Auto kopen voor stadsverkeer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Voor stadsverkeer zijn we aan het kijken naar een leuke kleine en zuinige (belasting + benzine) auto.

Gisteren zij wij wezen kijken naar Peugeot 107 (bouwjaar 2008) van een bevriende monteur. Opzicht altijd goede auto's gehad, is eerlijk (daar gaan we vanuit) en heeft ook altijd onze auto's in onderhoud gehad; wat met deze auto ook weer het geval zou zijn.

Eerlijk gezegd heb ik niet veel met Franse merken, al lijkt me deze leuk omdat hier ook Toyota bijzit.
De vraagprijs is tussen de € 3250. Dit zijn de specificaties:
- 136 764 op de teller
- Bouwjaar 2008
- 3 deurs
- Airco
- Centrale duurvergrendeling
- Toerenteller
- Geen eigenaar geschiedenis bekend, wel onderhoudsboekje
- Kleur zwart (paar kleine deukjes, maar niet storend)
- Binnenkant, wat ik heel jammer vind, krassen op de deuropeningen (vermoedelijk nagels), kras op dashboard (rechts van bijrijder) en het dak niet meer mooi grijs/beetje dof
- Achterkant binnen liep een streep op dakbekleding, waarschijnlijk iets van water, maar dat lijkt te komen door lekkage rem achterlicht. De monteur ging zijn best doen om het weg te krijgen en het allemaal te fixen, want het was hem zelf nog niet opgevallen.

Ik twijfel, niet om de auto zelf, die ziet er leuk uit en de motor is naar mijn weten goed, maar meer over de prijs. Wij zijn verre van expert (totaal geen ervaring + kennis van auto's), maar de staat van de binnenkant van de auto was voor mij een flink minpunt voor die prijs, al twijfel of dit 'normaal' is en ik niet zo moet zeuren. :9

Hebben jullie toevallig een tip? Ook waar ik goed op moet letten (bij deze auto)?
De prijs is op Marktplaats ook in die range, al zie ik heel veel verschillende bedragen voorbij komen.
Ik heb altijd begrepen dat de waarde van deze auto vooral stijgt door het aantal extra's die erop zitten en KM stand?
Mijn vorige auto zag er tip top uit, maar was toch echt afgeschreven naar 6 jaar. Hoelang duurt dat bij deze auto?

De rubbers zagen er verder goed uit en de auto reed met het klein stukje in de buurt prima.
Ik heb het kenteken en wil ook gegevens gaan opvragen. Kan ik dit het beste doen bij het RDW? Er lijken meerdere sites dit namelijk aan te bieden.

Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door HollowGamer op 14-07-2018 15:48 ]

Beste antwoord (via HollowGamer op 14-07-2018 16:54)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 13:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die autotjes zijn verrassend aan de prijs, wel meer types trouwens. Fiat Panda's van die periode betaal je ook zoiets voor afhankelijk van de staat (wij hebben een Panda). Vermoed dat dat komt doordat voldoende markt voor dergelijke kleine auto's is, mede omdat ze goedkoop zijn om te rijden.

Ik heb mij voordat wij onze Panda (wist ik al veel van) aanschaften ook verdiept in de 107/C1/Aygo's.

Het issue van de waterschade herken ik. Is een typische kwaal van dit model. Komt doordat de achterklep een bolling heeft, waar dan weer een rechts stukje plastic op zit voor het derde remlicht. De weekmakers gaan uit de sealtjes van dat stukje plastic en padding, en dan gaat het er langs lekken. En het metaal van de achterklep is ook nogal dun, dus wil onder harde wind nog wel eens wat buigen (harde wind gaat ook vaak gepaard met regen, en voila).
Is gelukkig prima te fixen door een nieuw plastic kapje, of door de boel dicht te kitten (maar dan moet je het wel herhalen als ooit het lampje vervangen moet worden).
Check altijd de bekleding bij de achterklep op eventuele restanten van vocht of schimmel. Een andere plek die je wil controleren is de bekleding in de omgeving van de koppeling. Ook daar wil nog wel eens vocht naar binnen komen.

Onderhoud wil je ook op letten inderdaad. Beurtjes netjes binnen het interval. En let op of de waterpomp de afgelopen 3 jaar is vervangen, want die wil nog wel eens gaan lekken. En de meeste mensen die dit soort auto's rijden zijn niet degenen die regelmatig olie en koelvloeistofpijl controleren. Dus met lekkende pomp rijden ze de kvs al snel onder het minimum... Inspecteer dus de waterpomp. Na het rijden ergens parkeren en even je hoofd onder de motorkap steken. Er mag niks lekken of vochtig zijn in die omgeving.

