Probleem met aardlek?

Pagina: 1
Acties:

• wraeymae
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05-2023
Ik was net iets doms aan het doen. Stukje elektronica aan het aansluiten op een bestaande wago van een 230v kring (16A). En uiteraard had ik dus vergeten en kring af te zetten. :)

Bij het aansluiten van de fase draad, de bruine, een schok gekregen die ik goed in mijn arm voelde. Ik had erger verwacht, het was vooral even verschieten.
Wat me nu opvalt is dat de aardlekschakelaar (300mA) niet is uitgesprongen.
Zou dat niet automatisch moeten gebeuren bij de fase aanraken? Dus met andere woorden, los van het feit dat ik even dom was, moet ik op zoek naar een groter probleem in mijn elektrische installatie?

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-01 09:12
Ik ben geen installateur, maar ik geloof dat een 30mA aardlek gebruikelijk is in een huis en tuin installatie. 300mA is geloof ik meer gebruikelijk in de industrie. Pin me daar niet op vast

• wraeymae
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05-2023
300mA is in België de standaard,
'vochtige kringen', zoals badkamer staan wel achter 30mA.
Maar wil maar zeker zijn of hij had moeten afgaan of niet...

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-02 20:36
Je kan hem altijd even testen met het testknopje

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
300mA slaat pas af als je al lam op de vloer ligt. Ik heb hier 0,5A in de meterkast, een veredelde hoofdschakelaar.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB, daar passen electraproblemen beter dan hier.

300mA moet je inderdaad een behoorlijke schok voor krijgen wil die eruit slaan, ze zijn daarom in Nederland al behoorlijke tijd niet meer toegestaan nieuw te plaatsen in huizen.

Zou sowieso de testknop eens proberen, schakelaars die erg lang niet schakelen kunnen problemen geven.

Aardlekschakelaars zijn wel ontworpen om als ze ouder worden steeds gevoeliger te worden, maar garanties geeft dat niet.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:16
Voordat een 300mA aardlekschakelaar uitslaat, lig je inderdaad meestal al op de grond. Boven 50mA op 230V aan stroom door het lichaam kan al kritiek zijn, vandaar dat we in Nederland alleen nog 30mA aardlekschakelaars toestaan in huisinstallaties.

De reden waarom de aardlekschakelaar niet bij elke aanraking van de fasedraad afslaat hangt af van de weerstand die er is tussen de draad en de aarde. Wanneer je in de tuin staat op vochtige klei op moment dat je de fasedraad aanraakt met zweterige handen, is de weerstand vrij klein en zal de stroom dus vrij groot zijn.

Echter, heb je goede werkschoenen aan met dikke zolen, is je huid erg droog en ben je op een zolder waarvan de constructievloer van hout is en is afgedekt met een dik tapijt dan is de weerstand naar de aarde heel groot en zal er ondanks de aanraking maar een hele kleine stroom gaan lopen tussen de fasedraad en de aarde.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1