Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een waterkoeling in mijn kast ingebouwd die o.a. voeding krijgt via een male SATA-voedingskabel. Uit mijn PSU komt 1 SATA-voedingskabel waarop ik een splitter heb aangesloten, maar daarop zitten al twee HDs en een SSD. Ik had nog een tweede splitterkabel, dus die heb ik op de eerste splitter gezet, waarna ik de SSD en de waterkoeling op die tweede splitter zette. Toen ik mijn PC vervolgens aanzette zag hij de SSD niet meer.

In de veronderstelling dat dat kwam omdat twee splitters teveel zou zijn, vond ik nog een ander kabeltje dat op een SATA-uitgang van mijn PSU kan worden aangesloten. Aan het andere einde daarvan zit een male SATA-aansluiting. Daarop heb ik vervolgens die tweede splitter omgekeerd afgesloten, dus met een van zijn uitgangen, waarna ik vervolgens een van de HDs op een andere uitgang daarvan aansloot. De koeling kwam op de eerste splitter. 8)7

Toen zette ik de PC aan, hoorde ik meteen een zachte tik, en nu gaat hij niet meer aan. :?

Ik heb de PSU al vervangen, maar hij doet het nog steeds niet. Kan iemand me vertellen wat die tik betekende, waarom de PC niet meer reageert op zijn powerknop en hoe ik erachter kom wat er stuk is?

Beste antwoord (via Verwijderd op 16-07-2018 20:29)

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 09:32
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Wat ik wil is het volgende: ik heb twee kabels met elk aan een kant een 6-pins aansluiting met daarop "Type-4" en daarna drie SATA-aansluitingen zoals je die op een HD aansluit. Beide kabels kwamen geleverd bij de PSU. Ik moet daarop de koeler, een SSD en twee HDs aansluiten. Als de koeler 12 volt trekt, kan ik op die kabel dan ook nog bijvoorbeeld de SSD aansluiten? Of kan ik beter de HDs en de SSD op een van de kabels zetten en de koeler op de andere kabel?
Als je nu twee (originele) kabels met elk 3 SATA-aansluitingen hebt, zou ik zelf de SSD en twee HDD's op de ene kabel aansluiten en de koeler op de andere kabel, maar dat is meer persoonlijke voorkeur - in principe zou je vermoedelijk net zo goed 2 om 2 kunnen doen, bijvoorbeeld.

Het gaat er in dat geval niet zozeer om op hoeveel volt het werkt, maar hoeveel op hoeveel ampère, namelijk. 12V zegt iets over de spanning, ampère over de stroom. Als je die met elkaar vermenigvuldigt, weet je hoeveel het opgenomen vermogen is, in Watt. In de handleiding van je PSU staat als het goed is hoeveel Watt of Ampère je PSU per aansluiting/kabel kan leveren. In de handleiding van de koeler en schijven staat hoeveel ze maximaal gebruiken.

Dus stel je PSU kan 12V x 5A = 60W leveren, en je waterkoeler werkt op 12V x 3A = 36W, dan is er dus 24W over voor je schijven (op die ene kabel). Een SSD heeft maar weinig nodig, zeg dat die maximaal 7,5W trekt (5V x 1,5A, bijv.), dus dat zou er gerust bij kunnen. Voor de harde schijven maakt het nogal uit of ze 3,5" of 2,5" zijn: de grote trekken maximaal (bij het opstarten) veel meer stroom dan de kleintjes. Als het twee grote schijven zijn, zou het zomaar kunnen dat die ieder maximaal 24W willen (12V x 2A), dus dan zou je die sowieso niet naast de koeler en SSD willen aansluiten op 1 kabel, omdat je dan bij maximale belasting de 60W van die aansluiting op je PSU overschrijdt (36W+24W+24W+7,5W=91,5W). Dat is dus ook waarom er maar een beperkt aantal aansluitingen op zo'n kabel zit: om de kans te verkleinen dat je 'm overbelast.

