Een zo geluidloos systeem als mogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• osado
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 22:47
Hoi,

Ik wil een nieuw systeem aanschaffen die dient als huisserver en als DivX speler. Omdat dit systeem in de huiskamer komt te staan en niet in een kast, moet ie zo weinig mogelijk geluid maken. Nu zijn de IDE-harde schijven al een stuk rustiger dan een aantal jaren geleden, maar ik weet niet of de ventilatoren ook in geluidsniveau zijn gedaald. Nu weet ik niet of de koeling van de processor ook zo veel herrie maakt, maar wil dus graag weten welke (niet al te dure) systemen weinig geluid maken, met name gericht op ventilatoren/koelers.

Wie weet raad?

tia,
osado

Verwijderd

als koeling kun je waterkoeling gebruike

zo goed als geluidloos

Verwijderd

de meeste kasten zijn tegenwoordig vrijwel geluidsloos... je kan ze trouwens ook gewoon in een kastje zetten, als het maar niet te krap is en de warmte niet kwijt kan dus...
waterkoeling is zo "duur" voor de normale gebruiker...

Verwijderd

Is waterkoeling te duur of te ingewikkeld, kijk dan eens naar deze koeler:

Afbeeldingslocatie: http://www.plycon.com/zalman1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plycon.com/zalflwr.jpg

Hoe koelt niet als de beste, maar het voordeel is dat je er een stille 120mm fan naast kan zetten, die maken een stuk minder herrie dan de gewone CPU koelers van tegenwoordig.

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

zoek ff bij case modding naar schuimrubber in je pc plakken

dat schijnt erg goed te werken

It seemed like a good idea at the time

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op dinsdag 17 juli 2001 22:38 schreef lusch.com het volgende:
Is waterkoeling te duur of te ingewikkeld, kijk dan eens naar deze koeler:

[afbeelding]
[afbeelding]

Hoe koelt niet als de beste, maar het voordeel is dat je er een stille 120mm fan naast kan zetten, die maken een stuk minder herrie dan de gewone CPU koelers van tegenwoordig.
regelrecht uit india :9

It seemed like a good idea at the time

Verwijderd

Hier was laatst iets over te lezen op de frontpage van t.net, zoek ff.

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 22:39 schreef Strumxector het volgende:

[..]

regelrecht uit india :9
Ja prachtig he...

• osado
  • Laatst online: 17-08 22:47
Ik ben geen tweaker dus ik ga niet prutsen met waterkoeling. Ik wil gewoon minder herrie dan een gemiddeld systeem.
Tot nu toe zie ik alleen oplossingen voor CPU fan, maar de fan van de voeding maakt toch ook best veel herrie? Of ben ik te lang niet meer in de PC-shop geweest?

Verwijderd

idd een zalman (zoals hier ergens boven afgebeeld, maar dan de Gold versie, deze gaat namelijk corroderen als de tering

• lama
  • Laatst online: 22-08 09:30
passieve koeling, zoals hierboven maar met freonleidingen erin, kost voor een PIII 800 zo rond de 8000,-- in guldentjes(ff slim is dus 3630,2417287211112169931615321435(afgerond) euro) wie stil wil zijn moet armoe lijden :) natuurlijk kun je ook een betere gelagerde koeling kopen kost je 300,-- en is nagenoeg stil, dwz als je er 2 meter vandaan zit moet je wel dodstil zijn om hem evt nog te kunnen horen, moet het buiten wel windstil zijn natuurlijk ;)

• Change
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04-2025
Ik heb zelf hdd silencers & fans van Silent Systems gekocht, bij Informatique, en nu is mijn kast compleet stil, hoor bijna niets meer (als de radio/TV aan staat hoor ik sowieso niets meer) *D

AMD 64 3200+/2048MB/MSI K8N/2x Seagate 200GB SATA/Seagate 160GB/Seagate 320GB/LG GSA4120B DVDRW/nVidia 6800 XT/SB Audigy 2 ZS/DSL:20/1 - Telfort/21" Samsung SyncMaster 215TW/ToUCam Pro/WinXP Pro

Verwijderd

Zie ook deze topic, dat is denk ik wel de gold versie... maar dat is niet helemaal duidelijk.

Verwijderd

Hey, das toevallig ik ben ook bezig met het maken van het ultieme divx systeempje!

