Kan een gedeelte van een schijf in RAID worden gezet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-12 12:11
Ik heb een Synology DS216+ en zo'n half jaar geleden een enkele 6TB schijf hierin gezet nadat de oude 4TB vastliep. Na een format van die schijf 'schijnt' ie gewoon te werken. Desondanks heb ik enkel de 6TB nu in mijn nas zitten en ligt die 4TB stof te vangen in een lade. Wellicht te gebruiken, dacht ik.

Omdat ik geen RAID setup kan maken tussen een 6TB en 4TB schijf (tenzij ik 2TB wil weggooien) vroeg ik mij af of ik een gedeelte van de schijf als RAID kan instellen? Stel ik maak op iedere schijf twee volumes aan (bijv. 'RAID' en 'Vrije ruimte') waarbij RAID op beide 3TB is en 'vrije ruimte' het resterende is (respectievelijk 3TB en 1TB). Kan ik dan met die volumes (en dus niet op schijfniveau) een RAID, c.q. mirror, set up maken? 3TB is genoeg voor al mijn privé data, dus zou zo'n RAID mij wat gemak bieden bij eventuele schijfuitval. Maar kan dit wel?

Het hoeft niet per se een RAID te zijn, maar een set up waarbij ik bij schijfuitval wél snel de data van de andere op een nieuwe schijf kan terugzetten. Automatische mirroring zoals bij RAID zou ideaal zijn, maar ik denk dat via Synology Hyper Backup ook dagelijks een kopie gemaakt kan worden van de een naar de ander. Niet ideaal, maar denk de enige optie?

Voor diegene die denken "Ja, maar RAID is geen back-up", dat weet ik :) Daarom heb ik mijn oude DS213j bij mijn ouders gezet en maakt mijn eigen NAS oude paar dagen een backup via RSYNC naar de NAS daar. Bij brand of uitval heb ik dan alsnog mijn backup beschikbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjeefr op 15-07-2018 15:30 ]

Alle reacties

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Met synology hybrid raid kan je iig een raid maken van 2x de 4tb. Of je ook 3 Tb kan aanmaken weet ik niet.

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-12 12:11
Mr_gadget schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:25:
Met synology hybrid raid kan je iig een raid maken van 2x de 4tb. Of je ook 3 Tb kan aanmaken weet ik niet.
Ook met SHR heb je weggegooide ruimte, helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CzfXDqugynW1ZtwTahi4E6vE/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door Sjeefr op 15-07-2018 15:28 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:29

M-ThijZ

Riding on Rails

Volgens mij is het configureren van twee losse schijven, met 1-way synchronisatie inderdaad de enige optie.

Kan met rsync, misschien ook BTRFS snapshots?

Kan in sommige gevallen betere beveiliging dan bij RAID: Bij per ongeluk wissen van bestanden of een cryptolocker op een volume, kun je nog terugvallen op je lokale kopie.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Vilscon schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:27:
[...]

Ook met SHR heb je weggegooide ruimte, helaas.

[afbeelding]
Kan je op die overige ruimte geen basic volume maken? Je hebt geen redundancy dan maar je kunt het wel gebruiken.
Kan er alleen niks over vinden in de documentatie...

EDIT: is geloof ik niet helemaal supported maar wel mogelijk:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=97356

[ Voor 17% gewijzigd door Mr_gadget op 15-07-2018 19:10 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als iSCSI aanbieden aan Windows en dan Storage Spaces eroverheen, al moet je Windows pc dan wel aanstaan als je de bestanden wilt benaderen.
Pagina: 1