Natuurlijk heb ik die cijfers volledig uit de lucht gegrepen, die zal je zelf even voor je eigen apparatuur moeten opzoeken om het allemaal zeker te weten, maar in de regel zou je sowieso veilig moeten zitten als je dus 2 apparaten per kabel aansluit.

En qua wat er wel of niet stuk is: dat is dan dus inderdaad echt gewoon trial and error testen, vrees ik, te beginnen met minimale eisen aangesloten (PSU, moederbord, OS-schijf, RAM en koeler) en dan geleidelijk aan uitbreiden tot je alles hebt aangesloten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe zag dat "kabeltje dat op een SATA-uitgang van mijn PSU kan worden aangesloten" er uit?
Zo?
Afbeeldingslocatie: https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1tVTxMVXXXXbaXVXXq6xXFXXXc/2x-SATA-15-Pin-Male-to-PCI.jpg_350x350.jpg

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer. Zoals die op de foto, maar dan met 1 SATA-einde. Het was een SATA 15 Pin > 6 Pin PCI Express

Zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1fEgQNFXXXXXRXXXXq6xXFXXX1/SATA-Power-Cable-15-Pin-To-6-Pin-PCI-EXPRESS-PCI-E-Sata-Cable-Cord.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 13:07 . Reden: Voeg afbeelding toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh... 6-pin PCIe? Daar gaat toch 12V overheen?

Wil je meer info geven? Desnoods een foto van je kabel"bende" die je aangesloten had?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55

SeatRider

Hips don't lie

MAX3400 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:07:
Euh... 6-pin PCIe? Daar gaat toch 12V overheen?
Yep. Opmerkelijk verloopkabeltje, want het lijkt me dat een SATA schijf graag 5 volt eet, qua nut doet me dat denken aan deze:

Afbeeldingslocatie: http://shop.draemel.de/wp-content/uploads/2014/03/10155066_679358778786980_688824824_n.jpg
Wil je meer info geven? Desnoods een foto van je kabel"bende" die je aangesloten had?
Ben ik nu ook wel benieuwd naar!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
PCIe gaat zeker 12V overheen, maar SATA in principe ook, het spannende is meer dat SATA ook lijnen met 5V heeft, die je met zo'n verloopje nooit kan krijgen.

Beste geval krijgt een harde schijf gewoon niks, is het opgelost door naar originele setup terug te gaan, slechtste geval heb je 12V gezet op iets dat 5V wil krijgen, wat zelden goed afloopt.

Maar idd, pics please!

Also, grijns @SeatRider :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat voor info moet ik dan nog meer geven? Zoals gezegd heb ik een andere PSU ingebouwd, dus een foto kan ik er niet meer van maken.

De eerste 'SATA splitter' waar ik het over had is direct op de PSU aangesloten met een 6 PIN PCIe.

De tweede splitter waar ik het over heb heeft 4 x SATA female en 1x SATA male. Hoeveel de HDs vragen weet ik niet, staat er niet op. Maar die had ik dus op de PSU aangesloten via dat PCIe -> male SATA kabel.

Dus zo:

Afbeeldingslocatie: https://diederickdevries.net/goodies/IMG_20180715_133008b.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 13:44 . Reden: Verduidelijk tekst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Foto's. Dat soort info helpt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55

SeatRider

Hips don't lie

En ook, even het surplus aan kabels en schijven eruit/loshalen en kaal opstarten, met alleen cpu en geheugen. Start ie dan wel op?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:28:
Maar wat voor info moet ik dan nog meer geven? Zoals gezegd heb ik een andere PSU ingebouwd, dus een foto kan ik er niet meer van maken.

