Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderhoudskosten auto 2000km rijden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14:35
Ik heb de auto van mijn moeder geleend om er mee naar Praag en terug te rijden + nog wat ritten in Nederland, samen tegen de 2000km. Nu zou ik graag de slijtage die dit aan de auto veroorzaakt vergoeden, hiervoor heb ik een schatting nodig van de kosten hiervan. Ik ben zelf geen autobezitter, dus ik heb geen ervaring met de kosten voor het onderhoud aan een 7 jaar oude auto. Het gaat mij vooral om de orde van grootte.

Het gaat om een Seat Ibiza ST uit 2011 op benzine. Km-stand heb ik nu even niet bij de hand (morgen wel) maar is volgens mij tussen 150.000 en 200.000. De auto rijdt zo'n 15.000 km per jaar maar dit wordt minder omdat ze van plan is een e-bike aan te schaffen.

Als jullie meer gegevens nodig hebben om de orde van grootte dan hoor ik het graag.

(Sorry als dit de verkeerde forumcategorie is.)

AlbertJP wijzigde deze reactie 14-07-2018 02:06 (3%)

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:13

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat is 2000km op 200.000km?

Peanuts. Ik zou me hierover echt niet druk om maken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +8Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:06

aex351

I am the one

ANWB heeft hiervoor een handige tool dat een indicatie geeft: https://www.anwb.nl/auto/autokosten. Ik heb dit met generieke informatie ingevuld en de tool geeft dan 0,33 euro per kilometer. Dat houdt in dat de 2000 verbruikte kilometers §660 euro heeft gekost (0,33 cent * 2000 kilometer). Wat op zich best een reŽle eerste schatting is.

Dus peanuts zou ik zo'n bedrag niet noemen. Autorijden kost geld.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

NMe

Admin Devschuurģ

Quia Ego Sic Dico.

quote:
aex351 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 02:17:
ANWB heeft hiervoor een handige tool dat een indicatie geeft: https://www.anwb.nl/auto/autokosten. Ik heb dit met generieke informatie ingevuld en de tool geeft dan 0,33 cent per kilometer. Dat houdt in dat de 2000 verbruikte kilometers §660 euro heeft kost (0,33 cent * 2000 kilometer). Wat op zich best een reŽle eerste schatting is.

Daar zitten benzinekosten bij (ongeveer een kwart tot een derde van de daar berekende prijs) en ik neem aan dat AlbertJP die sowieso los voor eigen rekening genomen heeft. Blijft er ongeveer 20 cent per kilometer over, en het grootste deel daarvan zit in vast kosten als verzekering en belasting, niet in de afschrijving. Als je echt alleen de waardevermindering van de auto wil hebben kom je volgens die berekening aan 8-10 cent/km, dus ongeveer 200 euro. Met een maandje verzekering en wegenbelasting erbij vergoeden zit je aan zo'n 300 euro max.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:56
Als je het redelijk wilt uitrekenen krijg je:

Slijtage van banden, deel kosten van onderhoud en deel kosten van tijdsduur van gebruik auto mbt kosten van verzekering/motorrijtuigenbelasting.

Banden:

Gaan ongeveer 40.000km rondom mee en zullen zo'n §400 euro rondom kosten. §400,-/40.000 = §0,01/km

Onderhoud:

Voor 15.000km afhankelijk van grote/kleine onderhoudsbeurt en extra slijtage delen gemiddelde zo'n §400,- per jaar.

§400/15.000 = §0,03/km (rond hem af naar boven voor gemak)

Dus je hebt per gereden km rond de 4 cent aan onderhoudskosten. Afschrijving reken ik niet mee, op een dergelijke leeftijd en km stand is dat niet relevant. In die zin dat als je de auto bij wijze 2 weken geleend heb op 52 weken en de auto schrijf nog 1500 euro per jaar af zit je op 60 euro. Maar de auto schreef dat geld toch wel af of jij de auto nu leende of niet.

