Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Ratelkous
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 11-08 18:02
Mijn vraag
Gisteren ging mijn automatische back-up mis door netwerkfout. Na beetje prutsen met instellingen (nee, niet gelogd) werkte het weer.
Vndaag de Laptop, meestal door mijn vrouw in gebruik, gecontroleerd. Voorheen goed netwerk, nu geen NAS en geen Desktop zichtbaar als computer, beide wel als multimedia-apparaat.
Beide computers naast elkaar gezet, instellingen in Netwerkcentrum/Geavanceerde instellingen voor delen gelijk getrokken. Toen: geen LAN op Desktop, wel op Laptop.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Desktop: standaard kantoormachine, Asus moederbord. Windows10 Pro
Laptop: Compaq Presario CQ57 (off the shelf), Windows 10 Home
Beide computers +NAS bekabeld aangesloten op Ubee modem/router van Ziggo. Kabels omwisselen geen effect.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
zie hierboven
...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:04
Wat doet een automatische backup naar waar?
Welk programma wordt daarvoor gebruikt?
Welke IP adressen aan de verschillende apparaten zijn uitgedeeld?
Heb je nog meer routers in je netwerk?
Welke NAS gebruik je?

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Staat SMB 1.0 nog wel aan in windows zijn wat updates. Google staat er vol mee even zoeken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ratelkous
@Lier:
* Dagelijkse scheduled back-up van "Mijn documenten" naar NAS (LaCie) met SyncBack Free. Krijg mail als iets niet goed gaat, meestal geruisloos terwijl ik mijn koffie drink en het journaal kijk.
* IP? Huh? Wat doet dat er toe? De fysieke verbinding is ok: als multimedia wordt elk dvice gewoon gezien. Maar het is als volgt: 192.168.178.18 = desktop, 192.168.178.21 = laptop, 192.168.178.22 = NAS.
* geen andere routers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ratelkous
@Frofmen:
SMB1 Ik kom op helemaal nieuw terrein. Er is ook sprake van SMB 2 en SMB 3. Maar ik ben er nog niet achter welk protocol actief is op mijn machines. Het meeste wat ik vind gaar over Windows Server.
Wat moet ik wel doen, en wat niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:29
Ik zou bij de NAS beginnen en kijken of je daar smb3 hebt of kan inschakelen, dan heb je allles op het nieuwste protocol. In Windows 10 smb1 weer aanzetten kan evt ook, maar je dat protocol is 30 jaar op, en wordt verlaten.

• Ratelkous
Ik heb geen idee hoe ik de NAS kan checken op smb3.
Maar er is wat nieuws:
De zichtbaarheid van de nertwerkdevices lijkt af te hangen van de opstartvolgorde.
Meestal start ik de laptop als tweede op. Toen ik voor de volledigheid de desktp opnieuw opstartte (zonder dat ik aan de instellingen gezeten had), was het hele netwerk te zien op de laptop, en niets op de desktop.
Ik zal nu de Laptop eens herstarten:
Hm. Netwerk is niet meer te zien op laptop. En het verschijnt op de desktop!
Ter bevestiging zal ik zo ook de desktop herstarten.
==============
No dice. Nu zie ik het netwerk op beide machines niet.

De laptop vraagt om een update van Windows: OK, opnieuw opstarten maar weer. Ik meld me weer zodra dat ei gelegd is.

Ratelkous wijzigde deze reactie 17-07-2018 14:48 (15%)
Reden: aanvulling

• ewoutw
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17:14
Ik denk dat je vooral naar instellingen. Denk aan werkgroepen, firewall, bestandsdeling, enz.

Om de verbinding zelf kun je natuurlijk snel uitsluiten door de pingen. kan je de nas pingen vanaf beide machines, dan zit dat goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:42
Waarschijnlijk werkt die LaCie nog met smb 1 en windows heeft dat met een van de laatste updates uitgezet.
Zo kun je het weer aanzetten

Ga naar "Control Panel -> Programs"
Kies "Turn Windows features on or off" (requires admin rights)
Zoek "SMB 1.0/CIFS File Sharing Support".
Zet een vinkje bij "SMB1.0/CIFS client.
OK en een restart van windows doen (dus geen shutdown)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True