Verder is het allemaal relatief kostenbesparend gebouwd. Niet direct wat mis mee, maar daardoor slijten sommige dingen wat vlot. Denk aan portiersloten, scharnieren, interieur (dat zag je zelf al).

Van afstand kan ik hem natuurlijk niet beoordelen. Maar kijk even rond als je dit model wilt. Er zijn er tig te koop, lekker gaan kijken.

Als ik verder advies mag geven: als brandstofverbruik niet het ultieme doel is, maar meer een fijn klein karretje: bekijk dan ook eens een Fiat Panda.
Wij hebben er eentje uit 2008, gekocht met 52k op de teller (nu 80k) voor 4000 euro iets meer dan een jaar geleden. Grijs, toerenteller, airco, airbags, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, 5 deurs en een trekhaak er op. Zitten merkbaar degelijker in elkaar dan 107/C1/Aygo en wij hebben er best schik mee.
Het type motorblok maakt Fiat al maakt sinds de jaren 90. Tussendoor voorzien van betere inspuiting om het wat zuiniger te krijgen. Bekend, bewezen en betrouwbaar blokkie.
Let tijdens de proefrit op of je geen vreemde geluiden hoort als je over drempels gaat en of hij niet deinst. De schokdempers houden niet zo van vaak hard over drempels en stoeprandjes butsen. Verder even de achterste veerschalen bekijken. Dat is het stuk staal waar het achterwiel aan zit en de grote veer op rust. Daar kan water in blijven staan onderin en als ze dan een beschadiging hebben kunnen ze daar gaan roesten. Als dat allemaal klopt en het rijdt, remt, stuurt zoals het hoort en de onderhoudshistorie is OK dan kun je wel eens een goede hebben en over de prijs gaan babbelen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt twijfels bij een auto via een BEVRIENDE monteur. Simpele conclusie: niet doen dus?

Want anders had die persoon je echt meer info / korting op de auto kunnen geven ipv je te laten zwemmen in je twijfels.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HollowGamer
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:44:
Je hebt twijfels bij een auto via een BEVRIENDE monteur. Simpele conclusie: niet doen dus?

Want anders had die persoon je echt meer info / korting op de auto kunnen geven ipv je te laten zwemmen in je twijfels.
Niet zo zeer twijfels over de monteur, die heeft altijd mijn auto's goed onderhouden, maar om deze mogelijke aankoop.

Hij heeft ons een korting van 250 euro gegeven, want neerkomt op een vraagrpijs van 3250 euro.
Wat bedoel je precies met meer info? Welke info mis ik mogelijk? :)
Mocht ik meer willen weten over de auto, dan kan ik altijd even bellen en/of langsgaan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De defecten die je noemt, zoals krassen, deuken en mogelijk waterschade.

Als daar niets over bekend is qua oorzaak en oplossen qua kosten, heb ik mijn twijfels over de info die men wil/kan verstrekken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Ik vind 3250 veel geld voor een in niet concoursstaat verkerende c1/107/aygo van 2008.

[ Voor 10% gewijzigd door RedHat op 14-07-2018 15:53 ]

• HollowGamer
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:50:
De defecten die je noemt, zoals krassen, deuken en mogelijk waterschade.

Als daar niets over bekend is qua oorzaak en oplossen qua kosten, heb ik mijn twijfels over de info die men wil/kan verstrekken.
Die kosten hoef ik natuurlijk niet betalen. :)
Hij gaat het oplossen en de auto moet nog gepoetst worden.
Maar ben het volledig met je eens dat dit de waarde in mijn ogen flink laat dalen.
RedHat schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:52:
Ik vind 3250 veel geld voor een in niet concoursstaat verkerende c1/107/aygo van 2008.
Het probleem is dat ik helemaal geen verstand heb van auto's en dus niet kan inschatten wat schappelijk prijs is.
Maar zo te horen naar jullie meningen bevestigingen jullie wel mijn gevoel.
Mijn gevoel zegt dat er voor (rond) die prijs ook genoeg aanbod is die wel tip top is en voldoet, klopt dit? :)

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
HollowGamer schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:58:
[...]

