Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• thefrisianclaus
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 18-07 16:05
Ik ben benieuwd wat een beginnende ICTer mag vragen op basis van een MBO4(+) diploma.
Daarnaast heb ik nu net een aanbod gekregen bij een detacheerder om te werken en leren (HBO-ICT).
Ik zal daarbij minimaal 28 uur in de week werken, dus laten we in dit topic afgaan van een 28 uur in de week.

Wat informatie over mijzelf:

Leeftijd: 20
Opleiding: MBO4(+) ICT-beheerder
Certificaten: Cambridge BEC B2, ECDL, TopDesk basic
Werkervaring: 1 jaar 6 maanden buitenland en 6 maanden in Nederland

Wat denken jullie dat ik op basis hiervan kan vragen als een beginnende ICTer die daarbij een HBO-ICT deeltijd studie zal volgen.

Ik ben benieuwd :) !

• space
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:17
Mag ik even vragen wat precies MBO4+ is? Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar ik kon er geen informatie over vinden (ik kwam zelfs dit topic al tegen wanneer ik MBO+ op zoek via Google).

Verder kan je door dit topic heen bladeren om een beeld te krijgen wat je ongeveer kan vragen.
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)

space wijzigde deze reactie 13-07-2018 20:27 (30%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:40
quote:
space schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:26:
Mag ik even vragen wat precies MBO4+ is?
Dat is een mooie term waar MBO / ROC college's wel eens mee gooien,
Betekent helemaal niks. :) :)
quote:
[b][message=55829687,noline]
Wat denken jullie dat ik op basis hiervan kan vragen als een beginnende ICTer die daarbij een HBO-ICT deeltijd studie zal volgen.
¤1200~

TaZTeD wijzigde deze reactie 13-07-2018 20:39 (27%)

• thefrisianclaus
quote:
TaZTeD schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:37:
[...]

Dat is een mooie term waar MBO / ROC college's wel eens mee gooien,
Betekent helemaal niks. :) :)

[...]

¤1200~
Bij ons is het ook gewoon MBO4 alleen de + wordt meer bedoeld als voorbereiding op het HBO wat ze bij ons ook daadwerkelijk deden.

1200 euro netto of bruto?

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:08

St@m

@ Your Service

quote:
thefrisianclaus schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:50:
[...]

Bij ons is het ook gewoon MBO4 alleen de + wordt meer bedoeld als voorbereiding op het HBO wat ze bij ons ook daadwerkelijk deden.

1200 euro netto of bruto?
Bruto

En zelf zeg ik tussen de 1000 en 1100

St@m wijzigde deze reactie 13-07-2018 23:44 (6%)

• thefrisianclaus
Waarom zo'n laag bruto salaris voor 28 uur. Mijn lesgeld moet ik daarnaast ook zelf betalen etc.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:43

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

quote:
thefrisianclaus schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 08:22:
Waarom zo'n laag bruto salaris voor 28 uur. Mijn lesgeld moet ik daarnaast ook zelf betalen etc.
Fulltime (40 uur), kun je pak 'm beet ¤1800 - ¤2000 bruto krijgen mits je op de juiste plek terecht komt.
Voor 28 uur komt dat neer op ¤1260 - ¤1400 bruto.

Dat je je lesgeld zelf moet betalen is niet het probleem van je werkgever. Sterker nog, die heeft geen direct voordeel van jouw studie, vooral nadeel omdat je maar 28 uur beschikbaar bent én waarschijnlijk minder makkelijk bij nacht en ontij kunt werken als de nood aan de man is. (Dan moet je immers naar school of studeren.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:06
quote:
Je kunt net zo goed een voltijd hbo studie gaan volgen. Lesgeld los je op met een studiefinanciering via DUO. De lening zul je achteraf terug moeten betalen, maar dat is vooralsnog tegen een rentepercentage van 0% (tot en met 2022).

Ga in de avonduren of weekend bijverdienen dan kun je z.s.m. je lening af betalen na afronding van je studie.

YaniSuN wijzigde deze reactie 14-07-2018 10:12 (3%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21:35
Ik heb dezelfde mogelijkheid gekregen als jou , ben toch voor de voltijdopleiding gegaan. Het studentenleven maak je maar 1 keer mee in je leven.. Om zo vroeg al te gaan werken is dood zonde naar mijn mening.

Maar als je naar school gaan moe bent, dan kan de route die je momenteel neemt een goede keus zijn!