Ik zou zeggen, betaal de MRB/Verzekering naar ratio die je de auto hebt geleend voor die maand en geef haar 100 euro voor de onderhoudskosten/slijtage delen van de auto.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoals @aex351 al zei; de ANWB heeft hier voor een prima tool.
De echte prijs van autorijden! En dan schrik je vaak wat het all-in kost. :X

Velen willen dat niet zien/weten, want ja "mijn auto is niet zo duur...".
Helaas, was het maar zo.

Gewoon je kenteken/type en andere gegevens invullen en je hebt een keurig bedrag/km.
https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken

Oh ja, en die km-prijs berekening is natuurlijk wel zonder boetes en/of lokale auto-vignetten. ;)

†††Mooie Plaatjes†††

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:40
Je hebt verbruik/vaste lasten/extra slijtage door daadwerkelijk gebruik.

Ik ga er van uit dat je verbruik voor eigen rekening neemt,
dan moet je even afspreken wat je doet met de vaste lasten (deel onderhoud-afschrijving). Dat betaal je sowieso, of die nu rijd of niet.

Als dat voor je moeders rekening is,
Dan ongeveer 10 cent de kilometer,
anders ongeveer 20 cent de kilometer.

Aangezien het een oudere auto is en ook nog van je moeder zou ik niet helemaal achter de komma gaan berekenen. Afschrijving wordt minder maar onderhoud iets meer, maar als je het netjes hebt bijgehouden valt dat ook weer mee.

• mstoel
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:15
quote:
ANWB heeft hiervoor een handige tool dat een indicatie geeft: https://www.anwb.nl/auto/autokosten. Ik heb dit met generieke informatie ingevuld en de tool geeft dan 0,33 cent per kilometer. Dat houdt in dat de 2000 verbruikte kilometers §660 euro heeft kost (0,33 cent * 2000 kilometer). Wat op zich best een reŽle eerste schatting is.
0,33 cent of Euro? 2000*0,33 cent kom ik namelijk op § 6,60 (scheelt een factor 100), wat mij dan trouwens weer erg laag lijkt.

• Maarten2212
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 21-07 19:30
quote:
mstoel schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:56:
[...]

0,33 cent of Euro? 2000*0,33 cent kom ik namelijk op § 6,60 (scheelt een factor 100), wat mij dan trouwens weer erg laag lijkt.
Euro :).
Bij mijn eigen auto kom ik uit op §0,40 per km volgens de ANWB autokosten tool.

Je kunt ook afspreken enkel de variabele kosten te betalen? Via de ANWB tool is dat bij mij §0,17: variabele afschrijving, brandstof, reparatie en onderhoud en banden.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:13

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

quote:

Alleen zitten daar allerlei kosten bij voor het Łberhaupt bezitten van een auto, ongeacht wie erin rijdt. Als die auto had stilgestaan had het ook geld gekost.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• AlbertJP
  • Laatst online: 14:35
Ik zie al veel goede suggesties, ik denk dat ik zo wel ergens kom. Ik ga het wel even goed lezen als ik vanavond/morgen weer een computer bij me heb ipv een telefoon. In ieder geval bedankt voor de reacties!

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:34

Tomatoman

Fulltime prutser

quote:
Jeroenneman schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:43:
[...]
Alleen zitten daar allerlei kosten bij voor het Łberhaupt bezitten van een auto, ongeacht wie erin rijdt. Als die auto had stilgestaan had het ook geld gekost.
Dat is wat het in deze situatie lastig maakt om een reŽel bedrag te noemen. Als je een auto voor 20 km leent, laat je alle vaste lasten buiten beschouwing. De restwaarde van de auto wordt er immers niet anders door en evenmin ben je eerder aan een nieuwe onderhoudsbeurt of nieuwe banden toe. Dit worden de marginale kosten genoemd, die in dit geval eigenlijk alleen uit benzine bestaan. De overige variabele kosten (kosten die direct samenhangen met hoeveel de auto rijdt) zoals onderhoud en bandenslijtage laat je buiten beschouwing.