Die kosten hoef ik natuurlijk niet betalen. :)
Hij gaat het oplossen en de auto moet nog gepoetst worden.
Maar ben het volledig met je eens dat dit de waarde in mijn ogen flink laat dalen.

[...]

Het probleem is dat ik helemaal geen verstand heb van auto's en dus niet kan inschatten wat schappelijk prijs is.
Maar zo te horen naar jullie meningen bevestigingen jullie wel mijn gevoel.
Mijn gevoel zegt dat er voor (rond) die prijs ook genoeg aanbod is die wel tip top is en voldoet, klopt dit? :)
Het probleem is dat je goed moet zoeken omdat (natte vinger werk) 90% niet de kwaliteit is die je wilt. Als je niet lang wilt zoeken kun je ervoor kiezen om wat meer te betalen, als je het leuk vind om een beetje te zoeken en te kijken dan kun je voor dat geld ook wel een leukere / betere / nieuwere vinden.

Verwijderd

Waterlekkage is zwak punt, ook de uitlaat is relatief snel aan vervanging toe net zoals koppeling, verder kantelende zuigers (Olieverbruik)

Acties:
  • Beste antwoord

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 13:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die autotjes zijn verrassend aan de prijs, wel meer types trouwens. Fiat Panda's van die periode betaal je ook zoiets voor afhankelijk van de staat (wij hebben een Panda). Vermoed dat dat komt doordat voldoende markt voor dergelijke kleine auto's is, mede omdat ze goedkoop zijn om te rijden.

Ik heb mij voordat wij onze Panda (wist ik al veel van) aanschaften ook verdiept in de 107/C1/Aygo's.

Het issue van de waterschade herken ik. Is een typische kwaal van dit model. Komt doordat de achterklep een bolling heeft, waar dan weer een rechts stukje plastic op zit voor het derde remlicht. De weekmakers gaan uit de sealtjes van dat stukje plastic en padding, en dan gaat het er langs lekken. En het metaal van de achterklep is ook nogal dun, dus wil onder harde wind nog wel eens wat buigen (harde wind gaat ook vaak gepaard met regen, en voila).
Is gelukkig prima te fixen door een nieuw plastic kapje, of door de boel dicht te kitten (maar dan moet je het wel herhalen als ooit het lampje vervangen moet worden).
Check altijd de bekleding bij de achterklep op eventuele restanten van vocht of schimmel. Een andere plek die je wil controleren is de bekleding in de omgeving van de koppeling. Ook daar wil nog wel eens vocht naar binnen komen.

Onderhoud wil je ook op letten inderdaad. Beurtjes netjes binnen het interval. En let op of de waterpomp de afgelopen 3 jaar is vervangen, want die wil nog wel eens gaan lekken. En de meeste mensen die dit soort auto's rijden zijn niet degenen die regelmatig olie en koelvloeistofpijl controleren. Dus met lekkende pomp rijden ze de kvs al snel onder het minimum... Inspecteer dus de waterpomp. Na het rijden ergens parkeren en even je hoofd onder de motorkap steken. Er mag niks lekken of vochtig zijn in die omgeving.

Verder is het allemaal relatief kostenbesparend gebouwd. Niet direct wat mis mee, maar daardoor slijten sommige dingen wat vlot. Denk aan portiersloten, scharnieren, interieur (dat zag je zelf al).

Van afstand kan ik hem natuurlijk niet beoordelen. Maar kijk even rond als je dit model wilt. Er zijn er tig te koop, lekker gaan kijken.

Als ik verder advies mag geven: als brandstofverbruik niet het ultieme doel is, maar meer een fijn klein karretje: bekijk dan ook eens een Fiat Panda.
Wij hebben er eentje uit 2008, gekocht met 52k op de teller (nu 80k) voor 4000 euro iets meer dan een jaar geleden. Grijs, toerenteller, airco, airbags, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, 5 deurs en een trekhaak er op. Zitten merkbaar degelijker in elkaar dan 107/C1/Aygo en wij hebben er best schik mee.
Het type motorblok maakt Fiat al maakt sinds de jaren 90. Tussendoor voorzien van betere inspuiting om het wat zuiniger te krijgen. Bekend, bewezen en betrouwbaar blokkie.
Let tijdens de proefrit op of je geen vreemde geluiden hoort als je over drempels gaat en of hij niet deinst. De schokdempers houden niet zo van vaak hard over drempels en stoeprandjes butsen. Verder even de achterste veerschalen bekijken. Dat is het stuk staal waar het achterwiel aan zit en de grote veer op rust. Daar kan water in blijven staan onderin en als ze dan een beschadiging hebben kunnen ze daar gaan roesten. Als dat allemaal klopt en het rijdt, remt, stuurt zoals het hoort en de onderhoudshistorie is OK dan kun je wel eens een goede hebben en over de prijs gaan babbelen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Kijk eens op gaspedaal.nl en selecteer eens jouw merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Aan de hand hiervan kan je zien wat "de markt" ongeveer vraag voor jouw toekomstige auto....

