Aantal spotjes in woonkamer met open keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 367875

Topicstarter
Ik heb de hulp nodig van mede tweakers die verstand hebben van verlichting. In ruil op een goed antwoord heb ik eeuwige dank terug. _/-\o_

Voor de woonkamer ben ik bezig met een verbouwing waarbij de woonkamer + open keuken een verlaagd plafond krijgt ten behoeve van spotjes (Hoofd verlichting philips hue GU10). Nu moet ik aangeven waar ik spotjes wil en hoeveel en hier begint het probleem.

Na wat rondzoeken heb ik verschillende schema's gevonden hoeveel lumen je nodig hebt per gebied.
De gebieden waar het mij omgaat:
  • Keuken (Raden ze 5.000 tot 10.000 lumen aan)
  • Woonkamer (Raden ze 1.500 tot 3.000 lumen aan)
  • Eettafel (Lezen/werken/eten) (Raden ze 3.000 tot 6.000 lumen aan)
1 Hue GU10 spot geeft 250 lumen dus dan met mijn logica doe ik de volgende rekensom (ik reken met de laagst voorgestelde lumen)
Dan zou ik voor de keuken 5.000/250 = 20 spotjes
Voor de woon kamer/zithoek 1.500/250 = 6 spotjes
En voor de eettafelhoek 3.000/250 = 12 spotjes

Nu zou dit dus voor een woonkamer 45 m2 neer komen op 38 spotjes, dit voelt voor mij veel te veel dus was benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben?

Ik heb dit ook besproken met de electricien en die raden aan spotjes boven de bar/keuken blad, boven de eet tafel en langs de randen van de woonkamer zodat het licht muren heeft om te weerkaatsen. (Klinkt logisch alleen als ik dit vergelijk met de voorgestelde lumen haal ik dit belange niet).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wie raadt dat aan???

Ik heb in mijn woonkamer van bijna 40 vierkante meter twee staande lampen staan van elk 1400 lumen. Dat weerkaatst tegen het plafond (allemaal wit stucwerk) en dat is meer dan zat.

Daarbij, lichtsterkte en afstand en de hoek waarin wordt uitgestraald, zijn allemaal factoren die het aantal lichtpunten bepaalt.

Iets zegt me dat iemand heeel veeel geld wil verdienen om alles aansluitbaar te maken...

/edit: even snel opgezocht; een 500W halogeen bouwlamp doet tussen de 8000 en 10000 lumen. Wil je dat in je keuken??

/edit2: geen idee hoe jouw plattegrond is maar mijn woonkamer is 5.5x7 en daar heb ik in totaal dus maar 2800 lumen aan staande LED-lamp die weerkaatsen tegen het plafond. Dat is best fel al

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 15-07-2018 16:27 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:35

-d-

Een goed lichtplan is best moeilijk, ben zelf dik 3 maanden bezig geweest met het lichtplan ontwerp voor mijn (verbouwde) huis. Ik had dan ook nog eens het 'probleem' van plafonds van 3.7 meter hoogte, dus ik moest naar een groter formaat dan GU10 (AR111 en Led armaturen).

Voordat je met lumen gaat kijken, begin met het kijken waar je licht nodig hebt. Daar in zitten ook nog veel verschillen; functioneel licht boven je keuken/kookeiland, het uitlichten van kunst, het belichten van een kast, etc. Misschien wil je spots afwisselen (bijvoorbeeld wat opbouw spots naast inbouw), om zo niet een heel eentonig plafond vol spotjes te krijgen.

Denk ook aan andere type verlichting, bijvoorbeeld een hanglamp boven de eettafel, een staande lamp, etc. Je wil wat variatie krijgen in je licht.

Kan je een plattegrond posten? Is een stuk makkelijker advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:15:
Wie raadt dat aan???

Ik heb in mijn woonkamer van bijna 40 vierkante meter twee staande lampen staan van elk 1400 lumen. Dat weerkaatst tegen het plafond (allemaal wit stucwerk) en dat is meer dan zat.

Daarbij, lichtsterkte en afstand en de hoek waarin wordt uitgestraald, zijn allemaal factoren die het aantal lichtpunten bepaalt.

Iets zegt me dat iemand heeel veeel geld wil verdienen om alles aansluitbaar te maken...

/edit: even snel opgezocht; een 500W halogeen bouwlamp doet tussen de 8000 en 10000 lumen. Wil je dat in je keuken??

