Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fans starten even na kuisbeurt, dan niets meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-11 10:53
Mijn vraag
Mijn PC start niet meer op na hem eens in en uit elkaar te halen voor uit te blazen ivm stof.
De fans gaan even aan wanneer ik op de power knop duw en dan weer uit. MOederbord licht ook op dus lijkt niet kapot te zijn. CPU fan gaat wel niet in actie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: MSI B85-G43 Gaming
pricewatch: OCZ GameXStream 700W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met 1 latje RAM proberen te booten
PSU is getest en goed gekeurd, werkt nog
GPU eruit en proberen zonder te booten

Beste antwoord (via Satangel op 14-07-2018 12:13)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Heb je de aparte cpu power kabel ook weer aangesloten? Die word wel eens vergeten.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Alle reacties

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Esd schade? Hoe heb je het schoongemaakt?

PVO

• Satangel
S0epkip schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:53:
Esd schade? Hoe heb je het schoongemaakt?
Hoe kan ik dat zeker weten? Dat het aan de mobo ligt.
Mobo eruit gehaald, CPU niet losgemaakt maar al de rest wel, eens op geblazen met de compressor. Rest van de case ook uiteraard voor stof overal uit te krijgen.

Verwijderd

Alle kabels nagelopen?
Geen kortsluiting ergens?
Combi mobo-processor-geheugen buiten de behuizing getest?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2018 23:01 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 18:50
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:03 ]

• Satangel
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:00:
Alle kabels nagelopen?
Geen kortsluiting ergens?
Combi mobo-processor-geheugen buiten de behuizing getest?
Hoe kan ik weten waar er kortsluiting is?
Ik ga hem morgen nog eens uit de case halen en testen op een karton zodat er van mogelijke statische elektriciteit geen sprake kan zijn.

PC in kwestie heeft dikke 3 jaar perfect gewerkt in dezelfde case, na het kuisen zijn de problemen begonnen :s

• Satangel
Mar.tin schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:06:
[...]

Compressor met schone / gefilterde / gedroogde lucht? Of van die fijne lucht vol vocht / roest / zooi?

Heeft de cpu fan toevallig veel toeren gemaakt? Daarmee wil je ook nog wel eens iets slopen omdat je dan (nogal) wat voltage / stroom terug je systeem in schiet.
Schone/gefilterde lucht, CPU fan heb ik vast gehouden bij het blazen. Ik denk/vrees dat mijn mobo naar de ruk is maar waarom zie ik dan nog lichtjes branden? Beetje vreemd.

Bedankt alvast voor de replies!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 18:50
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Heb je de aparte cpu power kabel ook weer aangesloten? Die word wel eens vergeten.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Satangel schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:55:
Mobo eruit gehaald, CPU niet losgemaakt maar al de rest wel, eens op geblazen met de compressor. Rest van de case ook uiteraard voor stof overal uit te krijgen.
Mogelijk kan het nog om een montagefout gaan bij het in elkaar zetten. Misschien maakt het moederbord contact met de kast?

Ik maak mijn computers ook schoon met een compressor, maar je moet er altijd aan denken alle fans vast te houden of vast te zetten. Anders draaien ze veel te snel en dat kan schade opleveren.

• Satangel
CMD-Snake schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:30:
[...]

Mogelijk kan het nog om een montagefout gaan bij het in elkaar zetten. Misschien maakt het moederbord contact met de kast?

Ik maak mijn computers ook schoon met een compressor, maar je moet er altijd aan denken alle fans vast te houden of vast te zetten. Anders draaien ze veel te snel en dat kan schade opleveren.
Als het moederbord momenteel contact of eenmalig contact heeft gemakt met de case, is het mobo dan direct permanent kapot? Of is er nog hoop als ik het contactpunt kan vinden en ervoor zorg dat het verholpen is.

Ik ga morgen alleszins de boel er nog eens uithalen en op een testbench leggen en kijken wat er gebeurt. Zou wel sneu zijn maar voor 100 euro of iets dergelijks heb ik snel een vervangingsmobo, rest vd onderdelen is nog perfect bruikbaar denk ik.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

En met je 350w voeding ?
:D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je ook al eens een clear/reset cmos geprobeerd?
Satangel schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:20:
[...]
Ik denk/vrees dat mijn mobo naar de ruk is maar waarom zie ik dan nog lichtjes branden? Beetje vreemd.
Waarom zou de werking van een moederbord zo zwart wit zijn? Dat het moederbord volledig werkt of niets werkt? Mogelijk werken bepaalde delen van het moederbord nog wel, maar is er iets dat niet goed kan door starten. Stel je hebt bij het losmaken van een onderdeel met je schroevendraaier een baan op het moederbord naar de cpu onderbroken, dan kan het best nog zijn dat de ledjes om aan te geven dat er spanning op je moederbord staat nog werken, maar de cpu zal niet meer starten.

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-11 09:36
Mar.tin schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:06:
[...]

Compressor met schone / gefilterde / gedroogde lucht? Of van die fijne lucht vol vocht / roest / zooi?

Heeft de cpu fan toevallig veel toeren gemaakt? Daarmee wil je ook nog wel eens iets slopen omdat je dan (nogal) wat voltage / stroom terug je systeem in schiet.
Even hier op terug komend; OP, toen je de fans uitblies had je ze wel even van het mobo losgemaakt? Want een fan uitblazen met perslucht is leuk maar kan dus wel degelijk je mobo slopen door een surge terug het mobo in te schieten. Ook als alles uit staat.

• Satangel
Probleem is opgelost, ik zit op de PC in kwestie momenteel. Had de aparte CPU power kabel niet aangesloten..... Over het hoofd gezien, eind goed al goed.

Bedankt voor de hulp
Pagina: 1