiezen (fun en frustration all together) en niet voor de kant en klare optie kiezen ? want de prijs van een kant en klare oplossing is niet hoger dan de diy optie...

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 21:04

dijkmane

biertje ?

mij bevalt een low cost PZT dome van aliexpress ( een aan de voorkant, tweede aan achterkant ) prima.
recording via Qnap nas, beelden bewaren, alles gaat vanzelf.
camera's heb je voor onder de 100 per stuk, zijn waterdicht ( hangen al 3 jaar buiten, doet t prima, 1x per jaar schoonmaken ).
NAS heb je vast al wel ?

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou de camera's niet zelf maken, voor 25 euro heb je op ebay waterdichte ip camera's met poe.
Wel op een gescheiden netwerk zitten, ze zijn vaak softwarematig belachelijk onveilig.
Zoek bijv op "1080p poe ip camera onvif" (onvif is een soortvan standaard, dan kan je er redelijk vanuit gaan dat je er een stdnaard rtsp stream uit kan krijgen ipv cloud gedoe van de fabrikant).
Kies er een met 'ir cut', dan heb je overdag en 's nachts goed beeld.

Voor die prijs kan je zelf niet de onderdelen vinden, laat staan als je je eigen tijd erbij gaat betrekken.

Draadloos zou ik vermijden, veel teveel kans op problemen met ontvangst en een kabel moet er toch heen.

Het opnemen kan je met een standaard pc doen, al heb je daar ook standaard blokjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fillo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-03-2024
dank voor de nuttige reacties.

ik heb een nas, een synology, maar heb twee systemen nodig, eentje voor mijn huur huis (kan synology based zijn) en eentje voor mijn verbouwing...

inderdaad zelf maken voor die prijzen is niet de moeite. voor de verbouwing een standalone systeem zoals annke en voor het huur huis een paar ip camera's op de synology.

toch nog een paar vraagjes: om de data te beperken die over het ethernet zou gaan: bestaan er ip camera's met compressie software ingebouwd zodat de nas die niet moet doen ?

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 21:04

dijkmane

biertje ?

een camera geeft bij mij 3,5Gb per dag.
de tweede 31Gb per dag.
nu 702Gb voor 3 weken bewaren, dus dat is de ruimte die ik er continue voor kwijt ben.

compressie zou ik niet doen, kwaliteit gaat achteruit en die is al niet geweldig, het is geen fullHD.
anders zie je 3 bewegende pixels die je fiets meenemen en weet je nog niets

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft ook niet alles op te nemen. Gebruik b.v. ZoneMinder, zodat je motion detection kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Eigenlijk alle ip camera's ondersteunen om de kwaliteit van de stream lager te maken, bijvoorbeeld wat lagere fps.
Met lagere fps mis je eigenlijk weinig informatie maar je hebt wel flink minder data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
fillo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:38:
toch nog een paar vraagjes: om de data te beperken die over het ethernet zou gaan: bestaan er ip camera's met compressie software ingebouwd zodat de nas die niet moet doen ?
H.265 is al beter dan H.264, maar Dahua en Hikvision hebben ook een eigen H.265+ codec ontwikkeld die meer compressie geeft bij statische beelden.
Pagina: 1