De eerste 'SATA splitter' waar ik het over had is direct op de PSU aangesloten met een 6 PIN PCIe. De tweede splitter waar ik het over heb heeft 4 x SATA female en 1x SATA male. Hoeveel de HDs vragen weet ik niet, staat er niet op.
Heb je het toevallig over een modulaire voeding? Dus dat je op de voeding 6 of 8 punts connectie punten hebt (zonder kabeltje). Waar je dan een kabeltje in kan pluggen die aan de andere kant 2 SATA voedings aansluitingen heeft?

Foto's van je oude voeding en kabels zouden helpen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een foto toegevoegd aan mijn eerdere reactie. De PC reageert helemaal niet meer op de powerknop, ook niet als ik alles loskoppel behalve het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zo te zien is de kabel die je aan de voeding hebt aangesloten daar niet voor bedoeld. Het ziet er uit als een kabel waarmee je een videokaart van stroom kan voorzien met een verloop vanaf een SATA-voedingsstekker (dat dat ook al geen goed idee is maar even terzijde). Door dit zo aangesloten te hebben is de kans best groot dat aansluitingen een spanning gekregen hebben die anders was dan verwacht, en de vraag lijkt nu dus met name hoe groot de schade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@diederick76 Waarom plug je zomaar kabels, terwijl je niet lijkt te weten wat waar hoort ?
Verleng rommel is sowieso af te raden. Koop dan een org kabeltje die langer is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dcm360 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:49:
Zo te zien is de kabel die je aan de voeding hebt aangesloten daar niet voor bedoeld. Het ziet er uit als een kabel waarmee je een videokaart van stroom kan voorzien met een verloop vanaf een SATA-voedingsstekker (dat dat ook al geen goed idee is maar even terzijde).
Waarom is dat geen goed idee? SATA en PCIe hebben toch allebei +12V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:53:
@diederick76 Waarom plug je zomaar kabels, terwijl je niet lijkt te weten wat waar hoort ?
Verleng rommel is sowieso af te raden. Koop dan een org kabeltje die langer is.
Dit is zeker een leermomentje voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:53:
[...]

Hoewel de "andere kant" vrijwel gestandaardiseerd is (hoewel S-ATA zowel 12, 5 en 3,3 volt levert), is het aan de kant van de PSU's zeer zeker niet het geval. Mocht je willen "spelen" aan die kant geld natuurlijk altijd meten = weten.

PEG naar SATA zal ik heel erg mee opletten want ja, je mist wat voltage, verstandiger zou het zijn om het 'binnen de familie' te houden.

Wat betreft je moederbord? Waarschijnlijk een doorgebrande zekering, of erger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel de "andere kant" vrijwel gestandaardiseerd is (hoewel S-ATA zowel 12, 5 en 3,3 volt levert), is het aan de kant van de PSU's zeer zeker niet het geval. Mocht je willen "spelen" aan die kant geld natuurlijk altijd meten = weten.
Tsja, als ik op de PSU bij een aansluiting met zes pinnetjes Peripheral & SATA zie staan en in de handleiding van de PSU staat bovendien dat ie vol met zekeringen zit om schade te voorkomen aan de "unit" in geval van een "short", dan denk ik dat ik een kabel die erin past gewoon kan aansluiten. Maar kennelijk is dat dus te kort door de bocht. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:53:
[...]

SATA-kabels en stekkers zijn ontworpen naar het vermogen dat een aangesloten apparaat redelijkerwijs kan vereisen, en hetzelfde geld voor voedingskabels voor PCIe. 75W door een SATA-stekker klinkt voor mij als vragen naar problemen.
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:11:
[...]

Tsja, als ik op de PSU bij een aansluiting met zes pinnetjes Peripheral & SATA zie staan en in de handleiding van de PSU staat bovendien dat ie vol met zekeringen zit om schade te voorkomen aan de "unit" in geval van een "short", dan denk ik dat ik een kabel die erin past gewoon kan aansluiten. Maar kennelijk is dat dus te kort door de bocht. |:(
Dat de voeding poogt zichzelf heel te houden is ook maar één kant van het verhaal natuurlijk. Als de rest van de apparatuur al sneuvelt voordat de voeding doorheeft dat er daar ook iets mis is heb je er weinig aan.

