Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oud pand - VentilatieWP, Ketel, Hybride, of toch iets anders

Pagina: 1
Acties:

• HerrJP
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:52
Momenteel zijn wij bezig met een grote renovatie van een pand in Hoorn. Nu moet ik een keuze gaan maken v.w.b. de verwarming. Inmiddels heb ik al veel topics doorgenomen en Google bijna uitgelezen. Echter, dit zorgt ervoor dat mijn kennis over de systemen toeneemt maar het maken van de keuze niet makkelijker wordt. Hopelijk kan ik met jullie sparren over een oplossing, hebben jullie wellicht nog andere ideeën of kunnen jullie aangeven wat jullie zouden doen in onze situatie.

Woning:
Het betreft een tussenwoning uit 1865 waar we zo goed als alles van gesloopt hebben. Inmiddels is de opbouw in volle gang en zijn de ruimtes reeds ingedeeld. De gehele woning wordt voorzien van vloerverwarming en ventilatie type C. Type D was niet mogelijke i.v.m. vloerdiktes en bestaande elementen aan het pand. De woning wordt rondom extra geïsoleerd maar we zijn ons ervan bewust dat we nooit de kierdichtheid of isolatiewaarden van nieuwbouw zullen halen.

Stookruimte:
Bevindt zich op zolder en is vrij beperkt kwa ruimte. Tevens loopt de vloer van deze ruimte schuin op omdat hij tegen een hellend binnendak is gebouwd. We kunnen hier een ketel en ventilatiebox kwijt. Er is nog ruimte naast de ketel. Een boiler kan hier niet staan. Eventueel kan een boiler horizontaal worden gelegd achter de stookruimte tegen het hellend dak.

Sanitair:
De badkamer krijgt een dubbele douche welke 11L/m per stuk vraagt. In de slaapkamer komt een bad. Keukenkraan is een quooker dus die heeft geen warm water nodig (combi). We hebben daarnaast een Dubbele doucheWTW in de muur zitten (foei, mag niet).

Opties:
- Alleen een gasketel. Gelet op het aantal liter per minuut op 40c kwam ik zelf op een Remeha Calenta ACE 40C uit. Deze geeft 23 liter per minuut, voldoende voor de douches en het bad.

- ELGA in combinatie met de Remeha. Deze kan er nog bij in de stookruimte en heeft dankzij zijn lagere vermogen zijn handen prima vol aan ons huis. Omdat er geen verliesberekeningen zijn voelt een zwaardere WP als een schot hagel. De remeha levert sww en ELGA zo lang mogelijk CV.

- VentilatieWP in combinatie met de Remeha. Ik vind het ergens een raar idee om constant ventilatielucht van 20c naar buiten te blazen. Een ventilatieWP heeft alleen minder vermogen dus ik heb het idee dat de ketel dan vaker moet bijspringen, klopt dit?

- Volledig gasloos. Dit zou natuurlijk super zijn maar ik heb het idee dat we de ruimte niet hebben voor een dergelijke installatie. De hoogte in de stookruimte is beperkt en een boilervat zou horizontaal moeten worden geplaatst achter deze ruimte. Daarnaast voelt een zwaardere WP als een schot hagel omdat ik geen idee heb wat ik nodig heb.

Mijn installateur is een kundige kerel maar als zovelen is hij helemaal gek van één merk, in dit geval Nefit. Hij vindt het dus erg moeilijk om over andere systemen na te denken en blijft maar terugkomen met een Nefit standaard oplossing.

Hopelijk kunnen jullie met me meedenken want ik kan gewoon geen keuze maken. Kies ik voor de ELGA dan blaas ik de warme ventilatielucht naar buiten. Kies ik voor ventilatieWP dan heb ik het idee dat de ketel nog teveel moet doen. Help? ;w

-o-o-0-o-o-

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
Misschien toch een warmteverlies berekening doen? 30% te groot kan weinig kwaad en bij 30% te klein zul je met een elektrisch kacheltje voldoende bij kunnen verwarmen op de 3 koudste dagen van het jaar.