Als je diezelfde auto echter voor 20.000 km leent, zijn diezelfde vaste kosten opeens wťl relevant. Als banden 40.000 km meegaan, verslijt je tijdens die 20.000 immers de helft van een set banden. Je kijkt in deze situatie niet alleen naar de marginale kosten, maar naar alle variabele kosten. Bovendien gaan bij 20.000 km de vaste kosten een rol spelen: ook de kosten zoals afschijving en motorrijtuigenbelasting dien je mee te rekenen. Als de auto gedurende die 20.000 km had stilgestaan had je namelijk veel minder afschrijving gehad en in diezelfde periode was er ook niemand anders geweest om de MRB op af te wentelen.

Met 2000 km zit je hier een beetje tussenin. Mijn suggestie zou daarom zijn om een middenweg te kiezen: je betaalt alle variabele kosten en - naar eigen inzicht - ook een (klein) deel van de vaste kosten, maar niet alle vaste kosten. Als de variabele kosten bijvoorbeeld 20 cent per km zijn (waarvan 10 cent voor brandstof) en de vaste kosten ook 20 cent, reken je een vergoeding van 15 cent per kilometer en betaal je bovendien de brandstof. Die 15 cent bestaat uit de variabele kosten exclusief brandstof (10 cent) plus een bijdrage van 5 cent voor de vaste kosten.

Wellicht voelt een wat andere verdeling voor jou eerlijker aan. Dat is ook prima :), want er is nu eenmaal geen eenduidig antwoord te geven welk deel van de totale kosten bij 2000 km ‘eerlijk’ is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21:49
quote:

De ANWB heeft ook een tool waar ze onderscheid maken tussen variabele kosten en vaste kosten. Als ik een eind moet rijden (500km en meer) dan reken ik ook de variabele kosten door want met een vergoeding voor alleen brandstof alleen kom je er niet. In het geval van mijn auto kost mijn auto 0,39 per km waarvan 0,19 per km aan variabele kosten. Brandstof is zo'n 0,12 per kilometer dus de rest toch zo'n 0,07 per kilometer.

Ik gebruik hier juist ook de ANWB-tool voor omdat deze conservatief maar wel vertrouwd wordt door iedereen. Geen discussie over mogelijk dus.

Edit:
En als je alleen naar Praag gaat is vliegen waarschijnlijk goedkoper.

Moshi wijzigde deze reactie 14-07-2018 12:51 (10%)

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 21-07 21:19
quote:
Kadett schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 07:25:
Banden:

Gaan ongeveer 40.000km rondom mee en zullen zo'n §400 euro rondom kosten. §400,-/40.000 = §0,01/km
Ik vind dat persoonlijk zelfs vrij weinig kilometers, maar dat is afhankelijk van de rijstijl, gewicht van de auto, manier van optrekken en bochten nemen en natuurlijk of het voornamelijk snelweg of binnendoor is.
En als je auto niet goed is uitgelijnd dan krijg je wel snel bandenslijtage (cuppen) waardoor je snel alles moet vervangen.
Daarbij heb je banden en banden waar ook verschillen in zitten, als ze al snel last hebben van scheuren dan is het ook snel klaar en anderen slijten gewoon sneller.

Rij zelf voornamelijk snelweg, 11 maanden terug Michelin CrossClimate banden erop.
Nieuw werden ze met zo'n 6.5mm profiel geleverd, daar is na 19.000KM nog 6mm rondom van over, met een gewicht van 925kg leeg en vooral met een rustige rijstijl.
Achter op de banden zitten de sprietjes van de nieuwheid er zelfs nog op.
Op die manier zou ik pas bij 190.000KM hoeven te vervangen omdat dan de grens van 1.6mm bereikt is.

Overigens is oprijden tot 1.6mm niet echt een probleem, met een droog wegdek krijg je juist meer grip door meer contact, maar op een natte weg is het wel wat behoudender rijden.

