Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos149
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 19:51
Even een vraagje: nou hebben mijn ouders ethernet aansluitingen in de muur zodat ze hun wifi netwerk nog wat uit kunnen breiden. In dit geval naar de tuin!

Extra router doet de truc: het bereik breidt zich uit tot de tuin. De router maakt uiteraard gebruik van deze ethernet aansluiting uit de muur.

Nou is het merkwaardige dat de router wel internetverbinding heeft wanneer deze is aangesloten op een kabel van 10 meter die daar maar opgerold ligt. Ecther, werkt het niet wanneer ik hem aansluit op korte kabels. In mijn geval heb ik drie korte kabels getest en ze werken allen niet. Ik heb ze ook getest op andere devices en ik heb een prima internetverbinding. Verder heb ik ook in de meterkast gecontroleerd of daar iets fout ging. Lijkt ook goed.

Iemand die mij uit de brand kan helpen?

Inmiddels kabel 4 getest. Lengte 2 meter. Tussen de uitersten in. Werkt ook niet. Wel weer op mijn laptop

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alles lijkt goed in de meterkast? Tenzij je daar een dwergje met een zak IP-adressen hebt wonen, is jouw constatering (technisch) wat zwakjes.

Maar, praktisch, wat wil je nou precies? Router na router dus dubbel-NAT? Of heb je de extra router als AP ingesteld? Wat gebeurt er met de IP-adressen op de korte kabels?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:56
Dus de meest voor de hand liggende conclusie is dat er ‘iets’ anders is aan die 10 m kabel dan aan die korte kabels die je gebruikt. Wat dat vertelt mijn glazen bol ook niet vanaf hier. Vergelijk ze eens zou ik zeggen kleuren/aderparen aan beide kanten hetzelfde? Beide 8 aders aangesloten.cat 3 5 of 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
Kijk eens of een van de 2 apparaten een green mode heeft of een andere energiebesparende functie. Die wordt vaak met korte kabels automatisch ingeschakeld en geeft vaak meer problemen dan dat het energie bespaart.

Ik heb een switch die dat ook doet en ik had daardoor regelmatig last van wegvallende verbindingen.

Ps nat achter nat is nooit aan te raden

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wat iedereen hier aangeeft: Je hebt waarschijnlijk een extra apparaat (router) in dit netwerk gezet die, naast WiFi, ook een eigen secundair netwerk staat te regelen achter je eerste apparaat waardoor je nu 2 verschillende subnetwerken hebt en daardoor problemen hebt.

Lengte van kabels heeft dus niets te maken met je probleem, eerder dat je 2e router als dhcp server functioneert

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast dat je, zoals hierboven, niet ideaal bezig bent met twee routers achter elkaar te zetten, kan het ook best aan de kabels liggen. Zijn ze goed? Zijn de connecties goed gemaakt? Meet ze eens door met een kabeltester, dan weet je het snel genoeg ;) Sommige apparaten zijn daar iets kieskeuriger in dan anderen, dus "op de pc werkt wel" is geen sterk argument. (want wat is werken? haal je gigabit, 100 of 10mbit?)

Waarschijnlijk zijn de kortere kabeltjes simpelweg niet goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos149
Allereerst allen hartelijk dank voor de reacties. Inmiddels heb ik op basis van jullie tips (ben niet zo ervaren in netwerken) het weten te regelen dat het werkt door dus dhcp uit te schakelen en NAT. Er is een stabielere verbinding. Maar: ik vraag me nog steeds af waarom (nog steeds) de langere kabel nou wel werkt en de kortere niet. Ik heb geconstateerd dat ze allemaal cat5 zijn (weet niet of dat iets zegt?). Heb zelf wel eens ethernet kabels geknepen en heb daarom ook de volgorde gecheckt van de 8 lines, die was allen hetzelfde.

De snelheid die ze hier thuis hebben is niet zo hoog dus dat niet zo interessant. Haal in mijn eigen thuis veel hoger. Hier zit het allemaal rond de 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jos149 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:52:
Allereerst allen hartelijk dank voor de reacties. Inmiddels heb ik op basis van jullie tips (ben niet zo ervaren in netwerken) het weten te regelen dat het werkt door dus dhcp uit te schakelen en NAT.
:X WAAR heb je dat uitgeschakeld?

Sorry maar je geeft 0 info over de setup die er staat, schakelt nu ergens iets uit en verwacht dat het gaat werken? Durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat zodra bepaalde leases verlopen zijn, er ineens iets heel raars kan gaan gebeuren met het internet daar.
Maar: ik vraag me nog steeds af waarom (nog steeds) de langere kabel nou wel werkt en de kortere niet
Geen idee; het gevraagd wat er precies met de IP-adressen gebeurt als je de korte kabels gebruikt maar dat doe je niet? Ondertussen is mijn vraag alweer achterhaald omdat je maar dingen bent gaan uitschakelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je toevallig die korte kabels zelf gemaakt? De aders moeten in een bepaalde volgorde, 1 op 1 naar de andere kant gaat niet werken.
Dat kan verklaren waarom de langere kabel wel werkt.

En geef aan op welke router je dhcp hebt uitgeschakeld. Ben het met de andere eens dat het warrig overkomt zo.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos149
MAX3400 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:06:
[...]

:X WAAR heb je dat uitgeschakeld?

Sorry maar je geeft 0 info over de setup die er staat, schakelt nu ergens iets uit en verwacht dat het gaat werken? Durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat zodra bepaalde leases verlopen zijn, er ineens iets heel raars kan gaan gebeuren met het internet daar.
op de hoofdrouter werkt dhcp, om de andere router als access point te gebruiken heb ik daarop dhcp en nat uitgeschakeld...dat is wat ik begrepen had uit de comments namelijk.
Pagina: 1