Als je nu een cv ketel neemt zal het waarschijnlijk de laatste zijn en moet je wanneer die aan vervanging toe is weer verbouwen.

Is er verder nergens plaats voor een boiler?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:09
Hoelang wordt er gedouched gemiddeld elke dag? Met 22L/min lijkt het me toch geen overbodige luxe om dit door een WP op te laten warmen. Je zal wel ergens plaats moeten vinden voor een 300L vat/WPB. Als dit lukt lijkt het me geen probleem om gasloos te gaan aangezien een buitenunit voor een Elga ook kan. Een type D box met een centrale inblaas vanuit het stookhok is ook geen optie? Toevoer lucht gaat dan onder de deuren door.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• busscherski
Of als 1 grote horizontale boiler niet past wellicht 2 kleine?
Zou verwarmd kunnen worden door de warmtepomp of gewoon elektrisch.

Er kan nooit meer 40C water geleverd worden dan de hoeveelheid koud water wat naar de boiler stroomt. Heb je al gemeten hoeveel water er op die hoogte uit de kraan komt?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 15:59
Cv in combinatie met LTV vloerverwarming lijkt me een goede oplossing. Nu makkelijk aan te leggen, zuinig en comfortabel en later goed aan te passen naar warmtepomp-achtige systemen. De 40 kW ketel lijkt me alleen te zwaar.
Aanvullen van de ketel met een warmtepomp boiler maakt een keuze voor een nog lichtere ketel mogelijk. Financieel is dit wellicht recht te rekenen, maar scheelt wel veel ruimte.

[ Voor 38% gewijzigd door blissard op 14-07-2018 21:49 ]

• busscherski
@HerrJP, fijn dat je lekker mee 'sparred'

• HerrJP
@busscherski HerrJP had heel even zijn prioriteiten elders liggen maar snapt de frustratie, mijn excuses!

Ik ben het met je eens dat ik nu één van de laatsten ben die een gasketel gaat ophangen. Dit bijt dan ook een beetje bij me. Liefst wil ik gasloos, dan is het maar klaar ook. Ik heb weinig zin om de boel over 15 jaar weer open te moeten gooien. Als gasloos nu geen haalbare kaart blijkt wil ik het nieuwe systeem wel helemaal WP ready maken om te voorkomen dat ik dan opnieuw ga verbouwen.

Twee kleine boilers i.p.v. één grote had ik nog niet aan gedacht, goeie! Heeft dat nog nadelen (bijv efficiëntie?).
Omdat de installatie nu wordt gelegd heb ik nog niet op die hoogte kunnen meten hoeveel water er tevoorschijn komt. Ook hier had ik nog niet aan gedacht. Zodat we weer zijn aangesloten kan ik dit testen.

@Jim423 We zijn geen lange douchers, max 10 minuten denk ik maar meestal veel korter. Wel hebben we sinds kort een kleintje die, zodra ze kan zitten, mooi meegaat onder de douche. Dan zal het misschien langer duren.
Opzich zou ik achter de stookruimte horizontaal een buffervat kwijt moeten kunnen. Is een binnen-unit van een warmtepomp zonder eigen vat een beetje formaat cv-ketel? Dan kan ik die wel kwijt namelijk. De meeste warmtepompen die ik nu tegen kom zijn aardig aan de maat en passen er simpelweg niet.
Type D met centrale uitblaas is helaas geen optie. We krijgen een open trappenhuis tot aan de zolder, als ik daar de lucht in uitblaas zal deze op zolder blijven hangen ben ik bang.

@blissard Waarom denk je dat de Remeha 40C te zwaar is? Ik moet steeds een afweging maken tussen het aantal liter per minuut vs het minimale vermogen. Liefst heb ik een ketel die begint met moduleren vanaf een laag vermogen en die veel water per minuut kan leveren maar dit lijkt een utopie. Omdat ik in ieder geval optimaal gebruik wil maken van de douches heb ik voor liters per minuut gekozen.

Iets waar ik niet lekker uitkom is het combineren van systemen en in hoeverre dit kan. Als ik de Remeha ga ondersteunen met een ELGA, kan ik dan parallel nog gebruik maken van een warmtepompboiler?