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor een Twingo II kijken, meer auto voor minder geld.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28

Destruction

(ex-)Automonteur

Eens met @Ultraman, mijn ouders hebben er ook eentje uit 2008, destijds nieuw gekocht. Er staat inmiddels 52.000km op de teller (ze rijden weinig maar zijn ervan afhankelijk), buiten de standaard beurtjes en een setje banden hebben ze er nauwelijks kosten aan. En dan hebben zij een automaat, die toch als minder degelijk bekend staat.

Ze rijden er overigens tussen de 1:14 (stad) en 1:19 (buiten bbk, snelweg) mee, op benzine dus. Die dingen hebben voor de stuurbekrachtiging een CITY stand, de stuurhuizen kunnen dat niet zo goed verdragen. Het is aan te raden om die city stand hooguit te gebruiken als je een lastige draai moet maken ofzo, maar zeker niet tijdens het rijden. Bij voorkeur gebruik je die stand helemaal niet, het zal niet de eerste Punto/Panda zijn waar een nieuw stuurhuis in moet.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Buiten de genoemde problemen met het lekken bij de achterklep en de deuren, wil roest op de onderkant bij deze autootjes ook nog wel eens problematisch zijn, doorgeroeste remleidingen als resultaat.

Overigens zijn deze autoojes ook niet gemaakt om veel kilometers op de teller te hebben, het zijn echte stadsautootjes die gebouwd zijn om max. 10.000km per jaar te rijden... 138.000km voor tien jaar oud is al best veel, die blokjes zijn in principe al zo goed als op tussen de 150.000 en 200.000km op de klok.

Ondanks dat ik normaal gesproken niet snel een Fiat zal adviseren, eigenlijk vrijwel nooit, mag er voor de Panda wel een uitzondering gemaakt worden... dat zijn over het algemeen vrij puike en betrouwbare kleine wagentjes. Enige waar je bij een Panda wel eens moet opletten is roest aan voornamelijk het plaatwerk...

Misschien nog een puntje mbt de Panda, ze zijn niet bepaald ruim om in te zitten, minder ruim dan een C1/107/Aygo omdat de Panda relatief smal is van boven. Ben je een beetje breed qua bouw dan zit je al snel tegen de deur aan met je schouders, twee brede kerels naast elkaar en je zit letterlijk schouder aan schouder tussen de deuren ingepropt.

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 14-07-2018 17:41 ]

Verwijderd

Het is vloeken in de kerk maar een Franse auto is beste keus.

Verwijderd

Koop niet een wat oudere, maar juist een recenter model als de Suzuki Celerio en je hebt de zuinigste stadauto van het moment. En nog betrouwbaar ook!

Zelf rij ik er gemiddeld 1 op 27 mee, dus hij is echt zuiniger dan de concurrentie. Nadeel is wel: je moet op zo'n € 7000 a € 8000 rekenen, als je een tweedehands model wil kopen van drie jaartjes oud. Maar dat verdiend zich wel terug, omdat de oudere stadautootjes gewoon een stuk meer benzine verbruiken.

Sowieso heb je dan een ruime stadsauto en niet zo'n klein hok, als een C1/107/Aygo. En hij rijdt opvallend comfortabel op de autosnelweg :) Eigenlijk meer een B-segmenter kwa grootte, maar de wegenbelasting en aanschafprijs van een A-segmenter.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 15:23 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:20:
Koop niet een wat oudere, maar juist een recenter model als de Suzuki Celerio en je hebt de zuinigste stadauto van het moment. En nog betrouwbaar ook!