• unezra

unezra

quote:
YaniSuN schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:11:
[...]
Je kunt net zo goed een voltijd hbo studie gaan volgen. Lesgeld los je op met een studiefinanciering via DUO. De lening zul je achteraf terug moeten betalen, maar dat is vooralsnog tegen een rentepercentage van 0% (tot en met 2022).
2022 is dichtbij, die 0% rente is leuk maar tegen de tijd dat TS klaar is met zijn studie (en dus begint met terugbetalen) kan die rente veel hoger zijn.
quote:
Ga in de avonduren of weekend bijverdienen dan kun je z.s.m. je lening af betalen na afronding van je studie.
Lagere lening lijkt me dan een beter alternatief.

• vanisher
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-07 11:35
Duaal kan prima. 4x 9 werken en 1 middag en avond naar school. Detacheerder zou ik persoonlijk niet in deze situatie mee beginnen. Wat is je woonplaats? Mag ook in een pbtje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:09
quote:
Omdat je "maar" MBO hebt en een starter bent. Ik heb 40 uur met een MBO4 en zit rond de 1750 netto. In verhouding klopt het dus wel aardig.

Mijn advies, lekker een voltijd HBO doen. Ik heb destijds moeten stoppen met HBO en heb daar nog steeds spijt van. Je kan in het Noorden (neem ik aan vanwege je username) niet veel met mbo ict. Er wordt steeds meer helaas steeds meer HBO gevraagd, soms bij fucties die ook prima door een mbo'er gedaan kan worden.

• Grifoendor
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 16:52
Ter indicatie, weliswaar niet in dezelfde branche, maar heb zelf afgelopen jaar een MBO-2 Mechatronica in deeltijd gevolgd. Ook ik had hierbij een contract van 28 uur met een bruto salaris van +-1450 euro.

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unezra

unezra

quote:
krakendmodem schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:35:
[...]
Omdat je "maar" MBO hebt en een starter bent. Ik heb 40 uur met een MBO4 en zit rond de 1750 netto. In verhouding klopt het dus wel aardig.

Mijn advies, lekker een voltijd HBO doen. Ik heb destijds moeten stoppen met HBO en heb daar nog steeds spijt van. Je kan in het Noorden (neem ik aan vanwege je username) niet veel met mbo ict. Er wordt steeds meer helaas steeds meer HBO gevraagd, soms bij fucties die ook prima door een mbo'er gedaan kan worden.
Daar ben ik het niet mee eens.

Er word misschien veel HBO gevraagd, dat wil niet zeggen dat er ook HBO geeist word. Het kán een pré zijn en je kunt in gevallen het afleggen tegen iemand met een HBO diploma maar dat is zeker geen wet van meden en perzen.

Daarbij, zoiets is veranderlijk. Zodra ze er achter komen dat je voor een functie beter een enthousiaste MBOer kunt aannemen dan een HBOer die zijn neus er voor op haalt kentert de hele bende en zal er weer gericht naar MBOers worden gezocht.

Als je tóch HBO gaat doen, is het denk ik inderdaad wel verstandiger dat meteen voltijd te doen. Ben je veel eerder klaar en het vraagt veel minder commitment. HBO en een voltijd baan is een zware combinatie, interessant als je 30 bent en je wilt alsnog HBO halen. Niet als je net met je MBO klaar bent en nog volop in het studieritme.

• hb96
  • Niet online
Hier ook iemand welke een HBO-ICT Deeltijd opleiding (Zwolle) gaat volgen per september 2018.
Reden voor deeltijd is vooral de mix tussen werk en school;
Ook de reden is dat voltijd eerder al eens is gestrand om privé redenen.
Tevens is de huidige werkgever geschikt om dit toe te kunnen passen.
Zelf ben ik van plan om te proberen 32 uren te werken, mocht dit niet lukken dan terug naar 24 of 28 uren.
Ook zal ik zelf alles betalen, dus collegegeld en boeken.
Werkgever heeft zelf niet voorgesteld om de opleiding te betalen.
Over het salaris moet ik het nog hebben met de werkgever, dus volg graag dit topic.

Mijn gegevens:
Leeftijd: 22 jaar
Opleiding: MBO 4 Netwerkbeheerder (95323)
Certificaten: 98-349, Technisch VoIP, Draytek (training)
Werkervaring: 2 jaren 1e en 2e lijns functies gecombineerd, 2x 20 weken stage

hb96 wijzigde deze reactie 14-07-2018 16:15 (19%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• krakendmodem
quote:
unezra schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:53:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens.

Er word misschien veel HBO gevraagd, dat wil niet zeggen dat er ook HBO geeist word. Het kán een pré zijn en je kunt in gevallen het afleggen tegen iemand met een HBO diploma maar dat is zeker geen wet van meden en perzen.