Zou ik de Remeha kunnen ondersteunen met een ELGA én ventilatieWP? Of is een dergelijke combinatie niet mogelijk.

-o-o-0-o-o-

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 15:59
Hoeveel warm water wil je tegelijk kunnen gebruiken? Liters per minuut dus

[ Voor 36% gewijzigd door blissard op 16-07-2018 20:57 ]

• HerrJP
ik ga uit van de douches, dat zijn er twee die per stuk 11 ltr/min gebruiken. 22 liter is dus steeds de richting geweest waar ik in zocht. Ik heb geen idee hoeveel mijn douche-WTW zal schelen. Als ik dan met 18 liter per minuut uit kan neemt de keuze al flink toe.

-o-o-0-o-o-

• busscherski
Kan gebeuren.

Op zich is het al geweldig dat je overal vloerverwarming hebt. Zelfs daar denkt niet iedereen aan bij een renovatie.

2 kleine boilers hebben een groter uitwendig oppervlak in verhouding tot de inhoud. Bij gelijke isolatie verliezen ze wat meer warmte.

Afhankelijk van de warmte capaciteit van de douche vloer duurt het enkele minuten voor de douche wtw begint te werken. Daarna moet 50% terugwinning goed haalbaar zijn. 10 minuten samen douchen kost dan 5 × 22 + 5 × 11 = 165 liter van 40 graden.

Als het een cv ketel word en je vaak niet precies tegelijk begint met douchen dan kan een maatje kleiner best.

Indien warmtepomp of elektrisch:
Afhankelijk van maximaal verwacht toekomstig verbruik en boiler temperatuur kun je dan een boiler of boilers kiezen.

Laagste verbruik is natuurlijk een warmtepomp maar een elektrische boiler kun je warmer stoken (dus meer liters van 40 graden)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Zijn er nog gegevens over het gasverbruik van vroeger? Dat helpt bij het bepalen van de warmtevraag.
Als je een dubbele wtw hebt valt het reuze mee en is die ketel allicht wat ruim bemeten.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
HerrJP schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:09:
ik ga uit van de douches, dat zijn er twee die per stuk 11 ltr/min gebruiken. 22 liter is dus steeds de richting geweest waar ik in zocht. Ik heb geen idee hoeveel mijn douche-WTW zal schelen. Als ik dan met 18 liter per minuut uit kan neemt de keuze al flink toe.
even voor de duidelijkheid:
je bedoeld 11l/m@38 per douche?
de factor temperatuur is wel erg belangrijk als je iets wil berekenen.
en die vermelden voorkomt hele domme fouten en onbegrip op het forum. ;)

ik zelf gebruik nu een VentilatieWP (50liter voorraadvat op 55 graden) + CW4 gasketel voor de douche en ander tap water.

de gasketel(cw4) levert normaal 8l/m (en als hij verwarmt is dat 60 graden), maar die doorstroom begrenzer heb ik uit de ketel gehaald en voor de VentilatieWP de boiler gezet.
na de VentilatieWP boiler zit een mengkraan waar ik koud water bij meng.
zo is het water wat de gasketel in gaat weer afgekoeld naar +/-35 graden, maar heb ik wel meer l/m.
de gasketel krijgt nu in plaats van 8l/m@55 een +/-12l/m@35, die hij weer verwarmt naar 12l/m@60.
waar mee mijn mengkraan van de douche weer een +/-20l/m@38 van maakt.
(en dit doet hij 5 minuten, daarna is de VentilatieWP boiler leeg en zakt het naar 8l/m@60 of +/- 14l/m@38 gemengd douche water. dit merk ik vrijwel alleen als ik het bad vul, dan ben ik langer bezig als 5 minuten. ;) )

22l/m@38, dat is niet makkelijk om te maken, weet je wel zeker dat je dat wil. :?
(zelfs met gasketel is dit nog lastig en die leveren al snel een 25kW dus die hebben veel kracht. ;)
met doorstromers is dit niet te doen, dus je moet al snel naar boilers toe.)