[ Voor 44% gewijzigd door dcm360 op 15-07-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 13:55

SpamLame

niks

Kan je je voeding uberhaupt starten?

Even alles kabels loshalen die aan je voeding zitten.
220v eraan hangen en dan in de atx connector groen en zwart shorten. Dit zou het zelde effect moeten hebben als de powerbutton op de voorkant.
Verifieer wel even of ik de kleuren goed heb en bij twijfel gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de atx connector groen en zwart shorten.
Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:38
aan de 24 pins connector van de voeding zitten verschillende kleuren draden.

Hierbij zit een groene en meerdere zwarte.
(soms zijn alle kabels 1 kleur, dan even tellen ;) )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kfla5cE.png

de groene en een (random) zwarte kan je kortsluiten om de voeding aan te zetten

Hierboven en video, ik gebruiken een tang om de groene en zwarte pinnen kort te sluiten en mn lading sprint meteen aan

[ Voor 1% gewijzigd door Ayyylias op 15-07-2018 15:14 . Reden: duidelijkere video ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kort door de bocht:

De kabel die je gebruikt hebt, kwam zeker niet origineel bij je voeding vandaan... Dat is om een SATA aansluiting om te zetten naar PCI-Expr (waarom je dat zou willen is een tweede, maar ze maken de kabeltjes).

Daar is dus een hele andere spanning doorheen gegaan, want vanaf de andere kant en je voeding heeft waarschijnlijk een complete andere pin-out dan deze. En ja, dan branden er dingen door.

Ik zet m'n geld in op dat je een nieuw moederbord nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:08
Wat is het merk en type van de oude en nieuwe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:23:
Wat is het merk en type van de oude en nieuwe voeding?
Oud: Corsair x550
Nieuw: Corsair x750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:00

rdejongjr

Gnome

Lol en maar verder kutte met z'n allen, gezien het verloopje, de "tik" en het niet meer aan willen gaan zal ts met de bijzondere combinatie 12v op de 3v of 5v aansluitingen hebben gezet.

Daarmee brand je diverse dingen wel mee door ja, niet verder aan prutsen en ga bij een zaak/persoon langs die wel verstand van zaken heeft.

We horen wel graag wat er allemaal naar de knoppen is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We horen wel graag wat er allemaal naar de knoppen is natuurlijk.
Ik laat het weten zodra ik meer weet. Dank allen voor de insights en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wy17
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Ik weet nog dat er recentelijk een topic was waar iemand die modulaire PSU kabels met andere had verwisseld en dat ging ook niet goed.
In jouw geval is het nog erger omdat je blijkbaar een kabel hebt gebruikt die niet in de PSU hoort te zitten dus heb je waarschijnlijk nieuw spul nodig.

Dit is iets wat je moet weten om te voorkomen, maar het schijnt niet helemaal onbekend te zijn op internet, zie hier en hier bijvoorbeeld.

Dus altijd de originele kabels bij de PSU gebruiken tenzij je zeker weet dat ze compatibel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus altijd de originele kabels bij de PSU gebruiken tenzij je zeker weet dat ze compatibel zijn.
Helder. Ik heb bij die nieuwe PSU een extra SATA-powerkabel gekregen. Als ik het goed begrijp kan ik, omdat die kabel bij de PSU zat, veilig mijn waterkoeling daarop aansluiten. Of is ook dat te kort door de bocht?

In de handleiding van de waterkoeler staat slechts: "Connect the SATA power cable on the power cable set to the SATA power cable from the power supply". Nergens kan ik iets over voltages vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:13:
[...]