Daarbij, zoiets is veranderlijk. Zodra ze er achter komen dat je voor een functie beter een enthousiaste MBOer kunt aannemen dan een HBOer die zijn neus er voor op haalt kentert de hele bende en zal er weer gericht naar MBOers worden gezocht.

Als je tóch HBO gaat doen, is het denk ik inderdaad wel verstandiger dat meteen voltijd te doen. Ben je veel eerder klaar en het vraagt veel minder commitment. HBO en een voltijd baan is een zware combinatie, interessant als je 30 bent en je wilt alsnog HBO halen. Niet als je net met je MBO klaar bent en nog volop in het studieritme.
Mijn ervaring is anders.

Ik heb HBO gedaan en ben gestopt. Daarna begonnen met solliciteren. Ik heb eerst sollicitatiebrieven verstuurd naar verschillende bedrijven waar ook HBO denk- en werkniveau gevraagd werd. (Een servicedesk... Kom op). Kreeg alleen het geautomatiseerde mailtje bedankt voor je reactie, wordt binnen xx dagen in behandeling genomen. En na die xx dagen maar gebeld en gevraagd om een reactie:

"We zoeken mensen die beter aan de functieomschrijving voldoen. Helaas ben je het niet geworden"

Meerdere bedrijven kreeg ik geen antwoord van of een mailtje dat ik niet geschikt was voor de functie..

Later heb ik het woord HBO in mijn CV gezet met de melding "(niet afgerond)". Toén werd ik wel gebeld, en werd er ook gevraagd naar de opleidingen die ik gevolgd had. Bedrijven hadden toen wel interesse.

Ik kreeg een beetje het idee dat er gescand werd op het woord HBO en alles wat er niet aan voldeed, meteen richting de verwijderde items ging.

Uiteindelijk maar via een detacheerder gaan werken. Ik kreeg bij de sollicitatie direct de vraag wat ik van de opleiding MBO ICT vond.. ik heb eerlijk geantwoord dat deze gewoon ondermaats zijn. Dit verhaal hoorden ze vaker en waren het wel met mij eens.

Zit nu op een servicedesk. Het is totaal niet mijn droombaan, maar ik probeer wel gemotiveerd te blijven. Helaas zijn er veel nieuwe collega's totaal niet gemotiveerd en binnen enkele maanden weer weg. Ze hadden er meer van verwacht, maar het enige wat ze mogen is de telefoon aannemen. Dat drukt de sfeer op de afdeling. Er zitten zoals mij meerdere mensen nu die echt wel ambities hebben maar nergens anders worden aangenomen, omdat het HBO papiertje er niet is, terwijl ze met een beetje inwerken prima kunnen functioneren.

Zolang bedrijven blijven geilen op HBO'ers, kom je er als mbo'er gewoon moeilijker tussen. Voornamelijk in de ICT. Zou ik op het mbo elektrotechniek of bouw gedaan hebben, dan kon ik zo beginnen.

• thefrisianclaus
Dankjullie allemaal voor de 'salaris' voorstellen.
De keuze tussen voltijd en deeltijd is allang gemaakt en dit loopt al een paar maanden op deeltijd uit. Hier zal ik dus ook niet in veranderen.

• thefrisianclaus
quote:
hb96 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:12:
Hier ook iemand welke een HBO-ICT Deeltijd opleiding (Zwolle) gaat volgen per september 2018.
Reden voor deeltijd is vooral de mix tussen werk en school;
Ook de reden is dat voltijd eerder al eens is gestrand om privé redenen.
Tevens is de huidige werkgever geschikt om dit toe te kunnen passen.
Zelf ben ik van plan om te proberen 32 uren te werken, mocht dit niet lukken dan terug naar 24 of 28 uren.
Ook zal ik zelf alles betalen, dus collegegeld en boeken.
Werkgever heeft zelf niet voorgesteld om de opleiding te betalen.
Over het salaris moet ik het nog hebben met de werkgever, dus volg graag dit topic.

Mijn gegevens:
Leeftijd: 22 jaar
Opleiding: MBO 4 Netwerkbeheerder (95323)
Certificaten: 98-349, Technisch VoIP, Draytek (training)
Werkervaring: 2 jaren 1e en 2e lijns functies gecombineerd, 2x 20 weken stage
Ik ga dus ook deeltijd doen in Zwolle op het Windesheim.

• thefrisianclaus
quote:
Un93m59 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:43:
Ik heb dezelfde mogelijkheid gekregen als jou , ben toch voor de voltijdopleiding gegaan. Het studentenleven maak je maar 1 keer mee in je leven.. Om zo vroeg al te gaan werken is dood zonde naar mijn mening.

