Nieuw mailadres van Apple ID instellen op iPad?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Op een of andere manier vroeg de iPad 2 van mijn schoonmoeder om het AppleID wachtwoord.
Nu was deze ingesteld op mijn schoonvader. Hij is helaas overleden. Nu jaren later wist niemand de wachtwoorden meer. Wat ik in Lastpass had staan klopte ook niet meer. Na dagen proberen is het gelukt de drie vragen correct te beantwoorden en is de iPad weer in gebruik.

Er zit een iCloud mailadres op (dat was niet het Apple ID). Daarvan weten we ook de wachtwoorden niet meer. Nu heb ik een nieuw AppleID gemaakt met een Gmail adres. Tot nu toe allemaal prima. Alleen krijg ik dat mail adres niet actief in Apple mail? Voeg netjes nieuw mailadres toe maar het verschijnt niet in mail.

De iCloud mail werkt nog wel en durf ik niet te verwijderen.

Iemand een idee hoe ik dat Gmail adres actief krijg in mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Icloud mail kom je in met hetzelfde password, daar is het apple id juist voor bedoeld.

Je kunt inloggen op id.apple.com met dat wachtwoord en daar bij de instellingen het primaire emailadres wijzigen naar het gmail adres dat je hebt aangemaakt.
rwezen.

Volg deze stappen op uw Apple ID-accountpagina.

Ga naar appleid.apple.com en log in.
Klik in het gedeelte 'Account' op 'Wijzig'.
Klik onder 'Apple ID' op 'Apple ID wijzigen'. U krijgt dan een lijst met e-mailadressen waaruit u een adres kunt kiezen om te gebruiken als uw Apple ID. U kunt alleen e-mailadressen gebruiken die al zijn gekoppeld aan uw account. Om deze adressen te zien, controleert u 'Bereikbaar op' in het gedeelte 'Account' van appleid.apple.com.
Kies het adres dat u wilt gebruiken als uw Apple ID. U kunt uw Apple ID alleen wijzigen in een @icloud.com-, @me.com- of @mac.com-e-mailadres.
Klik op 'Ga door'.
Wel zeker weten dat er geen andere apple apparaten van dat apple id gebruik maakten, anders op die even uitloggen via instellingen>icloud. Vervolgens inloggen met het nieuwe emailadres (wat door velen als 'nieuw apple id' gezien wordt, maar het dus niet is).
https://support.apple.com/nl-nl/HT202667

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Nee, alleen de iPad is ingelogd.
Bovenstaande had ik al gedaan.

Bij bereikbaar op staan nu twee adressen:
Het oude icloud.com adres waarvan we het wachtwoord niet meer weten. Dat is dus een alias vd AppleID en zit aan zelfde nieuwe wachtwoord vast.
En het nieuwe gmailadres op enkel haar naam.

Het oude apple id mailadres (hetnet.nl) heb ik inmiddels verwijderd.

Maar op de ipad zie ik geen gmail account als mail account. Enkel dat icloud account. Testmails komen ook niet aan.
Wanneer ik de gmail wil toevoegen als mailadres krijg ik de melding dat dit appleID al actief is op deze iPad.

Hoe krijg ik daar die gmail actief dan?

[ Voor 24% gewijzigd door readytoflow op 14-07-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

readytoflow schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:28:
Nee, alleen de iPad is ingelogd.
Bij bereikbaar op staan nu twee adressen:
Het oude icloud.com adres waarvan we het wachtwoord niet meer weten
En het nieuwe gmailadres op enkel haar naam.

Het oude apple id mailadres (hetnet.nl) heb ik inmiddels verwijderd.

Maar op de ipad zie ik geen gmail account als mail account. Enkel dat icloud account.

Hoe krijg ik daar die gmail actief dan?
Excuses! Klein beetje verwarring, had nog even beter moeten doorvragen....

Ten eerste: wat er in de email gebeurt zou ik even laten rusten, dat gmail adres moet even als account aan de mail-app toegevoegd worden, dat staat in dit geval los van wat je wilde met het apple id (en het klopt dus ook dat je nu alleen je icloud email daar ziet staan).

Het @icloud.com adres heet een 'alias', daarmee is (met datzelfde wachtwoord dat je al gereset had) OOK in te loggen als apple id. Da's dus geen afzonderlijk account, alleen een andere naam voor het apple id.
Je hebt dus wel het wachtwoord ervoor, want dat is dezelfde die je eerder al gewijzigd had dmv. de beveiligingsvragen.

Ik begrijp nu dat er eerst een @hetnet.nl emailadres was.
Is er nog toegang tot dat adres mogelijk (aka: heb je daar het wachtwoord van en/of kan die mail gelezen worden?

Toen je de stappen volgde en ingelogd was op id.apple.com en daar bovenaan op "wijzig apple id" drukte, welke opties had je daar of wat stond daar? Stond daar niet toevallig dat hetnet.nl adres?
Ik vermoed nl. dat het apple id daarmee aangemaakt is en dat is dan het emailadres (eigenlijk "het originele apple id) dat gewijzigd moet worden naar het gmail adres.

Mocht dat niet zo zijn, dan kan het zijn dat je tegen een beveiligingsding aanloopt: je kunt een apple id maar 1x per 30 dagen (meen ik) wijzigen. In sommige gevallen moet je dan die periode wachten voordat er weer een wijziging in plaats vindt.