Helder. Ik heb bij die nieuwe PSU een extra SATA-powerkabel gekregen. Als ik het goed begrijp kan ik, omdat die kabel bij de PSU zat, veilig mijn waterkoeling daarop aansluiten. Of is ook dat te kort door de bocht?
Klopt, die is daar dan gewoon voor bedoeld.
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:13:
[...]
In de handleiding van de waterkoeler staat slechts: "Connect the SATA power cable on the power cable set to the SATA power cable from the power supply". Nergens kan ik iets over voltages vinden.
In principe is dat inderdaad vrij vanzelfsprekend, als je eenmaal een SATA-kabel uit je PSU hebt.

De bedrading van SATA-, PCIe- en Molex-kabels en -stekkers is gestandaardiseerd, die van PSU's niet, stom genoeg. Dus welke ader uit een PSU wat voor spanning draagt is nooit 100% zeker, maar aan de kant van de SATA/PCIe/Molex is het altijd hetzelfde.

PCIe heeft altijd alleen 12V, Molex heeft 12V en 5V en SATA heeft 12V, 5V en 3,3V. Een SSD of 2,5" HDD gebruikt meestal 5V (en soms 3,3V), een 3,5" HDD, waterpomp, fan hub, etc. meestal 12V. Dat wil dus zeggen dat een verloopje dat van SATA naar PCIe gaat, zoals jij daar gebruikte, nooit 5V of 3,3V kan leveren, omdat de ene (de PCIe-kant in dat geval) stekker simpelweg die aansluitingen niet heeft. Datzelfde kabeltje kan dus wel van SATA naar PCIe, omdat SATA 12V bevat en dat is wat PCIe-aansluitingen verwachten. De 3,3V en 5V zijn dan gewoon niet aangesloten aan de SATA-kant (zoals je kan zien). Dat gezegd hebbende zijn de aders van PCIe (en Molex vaak ook) dikker dan die van SATA-kabels, omdat die vaak berekend zijn op grotere stromen (omdat videokaarten meer stroom trekken dan HDD/SSD's). Dat is ook exact waarom vaak wordt afgeraden die verloopjes te gebruiken: een PCIe/Molex-apparaat denkt langdurig meer vermogen te mogen trekken dan een SATA-apparaat, dus als dat opeens alsnog over een SATA-kabel of -stekker moet, kan die wel eens vrij warm hebben. Je ziet daarom op Engelstalige fora ook wel eens de kreet "Molex to SATA, lose your data" voorbijkomen.

Concreet betekent dit in jouw geval dat de harde schijven die je op dat verloopje aangesloten hebt, nooit konden werken, want die zochten een niet-bestaande 5V- of 3,3V-spanning. Het kan dan ook best zijn dat die nog wel werken op een 'normale' aansluiting. Het enige dat spannend is, is dat het dus best mogelijk is dat die PSU-kabelindeling omgekeerd was tov het kabeltje dat je erin hebt gestoken - dat kan er dus 12V zijn gekomen op iets dat een nulkabel was, en zo enthousiast een circuit overbelast kan hebben dat alleen maar stroom wil afvoeren, niet binnenlaten. Dus je zal 1 voor 1 alles moeten testen met de standaardkabels van de PSU om te kijken wat werkt. Ook met je oorspronkelijke PSU, zou ik aanraden, want die zat er niet in toen dingen *tik* zeiden, toch? Best mogelijk dattie toen gewoon niet opstartte omdat je boot-SSD geen stroom kreeg (want verloopje zonder 5V/3,3V, dus) en er verder niks aan de hand was.

