Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Huis gekocht, UTP wandcontactdozen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een huis gekocht (yay), in elke ruimte zit een UTP wandcontactdoos.
Hier wil ik er een aantal van gebruiken (tv ontvanger, PS4), echter kom ik geen wijs uit de werking.
Alle punten zien er zo uit: https://ibb.co/nDh9Go.

In de meterkast zitten blokjes met dezelfde aansluitingen, ik heb een Switch aangesloten op het (glasvezel) modem en hier de blokjes in de meterkast mee verbonden.

Toch krijg ik op geen enkel UTP punt in huis internet of TV.

Ik doe vast iets fout, kan iemand mij vertellen wat?

thx,

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 16:02
Zijn de punten niet genummerd? Of heb je ze allemaal in de mk aangesloten op de switch? Maak anders ook even een foto van het patchpaneel in de mk.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kabeltester kopen lijkt me stap 1.

En idd, hoe ziet 'de andere kant' eruit?

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2018 11:49 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Heb je wel een router?

een switch direct op de modem werkt niet, tenzij er ook een router in zit.

Kabeltester hoef niet, als de kabels goed zijn. (Al is het wel erg makkelijk)

Als je bv de PS4 aansluit en aan hebt staan, brand er dan een lampje op de switch? zo niet, dan alle poortjes langsgaan tot je de juiste hebt gevonden.

Als je genoeg poorten op je switch hebt om alle aansluitingen aan te sluiten is het makkelijk, maar dan nog kan het wel handig zijn om te weten welke kabel wat is (Als je bijvoorbeeld een wifi zender wilt aansluiten die stroom van de netwerkkabel nodig heeft), of een aparte kabel nodig hebt voor je IPTV ontvanger

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 14-07-2018 11:52 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DJSmiley kabeltester lijkt me alleen al handig om uit te vinden welke kabel waarheen gaat. Persoonlijk vertrouw ik niks en vervang als ik een huis in ga alle kabels, maar dat terzijde ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nav jullie tips heb ik de switch weggepakt en ben ik de blokjes in de meterkast direct op poort 1+2 van het modem aan het aansluiten.
Als ik bijv (volgens een achtergelaten schemaatje) poort 1 van het modem aansluit op UTP punt 1 in de meterkast, en in de woonkamer sluit ik de PS4 aan op UTP wandcontactdoos 1, brandt er geen lampje bij poort 1 op het modem (dit lijkt niet te werken).

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Want je weet zeker dat de draden goed zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Fietsbel op 14-07-2018 12:02 ]

39

Verwijderd

Topicstarter
https://ibb.co/cZfAp8
https://ibb.co/hEX1wo
https://ibb.co/hHruGo
https://ibb.co/dJVzhT
https://ibb.co/bZ1Tbo
https://ibb.co/fNiVp8

De bovenste 4 foto’s zijn in de meterkast. De kabels gaan de grond in, daar kan ik ze niet meer volgen.

De onderde 2 foto’s zijn van een ding wat op zolder hangt. Het lijkt alsof alle kabels van onder naar boven gaan, ik vraag me dan wel af waar de wandcontactdozen in de overige kamers op uitkomen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2018 12:19 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zie sowieso een hoop losse coax aansluitingen en oude stekkers. Lijkt me een hoop oude meuk.

De patchpanel zit voor die witte blokjes?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even mijn vermoeden uitspreken:

Vanuit de meterkast gaan er 1 of 2 kabels naar zolder toe waar het 19" paneel hangt. Daar heeft de vorige bewoner kennelijk zijn apparatuur gehad om het netwerk te regelen. Vanuit het 19" paneel worden alle aansluitingen gevoed in de ruimtes. Dat betekent dus dat je met een kabeltester aan de slag moet tussen de aansluitingen in de ruimtes en het 19" paneel. Zo kom je er achter waar welke kabel heen gaat. Dit kost je een ochtend werk als je met z'n tweetjes bent.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
botte methode is de kabels in de meterkast met het modem verbinden op zolder switch en alle poorten op de switch en dan kijken waar wat werkt. Anders per kabel gaan zoeken en tekenning maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Ik denk dat @sypie gelijk heeft dus eerst even uitzoeken welke kabel van het modem naar boven gaat, daar de switcht op aansluiten.

