Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Migjorn
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-11 11:59
:z Zondag 15 juli 2018

Ik heb een probleem met mijn PC. Geregeld is mijn PC niet meer te gebruiken doordat de processor volledig (100%) wordt belast, met name na een poosje niet actief te zijn. Ik ben iemand die eerst alles zelf wil onderzoeken en trachten op te lossen. Vaak lukt dat wel, maar soms niet. Dat is nu het geval. Ik ben gelijksoortige problemen op diverse forums tegengekomen. Een oplossing ben ik niet tegengekomen. Daarom wil ik mijn probleem aan dit forum voorleggen.

Mijn PC is een Packard Bell
Processor Intel Core i5-2300 CPU 2.80 GHz
RAM 8 GB (globaal wordt de helft daarvan gebruikt)
Systeem 64-bits
OS Windows 10 Home

Probleem:
In verschillende omstandigheden loopt mijn systeem "vast". Niets reageert meer. Dat kan gebeuren op momenten dat ik aan het werk ben en iets aan klikt, maar ook (vaak) na een periode van rust. Een reset blijkt dan de enige mogelijkheid om de PC opnieuw te starten. Soms gaat het heel lang goed, maar soms is een herstart enkele malen op een dag nodig. Zeer vervelend en verlies van data. Soms gebeurt het als ik met IE werk, maar ook vaak als die browser is afgesloten. Het gebeurt dus heel wisselend, maak ook vaak in ruststand.

Info:
De PC staat 24/7 aan. Alleen de monitor gaat uit als ik de PC niet actief gebruik. De reden daarvan is dat er een camera actief is die vanuit de PC wordt aangestuurd en opnames daarvan worden geregistreerd. Eerder zette ik de PC ook nooit uit maar in sluimerstand.

Voor internet gebruik ik Internet Explorer 11.
Voor contact met de camera gebruik ik Firefox Quatum v61.01 32-bits.

Alle Windows 10 updates zijn geïnstalleerd.
Alle drivers zijn bijgewerkt.

Toen ik vanmorgen de monitor aanzette stond het gebruik van de CPU op 100% en was er vrijwel geen bewegingen te realiseren op het scherm. Wel zie ik het led-lampje van de HDD af en toe flikkeren. De PC is dus niet "vastgelopen" en het beeld kan opgebouwd worden als de CPU daar de tijd voor heeft.

Kijk ik bij taakbeheer, dan zie ik dat de boosdoener Windows Verkenner is. Die neemt alle kracht van de CPU weg. Ik weet dat Windows Verkenner niet uitsluitend een bestandsmanager is, maar dat hij ook b.v. het bureaublad aanstuurt (als ik het goed zeg) en mogelijk veel meer. Terwijl ik deze tekst in Word aan het typen ben gebruikt Windows Verkenner circa 42 tot 45% van het CPU-gebruik.

Kijk ik in het event-logboek, dan zie ik dat afgelopen nacht in ruststand (er wordt dus niet aan gewerkt) er om de paar minuten een melding staat:
De eerste melding hieronder staat elke minuut in het log-bestand. De rest is de genoemde tijd. Dat zijn de meldingen van afgelopen nacht.

Datum Tijd Bron Gebeurtenis-ID Taakcategorie
Fout Service Control Manager 7023 Geen

De Windows Installer-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
De service heeft de start- of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoord.

Soms staat er:
Fout 15-7-2018 5:14:01 DistributedCOM 10005 Geen
DCOM heeft de foutmelding 1053 gekregen bij het starten van de InstallService-service met de argumenten Niet beschikbaar om de server WindowsUpdate.Internal.InstallControl te starten.

Fout 15-7-2018 5:59:36 DistributedCOM 10010 Geen
De server {E60687F7-01A1-40AA-86AC-DB1CBF673334} heeft zich niet binnen de vereiste termijn bij DCOM geregistreerd.