Had er voorheen twee Michelin Energysavers voor zitten bij aankoop rond de 2ton kilometers, hadden toen al ongeveer 1.6-1.7mm over, ruim 23.000KM verder zaten ze op de 1.5mm dus heb alles rondom maar vervangen, ging in de winter ook zonder problemen maar toch een tijdje de sneeuwbanden eronder gehad. (door de sneeuwbanden kwam hij door de APK. :+ )

Kunnen zomaar de originele fabrieksbanden zijn geweest die van achter naar voren zijn geplaatst, dus op dat moment zo'n 9 jaar oud.
Banden kunnen dus behoorlijk lang meegaan.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:55

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Denk dat mijn moeder tevreden zou zijn met een volle tank als je hem weer terug gaf en een bosje bloemen als bedankje, daarbij wel de verbruikte brandstof onderweg zelf betalen en het vignet in TsjechiŽ niet vergeten

Vitality Discoshow

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
Een week lang een redelijk nieuwe compacte auto met onbeperkte kilometers huren bij een gerenomeerd bedrijf (AVIS, Budget, Europcar, SIXT, Alamo etc) inclusief de minimaal verplichte verzekeringen en er van uit gaande dat je de auto onbeschadigd weer inlevert kost je in Nederland ongeveer 25 euro per dag. Mits ver vooruit geboekt. Daar moet het verhuurbedrijf dan ook nog de lasten van dragen ťn ze moeten er nog aan verdienen. Het kŠn dus uit, anders deden ze het niet.

17-20 euro vergoeding per dag lijkt mij dus redelijk. De eventuele kosten die je moeder heeft gehad om zichzelf alternatief te kunnen verplaatsen moeten daar natuurlijk wel bij.

Benzine betaal je zelf en reken je af bij de pomp, evenals een vignet in CZ, dus die hoef je niet mee te rekenen.

Lekker!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20-07 20:33
voor 2000km, geef je je moeder toch een knuffel, een cadeaubon van haar favoriete winkel t.w.v. 50 of misschien 100 euro waar je je fijn bij voelt. en een mooie grote bos bloemen. Ik ken je situatie niet maar de meeste moeders vinden dat toch veel leuker dan 100 euro:D

Reloader wijzigde deze reactie 14-07-2018 14:00 (9%)

Ctrl+alt+Baksteendoorjescherm werkt altijd

• Moshi
@Napsju
Je kunt het ook stuk rekenen

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
quote:
Hoe bedoel je?

Lekker!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:05
Je zegt dat ze 15000 per jaar rijdt en minder gaat rijden: ik heb pas even uit het blote hoofd aan m'n eigen auto gerekend, en dat is wellicht relevant.
Wij rijden zo'n 10000 km per jaar, en de auto kost incl. alles zo'n 30 cent per km. Jaarlijks krijgt de auto een beurt. Als we twee keer zo veel zouden gaan rijden, zou een jaarlijkse beurt nog steeds voldoende zijn volgens het onderhoudsboekje. Dat kost dus niet extra.
De restwaarde en kilometerstand zijn zodanig dat 10000 km meer of minder niet uitmaakt. Zoals het er nu naar uitziet zal ik 2 of 4 nieuwe banden moeten kopen gedurende de tijd dat we deze auto nog hebben, en per kilometer kost dat misschien een halve cent.
De verzekering staat meer kilometers toe, het onderhoudsschema ook, motorrijtuigenbelasting blijft gelijk, dan blijft er alleen nog over extra onderhoud vanwege extra slijtage. Dat kan een keer 500 euro kosten wat anders een jaar later zou gebeuren.
Ik kwam tot de conclusie dat de auto incl. alles misschien 12-15 cent per meerkilometer zou kosten. Exclusief benzine kom ik dan op 4 cent. Oftewel de auto met lege tank meenemen, en vol teruggeven. En natuurlijk even wassen en stofzuigen.

Maar: dat is weer exclusief het toegenoemen risico op schade, wat als jij schade zou rijden met de auto van je moeder? Wie gaat dan de toegenomen verzekeringskosten betalen?