(douche WTW = geniaal, maar 2 douches en WTW kan lastig zijn om voor elkaar te krijgen.
op mijn systeem kan ik helaas geen douche WTW hangen en daar baal ik wel een beetje van. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-07-2018 11:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• HerrJP
busscherski schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:32:
Kan gebeuren.

Op zich is het al geweldig dat je overal vloerverwarming hebt. Zelfs daar denkt niet iedereen aan bij een renovatie.

2 kleine boilers hebben een groter uitwendig oppervlak in verhouding tot de inhoud. Bij gelijke isolatie verliezen ze wat meer warmte.

Afhankelijk van de warmte capaciteit van de douche vloer duurt het enkele minuten voor de douche wtw begint te werken. Daarna moet 50% terugwinning goed haalbaar zijn. 10 minuten samen douchen kost dan 5 × 22 + 5 × 11 = 165 liter van 40 graden.

Als het een cv ketel word en je vaak niet precies tegelijk begint met douchen dan kan een maatje kleiner best.

Indien warmtepomp of elektrisch:
Afhankelijk van maximaal verwacht toekomstig verbruik en boiler temperatuur kun je dan een boiler of boilers kiezen.

Laagste verbruik is natuurlijk een warmtepomp maar een elektrische boiler kun je warmer stoken (dus meer liters van 40 graden)
Een elektrische boiler is eigenlijk alleen maar interessant als ik een pv-overschot heb toch? Het zal overigens maar weinig voorkomen dat beide douches tegelijk aangaan dus wellicht is een lichtere ketel toch een beter idee, die kan dan ook verder terug moduleren.
Lardman schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:35:
Zijn er nog gegevens over het gasverbruik van vroeger? Dat helpt bij het bepalen van de warmtevraag.
Als je een dubbele wtw hebt valt het reuze mee en is die ketel allicht wat ruim bemeten.
Gegevens van vroeger zijn er niet. Het pand was eerst een kunstgalerie met daarboven een klein, lek appartementje. (Het water liep door de muur van de kinderkamer en ze vonden dat allemaal wel best 8)7 ). Er ontstaat dus echt een nieuwe situatie.
migjes schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:48:
[...]

even voor de duidelijkheid:
je bedoeld 11l/m@38 per douche?
de factor temperatuur is wel erg belangrijk als je iets wil berekenen.
en die vermelden voorkomt hele domme fouten en onbegrip op het forum. ;)

ik zelf gebruik nu een VentilatieWP (50liter voorraadvat op 55 graden) + CW4 gasketel voor de douche en ander tap water.

de gasketel(cw4) levert normaal 8l/m (en als hij verwarmt is dat 60 graden), maar die doorstroom begrenzer heb ik uit de ketel gehaald en voor de VentilatieWP de boiler gezet.
na de VentilatieWP boiler zit een mengkraan waar ik koud water bij meng.
zo is het water wat de gasketel in gaat weer afgekoeld naar +/-35 graden, maar heb ik wel meer l/m.
de gasketel krijgt nu in plaats van 8l/m@55 een +/-12l/m@35, die hij weer verwarmt naar 12l/m@60.
waar mee mijn mengkraan van de douche weer een +/-20l/m@38 van maakt.
(en dit doet hij 5 minuten, daarna is de VentilatieWP boiler leeg en zakt het naar 8l/m@60 of +/- 14l/m@38 gemengd douche water. dit merk ik vrijwel alleen als ik het bad vul, dan ben ik langer bezig als 5 minuten. ;) )

22l/m@38, dat is niet makkelijk om te maken, weet je wel zeker dat je dat wil. :?
(zelfs met gasketel is dit nog lastig en die leveren al snel een 25kW dus die hebben veel kracht. ;)
met doorstromers is dit niet te doen, dus je moet al snel naar boilers toe.)

