Ikea verkoopt geen rookmelders in NL, wel in het buitenland?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Onze IKEA rookmelder (hal boven) ging net af, direct er op af... geen vuur te bekennen gelukkig, helemaal niets, zonder reden, de andere rookmelders melden niets, en de reserve rookmelder die ik heb neergehangen op de zelfde plek geeft verder ook geen alarm.

Voor de duidelijkheid het is niet het batterij leeg piepje wat iedere 30 seconde langs komt, maar echt een alarm geluid wat we hoorde.

Ook is er niets zichtbaar, vals alarm. *mogelijk zit er stof in de sensor, of een spin of iets dergelijks*

Maargoed, ik opzoek naar een handleiding. Via ikea.nl kan ik geen rookmelder meer vinden. Misschien verkopen ze die niet meer?

Ik kom via google wel de Vakta en de Husk tegen, maar deze zijn te koop via o.a. IKEA in Belgie en de UK, maar niet meer in Nederland.Daar vind ik geen enkele rookmelder meer.

Ik ben benieuwd waarom de IKEA deze niet meer verkoopt in nederland. Wie heeft hier een idee bij?

Zijn ineens de rookmelders van de IKEA in NL niet goed genoeg meer volgens nederlandse wetgeving en moeten ze allemaal vervangen worden (heb er nog 3 in huis hangen van de IKEA en 4 van andere merken) omdat ze niet goed genoeg meer zijn?

Ben benieuwd naar jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:54

g0tanks

Moderator CSA
Kan je op de rookmelder nog zien om welk model het gaat? Dan kan je eventueel gerichter zoeken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:33

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou met dit soort dingen geen risico nemen en hem gewoon weggooien en dan direct een (goede) nieuwe rookmelder kopen.

(En ik lees nergens wat Ikea hier over zei toen je ze belde, mailde of op een andere manier contact met ze opnam...)

[ Voor 33% gewijzigd door Fiber op 15-07-2018 00:00 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 09:22
Dus je hebt 4 rookmelders bij de Ikea gekocht, en bij geen enkele werd een handleiding geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
g0tanks schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:55:
Kan je op de rookmelder nog zien om welk model het gaat? Dan kan je eventueel gerichter zoeken.
IKEA 29HIK 101.689.99
PQCW 21788

Date of MFG: 2011.01.18
Replace by date: 01.2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 11:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Fiber schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:57:
Ik zou met dit soort dingen geen risico nemen en hem gewoon weggooien en dan direct een (goede) nieuwe rookmelder kopen.

(En ik lees nergens wat Ikea hier over zei toen je ze belde, mailde of op een andere mannier contact met ze opnam...)
uiteraard ga ik deze direct vervangen, en afhankelijk van wat er uit dit topic komt, de andere ook

ikea was op het moment van alarmering (zo'n 30 minuten gelden ;) ) niet bereikbaar voor commentaar |:(
Marco schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:57:
Dus je hebt 4 rookmelders bij de Ikea gekocht, en bij geen enkele werd een handleiding geleverd?
Dat kan ik me niet meer herinneren, neem natuurlijk aan van wel ..... die dingen heb ik jaren geleden opgehangen en van zulke apparaten bewaar ik de handleiding en/of bon niet meer. (kapot of te oud = vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 14:34
Waarschijnlijk even de rookmelders schoonmaken zoals hier beschreven: https://www.veilig.com/bl...okmelders-te-onderhouden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
had ik gezien maar dit lijkt me niet de officiele handleiding, maar dat was ook niet de strekking van dit topic. ik ben niet opzoek naar de handleiding. ik vervang dat ding gewoon natuurlijk.

