geen audio na verse install lubuntu op netbook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drommel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08-2023
Mijn vraag

Ik heb een frisse install van lubuntu op een oude netbook gezet (asus 1005ha) en ik krijg audio niet aan de praat. Ik heb al aardig wat gegoogled, maar ik ben gewoon totaal niet thuis in linux dus kom er niet uit.. (evt. hulp in enigszins jip en janneke taal wordt dus gewaardeerd :-) )

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lubuntu 18.04
asus 1005ha

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

In eerste instantie was er wel wat geluid, maar zowel youtube als ook lokale bestanden werden niet goed afgespeeld.(verstoord/versneld kwam het over)
ik heb al pulseaudio verwijderd en qasmixer geinstalleerd(en dat was al heel wat voor mij, dus dan weet je wat m'n niveau is..), maar nu is er helemaal geen geluid meer..

Beste antwoord (via drommel op 15-07-2018 11:26)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Test het eerst even in een Ubuntu/Lubuntu live-sessie. Als het daar wel werkt, doe je waarschijnlijk iets fout :) Je kunt dan de logs gaan checken op errors. Met lspci kun je ook zien of de geluidskaart er wel tussen staat.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Test het eerst even in een Ubuntu/Lubuntu live-sessie. Als het daar wel werkt, doe je waarschijnlijk iets fout :) Je kunt dan de logs gaan checken op errors. Met lspci kun je ook zien of de geluidskaart er wel tussen staat.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je eerst wel geluid had en na verwijdering van pulseaudio niet meer, is het eerste wat je doet toch herstellen van de oude situatie, dus installeer je pulseaudio weer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drommel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08-2023
@Room42 kijk, dat testen tijdens een livesessie komt dus niet eens in mij op, als windows user, goeie. En Ispci kan ik vast wel even googlen :-)

@Hero of Time Maar dan zou ik dus weer corrupte audio gehad hebben, waar ik net zo weinig aan heb als niet werkende audio..

Geluid werkt inmiddels! na een herinstall en een verwijdering van pulse en installatie van qasmixer.

Maar... nu krijg ik geen geluid uit mn bluetooth speaker("protocol not available", hij verbind wel trouwens). En omdat de package die dat zou moeten fixen onderdeel is van pulse(neem ik aan? pulseaudio-bluetooth) gaat m'n geluid weer stuk zodra ik de heb geïnstalleerd... Kan ik een andere bluetooth package installeren die dat niet doet wellicht?

[ Voor 3% gewijzigd door drommel op 15-07-2018 11:29 ]