(douche WTW = geniaal, maar 2 douches en WTW kan lastig zijn om voor elkaar te krijgen.
op mijn systeem kan ik helaas geen douche WTW hangen en daar baal ik wel een beetje van. ;) )
Ik bedoelde inderdaad 11L/m@38c :) . Fabrikanten zijn hier trouwens ook niet heel helder over dus dat maakt het vergelijken lekker makkelijk... |:( . Remeha beweert dat de Calenta 40C ACE 20L/m@40c kan leveren. Daarnaast is hij hybrid ready, niet dat ik er veel waarde aan hecht maar wellicht handig als ik toch voor een hybride installatie ga.
Douche-WTW is inderdaad top, deze hangt inmiddels al in de muur :)
https://www.technea.nl/product/opvolger-rv20dv4-douchepijp-wtw/#omschrijving

Ik neig nu steeds meer naar de Remeha al dan niet in combinatie met een Elga. Uiteindelijk moet de aannemer ook door dus ik zal toch knopen moeten gaan doorhakken.

-o-o-0-o-o-

• Jim423
HerrJP schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:26:
@busscherski HerrJP had heel even zijn prioriteiten elders liggen maar snapt de frustratie, mijn excuses!
Type D met centrale uitblaas is helaas geen optie. We krijgen een open trappenhuis tot aan de zolder, als ik daar de lucht in uitblaas zal deze op zolder blijven hangen ben ik bang.
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, immers de afzuiging zit in de vertrekken. Als de lucht in het trappenhuis zou blijven dan trekken de kamers vacuüm (of er moet een raam openstaan).

De binnenunit van een split WP is ongeveer even groot als de cv ketel. Ik vind het jammer dat je puur door het niet kunnen plaatsen van een buffervat (voor sww), bijv. 2x150L je toch weer aan het gas moet. Je kan evt een VentilatieWP i.c.m. de binnenunit draaien echter het effect is beperkt. Dit omdat er maar een kleine hoeveelheid lucht wordt afzogen uit huis. Bedenk ook dat waarschijnlijk binnenkort de gasprijzen gaan stijgen en je uiteindelijk toch om moet, dan moet je alsnog die boiler plaatsen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• busscherski
Elektrische boiler is per liter de duurste manier. Maar de boiler kan wat kleiner omdat je het water warmer kunt maken.

Makkelijkst is gewoon een cv ketel ophangen van minstens 17 l/min @ 38.

Als je je 2 avonden verdiept in warmteverlies berekening en wat gefundeerde aannames doet dan kun je met voldoende nauwkeurigheid een warmtepomp kiezen.

https://www.google.nl/url...Vaw0REarvWDgbITn_IMTeBZGz

Een buffervat kan misschien ook in een andere kamer staan? (maakt geen geluid als er geen water stroomt)

Hybride alleen omdat je geen boiler kwijt kunt vind ik een beetje jammer maar wel begrijpelijk.

In dit forum vind je vooral mensen die voor de warmtepomp gaan, ik ook, maar je begaat denk ik geen grote fout door een ketel te kiezen.

• HerrJP
Jim423 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:43:
[...]

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, immers de afzuiging zit in de vertrekken. Als de lucht in het trappenhuis zou blijven dan trekken de kamers vacuüm (of er moet een raam openstaan).

De binnenunit van een split WP is ongeveer even groot als de cv ketel. Ik vind het jammer dat je puur door het niet kunnen plaatsen van een buffervat (voor sww), bijv. 2x150L je toch weer aan het gas moet. Je kan evt een VentilatieWP i.c.m. de binnenunit draaien echter het effect is beperkt. Dit omdat er maar een kleine hoeveelheid lucht wordt afzogen uit huis. Bedenk ook dat waarschijnlijk binnenkort de gasprijzen gaan stijgen en je uiteindelijk toch om moet, dan moet je alsnog die boiler plaatsen.
Via roosters boven de ramen komt er in die ruimtes natuurlijk weer verse lucht binnen, van een vacuüm zal dan geen sprake zijn.
Ik ben helemaal met je eens dat het plaatsen van een plofketel behoorlijk onlogisch is gezien de toekomst maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ga morgen overleggen met de aannemer of ik achter de stookruimte misschien toch een buffervat kwijt kan.
busscherski schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:14:
Elektrische boiler is per liter de duurste manier. Maar de boiler kan wat kleiner omdat je het water warmer kunt maken.