Maar als je naar school gaan moe bent, dan kan de route die je momenteel neemt een goede keus zijn!
Ik heb zo een beetje mijn 'studentenleven' wel gehad en ik wil graag doorleren en ervaring op doen. Ik denk dat deeltijd daar het beste bij past. Dat sommigen mij een voltijd aanraden hier in dit topic snap ik opzich maar ook weer niet. Het ging mij er meer om wat ik kon verdienen als starter en 28 uur. Het bedrijf waar ik bij zal werken ondersteunt dit ook.

• thefrisianclaus
Heb nu net mijn eerste aanbod gehad en daar werd gesproken over een 1400 euro bruto bij 40 uren. Nu zal ik dus 28 uur werken en zal het salaris minder zijn. Hoe kijken jullie hiertegenaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
1400 euro bruto is voor ongeschoold werk, als MBO4 zou je echt wel meer kunnen krijgen ergens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hb96
  • Niet online
Volgens mij zit MBO4 wel ergens, bij 40 uren, rond de 1700-1900 bruto per maand.

Inderdaad die 1400 euro bruto kan niet hoor, zit wel boven het minimumloon voor je leeftijd.
Maar waardering voor je MBO4 diploma is zeker wel op zijn plaats hoor.

hb96 wijzigde deze reactie 17-07-2018 21:26 (3%)

• unezra

unezra

Flinke edit, ik dacht dat TS 22 was. Dat verandert de situatie dramatisch.

Je zegt dat je 20 jaar bent.

Het minimumloon voor 22 jaar en ouder is ¤ 1.594,20. Voor 20 jaar is dat 70%, dus: ¤1115.94 en dan is ¤1400 ruim boven het minimumloon. Ik zou tussen ¤1500 en ¤1700 redelijk vinden bij 40 uur.
Voor 28 uur komt dat dus neer op ¤1120-¤1260.

Bron: Wikipedia: Minimumloon

unezra wijzigde deze reactie 17-07-2018 22:02 (210%)

• libtak
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21-07 23:57
quote:
unezra schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:55:
Flinke edit, ik dacht dat TS 22 was. Dat verandert de situatie dramatisch.

Je zegt dat je 20 jaar bent.

Het minimumloon voor 22 jaar en ouder is ¤ 1.594,20. Voor 20 jaar is dat 70%, dus: ¤1115.94 en dan is ¤1400 ruim boven het minimumloon. Ik zou tussen ¤1500 en ¤1700 redelijk vinden bij 40 uur.
Voor 28 uur komt dat dus neer op ¤1120-¤1260.

Je bedoelt het minimumjeugdloon want TS is 20 jaar.
Als bedrijf ben je dan wel heel karig wat betreft loon als die het zelfde doet als een startende 23 jarige.
Ik zou gewoon vragen startende loon voor die functie.
Dit is gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

quote:
libtak schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 00:00:
[...]
Je bedoelt het minimumjeugdloon want TS is 20 jaar.
Dat staat daar ook. :) Er is minimumloon voor 22 jaar en ouder en er is minimumloon voor alles dat daar onder zit. Voor een 20 jarige is het minimumloon 70% van het minimumloon voor 22 jaar en ouder.

Bron waar het per levensjaar vermeld staat:
https://www.uwv.nl/partic...detail/minimum-jeugd-loon

Ik had het met de hand uitgerekend maar dat klopt dus precies met de tabel van het UWV.
quote:
Als bedrijf ben je dan wel heel karig wat betreft loon als die het zelfde doet als een startende 23 jarige.
Ik zou gewoon vragen startende loon voor die functie.
Dit is gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Ja en nee. Enerzijds vind ik dat je moet betalen naar de functie, anderzijds snap ik ook dat een werkgever rekening houd met het minimumloon en dus een 20 jarige minder betaald dan een 22 jarige in dezelfde functie, domweg omdat het minimumloon voor die leeftijd (fors) lager is.

Wel twijfel ik over de haalbaarheid van 28 uur voor TS. Dat is zeker niet altijd vanzelfsprekend en ik kan me situaties voorstellen waar je voor 28 uur verhoudingsgewijs (!) minder loon krijgt dan voor fulltime (36, 38 of 40 uur afhankelijk van het bedrijf) domweg omdat het minder makkelijk in te passen is.

Intermediar zegt grappig genoeg "¤2000 per maand" maar dat vind ik persoonlijk voor een MBO starter die net van school af komt *erg* optimistisch. Rond de ¤1800 is veel realistischer voor die functie en dan moet je echt al een junior systeembeheerdersfunctie hebben. Een 1e lijns helpdeskmedewerker zou in mijn beleving eerder richting ¤1600 zitten.

