Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammieB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-10-2024
Mijn vraag

Afgelopen maandag heb ik een Google Chromecast gekocht. Ik had hiervoor eerst online reviews gelezen welke voor een groot deel allemaal positief waren (wellicht niet op de goede plek de reviews gelezen) en daarom had ik hem aangeschaft.

Zodra ik thuis kwam heb ik hem geprobeerd te installeren. Na wat moeite met de Wifi lukte het uiteindelijk wel. Tenminste de Chromecast was aangesloten op de Wifi, maar zodra ik de optie "Scherm/audio casten" selecteer krijg ik de volgende melding:

Dit apparaat is niet geoptimaliseerd voor casten. Hierdoor kan de funtionaliteit kan verschillen.

Even later na een aantal pogingen leek mijn telefoon wel iets te doen, hij was aan het scannen en een apparaat zoeken, maar gaf na een aantal seconden uiteindelijk de volgende melding:

Er zijn geen compatibele apparaten gevonden in je betwerk.

Het enige wat op een gegeven moment werd weergegeven op mijn tv was een foto, alsof de screensaver aan stond. Na online gezocht te hebben naar hulp, maar hier niks aan had, heb ik 2 dagen later de Chromecast geruild in de veronderstelling dat er iets mis was met het kastje. Maar eenmaal thuis liep ik tegen dezelfde problemen aan. Wanneer ik een oude tablet of smartphone zou hebben kan ik het voorstellen, maar ik heb een Samsung S8 en Samsung Galaxy Tab S2. Nieuwe apparaten dus.

Wat heb ik nodig om de Google Chromecast wel aan de praat te krijgen/er gebruik van te kunnen maken of hoe dien ik mijn telefoon of tablet zo in te stellen dat ik wel kan casten? Of is het een dusdanig groot algemeen probleem dat er (op dit moment) niks aan te doen is? Zou wel jammer zijn om binnen een week te moeten concluderen dat het een miskoop is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb zo'n beetje de hele support gedeelte van Google gebruikt om er voor te zorgen dat het kastje mijn telefoon of tablet herkent, maar niks helpt.

Beste antwoord (via BrammieB op 15-07-2018 17:23)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

@BrammieB gewoon een telefoonlader lost punt 3 al op. Het is gewoon USB Micro.

punt 5 is raar, youtube op je telefoon? Dan is of je wooncast niet goed gelinkt met je netwerk (wat zie je als je de TV aanzet op de HDMI ingang waarop deze is aangesloten? Ik heb ze alledrie een naam gegeven, heel romantisch heten ze respectievelijk Wooncast, Slaapcast en Logeercast. Ik zie ze wel of niet afhankelijk van welke TV's aanstaan.

Maar als ie goed gelinkt in je netwerk zit moet je dat op het homescherm kunnen zien op de TV. Ik zie linksonder de naam van de cast en rechtsonder "foto gemaakt door ..."

edit: ik heb net je startpost weer doorgelezen en die foto zie je, ik ben toch bang dat er iets fout zit in de modem instellingen, welke Fritz!Box heb je? Als het dezelfde is als de mijne kan ik wel even in de configuratie kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dTXUgpomspovsozsohKFcxM7/full.png

Zie het vinkje "De hieronder vermelde actieve WiFi-apparaten mogen onderling communiceren" - controleer of je chromecast hier ook tussen staat.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 14-07-2018 21:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
Hoe is je (draadloze) netwerk opgebouwd? Heb je in je wifi ap/router misschien een functie als wireless client isolation aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammieB
Ik heb een router (Fritzbox) van Qs4all. Ik had deze week klantcontact gehad waarbij ik een functie heb uit moeten schakelen welke er voor zorgde dat de Google chromecast geen contact kon leggen met de router. Maar uiteindelijk heeft ie wel verbinding met de router gekregen, maar kan ik verder dus niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gebruik je wel de App hiervoor zodat je de code etc kan instellen ?
zit geloof ik tegenwoordig in Google home of zo