Makkelijkst is gewoon een cv ketel ophangen van minstens 17 l/min @ 38.

Als je je 2 avonden verdiept in warmteverlies berekening en wat gefundeerde aannames doet dan kun je met voldoende nauwkeurigheid een warmtepomp kiezen.

https://www.google.nl/url...Vaw0REarvWDgbITn_IMTeBZGz

Een buffervat kan misschien ook in een andere kamer staan? (maakt geen geluid als er geen water stroomt)

Hybride alleen omdat je geen boiler kwijt kunt vind ik een beetje jammer maar wel begrijpelijk.

In dit forum vind je vooral mensen die voor de warmtepomp gaan, ik ook, maar je begaat denk ik geen grote fout door een ketel te kiezen.
Zo! das een mooi sheet. Daar ga ik morgenavond even rustig voor zitten. Net als met Jim423 ben ik het ook met jou eens, een gasketel alleen is nu onlogisch. En omdat ik door de bomen het bos niet meer zie vwb WP heb ik nu geen idee naar de beste oplossing in mijn situatie. Liefst had ik een installateur die helemaal los is op deze nieuwe technieken en niet is gebonden aan één merk.

Ik zal morgen foto's maken van de ruimte zodat jullie een beter idee krijgen waarom e.e.a. lastig te realiseren is.

Mijn installateur liet me een Nefit monoblock zien. De binnenunit hiervan is klein en past in de stookruimte. De buitenunit kan er rechtboven op het dak. Als ik dan een buffervat kwijt kan achter de stookruimte kom ik een heel end denk ik. Nu vind ik Nefit alleen erg duur in vergelijking met andere merken. Ik ga me nu dus even verdiepen vergelijkbare oplossingen van andere merken.

-o-o-0-o-o-

• busscherski
Plaatsing van een buitenunit op een houten dak kan nare resonanties veroorzaken. In een tussenwoning zou dat ook bij de buren goed hoorbaar kunnen worden...

Geldt zowel voor hybride als all electric.

Ik tag een expert @koevlaas2

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
HerrJP schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:24:
Ik bedoelde inderdaad 11L/m@38c :) . Fabrikanten zijn hier trouwens ook niet heel helder over dus dat maakt het vergelijken lekker makkelijk... |:( . Remeha beweert dat de Calenta 40C ACE 20L/m@40c kan leveren. Daarnaast is hij hybrid ready, niet dat ik er veel waarde aan hecht maar wellicht handig als ik toch voor een hybride installatie ga.
Douche-WTW is inderdaad top, deze hangt inmiddels al in de muur :)
https://www.technea.nl/product/opvolger-rv20dv4-douchepijp-wtw/#omschrijving

Ik neig nu steeds meer naar de Remeha al dan niet in combinatie met een Elga. Uiteindelijk moet de aannemer ook door dus ik zal toch knopen moeten gaan doorhakken.
de gegevens van de Calenta 40C ACE zijn vrij duidelijk, maar voor leek onbegrijpbaar.
(je moet alleen de reclame folder negeren, dat is de zonnigste kant van het zonnigste dagje en dat midden in de Sahara. ;) )
ze stellen in de handleiding (pagina 12 tab 5): 11l/m@60
https://www.remeha.nl/-/m...ace-25ds-28c-35ds-40c.pdf

dit bij mengen met water van 11 graden (wat ongeveer de temperatuur is van wat je binnen krijgt).
dan zou je rond de 17l/m@38 uit moeten komen. (als je wil kun je het narekenen, ik gok even, zoek op google even hoe je het kunt berekenen ;) )
tja als je de ketel 40 graden water zou laten maken in plaats van 60, dan kan hij 20l/m@40 maken.
maar 40 graden is eigenlijk te koud om allerlei bacteriën te doden in het systeem, dus dat behoor je niet te doen.
dat getal is alleen maar leuk voor de reclame, maar moet je gewoon negeren. ;)

