Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 22:36
een kennis vroeg of ik zijn hp wilde upgraden.welnu de i3.330m naar i3 540m.

en een ssd en 8gb intern geheugen ipv 4gb .

hij start :( |:( 8)7 op maar geeft 2 minuten later code 90D ,

uiteraard de koelpasta op de betreffende lichamen vernieuwd , koeler in de bios op continu aan.
en alles goed stofvrij gemaakt. maar idem.

terug naar begin dan maar. dus de i330m en 4gb geheugen, ,,,,

idem nog uitvallen. nu ben ik even bijster!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 12:32

BLACKfm

o_O

En de vraag is?

https://ark.intel.com/compare/47663,43544

Als ik de specs vergelijk zie ik geen hogere TDP (35W voor beide), dus in theorie zou dat gewoon moeten werken. Draait de fan wel? mogelijk ben je die vergeten aan te sluiten?

Ik neem overigens aan dat je de i5 540m bedoelt? Ik kan geen i3 vinden van dat type...

[ Voor 255% gewijzigd door BLACKfm op 13-07-2018 21:58 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op HP zelf staan ook tientallen topics hierover; lijkt een beetje hit/miss of het openmaken, schoonmaken en/of vervangen wel/niet werkt.

In dit geval niet dus; aan de andere kant, sommige cooling paste moet even een uurtje of wat "inwerken" maar uitvallen zou niet mogen gebeuren.

Je startpost is best hectisch; kan je iets logischer / duidelijker uitleggen hoe & wat je hebt gedaan? Bijvoorbeeld hoeveel paste je gebruikt hebt? Hoe snel valt de machine uit? Heb je misschien een BIOS reset geprobeerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
ja best ingewikkeld als ik reacties lees. de pasta is de beste die er is. eerder werkte hij wel op de originele processor.(de originele heb ik terug geplaatst. ik heb wat you tube filmpjes zitten kijken over fouten moederbord .er was een interessante bij van de elektronische leerschool. het komt er in het kort op neer dat de mosfets zeer wel de oorzaak kunnen zijn! even duiden. de laptop is in orde . er wordt een andere processor geplaatst die veel meer warmte opwekt. de mosfets moeten de spanning reguleren,maar juist door die hogere warmte! komt de spanning onder druk.althans de koeler draait continu op hoogste toeren. ik kon dat zien doordat de 1e keer opstarten,en automatisch weer starten .de tijd er tussen steeds langer word. ik zal nog proberen het moederbord los te koppelen en alleen de charger en noodzakelijke appendages aan te sluiten. kijken of hij het dan langer volhoudt.

de fout code d90 plus de kernel code deze is Kernel security -check -failure .
bios is F48 (nieuwere is er niet)

[ Voor 6% gewijzigd door draadje op 14-07-2018 12:30 . Reden: aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
sorry vergat nog wat. nee de bios reset nog niet! goede tip omdat hij de (andere)processor moet zien .maar ervaring hp weet ik dat meestal dat foutloos gaat. maar niet geschoten altijd mis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
BLACKfm schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:54:
En de vraag is?

https://ark.intel.com/compare/47663,43544

Als ik de specs vergelijk zie ik geen hogere TDP (35W voor beide), dus in theorie zou dat gewoon moeten werken. Draait de fan wel? mogelijk ben je die vergeten aan te sluiten?

Ik neem overigens aan dat je de i5 540m bedoelt? Ik kan geen i3 vinden van dat type...
1e fan draait als een tierelier(heb meer laptops geüpgraded dit is niet de eerste!)

2e ja was i5 540m heb dat gecontroleerd ,zou moeten kunnen , HP wijst het af,logisch willen nieuwe laptop verkopen!

dus is er door de hogere warmte i3 versus i5 iets gesneuveld ,censor versus mosfet?

dit omdat eerder hij gewoon goed draaide op de i3 en later dus de i5 te heet wordt

[ Voor 6% gewijzigd door draadje op 14-07-2018 12:24 . Reden: aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
inmiddels draait hij weer! heb speccy geinstalleerd . waarschijnlijk zou het inderdaad wat max 3400 zegt de pasta moet inwerken!!

anyway hij draait op de i3 350m processor. zal de i5 er maar uit laten!!

helaas te hard geroepen. windows10 meende nw upgrade uit te voeren. daar loopt hij op vast.

de temp van de cpu komt niet boven de 60graden ,wel een verschil van 8 graden van beide cores.

heb even geen idee meer wat dit weer kan zijn. koelpasta, toerental koeler en andere zaken allemaal dubbel gecheckt. ook openingen ivm stof helemaal clean.

????

[ Voor 46% gewijzigd door draadje op 17-07-2018 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Dubbel posten is niet toegestaan, quad posten al helemaal niet. Ik raad je aan als je nog wat toe te voegen hebt, je laatste bericht even aan te passen met nieuwe info, ipv een nieuwe post aanmaken.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 12:32

BLACKfm

o_O

Als de TDP van beide processors gelijk is dan moet het niet uitmaken of onderdelen van het moederbord het zwaarder te verduren krijgen.

De HP G72 is in vele varianten uitgekomen en zo ook met een i5. Als het niet de bedoeling was om de CPU te kunnen vervangen dan hadden ze er wel een BGA cpu van gemaakt (die gesoldeerd zijn).

Het kan natuurlijk zijn dat de koeling wat minder is, maar TDP is TDP bij mij. Als het een hitteprobleem zou zijn dan kun je dat makkelijk controleren door de temperatuur van het koelblok in de gaten te houden.

Als je het na 1x proberen al opgeeft is dan zonde van het proberen te upgraden. Zet er anders even een externe fan bij voor extra koeling zodat je in ieder geval het systeem geboot krijgt.

In de handleiding van de G72 wordt de CPU in ieder geval gewoon genoemd.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
helaas. na opnieuw win10 installeren en allerlei trucs uitgehaald .wordt ie blijkbaar toch te warm heb tegen de onderkant een grote koeler geplaatst en daar heeft ie het een uur of 6 mee volgehouden. ik verdenk toch de censor dat ie verkeerde gegevens meet!

anyway haal hem helemaal uit elkaar . bestel een nieuwe koeler en andere pasta , en kijk of ik nog een andere i3 processor heb dus downgrade.

wie nog een andere oplossing heeft? graag. maar niet over weggooien want zo zit ik niet in elkaar.

gr

draadje
Pagina: 1