Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop zonder hardware whitelist in bios

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben weer in de markt voor een nieuwe laptop, ik weet prima wat ik wil, maar ik ben de vorige keer in een HP Pavilion getuind om er achter te komen dat deze een BIOS Hardware whitelist heeft, waardoor je geen upgrades meer kon doen achteraf. Mijn Acer die ik daarvoor had had ik praktisch alles in vervangen zonder problemen.

Die HP laptop had een zeer slechte wifi adapter. Een betere versie bestond ook voor dit model en die had ik gekocht. Toen ging meteen de bios op slot. Ik heb ik uiteindelijk via een hack moeten oplossen, maar met als gevolg dat ik bij het aanzetten geen enkele knop mag aanraken, want dan raakt de bios corrupt.

Nu ik een nieuwe laptop ga kopen wil ik deze ellende niet meer, dus HP valt voor mij sowieso af. Nu vraag ik me alleen af of merken als Acer, Asus, Lenovo e.d. er tegenwoordig ook zulke praktijken op na houd.

Is er een lijst beschikbaar of weet iemand welke fabrikanten je nog vrij laten om dingen achteraf te upgraden?

Alle reacties

• Fairy
  • Niet online
Klein schopje?

Hier is toch wel eerder iemand tegenaan gelopen mag ik aannemen? Zeker als tweakers.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet. Alvast dank!

• berkens
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-08 10:30
Hoi Fairy,

Bij mij staat de Dell op mijn blacklist, ook door een wifi adapter die niet geïnstalleerd mag worden.

Zoek ook naar een overzicht van laptops zonder deze beperking.

Grtn Ben...

Ben...

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:43
Lenovo kampt met exact dezelfde problemen. Hier liep ik ook pijnlijk tegen aan bij het vervangen van de WiFi adapter. Is een BTO of clevo niet wat voor je ?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb met een Dell XPS 13 dat probleem niet gehad. Daar een Broadcom-kaartje vervangen door Intel draadloos. Zelfde verhaal jaren daarvoor in mijn HP denk ik. Ik had wel een Probook toen vziw. Fabrikanten lijken het dus alvast niet over de hele lijn te doen.

Naar wat ik hier op GoT zie voorbijkomen over BTO & Clevo zou de kwaliteit ondermaats zijn in verhouding tot de OEMs.

@Fairy Mocht het je te doen zijn om bv. Linux te draaien, Dell heeft 'developer editions' die ook steeds met een goed ondersteunde draadloze chip worden geleverd. Dus bv. geen Broadcom.

[ Voor 38% gewijzigd door Borromini op 16-08-2018 22:17 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:15

WCA

Bij Asus laptops ben ik zelf nog niet tegen deze beperking aangelopen

Share and Enjoy!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:41
Laatst ook gewoon mijn Wifi kaartje in mijn T550 vervangen zonder problemen. Gewoon Intel kaart besteld, van een chipset die er ook normaal in zou zitten. Werkte zonder enig probleem.

• Fairy
  • Niet online
ExilaaHH schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:42:
Lenovo kampt met exact dezelfde problemen. Hier liep ik ook pijnlijk tegen aan bij het vervangen van de WiFi adapter. Is een BTO of clevo niet wat voor je ?
Ik heb nog even naar BTO en clevo gekeken. Prijzen zien er gunstig uit, totdat je gaat samenstellen en dan blijkt het toch allemaal al snel de verkeerde kant op te gaan ;)

Je komt dan snel weer op prijzen van de A-merken.

Voordeel van samenstellen is wel dat je in ieder geval vrij zeker bent dat je vrij bent in hardwarekeuze. Nadeel is dan weer wel dat je niet echt een idee hebt van de kwaliteit. Wat ik onder je reactie ook lees.

Ik houd mijn ogen er oren voorlopig nog even gespitst :)

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 08:28
Ik heb recent een wat oudere Dell E6430 gekocht (16GB mem, €160 totaal). Hier kon ik nog wel upgraden. Ik heb namelijk de WiFi adapter en de cpu vervangen (Intel 7260 AC WiFi i.p.v. de Dell en een i7 3610QM voor €50 i.p.v. een i5 3340M). Wellicht maakt het ook nog uit welke serie je koopt, ik kan het me namelijk niet voorstellen dat de proffessionele lijnen dit ook hebben.

Ik had nog SSD’s liggen en een nieuwe 97Wh accu heb ik besteld. De laptop is krasvrij en in nieuwstaat.
Al met al dik sneller dan mijn HP 820 G3 laptop (6200U) van de zaak, bovendien stukken goedkoper.
Pagina: 1