Daarna kun je beneden de PS4 beneden ergens aansluiten en een voor een de punten van het patchpaneel aan de switch koppelen tot er een lampje gaat branden.

Laat eens het achtergelaten schema eens zien.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Modem beneden in meterkast aansluiten op een van de aanwezige aansluitingen.
PS4 aansluiten op de daar aanwezige aansluiting
Switch op zolder aansluiten, als je switch voldoende poorten heeft kun je alles aansluiten, anders even zoeken welke poorten actief zijn.

Verwijderd

Volgens mij zitten er gewoon nummers op de blokjes en op het patchpaneeltje op de utp kabels zelf zitten labels. Wellicht kan je daar wat mee als je alles even rustig op een rij zet

Anders moet je idd gaan uitzoeken welke kabel waar heen gaat. Er zit ongetwijfeld een systeem/logica achter, maar je moet zelf even uitzoeken hoe wat loopt.

Het kan met twee willekeurige apparaten (melding "kabel aangesloten?" -> verbinding), maar veel handzamer is het om even een kabeltester te kopen. Dan kan je gelijk kijken of alle kabels nog goed zijn. Zeker een zondag werk zo te zien.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Weet je zeker dat het als utp is afgewerkt in die wand contact doosjes ? En niet als isdn ?.

Schroef even zo'n wcd open en post een foto.

Zijn overigens allemaal cat 5 kabels. Persoonlijk nu je er toch mee bezig bent zou ik die direct vervangen door cat 6.

Verwijderd

Topicstarter
Van boven naar onder:

https://ibb.co/bz6BU8
https://ibb.co/ePd0p8
https://ibb.co/hibybo
https://ibb.co/imsFNT

Het achtergelaten schemaatje (het plattegrondje is de uitgetekende benedenverdieping, de nummers en posities kloppen met de fysiek aanwezige wandcontactdozen.)
Een opengeschroefde wandcontactdoos
Mijn switch die ik op poort 1-5 heb aangesloten op het paneel op zolder.

Klopt mijn gedachte dat als ik netwerkkabel tussen modem en elk “blokje” in de meterkast zet, de switch op zolder dmv een lampje aangeeft of deze signaal krijgt? (En ik de PS4 in de woonkamer bijv op wandcontactdoos “1” aansluit)

UPDATE:

Ik heb boven mijn switch ingestoken met 5 netwerkkabels op het 19" paneel op zolder.
Op mijn switch zie ik de lampjes branden als ik in de woonkamer een netwerkkabel insteek met mijn PS4 (als ik in de woonkamer in wandcontactdoos 1-5 een netwerkkabel naar mijn PS4 steek, gaat op zolder op de switch het corresponderende lampje branden).

Als ik mijn smart tv met een netwerkkabel verbind met wandcontactdoos #1 " detecteert" de tv dat er een kabel is aangesloten (het lijkt erop dat de wandcontactdoos wel "werkt"?) helaas werkt een daadwerkelijke internetverbinding niet.

Het lijkt er nu op dat het 19" paneel op zolder puur in verbinding staat met de wandcontactdozen door de hele woning.

Maar hoe moet ik dit 19" paneel nu voeden? :? zodat de wandcontactdozen door de woning ook daadwerkelijk signaal hebben? en wat zouden de blokjes in de meterkast zijn? (met 1,2,3,4 etc op) => zoals op de foto. https://ibb.co/cZfAp8

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2018 17:44 ]

• Ben(V)
Ik geloof dat je echt helemaal niets van een netwerk snapt he?
Die wandcontactdozen komen gewoon uit op dat patchpaneel.
De nummering staat netjes op je schema.
Je koopt een handvol korte patchkabeltjes en je patched de punten voor de wandcontactdozen die je actief wilt hebben door naar de switch.

Op de switch sluit je ook het modem/router aan.
Je kunt zo'n switch zien als een netwerk kroonsteentje om alles aan elkaar te knopen.

Volgens je schema komen die blokjes in de meterkast uit op aansluiting 13, 14, 15 en 16 van je patchpaneel uit.
Een daarvan kun je gebruiken om in de meterkast het modem op aan te sluiten en die patch je dan boven ook weer door naar de switch.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 14-07-2018 17:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik een netwerkkabel vanuit de meterkast/modem naar de switch op zolder trek, de switch vervolgens met netwerkkabels verbind met (bijv) 1-5 op het patchpaneel, werken wandcontactdozen 1-5 in huis?