Fout 15-7-2018 6:19:53 DistributedCOM 10005 Geen
DCOM heeft de foutmelding 1053 gekregen bij het starten van de MSIServer-service met de argumenten om de server {000C101C-0000-0000-C000-000000000046} te starten

Waarschuwing 15-7-2018 6:19:53 MsiInstaller 1015 Geen
Kan geen verbinding met de server maken. Fout: 0x8007041D

Fout 15-7-2018 6:47:26 DistributedCOM 10010 Geen
De server Microsoft.Windows.Cortana_1.10.7.17134_neutral_neutral_cw5n1h2txyewy!CortanaUI.AppXjytc7c0yvwb8n3cw0r82k4364sd1s7bv.mca heeft zich niet binnen de vereiste termijn bij DCOM geregistreerd.

Fout 15-7-2018 6:50:49 DistributedCOM 10010 Geen
De server Windows.Internal.CapabilityAccess.Management.CapabilityConsentManager heeft zich niet binnen de vereiste termijn bij DCOM geregistreerd.

Fout 15-7-2018 8:15:36 DistributedCOM 10005 Geen
DCOM heeft de foutmelding 1053 gekregen bij het starten van de MSIServer-service met de argumenten om de server {000C101C-0000-0000-C000-000000000046} te starten

Waarschuwing 15-7-2018 8:15:46 MsiInstaller 1015 Geen
Kan geen verbinding met de server maken. Fout: 0x8007041D

De samenvatting van de beheergebeurtenissen van de afgelopen 24 uur zijn:
Kritiek 0
Fouten 109
Waarschuwingen 0
Informatie 14
Controle geslaagd 73
Controle mislukt 0

Maar kijk ik naar de afgelopen 7 dagen, dan zijn de gebeurtenissen:
Kritiek 8
Fouten 5685
Waarschuwingen 394
Informatie 4758
Controle geslaagd 13054
Controle mislukt 81

Tot zover de informatie. Zou graag van iemand een hint krijgen waar ik de oorzaak moet zoeken van het permanent 100% gebruik van de CPU terwijl er niets gedaan wordt. Ik heb ook nog even gedacht aan een virus waardoor derden mijn PC gebruiken om met de rekenkracht van duizenden andere PC’s een d-dos aanval uit te voeren. Maar dat lijkt mij inmiddels uitgesloten, omdat het euvel blijft bestaan als ik de internetverbinding verbreek. Verder vermeld ik nog dat, toen ik vanmorgen de monitor weer aanzette en bemerkte dat de CPU weer op 100% stond, ik af en toe met hele kleine muisbewegingen andere activiteiten opriep en het CPU-gebruik langzaam terugliep. Het lijkt er dus op dat de CPU op de achtergrond wordt aangestuurd als de PC in rust is. Maar ik heb geen flauw idee wat dat dan moet zijn. De applicaties die hun werk ook doen als de PC in rust is, nemen nooit zoveel rekenkracht in beslag dat er verder niets meer gedaan kan worden.

Ik wacht op een reactie. :z

Frans.

Alle reacties

Verwijderd

Temperaturen van het systeem in orde? (hwinfo)
Virus en malware scan gedaan ook al verbreek je de internetverbinding, toch even checken.
sfc /scannow uitgevoerd (opdrachtprompt)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Scan je zelf af en toe voor updates of staat alles automatisch ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Een keertje een verse installatie van Windows, en niet 24/7 je pc aan laten staan

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

SMART waarden, grote kans dat je HDD het aan het begeven is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Migjorn
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-11 11:59
Beste mensen,

Dank voor jullie reacties. Helaas was ik niet eerder in de gelegenheid te reageren. Mijn excuus daarvoor.

E65: Temperatuur in orde, geen virussen of malware.
Hackus: Alle updates geïnstalleerd (had ik al aangegeven).
Millman: Geen zinnige bijdrage.
Wim-Bart: Harddisks in orde.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:49
Herstart je de PC wel eens of gaat ie letterlijk nooit uit?
Pagina: 1