Kwart van websites in Nederland maakt geen gebruik van ssl

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16

kodak

FP ProMod
Topicstarter
@ Emile Witteman @ redactie

Vragen over
Kwart van websites in Nederland maakt geen gebruik van ssl

Ik heb drie bronnen gezien die het bericht bijna letterlijk met de zelfde inhoud als nieuws brengen. geen van de bronnen vermeld wie het interview heeft gehouden. RTL nieuws geeft wel aan dat het bericht van ANP afkomstig is. Het onderzoek zelf of enige vorm van kritiek lijkt bij dat nieuws afwezig. Het is compleet onduidelijk of een onafhankelijk journalist het onderzoek zelf heeft gelezen om op zijn minst te controleren of de conclusies kloppen. Waarom is er voor een gek getal als 6.645 websites om te onderzoeken gekozen? Heeft dat invloed op de resultaten? En is er ook gekeken of die websites die HTTPS hebben dan ook echt alleen HTTPS hebben of toevallig ook nog HTTP? En als een bedrijf de bewering doet niet naar sectoren te hebben gekeken, hoe kan het dan gerelateerd aan het onderzoek conclusies trekken over specifieke sectoren zoals banken of gezondheid? Verder is het ook nog eens afkomstig van een security bedrijf dat naar mijn mening weinig bekend is om het doen van onderzoek. En als ik dan naar de omschrijving van het onderzoek kijk en de erg simplistische conclusies, dan krijg ik het gevoel alsof dit ook door een willekeurige security hobbyist kon worden uitgevoerd en geconcludeerd.

Het zou de redactie van Tweakers sieren als die contact weet op te nemen met het bedrijf en het onderzoek eens kritisch bekijkt. Al is het alleen al om de schijn weg te nemen dat Tweakers zich laat gebruiken als reclamekanaal om bedrijven meer naamsbekendheid te geven zonder kritisch te zijn over de aanleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@kodak De username van Emile is @faraga ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 14-07-2018 17:29 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Toevoegend, SSL wordt al jaren niet meer gebruikt want dat is ook al achterhaald en insecure. TLS is wat nu gebruikt wordt, bij voorkeur v1.3. Om het op een techsite dan nog steeds SSL te noemen staat naar mijn idee wat amateuristisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:52

Ravefiend

Carpe diem!

https://www.sidn.nl/a/vei...r-elke-website-en-webshop
Huidige situatie

In Nederland er in totaal 3,6 miljoen unieke .nl-websites. Daarvan hebben er ruim 500.000 een SSL-certificaat (15,5%). Wij zochten uit hoeveel % van de zakelijke websites en webshops gebruik maakt van een SSL-certificaat.

Totaal       Aantal met SSL
Zakelijke websites    757.000         225.000 (± 30%)
Webshops               80.000          47.000 (± 59%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-10 19:00
Ik heb het artikel wat aangepast om minder de nadruk te leggen op alleen ssl.

Helaas heb ik zelf niet de kans gehad om het onderzoek in te zien, anders zou ik er wel een veel uitgebreider artikel van gemaakt hebben (of juist niet). Ik moet ook toegeven dat ik het bijna had afgeschoten, maar ik het bij gebrek aan ander nieuws toch maar heb geschreven. Misschien dat de vaste redactie doordeweeks met Cybersprint contact kan opnemen voor verder onderzoek.

Over de opmerking dat er bij het onderzoek niet is gekeken naar specifieke sectoren: ik mag er denk ik wel vanuit gaan dat medewerkers van een securitybedrijf wel een redelijke inschatting kunnen maken van de sectoren waarbij de beveiliging minder op orde is. Ik hoor wel vaker dat dit vooral bij de zorg niet helemaal lekker gaat.