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Moshi
quote:
RemcoDelft schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:01:
Maar: dat is weer exclusief het toegenoemen risico op schade, wat als jij schade zou rijden met de auto van je moeder? Wie gaat dan de toegenomen verzekeringskosten betalen?
Daarvoor bestaat Clixx. Voor 5 euro per dag kun je een geleende auto verzekeren.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:05
quote:
Moshi schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:00:
Daarvoor bestaat Clixx. Voor 5 euro per dag kun je een geleende auto verzekeren.
Ik kende het nog niet, maar wat ze doen is tot 5 jaar de hogere premie vergoeden. Dat kan overstappen of een andere auto kopen in die tijd nog best lastig maken, en na 5 jaar heb je nog steeds nadeel van de terugval in no-claim korting.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

quote:
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 13:11:
[...]
Op die manier zou ik pas bij 190.000KM hoeven te vervangen omdat dan de grens van 1.6mm bereikt is.

Overigens is oprijden tot 1.6mm niet echt een probleem, met een droog wegdek krijg je juist meer grip door meer contact, maar op een natte weg is het wel wat behoudender rijden.
Dat ben ik absoluut niet met je eens en de Nederlandse wetgever ook niet. Voor zomerbanden geldt als stelregel dat ze op het punt van de meeste slijtage nog minimaal 2 mm profieldiepte moeten hebben, anders ga je in een regenbui veel te snel aan het glijden. In de Nederlandse wetgeving is dat nog een beetje verder opgerekt naar 1,6 mm, zodat er als je bekeurd wordt voor te weinig profiel echt geen twijfel meer over kan bestaan dat de gemeten profieldiepte ronduit gevaarlijk is.

Bij winterbanden houdt het bij 4 mm wel op, omdat je bij winterse omstandigheden zelfs met winterbanden flink wat profiel nodig hebt.
quote:
Had er voorheen twee Michelin Energysavers voor zitten bij aankoop rond de 2ton kilometers, hadden toen al ongeveer 1.6-1.7mm over, ruim 23.000KM verder zaten ze op de 1.5mm dus heb alles rondom maar vervangen, ging in de winter ook zonder problemen maar toch een tijdje de sneeuwbanden eronder gehad. (door de sneeuwbanden kwam hij door de APK. :+ )
:/
quote:
Kunnen zomaar de originele fabrieksbanden zijn geweest die van achter naar voren zijn geplaatst, dus op dat moment zo'n 9 jaar oud.
Banden kunnen dus behoorlijk lang meegaan.
Als banden ouder worden, droogt het rubber uit en verliezen ze hun sterkte. Het is een algemeen geaccepteerd uitgangspunt dat banden van 9 jaar oud allang vervangen hadden moeten worden, ongeacht de profieldiepte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-07 20:38
quote:
Reloader schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 13:59:
voor 2000km, geef je je moeder toch een knuffel, een cadeaubon van haar favoriete winkel t.w.v. 50 of misschien 100 euro waar je je fijn bij voelt. en een mooie grote bos bloemen. Ik ken je situatie niet maar de meeste moeders vinden dat toch veel leuker dan 100 euro:D
Ook een beetje afhankelijk van de financiŽle situatie van beiden. Als arme student heb ik ook regelmatig de auto van m'n ouders geleend voor weekendjes weg enzo. Hoefde mijn ouders nooit iets voor te hebben, maar dan kwam ik de week ervoor of erna wel nog even een dagje klussen of helpen in de tuin oid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 21-07 21:19
quote:
Tomatoman schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:14:
Dat ben ik absoluut niet met je eens en de Nederlandse wetgever ook niet.
Dat is dan jammer want de wetgever geeft aan minimaal 1.6mm (>=) profieldiepte en dat wordt ook zo geleerd bij de theorielessen, dus die zijn het er wel mee eens. 8)
Zolang ze niet cuppen/scheuren of erg zijn uitgedroogd is er weinig aan de hand.
Overigens heb ik in genoeg regenbuien gereden zonder ook maar een beetje voelbaar verlies van grip, wel uiteraard op meer rustige snelheden.
quote:
Bij winterbanden houdt het bij 4 mm wel op, omdat je bij winterse omstandigheden zelfs met winterbanden flink wat profiel nodig hebt.
Sneeuwbanden*
In de volle winterse neerslag wel, maar op een droge weg niet zolang de temperatuur niet te ver onder 0 is.
Dan is een zomerband meer dan afdoende, zelfs als de temperaturen een paar graden onder 0 komen en de weg is droog blijft een zomerband superieur aan de sneeuwbanden.