Zelf rij ik er gemiddeld 1 op 27 mee, dus hij is echt zuiniger dan de concurrentie. Nadeel is wel: je moet op zo'n € 7000 a € 8000 rekenen, als je een tweedehands model wil kopen van drie jaartjes oud. Maar dat verdiend zich wel terug, omdat de oudere stadautootjes gewoon een stuk meer benzine verbruiken.
Voor 5000 euro meer mag hij inderdaad wel heel wat zuiniger zijn 8)7 Da's iets van 3000l benzine, misschien wat minder als de peut weer duurder wordt, hoe wil je dat ooit gaan besparen met een stadsauto die waarschijnlijk niet heel veel kilometers gaat maken? Zelfs al rij je 20k kilometer per jaar, wat waarschijnlijk niet gebeurd met zo'n auto, ben je iets van 8 jaar, of meer, bezig om het terug te verdienen :X Rij je minder, dan is de kans groot dat de auto eerder op is dan dat je de brandstof kosten hebt bespaard.

Als je zoveel geld gaat uitgeven aan een zuinige auto: Koop een Leaf. Stroom is nog goedkoper dan dooie-dino=sap, en wegenbelasting vrij ;)

Maar gezien TS kijkt naar een auto van 3000 euro en niet 7000 euro of hoger, is dat niet bepaald goed advies.

Bij kleine autootjes heb je nogal veel keus, en ze doen in mijn ervaring allemaal weer wat anders goed en wat anders fout, het is maar net waar je belang aan hecht. Wil je het echt klein en zuinig houden, kun je nog kijken naar een Nissan Pixo of volgens mij het lichtste/zuinigste wat je kan vinden: Een Daihatsu Cuore. Qua foto's zien die dingen er een stuk beter uit, vooral het interieur, dan een Aygo/C1/!07 met al zijn goedkope plastic en metaal, maar ik heb geen ervaring met die modellen.

Als je niet heel veel rijdt maar benzineverbruik overigens natuurlijk wat minder uit, dan zou ik zelf eerst kijken naar wat je gewoon lekker vindt rijden, en of dat nou 1:17 of 1:20 rijdt maakt met iets van 10k kilometer per jaar nou ook weer niet heel veel uit denk ik.

People as things, that’s where it starts.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-11 17:33
MicGlou schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:36:
die blokjes zijn in principe al zo goed als op tussen de 150.000 en 200.000km op de klok.
Zonder enige vorm van argumentatie of onderbouwing is deze bewerking niets waard. Ik ben benieuwd naar je argumenten.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-11 17:42
Stukje informatie voor TS.

Zelf een Toyota Aygo 2008. inmiddels 174.000km op de teller en loopt nog als een zonnetje.
Auto rijdt bij mij 17km per liter gemiddeld. (ik rij bijna 90% snelweg en hou van aardig doortrappen. als ik de moeite doe haal ik 19:1.)

mbt. de waterschade achter. Dit is probleem heeft bijna iedere Aygo/107/C1 gehad. En is geen reden tot 'zorgen'. (mijn mening. uiteraard kan je dit als waarde vermindering zien).

Enige kosten die ik heb zijn banden.
Remschijven (op 75.000 & 150.00)
Toevallig laatst mijn wiellagers moeten vervangen op 165.000km.

Mijn auto laten taxeren in 2016, met 122.000km op de teller. En toen wilde de garage er €3500 voor betalen.
Dus €3250 hoeft op zich geen slechte prijs te zijn ;)
Steven.w schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:12:
[...]

Zonder enige vorm van argumentatie of onderbouwing is deze bewerking niets waard. Ik ben benieuwd naar je argumenten.
Ben ik het helemaal mee eens. ze kunnen makkelijk de 200.000 halen. beetje onderhoud en dat ding rijdt door tot die verroest is.

[ Voor 21% gewijzigd door demonic op 15-07-2018 19:28 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Steven.w schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:12:
[...]

Daar staan die 3 cylinder motoren om bekend, bij hogere kilometerstanden kantelen de zuigers en dan is het snel afgelopen... uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, maar kijk zelf maar eens op de 2e hands markt, modellen met veel meer dan 175.000km op de teller zijn vrij zeldzaam. Die blokjes zijn daar ook niet op gebouwd en voor bedoelt. Het is een stadsautootje, geen kilometervreter.