/edit2: geen idee hoe jouw plattegrond is maar mijn woonkamer is 5.5x7 en daar heb ik in totaal dus maar 2800 lumen aan staande LED-lamp die weerkaatsen tegen het plafond. Dat is best fel al
Hoi, dit bevestigd dan ook mijn gevoel, het gaat om adviezen van internet (Altijd gevaarlijk) het komt dus niet af van iemand die iets bij mij moet doen. Hieronder wat linkjes waar ik het vandaan heb.

https://www.myplanetled.c...-heb-ik-nodig-per-ruimte/
http://blog.osh.com/light-bulbs/
https://www.lightexpert.n...eveel-licht-heb-ik-nodig/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:38
@Anoniem: 367875
Ik heb hier GU10 spots van 460 lumen in de woonkamer. De keuken moet ik nog plaatsen maar ik verwacht daar met 4 stuks klaar te zijn (ca 7,5m2). Inclusief afzuigkap verlichting zit ik dan op 2200 lumen.
Zelf zou ik niet gaan voor spots met 250 lumen opbrengst, is wat weinig en dan moet je er zoveel in het plafond stoppen. Moet ik wel zeggen dat het interieur hier less is more is dus wellicht kom jij er prima mee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

In de afzuigkap 4x20w/210lumen
In het plafond 4x50w/330lumen
Meer dan genoeg licht in de keuken/ op het werkblad (de plafondspots zijn eigenlijk altijd wel wat gedimd, op de foto op volle sterkte).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gCqPsTtTS2ZcYe865tdcxCIx/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ACCRdXYdLp3yGy5QwdmY4m7E/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 14% gewijzigd door JdM op 16-07-2018 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 22:17
38 spotjes voor 45 m2? Nou ben ik geen expert maar dat klinkt voor mij als een veels te hoog aandeel.

Nou weet ik niet hoeveel extra verlichting je gaat aansluiten buiten die spotjes om maar huiver rekening mee dat die ook aardig optellen.

Voor de beeldvorming hebben wij 7+5 spots in het plafond, plus 4 in de afzuigkap. Daarbij een staande lamp en een lamp over de eettafel met daarin 4 lampen. Dit is meer dan genoeg. Onze woonkamer/keuken is 55m2.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:41

Typhone

Who Dares Wins

Wij hebben net een nieuwe woonkamer/keuken maar wij hebben 5 spotjes in de keuken in totaal. Twee boven het aanrecht en 3 voor de wandkast (die wandkast is 4,80m) en het aanrecht is in totaal 3,7 bij 3,40m.
Ze hangen nog niet definitief want vriendinlief is nog aan het kiezen voor de kleur maar dat was MEER dan voldoende licht.

20 spotjes in een keuken is ultraveel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:19

RvL

Dat lijkt me inderdaad erg veel...

Om een vergelijking te maken met onze woonkamer/serre met open keuken.

Woonkamer
In de woonkamer met verlaagd plafond heb ik 6 spotjes zitten. Daarin zitten nu nog 50W halogeenspotjes van zo'n 330lm.

Daarnaast heb ik op het verlaagd plafond langs de zijmuren nog indirecte verlichting in de vorm van 1x2 8w TL aan de lange zijde en 1 8w TL aan de korte zijde van zo'n 440lm rondom. Beide zijn apart te schakelen.

Ook heb ik op het verlaagd plafond nog lange 36W TL buizen liggen (2 aan de ene zijde, 1 aan de andere), mocht ik iets meer licht nodig hebben.

Van deze TL's gaat een heel groot gedeelte van het licht verloren omdat een TL nu eenmaal 360 graden straalt.

Lumen spots: 1980lm
Lumen TL 8w: 1320lm rondom(dus veel licht gaat 'verloren' boven het plafond, dus deze waarde vertekent)
Lumen TL 36w: 10050 rondom (dus veel licht gaat 'verloren' boven het plafond, dus deze waarde vertekent)

Totaal aantal lumen: 13350lm

Serre
In de serre (6x3) heb ik nog eens 6 spots welke gericht kunnen worden. Daar zitten dimbare LED spots in van max. 400lm per stuk. Ook nog een foto collage met daarachter indirecte verlichting (LED strip, 45 lumen).

Boven de schuifpui nog eens wat LED strips met een totale opbrengst van 45 lumen 8)

Totaal aantal lumen spots: 2490lm

In de keuken heb ik 2 simpele lampjes in de afzuigkap, 1 TL onder de kast en 1 erop en een hanglamp met daarin een oude spaarlamp.

Lumen TL: 820lm
Lumen hanglamp: 600lm

Totaal lumen keuken: 1420lm

Dat is wat er hangt qua verlichting :) Wat hebben we nu aan?
Op een normale avond: 1x2 TL, achter de bank, indirecte verlichting in de serre, TL's in de keuken. In totaal dus 1230lm aan TL's plus 90lm aan LED strips. Afgerond zo'n 1350lm dus, waarvan het merendeel indirect met veel verlies doordat er in 360 graden gestraald wordt.

Is er b.v. visite, dan gaan eerst de grote TL's aan.

De spots in de woonkamer zijn zelden aan. De spots in de serre in de winter dagelijks, omdat we daar vaak ook eten. Maar zelfs dan zijn ze gedimd. En 's avonds vaak gewoon uit, tenzij we bezig zijn.