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammieB
Ik heb Google home op mijn telefoon geïnstalleerd en het nummer welke bij het installeren van de chromecast op mijn tv weergegeven wordt ingevoerd. Dit zorgt er voor dat mijn telefoon wel als apparaat gelinkt wordt. Maar zodra ik de optie "Scherm/audio casten" kies krijg ik de de melding dat het apparaat niet geoptimaliseerd is voor casten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Via Google Home app je Chromecast op een 5 GHz WiFi verbinden en testen met de gecertificeerde apps zoals Netflix en YouTube, en zorg dat je originele externe voeding gebruikt om de Chromecast te voeden ?

[ Voor 24% gewijzigd door Breezers op 14-07-2018 20:19 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammieB
Ik heb geen idee hoe/waar ik dat moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat ik zo lees op google is dat het aan de zender lijkt te liggen (je telefoon) maar de foutmeldingen van tegenwoordig zijn zo vaag dat niets meer zeker is.

Heb je op je computer ook Chrome staan? Die kan ook casten. Als ook dat niet werkt zou ik de chromecast terugsturen en een andere proberen, ding kan ook gewoon kaduuk zijn uiteindelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammieB
Helaas heb ik geen Chrome op mijn computer. En ik heb hem al een keer geruild deze week. Het is frustrerend dat beide dezelfde foutmeldingen weergeven en ik er niks aan kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:23

FreakNL

Well do ya punk?

Zit je 100% op dezelfde WiFi? En inderdaad heb je niets iets als Client Isolation aanstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan zou ik toch even Chrome installeren - werkt dat wel dan zit het in je telefoon, werkt dat niet dat zit het in je netwerk.
Ik gok overigens 90% kans dat het ergens in je netwerk zit, chromecast haalt zelf de data op, je gebruikt je telefoon alleen maar om de cast te vertellen welke stream waarvandaan gehaald moet worden. Misschien zit de cast net op die ene plek waar ie geen tot slechte ontvangst heeft.

edit: Client isolation kan aanstaan, al heeft de Fritz!box die optie volgens mij niet standaard aanstaan op het eigen netwerk, wel op het gastnetwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 14-07-2018 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:15

Umbrah

The Incredible MapMan

Sluit inderdaad eerst devices eens uit als je telefoon.

* Installeer Chrome op je computer, en kijk of casten kan.
* Ga via chrome eens naar youtube, en kijk of je het "cast" icoontje ziet bij youtube
* Kijk eens of in bijvoorbeeld Spotify de chromecast gevonden is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammieB
Nou ik heb Chrome op mijn laptop gezet, maar dat helpt vooralsnog niet. Waarschijnlijk ligt het ook aan mij, omdat ik als leek geen verstand heb van dit soort zaken en wellicht de adviezen niet op de juiste manier opvolg.

Wat betreft de Client Isolation, deze heb ik met behulp van een medewerker van de klantenservice van Xs4all uitgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 06:36

Harrie

NederVlaming

Scherm delen heb ik ook wisselend succes mee...
Maar casten vanuit bijvoorbeeld de YouTube app werkt eigenlijk altijd vlekkeloos, dus dat zou ik eerst proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@BrammieB ik weet vrij zeker dat het niet aan jou ligt - no worries.

Basic checks: Als nog je NAS kan zien of naar je printer kan printen over je eigen netwerk (dus niet een google printer) dan zou isolation uit moeten staan.

Even voor de zekerheid:
1- zet je 5Ghz weer uit (ik heb daar soms toch rare ervaringen mee als dat dezelfde netwerknaam heeft als het 2,5 Ghz netwerk).