Stukje onderbouwing: https://www.anwb.nl/auto/...009-01-01/2012-02-06/1450

PS... je zou natuurlijk ook het tegendeel kunnen aantonen... als je het toch over een stukje argumentatie en onderbouwing hebt 8)7

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-11 17:33
MicGlou schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:58:
[...]
PS... je zou natuurlijk ook het tegendeel kunnen aantonen... als je het toch over een stukje argumentatie en onderbouwing hebt 8)7
Letterlijke passage uit het stuk: Bij hogere kilometerstanden kunnen de zuigers in de motor kantelen. Dit maakt een ratelend geluid. Dat is wel het begin van het einde van die motor, maar als er voldoende olie in zit, weet de motor het nog verbazend lang uit te houden

Er wordt nergens een kilometerstand genoemd waarop dit optreedt. Er staat ook niet of dit vaak voorkomt. Wat is een hoge stand? 150.000 of 350.000? Bovendien houden de motoren met het euvel bij voldoende olie het nog wel even vol.

Bovendien.. Google eens naar een willekeurig type verbrandingsmotor en je leest problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Naafkap op 15-07-2018 20:07 ]

Verwijderd

RobinHood schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:33:
[...]

Voor 5000 euro meer mag hij inderdaad wel heel wat zuiniger zijn 8)7 Da's iets van 3000l benzine, misschien wat minder als de peut weer duurder wordt, hoe wil je dat ooit gaan besparen met een stadsauto die waarschijnlijk niet heel veel kilometers gaat maken? Zelfs al rij je 20k kilometer per jaar, wat waarschijnlijk niet gebeurd met zo'n auto, ben je iets van 8 jaar, of meer, bezig om het terug te verdienen :X Rij je minder, dan is de kans groot dat de auto eerder op is dan dat je de brandstof kosten hebt bespaard.

Als je zoveel geld gaat uitgeven aan een zuinige auto: Koop een Leaf. Stroom is nog goedkoper dan dooie-dino=sap, en wegenbelasting vrij ;)

Maar gezien TS kijkt naar een auto van 3000 euro en niet 7000 euro of hoger, is dat niet bepaald goed advies.
Bij een auto van zo'n € 3000 zul je naast het hoger brandstofverbruik, ook nog hogere onderhoudskosten hebben. Dus ja dat verdien je wel terug en het milieu is je dankbaar: want fossiele brandstoffen, zullen ooit gewoon opraken.

Ik vind het juist slecht dat nog steeds zoveel onzuinige benzineautos rond rijden, en electrisch rijden is voorlopig nog niet het antwoord. Die accu's in electrische auto's, zijn een enorme aanslag op het milieu.

Dus een zuinige benzineauto, is vooralsnog een betere keuze dan een elektrische auto. Of je moet in het sprookje geloven, dat elektrische opwekken geen milieuvervuiling veroorzaakt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:18:
[...]

Bij een auto van zo'n € 3000 zul je naast het hoger brandstofverbruik, ook nog hogere onderhoudskosten hebben.
Weet je niet. Daar kun je echt geen zinnig woord over zeggen. Misschien zijn de onderdelen van een Cuore wel veel goedkoper dan die van jouw Suzuki.
Dus ja dat verdien je wel terug en het milieu is je dankbaar: want fossiele brandstoffen, zullen ooit gewoon opraken.

Ik vind het juist slecht dat nog steeds zoveel onzuinige benzineautos rond rijden, en electrisch rijden is voorlopig nog niet het antwoord. Die accu's in electrische auto's, zijn een enorme aanslag op het milieu.
Want olieboringen, zo af en toe een lekke olieboot en de fabricage van een benzineauto zijn geen aanslag op het milieu?
Dus een zuinige benzineauto, is vooralsnog een betere keuze dan een elektrische auto. Of je moet in het sprookje geloven, dat elektrische opwekken geen milieuvervuiling veroorzaakt.
Zelfs een oude kolencentrale is een stuk efficiënter dan een benzinemotor ;)

Voor in de stad is er eigenlijk niks beters te bedenken dan een elektrische auto, maar omdat TS daar waarschijnlijk niet het budget voor heeft, lijkt het me nogal offtopic om daarover door te gaan.

People as things, that’s where it starts.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik rijd zelf een Suzuki ALto 2010, ook met een 3 cilinder motor met distributie ketting net als de genoemde 3-ling.

Het grote probleem met deze 3 pitters is het "nieuwe rijden"

Door het vroege schakelen en vooral doortrekken, bij laag toeren, wordt de motor extreem belast en dan met name de distributie ketting. Met als gevolg dat deze oprekt, waardoor de timing van de nokkenas buiten z'n toleranties gaat lopen.