maar goed, als je 2x11l/m@38 wil kunnen tappen, tja dan zie ik weinig andere opties als een flinke boiler te gebruiken.
je zou ook mijn truk (verplaatsen van doorstroombegrenzer en tussen door bij mengen) kunnen gebruiken.
maar pas er mee op, is geen simpele om te doen.
(ik kan dit doen omdat ik het als hobby doe, als het toch net niet goed gaat kan ik het zelf weer aanpassen.
zo ben ik er al achter gekomen dat mijn douche putje, wel 27l/m aan kan, maar met een beetje haar en wat vet daalt dit getal rap en is begrenzen op 20l/m voor mij wel nodig.
de 2 woorden "openbreken + douchevloer" in 1 zin geeft een lastige blik in de ogen van mijn partner, dus ook ik heb grenzen.)

(maar pas op hoe je iets zegt, een douchekop gebruikt nooit 11l/m@38, beter is kijken wat er echt gezegd word. en dat is meestal 7-11l/m@38 of te wel met 7l/m@38 werkt hij al. het lijkt mierenneuken, maar dit soort kleine dingen kunnen een systeem onnodig duur maken. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:16
busscherski schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 04:35:
Plaatsing van een buitenunit op een houten dak kan nare resonanties veroorzaken. In een tussenwoning zou dat ook bij de buren goed hoorbaar kunnen worden...

Betonnen dak zou nog kunnen, maar op hout raad ik niet aan idd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• HerrJP
migjes schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:46:
[...]

de gegevens van de Calenta 40C ACE zijn vrij duidelijk, maar voor leek onbegrijpbaar.
(je moet alleen de reclame folder negeren, dat is de zonnigste kant van het zonnigste dagje en dat midden in de Sahara. ;) )
ze stellen in de handleiding (pagina 12 tab 5): 11l/m@60
https://www.remeha.nl/-/m...ace-25ds-28c-35ds-40c.pdf

dit bij mengen met water van 11 graden (wat ongeveer de temperatuur is van wat je binnen krijgt).
dan zou je rond de 17l/m@38 uit moeten komen. (als je wil kun je het narekenen, ik gok even, zoek op google even hoe je het kunt berekenen ;) )
tja als je de ketel 40 graden water zou laten maken in plaats van 60, dan kan hij 20l/m@40 maken.
maar 40 graden is eigenlijk te koud om allerlei bacteriën te doden in het systeem, dus dat behoor je niet te doen.
dat getal is alleen maar leuk voor de reclame, maar moet je gewoon negeren. ;)

maar goed, als je 2x11l/m@38 wil kunnen tappen, tja dan zie ik weinig andere opties als een flinke boiler te gebruiken.
je zou ook mijn truk (verplaatsen van doorstroombegrenzer en tussen door bij mengen) kunnen gebruiken.
maar pas er mee op, is geen simpele om te doen.
(ik kan dit doen omdat ik het als hobby doe, als het toch net niet goed gaat kan ik het zelf weer aanpassen.
zo ben ik er al achter gekomen dat mijn douche putje, wel 27l/m aan kan, maar met een beetje haar en wat vet daalt dit getal rap en is begrenzen op 20l/m voor mij wel nodig.
de 2 woorden "openbreken + douchevloer" in 1 zin geeft een lastige blik in de ogen van mijn partner, dus ook ik heb grenzen.)

(maar pas op hoe je iets zegt, een douchekop gebruikt nooit 11l/m@38, beter is kijken wat er echt gezegd word. en dat is meestal 7-11l/m@38 of te wel met 7l/m@38 werkt hij al. het lijkt mierenneuken, maar dit soort kleine dingen kunnen een systeem onnodig duur maken. ;) )
Ze stellen inderdaad 11 l/m @60 maar in diezelfde tabel ook 20,3 l/m @40. Bedoel je dat ik dat laatste met een korreltje sahara zand zout moet nemen?