2- Welke chromecast heb je ?
3- Eerder werd de tip gegeven om een aparte voeding te gebruiken - heb je dat al geprobeerd?
4- bij mijn oude versie chromecasts zat een verlengkabeltje, de nieuwe niet dacht ik. Heb je zoiets probeer de chromecast wat verder weg van de TV te plaatsen (stop 'm in een HDMI monitor als je die hebt, gewoon om uit te sluiten wat er mis gaat).
5- Eerst de genoemde youtube en netflix (als je dat hebt) proberen. Spotify werkt wat raar omdat ze je device op een onlogische plek neerzetten).
6- daarna pas proberen het scherm van je telefoon te casten.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 14-07-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammieB
Bedankt voor je vertrouwen Franssie, maar veel tips die je geeft weet ik niet (goed/correct) uit te voeren. Dus denk ik dat mijn gebrek aan "It" kennis bijdraagt aan het feit dat het bij mij niet functioneert. Het hoeft niet alleen aan mij te liggen, maar het lukt me niet om ook maar iets aan de praat te krijgen.

Zo had ik geen idee waar NAS voor staat. Ik heb het net opgezocht en ik heb geen NAS.

1. Ik heb geen idee waar ik 5Ghz uit of aan moet zetten.
2. Ik heb volgens mij een redelijk standaard Google Chromecast, eentje van € 39,-
3. Ik heb niet de apparaten/mogelijkheid om aparte voeding te gebruiken.
4. Ik heb de kabel welke werd meegeleverd in gebruik en die zit in de HDMI aansluiting in mijn tv.
5. Ik heb op Youtube gekeken en zie daar geen Cast-icoon.

Dus het wordt een lastig verhaal heb ik het idee en ik ben er al zo lang mee bezig dat het een irritant verhaal is geworden. Ik ga er niet mijn hele avond aan verkwanselen. In ieder geval iedereen bedankt voor de tips/reacties.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@BrammieB gewoon een telefoonlader lost punt 3 al op. Het is gewoon USB Micro.

punt 5 is raar, youtube op je telefoon? Dan is of je wooncast niet goed gelinkt met je netwerk (wat zie je als je de TV aanzet op de HDMI ingang waarop deze is aangesloten? Ik heb ze alledrie een naam gegeven, heel romantisch heten ze respectievelijk Wooncast, Slaapcast en Logeercast. Ik zie ze wel of niet afhankelijk van welke TV's aanstaan.

Maar als ie goed gelinkt in je netwerk zit moet je dat op het homescherm kunnen zien op de TV. Ik zie linksonder de naam van de cast en rechtsonder "foto gemaakt door ..."

edit: ik heb net je startpost weer doorgelezen en die foto zie je, ik ben toch bang dat er iets fout zit in de modem instellingen, welke Fritz!Box heb je? Als het dezelfde is als de mijne kan ik wel even in de configuratie kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dTXUgpomspovsozsohKFcxM7/full.png

Zie het vinkje "De hieronder vermelde actieve WiFi-apparaten mogen onderling communiceren" - controleer of je chromecast hier ook tussen staat.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 14-07-2018 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrammieB
@franssie Ik heb Fritzbox 7490 en ik heb net gekeken of de chromecast er tussen staat, zoals je in je voorbeeld aangeeft, en dat is wel het geval. Maar ik zag dat het vinkje van "De hieronder vermelde actieve WiFi-apparaten mogen onderling communiceren" niet aangevinkt stond. Ik heb deze zojuist aangevinkt en nu werkt het uiteindelijk toch wel. Heel erg bedankt voor je hulp:):):):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Graag gedaan! En dank voor de terugmelding, dan hebben anderen er ook wat aan als ze dit topic vinden. Veel kijkplezier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrammieB
Gaat zeker goed komen. Nu het werkt wordt ik er toch wel enthousiast van. Dankzij jou hulp. Dus ik hoop dat andere hier ook wat aan kunnen hebben. Prettige dag nog.

• stosprint
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06-2024
beetje oud onderwerp, maar Franssie weet veel, mag ik ook hulp vragen?

fritz 7583,
2 chromecast audio (omdat in ons bedrijsgebouw de radio ontvangst ronduit K## is) die ik elke ochtend met mijn android aanzet, eigenlijk altijd op dezelfde zender (is een groep)

Kan ik dat ook automatsch laten doen door Fritz, en hoe??

Dank, wineke
Pagina: 1