Dit alles op een benedenverdieping van ruim 65m2

Ergo:
38 spots lijkt me erg veel. Sowieso lijkt het me geen mooi gezicht want het komt neer op bijna 1 spot per m2. Maar ik denk ook dat je veel te veel licht hebt wat je eigenlijk nooit of zelden nodig hebt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

Ik heb een huiskamer van 40 m2 met verlaagd plafond en enkel inbouw spots. Totaal heb ik 11 ledspots op 2 dimmers zitten (4+7 spots) . Totaal is dit 2750 lumen aan licht op vol vermogen. De lampen zijn echter bijna altijd max gedimd waardoor we in de huiskamer maar 500-800 lumen aan licht echt nodig hebben. Veelal staan 4 spots ook helemaal uit.

Mijn advies; voor de huiskamer is 70 lumen per m2 aan verlichting voldoende.

De keuken (16m2) daarentegen is een ander verhaal. Daar hangt een 40watt warmwitte LED boven de eettafel (2.000 lumen) als gehele verlichting voor de keuken. Boven het aanrecht hangen ook nog 4x1watt LED, plus 3x3 watt LED plus 2x 0.5W LED (in de afzuigkap), en dat is qua licht echt genoeg licht.
Het aanrecht is totaal ongeveer 8 meter lang, en dus voorzien van 1.200 lumen aan verlichting. Ook zonder de gewone keukenlamp is dit ruim voldoende.

Qua keuken kan ik daarom adviseren om boven het aanrecht rond de 150 lumen per strekkende meter aan verlichting te hebben, plus een 1.000+ lumen aan generieke verlichting.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:16
Voor de beeldvorming; ik heb een open keuken van ca. 10 m2; en daar hangen 6 ledspots in het plafond en 2 in de afzuigkap. Normaal gesproken doen wij alleen de 6 inbouwspots aan en dimmen we die een heel eind terug. De verlichting van de afzuigkap gebruiken we niet ook nog eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:15
38 spots op zo'n oppervlakte is absurd.

Het benodigde aantal wat je noemt ook voor de keuken is ook absurd als het om directe verlichting gaat zoals spots.

Wij adviseren op de zaak als werkverlichting 1 spot per 0,8 tot 1,2 strekkende meter werkblad. Dan nog eventueel aanvullen met iets van licht aan de kant waar je geen werkblad hebt en het Is echt genoeg.

Voor een keuken van 4x3meter met L-aanrecht heb je dan 6 inbouwspots boven het aanrecht en dan boven de rest van de keuken nog 1 à 2 inbouwspots of ander soort lamp. En geloof mij: als je in die 6 spots LED's van 350 lumen doet, wel je zeker weten een dimmer er op.

Voor de woonkamer geldt ook dat je gewoon moet kijken waar je licht nodig hebt. En je bedenken of je dat allemaal met inbouwspots wilt doen. Geen hanglamp boven de eettafel? Of een mooie schemerlamp in de hoek bij de bank? Of juist wandlampjes aan de wand waar de bank tegenaan staat, zodat tijden het tv-kijken het licht van achteren komt?

Bedenk ook goed hoe je de spots geschakeld wilt hebben. Alles tegelijk aan wil je niet. Verdeel spots in de woonkamer over groepen van zo'n 5 tot 8 spots, die overeenkomen met een 'zone' zoals het zitgedeelte, eetgedeelte of de werkplek of speelhoek van de kinderen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beter laat dan nooit, bedankt voor de feedback hier kan ik zeker wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:06

Pazo

Mroaw?

Ter info uit eigen ervaring, ik heb op mijn benedenverdieping niets anders dan spotjes, geen enkele andere verlichting (behalve in de afzuigkap). Heb er 21 zitten en nooit het gevoel gehad dat het te weinig was.

Sorry voor de slechte kwaliteit, destijds gemaakt met aardappeltelefoon in het donker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s4h0EU62J1UejDN2JvgPaC31/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZRJ27kk8NIXPvcrh1nsI6NR3/full.jpg

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Anders even met Dialux spelen, een gratis lichtberekeningsprogramma.
https://www.dial.de/en/dialux/

Er zijn genoeg guides op Youtube te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ehm...is het niet heel erg afhankelijk van wat jij prettig vindt? Ik vind zelf heel prettig om veel licht te hebben, liefst zoveel dat het dag lijkt in de nacht.
Er zijn ook mensen die graag kaarslicht willen..

Je kan natuurlijk gaan combineren. Een normale plafondlamp en spotjes op dimmers.
Wij hebben dan ook iets van 40 spotjes op een oppervlak van 65m2. Maar daarnaast ook een lamp boven de eettafel en een plafondlamp in de woonkamer. Meestal zijn de spotjes voldoende, soms doet de plafondlamp mee.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1