Ik heb zojuist de fan van m'n voeding vervangen door een Papst 8412NG. En ik sta er nog steeds verbaast over hoeveel minder geluid dit maakt terwijl de Aopen HQ45 al lownoise is!
Ik heb de Papst 8412NG trouwes gekozen omdat hij heel veel op de oorspronkelijke fan leek:

Oorspronkelijke fan:
Yate Loon
12 Volt, .19 Ampere (2.28 watt)
3000 RPM
34 CFM
33 dB

Papst 8412NG fan:
12 Volt, .17 Ampere (2.04 watt)
3100 RPM
40,6 CFM
32 dB(A)

Hierdoor heb ik 'm rechtstreeks op de warmtesensor aan kunnen sluiten zodat als de boel te heet word de fan automatisch sneller gaat draaien. Maar blijkbaar is deze fan perfect aangezien hij bij lange na niet op volle toeren draait en dus veel stiller is als de oude fan!

En ik ben nog lang niet klaar met het modden: komende vrijdag ga ik de fingerguard achter de fan wegdremelen zodat de lucht daar niet meer langs kan suizen. Als het goed is komt mijn ZalmanCNPS3100G dan ook aan zodat ik die in kan bouwen. Ik wil zelfs proberen m'n processor passief te koelen met die Zalman aangezien ik ook express een processor heb genomen die weinig warmte produceert: een laptop processor (k6-3+ 450@600). En deze processor heeft aan de andere kant wel weer genoeg power om makkelijk divxjes te bekijken.

Verder ga ik nog een ZalmanZM17CU op mijn videokaart plakken zodat deze ook passief gekoeld kan worden, de binnenkant van mijn kast bekleden met geluidsisolerende matten, en eventueel nog een extra fan vooronder plaatsen (Papst 8412NGL: 12 dB bij 19,4 CFM) omdat alles in de kast tenslotte wel passief gekoeld gaat worden. En van m'n hd (IBM dtla-307045) staat natuurlijk de accoustic management ook al aan, dus die hoor ik ook niet meer...

Ik zit dit nu te typen terwijl m'n processor op 200Mhz al passief gekoeld word door een simpel spire koelblokje zodat ik een beetje een idee kan krijgen hoe stil het gaat worden. En het is echt ongelovelijk: m'n monitor maakt bijna evenveel geluid als m'n computer die onder het bureau staat! Maar als het zo stil is word je ook extra kritisch, dus ik ben nog lang niet klaar :)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58

Arno

PF5A

--> [forum=22] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Koop een HP Vectra!!
DIE zijn stil!!

Verwijderd

vervang alle fans for papst of toch waterkoeling, hoeft nieteens veel gekloot te zijn, gewoon senfu setje.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-08 20:35

Skef

Ik scheer.me

Ik zou toch eens een wat ouder topic van FerryHeibrink gaan lezen...

Zijn PC is echt geruisloos!

(Hij heeft 'm ingemetseld, voor BC3 stond er een heel groot topic, maarja...)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Doh, Silverado natuurlijk !

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 21:15
ja , gewoon je pc inmetselen :P

ik wil binnenkort iets soortgelijks gaan doen maar met hout ofzo :)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil niet veel zeggen, maar als ik m`n muziek hier uitdoe en het raam dicht, dan hoor ik mijn pc nauwelijks. Hij staat op 40 cm. van m`n rechteroor, dus daar zal het niet aan liggen.
En het ding komt rechtstreeks uit de winkel.

Als die dingen zowieso al weinig herrie maken, waarom dan extra geld uitgeven om hem helemaal niet meer te horen?

Verwijderd

Als die dingen zowieso al weinig herrie maken, waarom dan extra geld uitgeven om hem helemaal niet meer te horen?
standaard ja, maar met wat extra fans is het al gauw een helikopter...

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02
Heb ff je tierelantijntjes weggehaald van het topictitel.

Verwijderd

hooren jullie mijn pc niet? die horen ze 100KM vedder nog!!!! ik doe gewoon oorgopjes in of ik zet de muziek hard(1000watt >:) )

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 20:11 schreef Knetter_Gek het volgende:
hooren jullie mijn pc niet? die horen ze 100KM vedder nog!!!! ik doe gewoon oorgopjes in of ik zet de muziek hard(1000watt >:) )
1000watt?????? ik ben al blij met 240watt.
Pagina: 1