Enkel als het onder 0 is en de weg is nat en bevriest, tja dan heeft winterrubber wel het voordeel.
En op een spekgladde ijsplaat heeft geen enkel rubber fatsoenlijk grip, maar dat begrijpen de soms overmoedige sneeuwband gebruikers niet, best vermakelijk als er zo'n overmoedige bestuurder weer langs de kans ligt.

Maar goed, gezien we in Nederland hier zo goed als niet met zulke omstandigheden te maken hebben waar een sneeuwband in het voordeel is heeft het dus geen enkel nut.
Gemiddeld gezien blijven de temperaturen in de winter doorgaans veel te hoog om fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van de eigenschappen van het sneeuwrubber.

En dan is er nog het feit dat er als een dwaze overal gestrooid wordt op de meeste wegen en dus je vooral een modderig of nat wegdek overhoudt, dan is goede afwatering van een zomerband ook voldoende.
Dat er weinig tot niet gestrooid wordt in woonwijken is gewoon zaak dat je ook op sneeuwbanden de snelheid laat zakken en niet als een dwaas de maximum toegestane snelheid wilt behouden, vooral in onoverzichtelijke situaties en strakke bochten.
quote:
De auto is overigens verkocht en gekeurd geweest voor de verkoop op zijn zomerbanden, dus die waren nog gewoon in orde. (en achter 4.4mm profiel op nieuwere zomerbanden)
En sowieso is het profiel van de achterbanden belangrijker dan de voorbanden, de voorbanden kun je corrigeren de achterbanden raken gewoon in een slip. (ook minder druk achter want motor hangt voorin, smallere banden zijn dan ook beter)
Hij was vast en zeker wel door de APK gekomen met de zomerbanden omdat ten tijde van de APK er sowieso nog 1.6mm aanwezig was en er verder geen problemen mee waren, pas een half jaar later vervangen in de zomer want 1.5mm is toch echt te laag. ;)
quote:
[...]
Als banden ouder worden, droogt het rubber uit en verliezen ze hun sterkte. Het is een algemeen geaccepteerd uitgangspunt dat banden van 9 jaar oud allang vervangen hadden moeten worden, ongeacht de profieldiepte.
Overigens is de maximum aangeraden termijn 10 jaar en niet dat het allang vervangen had moeten worden bij 5 of 6 jaar, het is echter wel verstandig om na 5 jaar jaarlijks even te controleren wat de staat van de banden is. (en sowieso tussendoor voor rare slijtage, bolstaande wanden etc.)

https://www.michelin.nl/b...-ik-mijn-banden-vervangen
quote:
Hoe oud is tť oud? De vijfjarentest
Na vijf jaar of meer in gebruik moeten uw banden minstens een keer per jaar grondig worden gecontroleerd. Volg de aanbevelingen op van de autofabrikant aangaande het vervangen van de oorspronkelijke bandenuitrusting. Uit voorzorg raadt Michelin aan om banden die 10 jaar na hun fabricagedatum (zie hoe u de zijwand van een band moet lezen) nog niet vervangen zijn, door nieuwe banden te vervangen. Zelfs al lijken ze nog bruikbaar en zijn ze nog niet versleten tot aan de slijtage-indicator.
Het is leuk dat de PR-ANWB, bandenboeren en garages graag zien dat je veel te vroeg je banden vervangt om hun kas nog meer te spekken.
Wel ben ik het er mee eens dat het mindere profiel in de winter met natte opvriezende wegen en modder/sneeuw niet echt handig is, maar als je rustig rijdt is er vrijwel niks aan de hand in ons klimaat en onze voornamelijk vlakke wegen.