Van een bevriende Garagist weet ik dat ze regelmatig een ketting+ alle benodigdheden moeten vervangen bij de genoemde 3-ling. meestal rond de 100.000/150.000km.
Men rijdt gewoon met veel te laag toeren. Je hoort die motoren gewoon gieren/ratelen/schrapen wanneer ze voorbij rijden. 50km/uur in de 4 of zelfs 5e versnelling.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Eens met @kendo, veel heeft te maken met rijstijl. Zelfs mijn vorige auto (berlingo 2.0HDi 250Nm/90pk) was al niet blij met 50 in z'n 4, dat was te horen. Als je dat dan stelselmatig blijft doen gaat dat vroeg of laat gewoon een keer (motor)schade opleveren.

Leeftijd zegt overigens weinig over betrouwbaarheid, het is niet per definitie waar dat je bij een auto van 7 jaar oud minder onderhoudskosten hebt dan bij een auto van 17 jaar oud.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Tijdens een proefrit dus ook goed luisteren naar bijgeluiden tijdens last in het lagere toerengebied. Een motor welke altijd is misbruikt door het "nieuwe rijden", zal zich dan ook goed laten horen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Verwijderd

kendo schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:01:
Tijdens een proefrit dus ook goed luisteren naar bijgeluiden tijdens last in het lagere toerengebied. Een motor welke altijd is misbruikt door het "nieuwe rijden", zal zich dan ook goed laten horen.
Volgens mij is het gewoon onzin, dat het nieuwe rijden slecht voor een auto is. Daar geloof ik namelijk niks van. Weet je wat wel slecht voor zo'n stadautootje is? Hem telkens op de staart trappen.

In de drie 50 rijden, verbruikt sowieso aanzienlijk meer benzine. Terwijl de meeste auto's prima in de vierde versnelling 50km/u kunnen rijden. Ik heb mijn pa trouwens onlangs een Citroën C1 van 2009 gekocht, met 12.000 unieke km's op de klok.

Zijn een beetje kale auto's, maar wat er niet op zit kan ook niet kapot.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2018 19:12 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:06:
[...]

Volgens mij is het gewoon onzin, dat het nieuwe rijden slecht voor een auto is. Daar geloof ik namelijk niks van. Weet je wat wel slecht voor zo'n stadautootje is? Hem telkens op de staart trappen.

In de drie 50 rijden, verbruikt sowieso aanzienlijk meer benzine. Terwijl de meeste auto's prima in de vierde versnelling 50km/u kunnen rijden.
Allicht iets beter voor het brandstofverbruik, en misschien dus ook het milieu.. Maar niet voor je bigend lagers ;)

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

In de drie 50 rijden, verbruikt sowieso aanzienlijk meer benzine.
Mijn (benzine)wagens verbuiken meestal minder in 3e aan 50 km/u dan in 4e. Zeker als ze lasten moeten trekken. Zeker dat je het niet over een vrachtwagen hebt? ;)

Yes, but no.

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 18:32
Steven.w schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:05:
[...]

Letterlijke passage uit het stuk: Bij hogere kilometerstanden kunnen de zuigers in de motor kantelen. Dit maakt een ratelend geluid. Dat is wel het begin van het einde van die motor, maar als er voldoende olie in zit, weet de motor het nog verbazend lang uit te houden

Er wordt nergens een kilometerstand genoemd waarop dit optreedt. Er staat ook niet of dit vaak voorkomt. Wat is een hoge stand? 150.000 of 350.000? Bovendien houden de motoren met het euvel bij voldoende olie het nog wel even vol.

Bovendien.. Google eens naar een willekeurig type verbrandingsmotor en je leest problemen.
Alleen vallen auto's in deze categorie niet vaak in handen van autoliefhebbers; ik bedoel dan vooral mensen voor wie het rijden gewoon zo goedkoop mogelijk moet zijn. En zulke mensen controleren helaas het oliepeil niet tussen onderhoudsintervallen vermoed ik zo (als ze al tijdig een onderhoud laten uitvoeren).

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

In de drie 50 rijden, verbruikt sowieso aanzienlijk meer benzine. Terwijl de meeste auto's prima in de vierde versnelling 50km/u kunnen rijden. Ik heb mijn pa trouwens onlangs een Citroën C1 van 2009 gekocht, met 12.000 unieke km's op de klok.

