3d printer Ender 3 home vs bed leveling dilemma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:24
beste tweakerts,

ik heb al enige tijd een ender 3 in bezit maar heb er nog nooit mee geprint, heb nu weer tijd dus wil de problemen oplossen. Het voornaamste probleem waar ik tegenaan loop is dat de homepositie van de printkop naast het bed valt. Hierdoor is de homepositie altijd lager dan het bed, hij homed nu min of meer naar het laagste punt van de z as.

Het dilemma hiermee is is dat hij verder gewoon lijkt te werken, het onderste platform waar het bed op zit is vooraf geassembleerd. Daardoor zou ik dus denken dat er iets mis moet zijn met de z as, maar ik begrijp maar niet wat, de switch die op de z as gemonteerd is zit op het laagste punt van het frame zoals ik van de instructies begrepen heb.

Ik ben een noob dus heb moeite met begrijpen wat er mis gaat, iemand nog ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nRGbzIHY60DT7xtjzUp63cOA/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fjbBeXVUYECmoLHn5zE3TNOg/medium.jpg

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
Volgens mij doen alle 3d printers zonder auto bed leveling dit. Je kan handmatig navigeren naar alle punten van je bed en dan kalibreren op hoogte. De home functie op 3d printers is alleen voor de printer zodat hij weet waar 0,0,0 is. Als je dus zelf navigeert naar het midden van je bed en hem daar kalibreert heb je niet meer dat je printhead te ver naar beneden gaat. Wat ik zelf altijd doe op mijn CR-10 is op 5 punten kalibreren (alle hoeken en het midden). Ik heb hiervoor een meetklokje aangeschaft voor het wat makkelijker meten, maar dit is absoluut niet noodzakelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door dylan0806 op 14-07-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
dylan0806 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:52:
Volgens mij doen alle 3d printers zonder auto bed leveling dit. Je kan handmatig navigeren naar alle punten van je bed en dan kalibreren op hoogte. De home functie op 3d printers is alleen voor de printer zodat hij weet waar 0,0,0 is. Als je dus zelf navigeert naar het midden van je bed en hem daar kalibreert heb je niet meer dat je printhead te ver naar beneden gaat. Wat ik zelf altijd doe op mijn CR-10 is op 5 punten kalibreren (alle hoeken en het midden). Ik heb hiervoor een meetklokje aangeschaft voor het wat makkelijker meten, maar dit is absoluut niet noodzakelijk.
Bedoel je het aandraaien van de 4 schroeven onder het bed zodat er ongeveer een papierdikte tussen het bed en de kop zit? Dat heb ik namelijk al meerdere keren gedaan maar elke keer als ik de home positie probeer dan steekt hij er weer naast. Toen ik een testprint wou doen om te kijken of het normaal gedrag was schraapte hij de kop over het bed heen dus het lijkt niet zo te horen.

Of bedoel je iets anders met kalibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
aminam schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:05:
[...]

Bedoel je het aandraaien van de 4 schroeven onder het bed zodat er ongeveer een papierdikte tussen het bed en de kop zit? Dat heb ik namelijk al meerdere keren gedaan maar elke keer als ik de home positie probeer dan steekt hij er weer naast. Toen ik een testprint wou doen om te kijken of het normaal gedrag was schraapte hij de kop over het bed heen dus het lijkt niet zo te horen.

Inderdaad aan de knoppen draaien. Ik zou beginnen met het bed naar beneden te brengen zodat de kop altijd boven je bed uitkomt en dan rustig omhoog brengen. Als je de machine correct heb gekalibreerd is het niet mogelijk dat hij over je printbed schraapt. https://www.youtube.com/watch?v=X8mBvQNpiRg

Het maakt overigens niet uit dat hij er naast zit alleen is het fout als hij te hoog of te laag zit.

[ Voor 5% gewijzigd door dylan0806 op 14-07-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
aminam schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:05:
[...]

Na het homen moet je zelf de kop over het bed bewegen. Je moet niet de Z-as aanpassen bij het kalibreren. Beweeg je bed zelf omlaag als die te hoog is.

Dat hij naast het bed homed is voor de veiligheid, zodat ie niet in je bed crasht. Het printen zal over het algemeen in het midden van het bed beginnen, dus dan heb je daar geen problemen mee.

Mocht hij na het kalibreren toch nog te laag printen, kun je de Z-offset aanpassen in de slicer, zodat ie wat hoger begint.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:01
Inderdaad niet de Z-as aanpassen.

Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De instructies lijken mij hier gewoon verkeerd als de rest verder goed functioneert. Even je bed screws (voor het levelen van je bed) goed aandraaien. (niet te strak, zodat je wel wat speling hebt. Vervolgens even de limit switch omhoog verplaatsen totdat hij net schakelt als je nozzle vlak boven je bed is. (Waarschijnlijk hebben ze in de instructies het bed al veel strakker aangedraaid waardoor hij wel onder de nozzle zit.)

Nu kun je je bed levelen door de stelschroeven iets losser te draaien en een a4 papiertje te gebruiken. En dan tot slot even je z-offset iets aanpassen totdat je een perfecte first layer hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door zynex op 14-07-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Bedankt voor de input mensen.
Heb nu zoals aangegeven werd eerst het bed een stuk naar beneden geschroefd en van daaruit naar het 0 punt van de z as omhoog geschroefd tot een stukje a4 tussen het bed en de printkop door kon schuren. Hij is nu al een poosje bezig om een demo model van een hondje te printen en het lijkt vrij aardig gegaan te zijn met de eerste lagen.

Eerst plakte de onderste laag niet fijn aan elkaar, na nog wat strakker gesteld te hebben doet hij dat nu wel heel aardig dus ik denk dat ik er uit ben.

Pagina: 1