Nog wat leesvoer: http://www.autorij-instru...interbanden-zin-of-onzin/

Dit gaat echter weer zwaar offtopic want dit hoort thuis in het winterbanden topic.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Ik lees hier veel over die anwb tool. Nou ik hou al mijn auto kosten bij (net zoals al het andere geld wat erin en uit gaat) maar die ANWB tool geeft echt veel te veel aan..

Gearbest kortingcodes: chinadiscount.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
Dacuuu schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:47:
Ik lees hier veel over die anwb tool. Nou ik hou al mijn auto kosten bij (net zoals al het andere geld wat erin en uit gaat) maar die ANWB tool geeft echt veel te veel aan..
ANWB is naar mijn ervaring vaak wel erg hard met de afschrijving en onderhoudskosten. Als je ieder kapot lampje, versleten ruitenwisser en litertje olie bij de dealer laat oplossen kom je wel aan hun bedragen, maar als je dat soort dingen zelf doet ben je al een stuk goedkoper uit :P

Hoeveel een auto verslijt op een tripje naar TsjechiŽ, tja, het verbaast me dat er nog geen tweaker is aangekomen met "het asfalt in TjechiŽ zorgt voor meer slijtage aan de banden en de slechtere wegen laten de schokdempers met 5,6%^ sneller slijten" :+

Hell, misschien rij je wel beter dan je moeder en is er nu minder slijtage dan normaal :+ Getuige de gemiddelde autorijdende moeder die ik ken, is dat helemaal geen rare gedachte imho :+

Kortom, geef haar gewoon een bedrag waar jij je fijn bij voelt, ik zou dan zelf op iets van 100 euro gaan zitten, of wat minder als ik bij teruggave zelf even alle vloeistoffen bijvul.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

quote:
RobinHood schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:17:
[...]

ANWB is naar mijn ervaring vaak wel erg hard met de afschrijving en onderhoudskosten. Als je ieder kapot lampje, versleten ruitenwisser en litertje olie bij de dealer laat oplossen kom je wel aan hun bedragen, maar als je dat soort dingen zelf doet ben je al een stuk goedkoper uit :P
Als je het zelf doet is onderhoud natuurlijk goedkoper, maar dat is natuurlijk niet waar de ANWB van uitgaat. De meeste mensen laten toch echt hun auto door een garage onderhouden.

Ik heb eens gekeken wat de ANWB er voor mijn auto van maakt en eerlijk gezegd vind ik dat niet zulke rare bedragen. Brandstofkosten zijn wat te laag, banden wat te hoog, maar uiteindelijk is het de afschrijving die er het meest in hakt. Per saldo schat de ANWB in mijn geval de kilometerkosten vrij hoog, maar uit ervaring weet ik dat het in werkelijkheid niet opeens de helft minder minder is.
quote:
Kortom, geef haar gewoon een bedrag waar jij je fijn bij voelt, [...]
Hoewel dat geen antwoord is op de oorspronkelijke vraag van de topicstarter, lijkt me dat een prima advies :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Da_mage15
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 10:53
Ik zou zelf een "grote beurt" cadeau geven, zelf doen uiteraard. De auto netjes stofzuigen en wassen en weer als nieuw voor de deur zetten.
Alle vloeistoffen vervangen, lampjes vervangen, bougies vervangen. Sensoren zoals egr even schoon spuiten etc. en weer gaan met die banaan :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 21:39
Spreek gewoon iets af met je ouders: bijvoorbeeld § 0,30 per km? Dat moet wel dekkend zijn, is namelijk een beetje natte vingerwerk wat de prijs per km is.

Bij mijn oude auto was dat § 0,18 inclusief brandstof, maar bij mijn huidige auto zit het momenteel op § 1,32 omdat de auto nog niet afgeschreven is. Maar peanuts zijn het zeker niet hoor.

De meeste automobilisten komen eigenlijk niet daar met § 0,30 per km: maar dat is de onkosten vergoeding die ik krijg van mensen die ik met ANWB Automaatje vervoer. Dus vandaar dat ik dat bedrag noemde.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True