Ik wil binnenkort de complete klassieke CD-collectie van mijn ouders gaan digitaliseren. Deze heb ik (helaas) geërfd. Omdat ik heb gemerkt dat ik echt zelden nog een CD in de speler (HiFi-set of auto) plaats, leek het mij verstandig om deze maar te gaan digitaliseren.
Natuurlijk kan ik de CD's eenvoudig rippen naar MP3 (320) formaat via Windows Media Player. Dit is de eerste gedachte die in mij opkomt. Omdat ik net het artikel over JPEG las, bedacht ik mij dat MP3 wellicht niet de beste keus is voor klassieke muziek. Ook weet ik dat er vaak nummers in elkaar doorlopen, en dat je bij MP3 dan vaak een hapering krijgt in de muziek. Dat wil ik het liefst voorkomen.
Ik zit er aan te denken om een portable muziekspeler te halen, om deze muziek juist makkelijk af te spelen en mee te nemen (bijvoorbeeld voor in de auto).
Graag jullie hulp/advies!
Groetjes,
Douwe
Natuurlijk kan ik de CD's eenvoudig rippen naar MP3 (320) formaat via Windows Media Player. Dit is de eerste gedachte die in mij opkomt. Omdat ik net het artikel over JPEG las, bedacht ik mij dat MP3 wellicht niet de beste keus is voor klassieke muziek. Ook weet ik dat er vaak nummers in elkaar doorlopen, en dat je bij MP3 dan vaak een hapering krijgt in de muziek. Dat wil ik het liefst voorkomen.
Ik zit er aan te denken om een portable muziekspeler te halen, om deze muziek juist makkelijk af te spelen en mee te nemen (bijvoorbeeld voor in de auto).
- Is FLAC echt hét aangewezen formaat om de muziek te digitaliseren? Of is er een ander (toekomstbestendig) formaat 'beter'?
- Welk programma is het makkelijkste om de CD's te rippen?
- Zijn er nog tips om het archiveren makkelijker/overzichtelijker te maken?
Graag jullie hulp/advies!
Groetjes,
Douwe