Zijn een beetje kale auto's, maar wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Bij dit motortje is dat zeker geen onzin. De zuigers hebben nét teveel speling waardoor ze bij laagtoerige hoge belasting iets kunnen kantelen. Doe dat te vaak en je sloopt het Daihatsu blokje. Wat inderdaad wel onzin is is dat het per defenitie slecht is. Alleen bij dit blok is het gewoon een bekend probleem.

Vanaf 2009 is dat probleem schijnbaar opgelost overigens.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BertV
  • Laatst online: 11-11 10:18

BertV

Handgemaakt

Mylan Piron schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:27:
[...]

Alleen vallen auto's in deze categorie niet vaak in handen van autoliefhebbers; ik bedoel dan vooral mensen voor wie het rijden gewoon zo goedkoop mogelijk moet zijn. En zulke mensen controleren helaas het oliepeil niet tussen onderhoudsintervallen vermoed ik zo (als ze al tijdig een onderhoud laten uitvoeren).
Het rijden van veel korte stukken lijkt mij schadelijker in deze stadsauto-categorie.

Autoliefhebbers zitten weer in een categorie die behoorlijk planken met hun bolide.

Ik zou zonder problemen mijn eigen tweedehands Aygo kopen. :+
Dealer onderhouden, netjes mee omgegaan en olie gecontroleerd.

Boven de 100.000km beginnen de Aygo/C1/107 wat extra olie te verbruiken.
Dus in de gaten houden is geen overbodige luxe.
Er zit weinig speling tussen het minimale en normale olieniveau.

[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 17-07-2018 09:35 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 18:32
Maar een echte liefhebber zal wel wachten tot de motor volledig op temperatuur is voordat hij gaat planken ;)

Verwijderd

Mylan Piron schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:27:
[...]

Oliepeil controleren hoef je ook maar een paar keer per jaar te doen: of je moet een auto hebben, waarvan je weet dat hij olie verbruikt. Bij mijn oude auto een Peugeot 205 controleerde ik elke 1000km even de olie, maar die luste ook wel een slokje.

Bij mijn huidige auto: Suzuki Celerio, controleer ik het hoogstens 1x per 2 a 3 maanden. En gisteren deed ik voor het laatst en hij verbruikt gewoon geen druppel olie, dus tussen de beurten door hoef ik niet bij te vullen.

Wat wel zo is inderdaad: vele die laten het onderhoud niet uitvoeren. Maar volgens mij kun je een luchtfilter en Pollenfilter eenvoudig zelf vervangen, van de luchtfilter staat zelfs in het boekje van de auto hoe je die vervangt.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 12:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:14:
[...]

Oliepeil controleren hoef je ook maar een paar keer per jaar te doen: of je moet een auto hebben, waarvan je weet dat hij olie verbruikt. Bij mijn oude auto een Peugeot 205 controleerde ik elke 1000km even de olie, maar die luste ook wel een slokje.

Bij mijn huidige auto: Suzuki Celerio, controleer ik het hoogstens 1x per 2 a 3 maanden. En gisteren deed ik voor het laatst en hij verbruikt gewoon geen druppel olie, dus tussen de beurten door hoef ik niet bij te vullen.

Wat wel zo is inderdaad: vele die laten het onderhoud niet uitvoeren. Maar volgens mij kun je een luchtfilter en Pollenfilter eenvoudig zelf vervangen, van de luchtfilter staat zelfs in het boekje van de auto hoe je die vervangt.
Het olieverbruik kan ineens gaan toenemen. Mijn vorige auto, Fiesta uit eind 2008, verbruikte nooit olie en dus checkte ik olie heel weinig, tot hij ineens door de olie heen ging en er toch regelmatig een slokje bij moest. Dan nog is een keer per 2 a 3 maanden checken voldoende. Alleen om even aan te geven dat het helaas best kan wijzigen en je dat van te voren niet altijd weet.

KM stand zegt ook niet alles. Zeker bij een stadsautootje. KMs in de stad, veelal korte ritjes zijn per KM meer belastend dan lange afstanden. Dus een auto die vooral lange afstanden heeft gereden kan met 200 Mm op de teller in een veel betere staat zijn dan een 100Mm autootje die continu voor korte ritjes is gebruikt. Risico op corrosie van onderdelen is bij een stadsauto ook gewoon hoger.
Pagina: 1