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Ik raad je aan om even in het topic "nette Lan afwerking" te kijken.

Ook zou ik je kabels doortesten met een fluke kabeltester voor Lankabels. En de wandcontactdozen vervangen.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:48:
dus als ik een netwerkkabel vanuit de meterkast/modem naar de switch op zolder trek, de switch vervolgens met netwerkkabels verbind met (bijv) 1-5 op het patchpaneel, werken wandcontactdozen 1-5 in huis?
Die kabels lopen er toch al, zoals @Ben(V) aangeeft...

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2018 17:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik las zijn toevoeging pas nadat ik mijn reactie postte :)

HET WERKT! hartelijk bedankt voor de hulp! Met in het bijzonder Ben!!

• Ben(V)
@Verwijderd
Ja zo werkt dat.

@NeHoX
Er van uit gaan dat de vorige bewoner rotzooi en slechte kabels heeft achtergelaten lijkt me niet productief.
En wie heeft er in hemelsnaam een fluke lantester tot z'n beschiking
Gezien z'n setup en afwerking wist hij prima waar hij mee bezig was.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:14
[message=55835197,noline]Ben(V) schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:58
.
Ikke :-)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een fluke lantester??? Lekker van DX af plukken voor 6 euro...

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Ben(V) schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:58:
@Verwijderd
Ja zo werkt dat.

@NeHoX
Er van uit gaan dat de vorige bewoner rotzooi en slechte kabels heeft achtergelaten lijkt me niet productief.
Gezien z'n setup en afwerking wist hij prima waar hij mee bezig was.
.

Ik heb een fluke lan tester voor 8 euro op Ali gekocht. Misschien zijn de kabels nog prima en red je het makkelijk met nieuwe wall outlets.

• Ben(V)
Ja ja een fluke lantester die meerdere honderden euro's kost voor 8 euro.
Zeker fluke in chinese tekens en gewoon een kabel pieper.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 14-07-2018 22:40 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:37
NeHoX schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:12:
[...]
.

Ik heb een fluke lan tester voor 8 euro op Ali gekocht. Misschien zijn de kabels nog prima en red je het makkelijk met nieuwe wall outlets.
De kwaliteit/conditie van de kabels checken gaat je niet lukken voor 8 euro, ookal staat er 'fluke' op.

- knip -

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Raymond P schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:20:
[...]

De kwaliteit/conditie van de kabels checken gaat je niet lukken voor 8 euro, ookal staat er 'fluke' op.
Mee eens, maar is dat ook nodig? Uitpiepen en ader connectiviteit controleren is toch ook prima. 1cm van de kabel afhalen, aders opnieuw in een nieuwe wall outlet monteren. Klaar. Bij verschillende bedrijven waar ik kom gebruiken ze nog oude Cat5 utp kabels van jaaaaaren oud. Gaat gewoon nog de volle gigabit overheen.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:37
Ik heb er totaal geen problemen mee dat jij zo oplevert. :+

- knip -

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Raymond P schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:38:
Ik heb er totaal geen problemen mee dat jij zo oplevert. :+
Waaruit concludeer je dat ik dat oplever? 8)7 Als je gewoon met kwalitatief goede kabels hebt gewerkt en nieuwe uiteindes (RJ45 stekkers en Walloutlets) gebruikt kun je gewoon prima met oude kabels werken.

• Ben(V)
Als de kabels nog goed zijn lijkt het me een zinloze actie om wall outlets te vernieuwen en Rj45 stekker aan kabels knijpen moet je al helemaal nooit doen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Een fluke van 8 euro bestaat niet.

Ik heb er ook 1 tot mijn beschikking, is wel van de zaak.

Als de kabels goed zijn zou ik ze laten zitten, ik ben zeker geen fan meer van CAT5 maar bij een verhuizing komt al genoeg kijken, andere kabels trekken kan altijd nog. En je kan er (als ze niet te lang zijn) prima gbit op halen...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Op de kabel van de TS staat "ENHANCED CAT 5". Is dat niet gewoon Cat5E?

Prima voor thuis.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1