Ik hoop dat dit dingen wat duidelijker maakt :) Succes, in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In principe is dat inderdaad vrij vanzelfsprekend, als je eenmaal een SATA-kabel uit je PSU hebt.
Wat ik wil is het volgende: ik heb twee kabels met elk aan een kant een 6-pins aansluiting met daarop "Type-4" en daarna drie SATA-aansluitingen zoals je die op een HD aansluit. Beide kabels kwamen geleverd bij de PSU. Ik moet daarop de koeler, een SSD en twee HDs aansluiten. Als de koeler 12 volt trekt, kan ik op die kabel dan ook nog bijvoorbeeld de SSD aansluiten? Of kan ik beter de HDs en de SSD op een van de kabels zetten en de koeler op de andere kabel?
De bedrading van SATA-, PCIe- en Molex-kabels en -stekkers is gestandaardiseerd, die van PSU's niet, stom genoeg. Dus welke ader uit een PSU wat voor spanning draagt is nooit 100% zeker, maar aan de kant van de SATA/PCIe/Molex is het altijd hetzelfde.
Ja, dat las ik achter een van de links die me gesuggereerd werden in deze thread. Dat maakt het lastig, maar wel logisch dat je dus altijd kabels van de PSU-fabrikant moet gebruiken.
Ook met je oorspronkelijke PSU, zou ik aanraden, want die zat er niet in toen dingen *tik* zeiden, toch? Best mogelijk dattie toen gewoon niet opstartte omdat je boot-SSD geen stroom kreeg (want verloopje zonder 5V/3,3V, dus) en er verder niks aan de hand was.

Ik hoop dat dit dingen wat duidelijker maakt :) Succes, in ieder geval!
Die oorspronkelijke PSU zat er wel in toen het tikje kwam, maar na het tikje was het niet zozeer het opstarten wat niet meer lukte: er kwam zelfs geen enkele reactie meer op de power-knop.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Als je nu twee (originele) kabels met elk 3 SATA-aansluitingen hebt, zou ik zelf de SSD en twee HDD's op de ene kabel aansluiten en de koeler op de andere kabel, maar dat is meer persoonlijke voorkeur - in principe zou je vermoedelijk net zo goed 2 om 2 kunnen doen, bijvoorbeeld.

Het gaat er in dat geval niet zozeer om op hoeveel volt het werkt, maar hoeveel op hoeveel ampère, namelijk. 12V zegt iets over de spanning, ampère over de stroom. Als je die met elkaar vermenigvuldigt, weet je hoeveel het opgenomen vermogen is, in Watt. In de handleiding van je PSU staat als het goed is hoeveel Watt of Ampère je PSU per aansluiting/kabel kan leveren. In de handleiding van de koeler en schijven staat hoeveel ze maximaal gebruiken.

Dus stel je PSU kan 12V x 5A = 60W leveren, en je waterkoeler werkt op 12V x 3A = 36W, dan is er dus 24W over voor je schijven (op die ene kabel). Een SSD heeft maar weinig nodig, zeg dat die maximaal 7,5W trekt (5V x 1,5A, bijv.), dus dat zou er gerust bij kunnen. Voor de harde schijven maakt het nogal uit of ze 3,5" of 2,5" zijn: de grote trekken maximaal (bij het opstarten) veel meer stroom dan de kleintjes. Als het twee grote schijven zijn, zou het zomaar kunnen dat die ieder maximaal 24W willen (12V x 2A), dus dan zou je die sowieso niet naast de koeler en SSD willen aansluiten op 1 kabel, omdat je dan bij maximale belasting de 60W van die aansluiting op je PSU overschrijdt (36W+24W+24W+7,5W=91,5W). Dat is dus ook waarom er maar een beperkt aantal aansluitingen op zo'n kabel zit: om de kans te verkleinen dat je 'm overbelast.

Natuurlijk heb ik die cijfers volledig uit de lucht gegrepen, die zal je zelf even voor je eigen apparatuur moeten opzoeken om het allemaal zeker te weten, maar in de regel zou je sowieso veilig moeten zitten als je dus 2 apparaten per kabel aansluit.

En qua wat er wel of niet stuk is: dat is dan dus inderdaad echt gewoon trial and error testen, vrees ik, te beginnen met minimale eisen aangesloten (PSU, moederbord, OS-schijf, RAM en koeler) en dan geleidelijk aan uitbreiden tot je alles hebt aangesloten.
Pagina: 1