• thefrisianclaus
Ik heb een bod gedaan op 1300 euro bruto en vanaf daar zien we hoe het loopt. Ik word in september ook 21 jaar oud en ik weet niet in hoeverre ik dan nog een loonsverhoging krijg.
Schoolgeld moet ik zelf betalen en de dingen eromheen. Vandaar 1300 euro bruto bij 28 uur in de week of misschien 32 uur hangt er vanaf.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

quote:
thefrisianclaus schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:32:
Ik heb een bod gedaan op 1300 euro bruto en vanaf daar zien we hoe het loopt. Ik word in september ook 21 jaar oud en ik weet niet in hoeverre ik dan nog een loonsverhoging krijg.
Schoolgeld moet ik zelf betalen en de dingen eromheen. Vandaar 1300 euro bruto bij 28 uur in de week of misschien 32 uur hangt er vanaf.

Ik ben benieuwd!
Ik ook, want 1857 voor een MBO starter vind ik vrij fors.
1300 voor 32 uur klinkt al wel iets redelijker. Dat komt neer op 1625 (wat ik alsnog aan de hoge kant vind). Maar nooit geschoten is altijd mis.

Je aanbod was dus 1400 bij 40 uur, en jij probeert er 457 bij op te krijgen. Denk dat je dat niet gaat lukken.

Ik blijf erbij dat tussen de 1000 en 1100 een heel mooi startsalaris is voor iemand die zich op alle vlakken nog moet bewijzen en maar 28 uur wil werken. 1050 komt bij een 40-urige werkweek op 1500 bruto.

St@m wijzigde deze reactie 18-07-2018 14:02 (6%)

• unezra

unezra

quote:

Ik ben benieuwd!
Dat je je schoolgeld zelf moet betalen is voor je werkgever totaal irrelevant.
Sterker nog, die heeft voorlopig geen profijt van jouw opleiding, alleen maar nadeel omdat je maar 28 uur per week kunt werken én op bepaalde momenten niet inzetbaar bent. (Bijvoorbeeld in geval van een calamiteit of gepland onderhoud.)

Wat @St@m zegt, ¤1300 bruto voor 28 uur komt neer op bijna ¤1850,- bij 40 uur.
Lijkt me ambitieus voor een 20 jarige schoolverlater zonder ervaring.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
quote:

Ik ben benieuwd!
Waarom is het relevant dat je zelf schoolgeld moet betalen? Dat gaat die werkgever niks aan en zal hem ook niet boeien. Hij betaalt jou voor het werk wat je doet. Niet voor waar jij het nodig hebt. Dus probeer die dingen los te zien van elkaar en ga kijken hoe je kan beargumenteren dat jij die 1300 euro verdient. Wat breng je mee aan kennis/ervaring, waarom zou je meer moeten verdienen dan zij je in eerste instantie hebben geboden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 14:19
Ambitieus? wat denk je wel niet dat het gemiddelde salaris is in de krappe markt?
Hij kan sowieso op 2200 bruto beginnen bij een bedrijf dat hem een beetje respecteert en goed wilt belonen, of relativeer je ieder z'n salarisverwachting op je eigen salaris (die al meerdere malen laag genoemd is)
quote:
unezra schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:13:
[...]

Dat je je schoolgeld zelf moet betalen is voor je werkgever totaal irrelevant.
Sterker nog, die heeft voorlopig geen profijt van jouw opleiding, alleen maar nadeel omdat je maar 28 uur per week kunt werken én op bepaalde momenten niet inzetbaar bent. (Bijvoorbeeld in geval van een calamiteit of gepland onderhoud.)

Wat @St@m zegt, ¤1300 bruto voor 28 uur komt neer op bijna ¤1850,- bij 40 uur.
Lijkt me ambitieus voor een 20 jarige schoolverlater zonder ervaring.

• Bolko
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 16:33
Ook een beginnende MBO'er hier. Ik heb mijn MBO4 studie afgerond in december en ben in januari begonnen ben full time werk (40 uur). Als ik zo om mij heen kijk krijgt geen enkele starters rond de 2200 bruto. tussen de 1700/1900 zoals hierboven genoemd word lijkt mij meer de norm. Ik ben dan ook van mening dat 1150/1250 voor 28 uur helemaal nog niet verkeerd is.

Edit: Niet goed gelezen

Bolko wijzigde deze reactie 18-07-2018 14:54 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

quote:
Paralectic schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:41:
Ambitieus? wat denk je wel niet dat het gemiddelde salaris is in de krappe markt?
Hij kan sowieso op 2200 bruto beginnen bij een bedrijf dat hem een beetje respecteert en goed wilt belonen, of relativeer je ieder z'n salarisverwachting op je eigen salaris (die al meerdere malen laag genoemd is)
[...]
¤2200 voor een MBO4 schoolverlater die 28 uur per week komt werken?
Droom lekker verder. Da's onderin medior of met wat jaren werkervaring, niet iemand die net komt kijken.