11 l/m voor de douche is inderdaad zijn max, met minder doet hij het al. Ik heb me teveel blind gestaard op de max denk ik. De drain en leidingen zijn wel berekend op een grote hoeveelheid water, als ik na de verbouwing het woord openbreken uitspreek richting mijn vriendin krijgt ze kortsluiting denk ik...
busscherski schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 04:35:

koevlaas2 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:07:
[...]

Betonnen dak zou nog kunnen, maar op hout raad ik niet aan idd.
Dit is zeker ook een puntje van zorg. Het betreft een houten opbouw dus er is geen sprake van een betonnen dak. Naast dit dak bevindt zich ook nog eens de zolder (met dubbele slaapkamer) van de buren.
All electric en hybride zullen beide geluid maken al dacht ik dat een hybride dit eigenlijk alleen doet als het koud is buiten en er dus niemand buiten zit of ramen open heeft. Met een all electric maak ik ook sww en dus draait deze ook in de zomer waardoor het overlast zou kunnen geven.
Bij een hybride heb ik er voornamelijk zelf last van als ik hem niet goed gedempt neerzet.

Onze voorgevel is vandaag opgeleverd en daardoor is de sleutelkluis weg. Ik stond net dus voor het pand maar kon er niet in. Foto's zullen dus even moeten wachten helaas!

-o-o-0-o-o-

• busscherski
Voordeel van hybride is dat die uit kan op tijdstippen dat het geluid te hinderlijk is en dat de ketel het huis dan toch warm houdt. Verder maakt het qua geluid in de winter weinig verschil.

Als het op je houten dak is gemonteerd maak je kans dat bepaalde delen van het huis gaan meetrillen (als je echt pech hebt bijvoorbeeld het plafond van de woonkamer van de buren). Dus dat de buren het binnen kunnen horen / last hebben. Voorkeursplek is in de achtertuin op de grond en niet hangend aan de muur. Dan komt opgehangen aan een gemetselde/betonnen muur. En dan een plat betonnen dak. Met houten daken maak je een kans op problemen. Je komt er pas achter of het echt problemen geeft als je het geïnstalleerd hebt.
Daarnaast bij voorkeur buiten het zicht van de buren. Het helpt al heel veel als ze het niet kunnen zien.

Alternatief is W/W maar helaas veel duurder in aanschaf vanwege aanleg bron. Eigenaren zeggen wel dat ze dat op lange termijn terugverdienen door lager stroomverbruik.

• busscherski
Toch maar een gas cv ketel kiezen dan?
Misschien zijn er over 15 jaar wel buiten units geschikt voor een houten dak?

• HerrJP
Ik denk inderdaad dat ik toch enkel een CV ketel kies en zorg dat de installatie toekomst ready is. Op die manier kan ik nu door en heb ik later niet een tweede verbouwing nodig.

De installateur wil aan de slag dus ik moet knopen gaan doorhakken. Morgen moet ik hem laten weten wat het wordt. Heb zo een vlucht Seoul - Amsterdam om er nog over na te denken.

Misschien is de combinatie huis - tijdsdruk - setting - budget - besluitenloosheid geen goede om nu een gefundeerde duurzame keuze te kunnen maken.

-o-o-0-o-o-

• Jim423
HerrJP schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:39:
[...]

Via roosters boven de ramen komt er in die ruimtes natuurlijk weer verse lucht binnen, van een vacuüm zal dan geen sprake zijn.
Die roosters moet je uiteraard dicht houden (en de ramen ook) bij een type D systeem. Anders zuigt hij van buiten af i.p.v. onder de deuren door en krijg je niet de voorverwarmde lucht.

Ik zou all or nothing doen, hybride systemen vind ik onlogisch met de huidige WPen, je zit dan met een enorm complexe installatie (ketel en WP moeten inspelen op elkaar, hoop apparatuur en ruimte nodig met bijbehorend onderhoud), je zit nog steeds met vastrecht gasaansluiting. Maar dat is meer persoonlijk misschien. Ik zou overigens niet op grote verbeteringen gaan rekenen in de nabije toekomst, het ''koelkast'' principe met de compressor is er al tijden en zal ook niet snel een opvolger krijgen verwacht ik.

Pagina: 1