Op zich praktisch geen probleem; je hebt nog een functionerend apple id op de ipad waarvan je de gegevens weet. Het is alleen niet op het emailadres dat gewenst is....

Voor het instellen van mail:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Haha. Ik denk dat we langs elkaar heenpraten.

Apple ID is nu gereed. Is gewijzigd van het oude hetnet.nl adres naar gmail.com adres.

Facetime, berichten etc werken nu met dat gmail adres.

Maar gmail als mail krijg ik niet actief. Ook niet via nieuwe account toevoegen.
Als icloud adres krijg ik de melding dat jet al actief is. Wanneer ik het adres als google account wil toevoegen dan vul ik gmailadres in plus het wachtwoord. En dan springt het scherm terug naar de keuzes voor een nieuw mailaccount?

Alles werkt, behalve gmail als mail dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

readytoflow schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:56:
Haha. Ik denk dat we langs elkaar heenpraten.

Apple ID is nu gereed. Is gewijzigd van het oude hetnet.nl adres naar gmail.com adres.

Facetime, berichten etc werken nu met dat gmail adres.

Maar gmail als mail krijg ik niet actief. Ook niet via nieuwe account toevoegen.
Als icloud adres krijg ik de melding dat jet al actief is. Wanneer ik het adres als google account wil toevoegen dan vul ik gmailadres in plus het wachtwoord. En dan springt het scherm terug naar de keuzes voor een nieuw mailaccount?

Alles werkt, behalve gmail als mail dus?
Oh ja, de zinnigheid van apple....
Voor de mail heb je 2 opties:

- Of je logt even uit bij de icloud instellingen. Vervolgens zou je (als het goed is!) het gmail adres wel moeten kunnen gebruiken als je het mail-account wilt toevoegen.

Je zou evt. ook kunnen proberen om het account handmatig in te stellen ipv. die 'wizard' in iOS te gebruiken (waarbij je voor een van de standaard mail-providers kunt kiezen).
Gegevens voor gmail zijn niet moeilijk te vinden en je doet in principe hetzelfde (behalve dan die rare check op of het adres al in gebruik is of niet).

- Anders kun je altijd nog de gmail-app gebruiken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is de versie van iOS hoger dan 8.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
IOS 9.3.5

Geprobeerd met uitloggen van het iCloud account en dan Gmail toevoegen. Dat werkt niet. Dan gaat hij automatisch naar appleID/iCloud instellingen.

Handmatig GMail toevoegen krijg ik biet voor elkaar. Al paar handleidingen erbij gepakt maar lukt niet. Hij zegt dan dat de gebruikersnaam voor ‘IMAP.gmail.com’ onjuist is.

Eerst naam, ww en omschrijving. Dat werkt
Dan scherm 2
Naam: naam
E-mail: volledige adres
Beschrijving: naam Gmail

Server inkomende
Hostnaan:IMAP.gmail.com
Gebruikersnaam: volledige e-mail
Wachtwoord: wachtwoord

Server uitgaande post
Hostnaam: SMTP.gmail.com
Wachtwoord: wachtwoord (leeg laten=zelfde foutmelding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij is het handiger om dat ding eens aan iTunes te hangen en te herstellen. De laatste software er op en alles even nieuw.

Het toevoegen van een Gmail adres via Accounts en wachtwoorden moet écht in 2 stappen te doen zijn op een iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

readytoflow schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:47:
IOS 9.3.5

Geprobeerd met uitloggen van het iCloud account en dan Gmail toevoegen. Dat werkt niet. Dan gaat hij automatisch naar appleID/iCloud instellingen.

Handmatig GMail toevoegen krijg ik biet voor elkaar. Al paar handleidingen erbij gepakt maar lukt niet. Hij zegt dan dat de gebruikersnaam voor ‘IMAP.gmail.com’ onjuist is.

Eerst naam, ww en omschrijving. Dat werkt
Dan scherm 2
Naam: naam
E-mail: volledige adres
Beschrijving: naam Gmail

Server inkomende
Hostnaan:IMAP.gmail.com
Wachtwoord: wachtwoord

Server uitgaande post
Hostnaam: SMTP.gmail.com
Wachtwoord: wachtwoord (leeg laten=zelfde foutmelding)
toon volledige bericht
Da's wel heel vaag hoor dat het zo moeizaam gaat.
Ervan uitgaande dat er geen tikfouten gemaakt worden (komma ipv. een puntje....) doe je gewoon de goede dingen.

Heb je die ipad wel even uitgeschakeld en opnieuw opgestart? Wellicht meteen even goed om een geforceerde restart te doen (homeknop en aan-/uitschakelaar even zolang vasthouden tot je de ipad weer op ziet starten met apple logo in beeld).
Zou hem niet meteen opnieuw installeren (via itunes) hiervoor, maar na die reboot even opnieuw proberen om het gmail account toe te voegen via instellingen>mail>accounts.
Klinkt alsof iOS even de hik heeft.
Mocht het erna nog niet werken, dan is het wellicht goed om even een herinstallatie te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ben eruit!
Het had iets met de beveiliging van GMail te maken. Die is nu maar wat soepeler gezet voor zolang. Nu kon ik de mail handmatig toevoegen
Pagina: 1