Ik zie wel dat ik mezelf tegen spreek en eerder een hoger loon heb geplaatst dan ik denk dat op dit moment realistisch is. :) (Maar dat is blijkbaar nog niemand opgevallen.)

EDIT:
Even nagedacht over bovenstaande, maar het hangt heel erg van de functie af.
Kom je op een 1e lijns helpdesk terecht is ¤1600 of ¤1700 voor 40 uur echt al helemaal prima.
Ga je daadwerkelijk meteen systeembeheer doen, zal het loon wat hoger liggen.

Kortom, loon hangt niet alleen af van je opleiding en werkervaring, maar vooral heel erg van de functie. Hoe beter je bent, hoe hoger de functie is die je meteen kunt bereiken en dus hoe hoger het salaris. (Daarom spreek ik mezelf dus ook onbedoeld tegen, de eerste keer had ik daadwerkelijk beheer in gedachten met een grote mate van zelfstandigheid. De tweede keer een meer 1e 2e lijns supportfunctie in een groter team met minder verantwoordelijkheden.)

unezra wijzigde deze reactie 18-07-2018 15:09 (31%)

• thefrisianclaus
Ik denk eerlijk gezegd dat jullie het allemaal een beetje door elkaar heen halen. Voor 28 uur werken heb ik als eerste bod 1300 euro bruto neergelegd. Ik heb met mensen om mij heen gesproken over eventuele salarissen die ik zou kunnen vragen als starter. Die zaten allemaal tussen de 1500 en de 1800 euro voor 40 uur werken.
De werkgever waarvoor ik zal werken heeft een programma die dit ondersteunt alleen je moet dan helaas wel de school kosten zelf betalen, vind ik geen probleem op zich. Het bedrijf motiveert eigenlijk MBO4 studenten die daarnaast ook nog willen werken, dus ze zitten opzich wel met je mee te denken en de gesprekken die ik met de personen van het bedrijf had waren ook zeer positief.

EDIT:

Ik waardeer jullie informatie allemaal enorm trouwens. Ik heb stage gelopen bij een overheidsinstantie waarbij ik ook werken en leer kon doen en die vergoedde het allemaal wel alleen bij de overheid liep het iets stroefer. Zij motiveerden ook om bij het bedrijf waar ik nu zit te solliciteren want zij hadden daar goede ervaringen mee.

thefrisianclaus wijzigde deze reactie 18-07-2018 15:14 (19%)

• thefrisianclaus
quote:
St@m schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:01:
[...]

Ik ook, want 1857 voor een MBO starter vind ik vrij fors.
1300 voor 32 uur klinkt al wel iets redelijker. Dat komt neer op 1625 (wat ik alsnog aan de hoge kant vind). Maar nooit geschoten is altijd mis.

Je aanbod was dus 1400 bij 40 uur, en jij probeert er 457 bij op te krijgen. Denk dat je dat niet gaat lukken.

Ik blijf erbij dat tussen de 1000 en 1100 een heel mooi startsalaris is voor iemand die zich op alle vlakken nog moet bewijzen en maar 28 uur wil werken. 1050 komt bij een 40-urige werkweek op 1500 bruto.
Hoe bedoel je 1625 euro? Als ik 1300 euro bruto vraag?
Als ik 1300 euro bruto vraag kom ik zelf rond de 1170 euro netto uit. Nu zal dit niet helemaal kloppen maar goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

quote:
thefrisianclaus schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:12:
Ik denk eerlijk gezegd dat jullie het allemaal een beetje door elkaar heen halen. Voor 28 uur werken heb ik als eerste bod 1300 euro bruto neergelegd. Ik heb met mensen om mij heen gesproken over eventuele salarissen die ik zou kunnen vragen als starter. Die zaten allemaal tussen de 1500 en de 1800 euro voor 40 uur werken.
Precies: 1300 euro voor 28 uur werken komt neer op 1857 euro bruto voor 40 uur.
Logischer is: 1050 euro voor 28 uur werken, dat komt namelijk neer op 1500 euro bruto voor 40 uur.

Waarbij ik vind dat 1500 euro voor een starter zonder noemenswaardige werkervaring prima is.

Dus alle mensen die jij hebt gesproken komen tussen de 1500 en 1800, de waarheid zal ergens in het midden liggen. 1650 dus. Wat neerkomt op 1155 euro bruto voor een 28-urige werkweek.
quote:
thefrisianclaus schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:16:
[...]