Ik vraag me af waarom ikea geen rookmelders meer verkoopt in nederland maar wel in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:08

Reptile209

- gers -

Inderdaad wel gek. Ik heb in januari nog vier rookmelders bij IKEA gekocht, nu zie ik ze ook niet meer op de site. Zal zo thuis wel even kijken naar een recenter artikelnummer. Die van @ETH0.1 zijn ook al 7 jaar oud en dus mogelijk sowieso aan vervanging toe.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Reptile209 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:28:
Die van @ETH0.1 zijn ook al 7 jaar oud en dus mogelijk sowieso aan vervanging toe.
In theorie zouden ze eigenlijk nog wel 3,5 jaar mee moeten kunnen ;)
Replace by date: 01.2022
Maar goed, als je ze niet meer 100% vertrouwt dan is nu vervangen beter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 20:39
Nooit geweten dat rookmelders een vervangingsdatum hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00
10 jaar max volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:09
Hier in de Ikea Hasselt (Bel) liggen ze ook al een tijdje niet meer in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:56 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Carfanatic schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:52:
Nooit geweten dat rookmelders een vervangingsdatum hebben.
Ja, niet langer dan 10 jaar gebruiken in het algemeen.

Heeft te maken met het feit dat ze binnenin vervuild kunnen raken door stofdeeltjes en dus minder goed detecteren. En natuurlijk kunnen de componenten "slijten" in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Vertor schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:59:
Hier in de Ikea Hasselt (Bel) liggen ze ook al een tijdje niet meer in de winkel.
https://www.ikea.com/be/n...der-optisch-art-30322235/

volgens de ikea site is er in alle vestigingen nog voorraad, in belgie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

ETH0.1 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:01:
[...]

De testfunctie zorgt ervoor dat je eenvoudig kan controleren of de rookmelder naar behoren werkt. Test de rookmelder bij voorkeur eenmaal per week.

Doen jullie toch allemaal hé :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
WhiteDog schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:04:
[...]

De testfunctie zorgt ervoor dat je eenvoudig kan controleren of de rookmelder naar behoren werkt. Test de rookmelder bij voorkeur eenmaal per week.

haha, nee, dat haal ik niet... denk max een keer of 5 per jaar dat ik op die knop druk. Overigens steek ik wel 2x per jaar een lucifer onder die dingen af om ze echt te testen. (Vaste prik: 2de kerstdag en 1ste dag van de grote vakantie)

Ik vraag me nu trouwens ook af wat die test knop effectief doet, ik denk dat hij de sensor bypassed en je dus test of het alarm het nog wel doet, maar daarmee test je de effectiviteit van de sensor natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
[...]

Vanzelfsprekend, dat valt onder de categorie braaf je aardlekschakelaar iedere maand testen door het desbetreffende knopje even in te drukken ;)

Om vervolgens vloekend alle apparatuur dat met een klokje zonder backupbatterijtje werkt opnieuw in te stellen of tot de ontdekking komen dat je modem geen internetverbinding meer krijgt na de plotselinge stroomonderbreking :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 22:05

Mickey77

Allround ICT-er

[...]

Okee ik lees een knipoog want niemand test die testfunctie regelmatig. Maar die testfunctie zit er ook niet voor niets op. Dus als je twijfel hebt, doe die test dan eens, houd er eens een vuurtje onder, leg de melder een keer op de aanrecht in in de keuken, etc.

Ik vind het wel wat vreemd dat iedereen het vanzelfsprekend vind dat je een brandmelder weg gooit als hij een false positive geeft. Ik vind het niet erg als een alarmsysteem iets te vroeg af gaat (bij pannenkoeken bakken ofzo). Als het elke dag is okee, maar eens per jaar een false positive?

Ik vind het wat anders als de brandmelder GEEN signaal geeft als er wel een reden voor is. Dat vind ik toch wel twee verschillende dingen/mankementen. Net als een bewegingssensor heeft zo'n ding toch een 'threshold', die kan iets te hoog of iets te laag zijn voor mij is slechts één van die twee opties problematisch.

