[Macbook Pro 2012] Corrupte boot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaolinStyle
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 19:49
Mijn MacBook pro 2012 heeft sinds een paar dagen een corrupte boot, nou is dat geen grote ramp en zou normaliter makkelijk te herstellen zijn via een internet recovery.

Enkel weigert hij de installatie af te maken en loopt halverwege vast, ik denk dat ik hardware kan uitsluiten, Logic board is getest, RAM en disk zijn verder goed.

Mijn vraag is dan, zou iemand een bootable USB kunnen maken voor mij? Aangezien ik geen 2de Mac device tot mijn beschikking heb.

De Mac was voorzien van MacOs high Sierra.

Ik hoor het wel en alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaolinStyle
Dag Silver,

Op die manier had ik het al geprobeerd, met zowel Sierra als El Capitan, maar leverde geen resultaat op. Om alles gewoon uit te sluiten, wil ik het nog 1x via de “officiële” manier proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:19
Hoeft natuurlijk niet hetzelfde probleem te zijn, maar ter info:

Ik heb ooit een 2012 ter reparatie aangeboden gekregen, lang verhaal kort: we hebben die nooit meer aan de praat gekregen. Alles wat te vervangen was zonder echt het logic board eruit te slopen hebben we vervangen. Bleef maar op random momenten vastlopen.
Na het plaatsen van een nieuwe ssd kwam hij de installatie door maar kreeg na een paar uur weer van die random vastlopers. Die apple test tools gaven daarbij ook geen ene pepernoot weer trouwens.

Ik hoop dat het met een stickie werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
NVram al gereset? Heel veel gekke dingen worden daar namelijk mee opgelost.
https://www.makeuseof.com/tag/reset-macs-smc-pram/
Edit: Bedoel PRAM. Sorry.

[ Voor 9% gewijzigd door Archie_T op 15-07-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaolinStyle
Yes, ook al geprobeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe ben je zeker dat de disk goed is? Vastlopers kunnen overigens ook duiden op een verrotte SATA kabel. Heel standaard probleem met vrijwel alle Unibody non-retina MBP’s.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doe de interne schijf eens in een USB behuizing als je die hebt, start er daarna van op. Kijken wat die doet en hoe die het doet. Als er niks aan de hand is dan is het de SATA kabel, een veelvoorkomend probleem bij dat model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:11
ook duiden op een verrotte SATA kabel
was bij mij gisteren ook het euvel, Macbook 13inch mid2012 A-1278
https://www.bol.com/nl/p/...CE2gQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaolinStyle
Oke, bedankt voor de reacties ik zal er zo eens even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De meeste MacBooks en iMacs van na 2010 kunnen via internet opstarten (OSX Internet Recovery door Option-Command-R of Shift-Option-Command-R in te houden bij het booten).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaolinStyle
Na de SATA kabel nader te hebben geïnspecteerd, zie ik toch wel wat plekjes die twijfelachtig zijn, niet alleen dat, maar opeens vind hij de schijf ook niet meer. Eerder gebeurde dat nog wel, verklaard misschien toch ook de probleem omschrijving. De laptop is eigendom van mijn zuster en die klaagde dat de laptop soms ''vast liep''. Het contact zal wel al niet helemaal 100 zijn geweest, nieuwe kabel is besteld en dan zien we wel weer ;)

Bedankt, voor het meedenken en de snelle antwoorden! Ik zal nog even een berichtje achterlaten als alles goed verlopen is en anders wordt het weer troubleshooten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
heeft jou mac niet gewoon problemen met dat nieuwe AFS files system van high sierra?
ik heb ook zn raar probleem gehad met afmaken van de installatie van high siërra.

ik kan evt wel een bootable usb stick voor je maken op mijn air.

kost je een usb stick en verzendkosten. pm me maar indien je niemand in de buurt kan vinden.

ps:

als je de satakabel vervangt. zou ik gelijk ook een ssd er in zetten. samsung 850 250/500gb . scheelt je 5 tot 10x sneller opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaolinStyle
Klopt ik lees inderdaad op het net dat er wel issues zijn me het nieuwe APFS systeem. Nou had ik zelf al wel een bootable USB gemaakt met transmac, met jawel OSX Mountain lion, tevens draait daar nu ook het stukje ROM op.

Een SSD zit er al in. Ik denk toch dat het de SATA kabel is van de macbook,ik las op het net dat het ook een euvel is. Ik vond wel wat plekjes op de kabel, waarschijnlijk door het contact met de behuizing. Een nieuwe kabel was ook niet de hoofdprijs. Mocht ik er alsnog niet uitkomen stuur ik je wel een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Het is belangrijk om te weten wat nu eigenlijk de reden is dat hij vastloopt. Probeer eens het volgende:
- Installeer OS X opnieuw, kan gewoon via (Internet) Recovery.
- Toon het installatie log scherm (Command-L, of Window menu > Install log)
- Zorg er voor dat het log mee blijft scrollen (is normaal automatisch, maar voor de zekerheid)

In het log is dan tezien wat de reden is dat hij vastloopt, of in ieder geval waar hij mee bezig was voordat hij vast liep. Dan krijgen we een beter idee van wat het probleem is en wat een mogelijk oplossing is, want dat is nu giswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 15:02
ShaolinStyle schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:36:
Klopt ik lees inderdaad op het net dat er wel issues zijn me het nieuwe APFS systeem. Nou had ik zelf al wel een bootable USB gemaakt met transmac, met jawel OSX Mountain lion, tevens draait daar nu ook het stukje ROM op.

Een SSD zit er al in. Ik denk toch dat het de SATA kabel is van de macbook,ik las op het net dat het ook een euvel is. Ik vond wel wat plekjes op de kabel, waarschijnlijk door het contact met de behuizing. Een nieuwe kabel was ook niet de hoofdprijs. Mocht ik er alsnog niet uitkomen stuur ik je wel een PM
Stop je SSD even in een externe behuizing, en start daarvan op. Als die dan gewoon werkt. Is het de SATA kabel.
Pagina: 1