Hoe bedoel je 1625 euro? Als ik 1300 euro bruto vraag?
Als ik 1300 euro bruto vraag kom ik zelf rond de 1170 euro netto uit. Nu zal dit niet helemaal kloppen maar goed.
Dat geef je zelf toch aan?
1300 voor 28 of 32 uur.
1300 voor 28 uur is dus 1857 bij 40 uur werken
1300 voor 32 uur is dus 1625 bij 40 uur werken

Ik kan je aanraden om uit te gaan van een salaris per 40 uur. De rest kun je allemaal zelf eenvoudig uitrekenen (hoeveel uur je bijvoorbeeld moet gaan werken om uit te komen).

St@m wijzigde deze reactie 18-07-2018 15:27 (27%)

• thefrisianclaus
quote:
St@m schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:19:
[...]

Precies: 1300 euro voor 28 uur werken komt neer op 1857 euro bruto voor 40 uur.
Logischer is: 1050 euro voor 28 uur werken, dat komt namelijk neer op 1500 euro bruto voor 40 uur.

Waarbij ik vind dat 1500 euro voor een starter zonder noemenswaardige werkervaring prima is.

Dus alle mensen die jij hebt gesproken komen tussen de 1500 en 1800, de waarheid zal ergens in het midden liggen. 1650 dus. Wat neerkomt op 1155 euro bruto voor een 28-urige werkweek.

[...]

Dat geef je zelf toch aan?
1300 voor 28 of 32 uur.
1300 voor 28 uur is dus 1857 bij 40 uur werken
1300 voor 32 uur is dus 1625 bij 40 uur werken

Ik kan je aanraden om uit te gaan van een salaris per 40 uur. De rest kun je allemaal zelf eenvoudig uitrekenen (hoeveel uur je bijvoorbeeld moet gaan werken om uit te komen).
Bedankt voor de tips, zal ik doen. Ben tenslotte nieuw op dit gebied.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:21
Ik heb voor de grap eens mijn eerste loonstrook opgezocht van 6 jaar geleden toen ik klaar was met MBO4. Ik was toen 19 en gestart bij een detacheerder met een salaris van, schrik niet, 1200 Euro bruto + een Toyota Aygo. Met de kennis van nu had ik dat toen natuurlijk nooit moeten doen, maar ik wist niet beter als schoolverlater. Gelukkig heb ik het inmiddels rechtgetrokken, maar wel bij een andere detacheerder natuurlijk.

• thefrisianclaus
quote:
vinom schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:43:
Ik heb voor de grap eens mijn eerste loonstrook opgezocht van 6 jaar geleden toen ik klaar was met MBO4. Ik was toen 19 en gestart bij een detacheerder. met een salaris van, schrik niet, 1200 Euro bruto + een Toyota Aygo. Met de kennis van nu had ik dat toen natuurlijk nooit moeten doen, maar ik wist niet beter als schoolverlater. Gelukkig heb ik het inmiddels rechtgetrokken, maar wel bij een andere detacheerder natuurlijk.
Ik ga nu ook bij een detacheerder aan de slag.
Vind jij dat 1800 euro bruto vragen voor 40 uur in de week veel voor een starter?
Was die 1200 euro bruto inclusief de Aygo?

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:21
Als ik het opnieuw had mogen doen zou ik inzetten op 1800 en uitkomen op 1600/1700. Die 1200 toen was inclusief de Aygo ja, maar ik betaalde natuurlijk wel bijtelling omdat ik er ook prive mee mocht rijden.

• unezra

unezra

quote:
thefrisianclaus schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:45:
[...]
Ik ga nu ook bij een detacheerder aan de slag.
Vind jij dat 1800 euro bruto vragen voor 40 uur in de week veel voor een starter?
Was die 1200 euro bruto inclusief de Aygo?
Hangt heel erg van de functie af.
Zonder dat is er verdomd weinig over te zeggen.

• Mijre
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19:53
Ik weet niet of 1857 wel zo extreem veel is. Ik heb enkel vwo afgerond, dus net als bij mbo4 middelbaar opgeleid (wo-studie niet afgerond) en ben op mijn 20e voltijd op een klantenservice gaan werken (1e lijn). 1800 bruto in de maand, in 2012, dus een slechtere markt dan nu (nu moet ik zeggen dat de salarisgroei dan wel weer minder was, daar ik 3,5 jaar over +300 deed (en veel collega's 3(+) jaar over +100 deden)). (Gelukkig heb ik nu een uitdagendere job met beter salaris.)

Ik denk alleen dat als het oorspronkelijke bod een heel stuk eronder zat, je beter verder kunt zoeken. Wel heb je dan ook nodig dat een bedrijf het doen van een opleiding als meer positief (leergierige werknemer gericht op groei) dan negatief (niet-flexibele werknemer) ziet.