Edit: ik lees dat de topic starter wel test met een lucifer (mooi) en zich af vraagt wat de testfunctie dan test. Dat is natuurlijk de batterij. Als die leeg is dan wil je dat weten. Die enkele piepjes hoort niet iedereen en het kan lastig zijn om te bepalen welke het geluid geeft als je er meerdere dicht bij elkaar gebruikt en het geluid je huis door galmt ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Mickey77 op 15-07-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:09
ETH0.1 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:01:
[...]

Dan moet ik toch nog eens langsgaan, ik was er ook naar op zoek.
Ze hebben nu ook die family korting zie ik.

Ik was paar maanden geleden nog gaan kijken. Niets gevonden, aan een medewerker gevraagd & die vond ook niets en liet weten dat het nog een paar maanden kon duren eer die weer op stok kwamen.
Over 2 weken nog geweest, had ik ze niet zien liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:00:
Ach, klepper ze in de prullenbak en scoor een setje nieuwe.
Ik wil niet de wijsneus uithangen maar je bedoelt hopelijk klein chemisch afval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:07
[...]

Tuurlijk, die van mij doen het zelfs automatisch (nest protect) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Zo lang er geen oordopjes bij geleverd worden zit dat er niet in helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 15-07-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 09:08

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:40:
[...]

Rookmelders werken dacht ik omgekeerd. Je hebt een radioactief bronnetje, de ionen vallen op een detector. Zodra er rook ontstaat kunnen de ionen de detector niet meer bereiken, en wordt de stroomkring van het alarm geactiveerd. Met het knopje duw je niet meer dan kortstondig een plaatje tussen bron en detector (zoals rook). Je test dus het hele systeem.
De meeste (consumenten) rookmelders werken allang niet meer met een radioactieve bron, maar met een lichtbundeltje. Alleen voor bepaalde situaties (veel stoom bijvoorbeeld) wordt nog een radioactieve bron gebruikt.

Op die van mij (productiedatum 09-2017) staat trouwens artikelnummer 303.222.35, en die kan ik ook niet meer vinden op de site... gek!

Testen met een lucifer o.i.d. wordt overigens afgeraden in alle handleidingen! Je loopt kans op onnodige vervuiling, als je hem te dicht bij houdt wordt de behuizing te warm en je hebt kans op... brand ;). Gewoon het knopje gebruiken dat er voor bedoeld is!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:22

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik verplaats dit topic even naar het shopping forum, daar is het meer op z'n plaats.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waar gaat dit topic eigenlijk over ?
Je rookmelder van 7j oud gaat af, of baal je dat je geen info kunt vinden, of heb je een klacht voor Ikea
Wat verwacht je van GoT ?

Even schoonmaken batterij er uit en weer er in al gedaan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Hackus schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:01:
Waar gaat dit topic eigenlijk over ?
Je rookmelder van 7j oud gaat af, of baal je dat je geen info kunt vinden, of heb je een klacht voor Ikea
Wat verwacht je van GoT ?

Even schoonmaken batterij er uit en weer er in al gedaan ?
Het is het hem niet dat ik na 7 jaar die melder niet wil vervangen of schoon wil maken..... Zoals in de OP staat:
Ik ben benieuwd waarom de IKEA deze niet meer verkoopt in nederland. Wie heeft hier een idee bij?
Is toch raar, ze maken die dingen of kopen ze branded in, en verkopen ze gewoon in GB, BE, DE, SE, CH, FR, IT en AU *meer landen heb ik niet gechecked*. Waarom niet meer in NL. Ik vraag me dan af of ze niet meer voldoen aan bepaalde voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ETH0.1 Kleine kans dat je hier iemand treft die verkoopverantwoordelijke is bij Ikea Nederland.
Reinigen en batterij vernieuwen is mijn advies. en ik kan geen zinnig woord zeggen mbt verkoop van Ikea NL
(back-up rookmelder is ook wat overdreven om te gebruiken naast die van Ikea, zoals je geloof ik schrijft)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De Ikea is nu open, ga er heen, en stel de vraag daar..

Maar je kan ze morgen ook even opbellen tijdens kantoortijden ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 10:12
Mickey77 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:09:
[...]

