Upgrade oude gamepc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bolleke123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik zoek
Een nieuwe GPU om mijn oude gamepc wat nieuw leven in te blazen.

Wat is je budget?
<500 euro

Momenteel game ik op een oude gamepc. Ik heb deze in 2012 (!) tweedehands aangekocht en sindsdien ongeveer elk onderdeel vervangen buiten de PSU, een paar ramlatjes en de case zelf. Momenteel zit er in mijn case:
Asus P8P67 MOBO
i7 2600k CPU
2 R7850 2G's in Crossfire GPU
12 ddr3 RAM (2+2+4+4)
750W PSU

Mijn hoofdvraag is eigenlijk: heeft het nog zin om mijn oud beestje te upgraden? Of koop ik best gewoon een hele nieuwe pc? Dit is op zich zeker een optie.
Als het nut heeft om de GPU te upgraden, welke koop ik dan best, zodat mijn huidige setup en de nieuwe GPU elkaar niet "bottlenecken" en de hele set-up een beetje in balans is. Op zich heb ik budget tot 500 euro (dus met een beetje geluk kan ik voor dat geld ergens een GTX1080 vinden). Echter, hoe goedkoper hoe beter. Op zich wil ik gewoon rustig op 1080p gamen en alles op max zetten is helemaal geen must. Ik zoek gewoon de beste waarde voor men geld.

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor 1080p kan je uit de voeten met een GTX1060 6GB. Of een gebruikte GTX970 bijvoorbeeld.

Wat ik mis: waar zit je bottleneck precies? Wat is er overbelast tijdens gaming?

Heb je een SSD? Welk OS draai je?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bolleke123
Ik heb een ocz agility 3 ssd en draai Windows 7.

Momenteel ben ik Deus Ex Mankind Divided aan het spelen en ik kan deze game niet aan een deftige framerate krijgen op 1080p(ook niet op low settings). Is er een manier om te zien welk onderdeel juist overbelast is tijdens het gamen?

• TonyJ.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08-2023
Enige manier om een bottleneck te vinden is testen. Als ik bepaalde bronnen mag geloven, is een HD 7850 in crossfire bijna even goed als een GTX 970. Een trapje boven de 970 en je zit aan de 1060 en RX 480. Of je CPU die kaarten gaat bottlenecken weet ik niet. Heb even wat opgezocht en het zal 50/50 worden, bij sommige games kan het gewoon netjes verlopen, andere waar CPU hard gebruikt wordt kan het weer fout lopen en heb je een bottleneck. Je kan natuurlijk geluk hebben en je CPU een beetje overclocken en dan merk je er misschien niets van. Zoals ik al zei is een bottleneck enkel te vinden met testen. Daarom is het voor ons moeilijk om een bepaalde GPU aan te duiden ivm. je CPU.

Een RX 480 of 1060 kan je voor 250-300 euro bij V&A nieuw verkrijgen. Aan jou de keuze of je voor wilt gaan met het risico een mogelijke bottleneck te krijgen. Kan elke kant op gaan, 2600K is nog een heel goede CPU.

12GB RAM moet opzich wel voldoende zijn, enkel verlies je ook wel wat performance aangezien je verschillende latjes hebt. Dual channel kan een verschil maken, zeker in gamen.

Reactie op je vraag of dat het nog waard is om je PC nog verder te gaan upgraden. Qua GPU denk ik wel, alle rest niet, dan zou ik eerder voor een nieuwe build meteen gaan en kan je verder zonder problemen voor komende 3-5 jaar. Battlefield 1 op ultra zie ik dat het mogelijk is om 70-80 FPS te halen met een 970 en i7 2600. Dus bij jou moet het zeker lukken op lagere settings.

Ik zie dat je budget een 500 euro is. Als je echt een volledige upgrade wil doen, dan zal je iets hoger moeten mikken. RAM tegenwoordig is 16GB aanbevolen anders wordt het krap en die kost snel 150-200 euro. Dan nog CPU, moederbord en videokaart, dan kom je snel aan een 600-700 euro. (Kan wat afwijken naar gelang je voor AMD of Intel gaat kiezen)

Hoop je hier wat mee geholpen te hebben.

• TonyJ.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08-2023
Bolleke123 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:10:
Ik heb een ocz agility 3 ssd en draai Windows 7.

Momenteel ben ik Deus Ex Mankind Divided aan het spelen en ik kan deze game niet aan een deftige framerate krijgen op 1080p(ook niet op low settings). Is er een manier om te zien welk onderdeel juist overbelast is tijdens het gamen?
Waarschijnlijk de CPU. Download MSI Afterburner, en zet bij OSD je GPU usage aan en je CPU usage. Ga in game, en kijk goed naar de % usage. Normalerwijze moet de GPU 90% gebruikt worden in een game. Daarom is een CPU bottleneck makkelijk te vinden. Als je GPU gebruik lager is, bv. 60-70% heb je hoogst waarschijnlijk een CPU bottleneck. Kijk ook goed naar CPU gebruik, als deze hoog is, 90-100%, heb je wel vrij zeker een CPU bottleneck. De GPU gaat z'n gebruik verlagen aangezien de CPU niet mee kan en de CPU al op z'n limiet zit. Als je GPU gewoon hoog gebruik heeft bij de game, dan heb je geen CPU bottleneck.

Wat je wil hebben is eigenlijk dat beiden op ongeveer 90% gebruik zitten. Mag wat afwijken hoor, maar dit is wat je wil aangezien nu beiden gewoon netjes veel gebruikt worden en er dus geen bottleneck is. Natuurlijk kan dit afwijken van game tot game, ene game gebruikt meer CPU dan GPU, bij andere game dan weer omgekeerd.

Als je in ieder geval het bovenste niet hebt, dan heb je geen bottleneck en zal het dus gewoon aan je componenten zelf liggen die niet goed genoeg zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door TonyJ. op 14-07-2018 15:37 ]

• Bolleke123
Oké, bedankt voor alle tips! Morgen zal ik eens testen waar de bottleneck juist zit.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:16
@Bolleke123 Check ook deze link:
https://nl.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard
OSD staat voor On Screen Display, dan kan je de gegevens zijn tijdens het gamen, ipv achteraf.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-01 08:01
Kan je overclocken?

En die 2 kaarten kunnen in crossfire (theoretisch) wel 2x zo snel zijn, maar in de praktijk zorgt het niet voor een betere ervaring.
Modernere games krijgen steeds minder ondersteuning, Deus ex heeft bijvoorbeeld helemaal geen crossfire support, dus je gebruikt maar 1 van de kaarten.
Ook geeft het in theorie wel 2x zo veel fps, het zorgt ook voor stotteren, en allerlei andere problemen.

Ik heb precies dezelfde crossfire setup gehad, en naar mijn mening gaf 1 kaart een betere ervaring als 2 kaarten. Ja, 2 kaarten geeft je in benchmarks of games meer fps, maar de ervaring was niet beter, het voelde gewoon niet lekker.
Reviews en tests van andere partijen delen die ervaring..

Dus ik zou zeker kijken naar 1 krachtigere kaart. Ik ben toen overgestapt op een 290, dat was echt een 100x betere ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 15-07-2018 20:26 ]

Pagina: 1