Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Processor is 114 graden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een computer met de volgende specificaties:

ASRock FM2A85X Extreme4-M [ ds-fm2a85x-extr4-m ]
AMD athlon X4 760 K Quad-Core FM2
Spire CoolReef II
MSI GeForce GTX 660 Gaming

er zit koelpasta op

Speccy zegt dat hij 105-120 graden is en ik vind dat wel gek.

Ik zou graag willen weten wat er fout is.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 13:55

Kek

3flix

zeker weten dat het graden celsius is, en niet fahrenheid..?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
TDP cpu is 100w. Max tdp voor de Spire CoolReef II is 89w. Waarom gebruik je die koeler als deze niet geschikt is voor de cpu?

Verwijderd

Topicstarter
Kek schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:09:
zeker weten dat het graden celsius is, en niet fahrenheid..?
Ja dat dacht ik ook, er staat in speccy gewoon 104°C dus het zou denk ik ook wel 104°C moeten zijn.

Ik ga eens testen met een ander programma

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:07:
Hoi,

Ik heb een computer met de volgende specificaties:

ASRock FM2A85X Extreme4-M [ ds-fm2a85x-extr4-m ]
AMD athlon X4 760 K Quad-Core FM2
Spire CoolReef II
MSI GeForce GTX 660 Gaming

er zit koelpasta op

Speccy zegt dat hij 105-120 graden is en ik vind dat wel gek.

Ik zou graag willen weten wat er fout is.
een heethoofd benodigd een goede koeler ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:14:
TDP cpu is 100w. Max tdp voor de Spire CoolReef II is 89w. Waarom gebruik je die koeler als deze niet geschikt is voor de cpu?
Oohw dat wist ik niet 8)7 8)7

Dankjewel, ik ga kijken voor een koeler die wel goed genoeg is voor de processor.

• Uszka
Voor een 100w tdp zit je al snel op een koeler met 120mm fan. pricewatch: Cooler Master Hyper 212 LED en pricewatch: Gelid Solutions Tornado hebben een prima prijs/prestatie.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cryorig C7 is 100w en plat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Hij kan niet eens 105-120 graden worden, want dan is hij allang uitgegaan om schade aan de cpu te voorkomen.

De meeste 3-rd party meetsoftware kan niet of slecht omgaan met AMD-cpu's.

De software van AMD werkt wel en geeft aan wat de marge in temperatuur is tussen de werkelijke en maximale temperatuur. Dat is volledig anders dan de gebruikelijke metingen en daarom gaat het waarschijnlijk fout.
https://www.amd.com/en/technologies/amd-overdrive

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Verwijderd @Uszka Ik denk dat een nieuwe koeler hier overbodig is. De temperatuurmetingen zijn overduidelijk fout omdat elke CPU zichzelf allang had uitgeschakeld voordat ze ook maar in de buurt zouden komen van dergelijke waarden. Verder is het opgegeven TDP, en een TDP rating van een koeler vaak ook nattevingerwerk. Een paar watt eroverheen betekent niet dat je CPU opeens zal smelten. Hooguit gaat de ventilator wat hard draaien en zakt de clockspeed van je CPU wat in.

@White Feather heeft helemaal gelijk dat veel uitleesprogramma's niet goed werken met AMD CPU's. Veel werken niet eens goed met Intel. Ik zou https://www.hwinfo.com/ eens proberen. Dit lijkt de enige te zijn die vaak accuraat is. :)
Verder zal die van AMD zelf ook accuraat zijn, tenminste dat mag ik toch hopen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-07-2018 21:30 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

AMD APU's hadden vaak uitlees fouten qua temperatuur sensors (veel programma's kwamen met allerlei niet kloppende waardes). Beste programma dat je kan gebruiken in het geval van een APU is AMD Overdrive.

Let wel, Overdrive geeft niet de temperatuur weer hoe warm die word, maar hoeveel graden ruimte er is tot het maximum wat de processor mag worden.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

En de belangrijkste check. Voelt het koelblok warm aan als de processor 100C aangeeft? Ja? Dan is het inderdaad een koeler probleem, nee? dan kan het zijn dat je koelblok de processor niet raakt. Of half...

Met warm aanvoelen bedoel ik uiteraard vinger verbrand hitte. 50C is al zeer heet voor vingers, maar acceptabel voor een koelblok.

-_-

• Uszka
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:22:
@Verwijderd @Uszka Ik denk dat een nieuwe koeler hier overbodig is. De temperatuurmetingen zijn overduidelijk fout omdat elke CPU zichzelf allang had uitgeschakeld voordat ze ook maar in de buurt zouden komen van dergelijke waarden. Verder is het opgegeven TDP, en een TDP rating van een koeler vaak ook nattevingerwerk. Een paar watt eroverheen betekent niet dat je CPU opeens zal smelten. Hooguit gaat de ventilator wat hard draaien en zakt de clockspeed van je CPU wat in.

@White Feather heeft helemaal gelijk dat veel uitleesprogramma's niet goed werken met AMD CPU's. Veel werken niet eens goed met Intel. Ik zou https://www.hwinfo.com/ eens proberen. Dit lijkt de enige te zijn die vaak accuraat is. :)
Verder zal die van AMD zelf ook accuraat zijn, tenminste dat mag ik toch hopen. :P
Snap ik, maar de Spire koelt slechter dan de boxed koeler wat al geen hoogvlieger is. Op een gegeven moment kan de fan ook niet meer harder draaien en dan zit je toch met een temperatuurprobleem..

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
M2M schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:47:
En de belangrijkste check. Voelt het koelblok warm aan als de processor 100C aangeeft? Ja? Dan is het inderdaad een koeler probleem, nee? dan kan het zijn dat je koelblok de processor niet raakt. Of half...

Met warm aanvoelen bedoel ik uiteraard vinger verbrand hitte. 50C is al zeer heet voor vingers, maar acceptabel voor een koelblok.
Beetje tegenstrijdig: als de koeler warm is, is het een koelerprobleem, maar een koeler mag meer dan 50 graden zijn, wat voor een vinger weer warm is.

Het belangrijkste is gewoon kijken wat de juiste temperatuur is van de processor door middel van de juiste software. Als daar uit blijkt dat de temperatuur goed is, is er niets aan de hand.

Of de koeler er nu half naast hangt of er goed op zit, 100 graden zal de cpu niet worden.

Ik zou mijn vingers trouwens niet zomaar op een koeler leggen als mijn cpu 100 graden zou zijn. Stel dat dat zou kloppen en je koeler zit er goed op, dan is je koeler dus ook bijna 100 graden. Succes met je vinger dan :)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Jij voelt nooit aan een waterkoker of die aan heeft gestaan of haalt broodjes uit de oven?

@M2M's verhaal is misschien niet het meest duidelijke maar het is wel de eerste stap en oudste methode om het probleem te onderzoeken.
Als programma's aangeven dat de CPU heet word en je koelblok is niet warm kun je concluderen dat de koeler niet goed gemonteerd is/teveel of weinig koelpasta/plasticje er tussen.

Is hij goed warm en blaast de fan gewoon dan werkt alles prima en bij stervensheet en een fan op 100% word het tijd voor een grotere koeler :+

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 15-07-2018 08:07 ]

Gabriël AM5

Pagina: 1