Welke bestandsformaat: Cd's digitaliseren (Klassieke muziek)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwedouwe
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-09 06:56
Ik wil binnenkort de complete klassieke CD-collectie van mijn ouders gaan digitaliseren. Deze heb ik (helaas) geërfd. Omdat ik heb gemerkt dat ik echt zelden nog een CD in de speler (HiFi-set of auto) plaats, leek het mij verstandig om deze maar te gaan digitaliseren.

Natuurlijk kan ik de CD's eenvoudig rippen naar MP3 (320) formaat via Windows Media Player. Dit is de eerste gedachte die in mij opkomt. Omdat ik net het artikel over JPEG las, bedacht ik mij dat MP3 wellicht niet de beste keus is voor klassieke muziek. Ook weet ik dat er vaak nummers in elkaar doorlopen, en dat je bij MP3 dan vaak een hapering krijgt in de muziek. Dat wil ik het liefst voorkomen.
Ik zit er aan te denken om een portable muziekspeler te halen, om deze muziek juist makkelijk af te spelen en mee te nemen (bijvoorbeeld voor in de auto).
  • Is FLAC echt hét aangewezen formaat om de muziek te digitaliseren? Of is er een ander (toekomstbestendig) formaat 'beter'?
  • Welk programma is het makkelijkste om de CD's te rippen?
  • Zijn er nog tips om het archiveren makkelijker/overzichtelijker te maken?
Ik heb een Windows computer/laptop, geen Apple-spul.

Graag jullie hulp/advies!

Groetjes,
Douwe

Beste antwoord (via Douwedouwe op 14-07-2018 18:28)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen enkel formaat is 100% toekomstbestendig, want je kunt niet in de toekomst kijken. Maar FLAC is lossless en dus in feite een 1 op 1 kopie van het origineel, alleen dan gecomprimeerd vwb opslag.

Rippen zou ik met http://www.exactaudiocopy.de doen. Dien kan ook naar FLAC.

Het haperen wat jij bedoelt is afhankelijk van de implementatie van de speler en hoe die met nummers omgaat. Sommige spelers zetten standaard een pauze tussen nummers, andere weer niet. En als je dan een lang nummer hebt wat op cd uit meerdere tracks bestaat krijg je idd ff een pauze te horen. Maar is dus volledig afhankelijk van de speler. Zou me daar miet blind op staren trouwens; bestel zo'n ding via internet, kijk of ie er last van heeft en zo ja stuur je hem onder de wet koop op afstand weer terug.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen enkel formaat is 100% toekomstbestendig, want je kunt niet in de toekomst kijken. Maar FLAC is lossless en dus in feite een 1 op 1 kopie van het origineel, alleen dan gecomprimeerd vwb opslag.

Rippen zou ik met http://www.exactaudiocopy.de doen. Dien kan ook naar FLAC.

Het haperen wat jij bedoelt is afhankelijk van de implementatie van de speler en hoe die met nummers omgaat. Sommige spelers zetten standaard een pauze tussen nummers, andere weer niet. En als je dan een lang nummer hebt wat op cd uit meerdere tracks bestaat krijg je idd ff een pauze te horen. Maar is dus volledig afhankelijk van de speler. Zou me daar miet blind op staren trouwens; bestel zo'n ding via internet, kijk of ie er last van heeft en zo ja stuur je hem onder de wet koop op afstand weer terug.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:46
Als opslag geen probleem is, dan is FLAC het makkelijkst. Oh, zoals Eagle zegt dus :)

[ Voor 20% gewijzigd door blissard op 14-07-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
+1 voor FLAC. Of de Apple lossless-tegenhanger ALAC.

Overigens is het net als The Eagle zegt, pauzes tussen nummers hangen af van de speler. Voorbeeld: als ik een berg (MP3) nummers, bijvoorbeeld opgehakte livesets, op mijn iPhone heb staan en aangeef dat ze continuous zijn dan worden ze keurig zonder ook maar een hikje tussen de nummers afgespeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 14-07-2018 14:04 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
FLAC als de hoeveelheid data geen probleem is en rippen met EAC inderdaad :)