CV ketel gebruik na het leeg laten lopen van de radiatoren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franky076
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-05-2021
Mijn vraag
Het is nu zondag 15 juli, en heb alle radiatoren laten leeglopen, omdat vrijdag 20 juli de wanden op de begane grond gestuct gaan worden en de radiatoren van de wand af moeten.
Wij wonen er nog niet, alleen wat klussen en zo, maar willen natuurlijk wel gewoon wat warm hebben.
Kan het kwaad dat de CV ketel aanblijft en kan ik nu al alle radiatoren afkoppelen en van de wanden afhalen?

Beste antwoord (via franky076 op 15-07-2018 11:55)

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
Het lijkt erop dat de temperaturen de aankomende 14 dagen iig niet onder de 20 graden komt, dat lijkt me warm genoeg om te klussen enz..

Ik vermoed dat je bedoeld dat je gewoon wat warm water wil hebben?
In dat geval zou ik een waterkoker gebruiken, dan scheelt het je het extra werk van nog een keer afvullen, ontluchten en alles wat afgedopt is 3 keer nalopen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
Het lijkt erop dat de temperaturen de aankomende 14 dagen iig niet onder de 20 graden komt, dat lijkt me warm genoeg om te klussen enz..

Ik vermoed dat je bedoeld dat je gewoon wat warm water wil hebben?
In dat geval zou ik een waterkoker gebruiken, dan scheelt het je het extra werk van nog een keer afvullen, ontluchten en alles wat afgedopt is 3 keer nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:43

Aganim

I have a cunning plan..

Volgens mij kan dat bij de meeste HR ketels niet, omdat de warmtewisselaar voor tapwater en CV een geheel vormen. Die kan zijn warmte niet goed kwijt als de CV leeg is en kan daardoor scheuren.

Ik ben echter geen CV expert en moet mij beroepen op 'van horen zeggen'. Misschien dat het type CV nog kan uitmaken, dus wellicht handig om die nog even te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Een standaard combi-ketel heeft een drukmeter op de cv-leiding aan boord. Als deze onder de 0,9 bar komt (verschilt per merk), geeft de ketel een storingsmelding en gaat hij niet aan.
Vaak wordt een stukje van de cv-leiding gebruikt om water te verwarmen waarna dit via een warmtewisselaar het tapwater verwarmt. Waarschijnlijk zal het verwarmen van tapwater ook niet werken.

Maar als je aan het werk bent aan de cv-leidingen, raad ik gewoon aan om de ketel uit te zetten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-04 13:27
Zelfde aan de hand gehad met een Remeha Avanta.
Maar bij die ketel heb je geen warm water meer.
Je zou je CV die er af haalt kunnen afdoppen en vervolgens je systeem weer op druk brengen.
Bij te lage druk had ik ook geen warm water namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franky076
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-05-2021
Oké. Bedankt voor jullie antwoord. Zal wel een waterkoker meenemen. Radiatoren moeten er toch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 07:47
Bij een Intergas Cv-ketel zou het geen probleem moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zoals @Evink al aangeeft die kan dat maar je moet wel in het service menu het CV gedeelde dan uitschakelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Het kan wel echter moet je de aanvoer en retour kortsluiten met een stuk pijp en in dat stuk pijp opnemen een expansie reservoir overdruk klep en vulaansluiting.

Dan kunnen veel ketels ook dienen als alleen water verwarmer...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik kan bij mijn ketel het cv gedeelte uitschakelen zodat er een solo ketel overblijft. Als dat geen optie is kan je inderdaad de waterkoker gebruiken of je sluit tijdelijk een close-in boiler aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let even op dat bij de meeste ketels 1x per 24 uur de pomp even gaat draaien. Als jij al je radiatoren hebt afgedopt, en er dus geen enkele doorstroming mogelijk is, heb je kans dat er schade aan de 3-weg klep ontstaat.

Soms zijn cv-ketels of installaties uitgerust met een bypass om dit te voorkomen, maar dat is niet altijd het geval.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Question Mark schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:40:
Als jij al je radiatoren hebt afgedopt, en er dus geen enkele doorstroming mogelijk is.
En bij een 1-pijps systeem kan zelfs een enkele afdop daar al voor zorgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
Let even op dat bij de meeste ketels 1x per 24 uur de pomp even gaat draaien. Als jij al je radiatoren hebt afgedopt, en er dus geen enkele doorstroming mogelijk is, heb je kans dat er schade aan de 3-weg klep ontstaat.

Soms zijn cv-ketels of installaties uitgerust met een bypass om dit te voorkomen, maar dat is niet altijd het geval.
Of gewoon de stekker eruit, ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Señor Sjon schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:29:
[...]

Of gewoon de stekker eruit, ;)
I know, maar de oorspronkelijk wens van de TS was alleen warm water uit de CV combiketel, met afgedopte radiatoren. Da's lastig met de stekker eruit.. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Sommige CV-ketels kun je op handbediening zetten voor alleen warmwaterbedrijf? Maar de TS geeft ons helaas onvoldoende informatie om zijn vraag goed te kunnen beantwoorden.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

Of vaker, zeker als 'ie zodanig is ingesteld dat 'ie een klein reservoir moet warmhouden voor vlugger warm water.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1