[knip].

Edit: ik lees dat de topic starter wel test met een lucifer (mooi) en zich af vraagt wat de testfunctie dan test. Dat is natuurlijk de batterij. Als die leeg is dan wil je dat weten. Die enkele piepjes hoort niet iedereen en het kan lastig zijn om te bepalen welke het geluid geeft als je er meerdere dicht bij elkaar gebruikt en het geluid je huis door galmt ;-)
Nee, de testknop test daadwerkelijk een stuk meer.

Een moderne rookmelder (dus zonder radioactieve bron) werkt met een LED, een lichtsensor en zwarte plaatjes zodat in normale omstandigheden vrijwel geen LED licht of licht van buitenaf de sensor kan bereiken.

Rook reflecteert licht. De zwarte plaatjes zijn zo geplaatst dat als er licht van de LED gereflecteerd wordt door rook, een deel van de lichtbundel wel op de sensor valt, waardoor het alarm af gaat. Het gaat dan nog steeds om een kleine hoeveelheid licht, dus de sensor is vrij gevoelig. Bovendien is de gevoeligheid te veranderen.

Wat de testknop doet is de gevoeligheid van de sensor verhogen. Ook zwart plastic reflecteert wat licht, maar normaliter (net) niet genoeg om een alarm te triggeren. Behalve als je de gevoeligheid van de sensor (door de test knop) opschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ETH0.1 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:17:
[...]

Is toch raar, ze maken die dingen of kopen ze branded in, en verkopen ze gewoon in GB, BE, DE, SE, CH, FR, IT en AU *meer landen heb ik niet gechecked*. Waarom niet meer in NL. Ik vraag me dan af of ze niet meer voldoen aan bepaalde voorwaarde.
Misschien worden er gewoon te weinig verkocht. Albert Heijn verkoopt ook geen ham/kaas croissants in Belgie omdat Belgen liever chocolade of puddingcroissants eten. In Nederland verkoopt Albert Heijn dan weer geen eclairs. Dat heeft niks met wetgeving te maken.

In Nederland zullen mensen die een goedkope rookmelder zoeken misschien naar de Action gaan en mensen die een duurdere rookmelder zoeken die hoeven hem ook niet van Ikea. Die dingen hebben een Europees keurmerk, dus het lijkt me sterk dat ze 'niet veilig genoeg' meer zijn voor Nederland ofzo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:56 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 19:37

Part

Helemaal niets.....

ETH0.1 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:17:
[...]
...
1 van die voorwaarden is een handleiding in de taal van het land waar je deze verkoopt.
Aangezien je geen Nederlandse handleiding kan vinden zou het goed kunnen zijn dat die er gewoon niet is.

Dus de kosten voor het maken van een Nederlandse handleiding zijn mogelijk een reden om ze hier niet te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:08:
[...]

Bestaat dat nog ja? Zal mijn batterijen ook maar eens apart houden dan.
Dat kleine rooie doosje wordt hier ook niet meer opgehaald hoor, maar voor batterijen staat er hier bij de supermarkt wel een aparte bak en de rest moet je denk ik gewoon zelf naar de gemeente stort brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
In plaats van mogelijke redenen/oorzaken te bedenken is een belletje naar de klantenservice van IKEA
Telefoon
Bel ons via
0900 - 235 45 32*

*Voor dit telefoonnummer betaal je alleen je gebruikelijke belkosten. Geopend van ma - vr: 8 - 21 uur / za: 9 - 21 uur / zon- en feestdagen: 10 - 18 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 19:37

Part

Helemaal niets.....

President schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:26:
In plaats van mogelijke redenen/oorzaken te bedenken is een belletje naar de klantenservice van IKEA

[...]
Of via:
https://nl-nl.customersupport.ikea.com/app/ask
https://www.facebook.com/IKEANederland
https://twitter.com/Ikeahelpt

Al verwacht ik zelf niet veel van de klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:59

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Bij Ikea Barendrecht zijn ze al lang (minstens een jaar) weg. Medewerkers zeggen dat ze tijdelijk "op" zijn, maar kunnen niet verklaren waarom er dan geen leeg schap is. Ik ga ervan uit dat ze gewoon gestopt zijn met de verkoop. Blijkbaar is er iets mis mee (commercieel/technisch?). Door het rookgordijn eromheen vraag ik me al een tijdje af wat de werkelijke reden is. Ikea is altijd erg stellig met hun slogans als het gaat om duurzaamheid (zonnepanelen) en veiligheid (rookmelders), maar beide artikelen zijn ineens verdwenen. Kennelijk toch niet zo onmisbaar als men deed voorkomen.

Dit type melder wordt ook onder de naam Ajax Kidde verkocht, er zijn types met en zonder de "hush" knop. Vrijwel altijd duurder dan destijds bij ikea.
Ik heb er een stuk of 6 gemonteerd en aan familie weggegeven. Daarvan zijn er inmiddels 2 defekt geraakt.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ETH0.1 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:48:
Misschien verkopen ze die niet meer?
Ik was net in de vestiging in Haarlem en zag daar een schap vol rookmelders. Was eigenlijk voor het eerst dat mijn oog er op viel.
[..] niet goed genoeg meer volgens nederlandse wetgeving [..]

Ben benieuwd naar jullie mening!
Je hebt onze mening nodig over of wij denken dat ze al dan niet voldoen aan wetgeving? :F

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 16:15
Mickey77 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:09:
[...]

Ik vind het wel wat vreemd dat iedereen het vanzelfsprekend vind dat je een brandmelder weg gooit als hij een false positive geeft. Ik vind het niet erg als een alarmsysteem iets te vroeg af gaat (bij pannenkoeken bakken ofzo). Als het elke dag is okee, maar eens per jaar een false positive?
Omdat dit nooit op tijden gebeurt dat je erop zit te wachten en zeker niet wil dat het nogmaals gebeurd...
Hier vannacht ook twee keer een false positive (zelfde melder). Nieuwe is €55,- daarvoor laat ik mijn nachtrust niet nogmaals verstoren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:59

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Herinner me dit topic. Vannacht om ca. 3:00 uur vals alarm van een van de rookmelders. Paar weken geleden ook al (andere plaats). Allebei IKEA melders. Batterijspanning is iets onder de 9V, maar de melder had nog geen "batterij-leeg" indicatie gegeven.
Had vroeger First Alert melders, die werkelijk nooit vals alarm gaven.

Ik heb het vermoeden dat de lage batt. spanning dit alarm veroorzaakt ('s nachts wordt het koeler en zakt de spanning). Blijkbaar werkt de meting & indicatie niet goed. Heb besloten om ze allemaal uit huis te verwijderen en wat anders aan te schaffen. Op deze manier kost het ons de nachtrust en we gaan er nu al min of meer vanuit dat er toch niets aan de hand is.

Als iemand een tip heeft... (batterijgevoed liefst).

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 22:33

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Geen tips maar afgelopen weekend om exact dezelfde reden besloten om de 5 IKEA melders in huis ook maar eens te vervangen. Zijn pas 3,5 jaar oud maar al 3x gehad dat ze vals alarm gaven. Bij voorkeur op het moment dat er niemand thuis is of als het 's nachts is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17

paQ

Joepla schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:40:

Als iemand een tip heeft... (batterijgevoed liefst).
Heb een poos die van Xiaomi (Honeywell).
op batterij (meegeleverd), te koppelen aan smartphone en eventueel in andere domotica ecosystemen.
Je Hebt dan wel ook nog hun gateway nodig om ze aan te koppelen.
Meestal ca 24 euro bij ome ali

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit topic is niet bedoeld voor het technische aspect van rookmelders. Verdere discussie daarover mag dan ook in een nieuw topic in Duurzame Energie & Domotica.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1