Mijre wijzigde deze reactie 18-07-2018 18:19 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19-07 12:03
quote:
krakendmodem schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:35:
[...]

Zie dit niet als een aanval, maar wat een bullshit. Ik werk ook in het noorden, met een MBO 4 papiertje op zak. Als je zelf maar wil kun je het best ver schoppen.

• Netoj
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
quote:
Amens schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:26:
[...]

Zie dit niet als een aanval, maar wat een bullshit. Ik werk ook in het noorden, met een MBO 4 papiertje op zak. Als je zelf maar wil kun je het best ver schoppen.
AMEN

• krakendmodem
quote:
Amens schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:26:
[...]

En hoe ben je daar terecht gekomen als ik vragen mag? Ik heb diverse bedrijven aangeschreven die een vacature hadden open staan in de hele regio, maar ik kreeg niet eens een uitnodiging om langs te komen. Na er achteraan te hebben gebeld kreeg ik dan de melding dat ik niet aan de functieomschrijving voldeed.

Ik heb juist gereageerd op functies wat geen servicedesk of telecom-monteur was. Maar uiteindelijk ben ik alsnog op een servicedesk gaan werken. Ik zoek wel wat uitdaging, en wil niet de hele dag een script voorlezen om storingen op te lossen. Die uitdaging heb ik nu niet.

Uiteindelijk ga ik wel weer een HBO opleiding volgen. Je hebt dan een betere positie op de arbeidsmarkt. Mijn vrienden die inmiddels de HBO (zo goed als) afgerond hebben hoeven niet eens te solliciteren, die kregen gelijk al een baan aangeboden.

Natuurlijk moet je inzet tonen. Maar denk je dat er na twee jaar solliciteren en "stil" te hebben gezeten nog een bedrijf zo gek is om je aan te nemen?

Het enige wat ik had toen ik van de MBO afkwam: een diploma, wat Cisco certificaten die uiteindelijk niks voorstellen en ITIL. Ga dan maar als starter aan de slag. Had je al werkervaring, dat zal het anders zijn. Maar ik kwam als schoolverlater niet verder dan de servicedesk uiteindelijk.

krakendmodem wijzigde deze reactie 18-07-2018 19:45 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

quote:
krakendmodem schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:42:
[...]
Het enige wat ik had toen ik van de MBO afkwam: een diploma, wat Cisco certificaten die uiteindelijk niks voorstellen en ITIL. Ga dan maar als starter aan de slag. Had je al werkervaring, dat zal het anders zijn. Maar ik kwam als schoolverlater niet verder dan de servicedesk uiteindelijk.
Tja, wij hebben juist heel bewust iemand aangenomen die van het MBO af kwam.
We hebben wel wat HBOers uitgenodigd, maar die bleken geen van allen te passen.

Ik weet niet of wij een uitzondering zijn of niet, misschien wel. Aan de andere kant, bedrijven zoals dat van ons, met mensen zoals ik, zullen er vast meer zijn. Het kán dus prima. (En nee, dit is geen eenvoudige 1e lijns helpdesk functie maar juist een waar je met een team van 2 ICTers verantwoordelijk bent voor álle ICT van het bedrijf. ~50 FTE, alles in-house. Er zit óók een component helpdesk bij, maar dat is zeker niet 100%.)

• Ubernerd
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21:49
Voor mbo-ers die dit soort topics zien: laat het anekdotisch bewijs dat je hier leest voor wat het is en baseer je op de feiten:

1. Het vakgebied verandert en dat vraagt meer dan waar een mbo diploma in voorziet;
2. Je hebt te maken met diploma inflatie.

Als je de mogelijkheden hebt doe je er in veruit de meeste gevallen beter aan om door te studeren.

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• unezra

unezra

@Ubernerd Dus jij beweert effectief dat er straks geen markt meer is voor MBO ICTers en dat *iedere* ICTer maar minimaal HBO moet hebben? En wat als iemand dat nu gewoon niet kan, MBO de hoogst mogelijke opleiding is? Vuilnisman worden? Bij de groenvoorziening gaan werken?

Alsjeblieft zeg...

Serieus, ik kan absoluut niet tegen dit soort nutteloze bankmakerij die weinig op feiten gebaseerd is. Het irritante is dat bedrijven d'r soms zelf nog in gaan geloven waardoor idd een goede MBOer moeilijker aan de bak komt dan een slechte HBOer, enkel omdat die HBOer een papiertje heeft.

Maar tjee, doe mij maar een fatsoenlijke MBOer met een goed stel hersenen en gevoel voor de materie dan een HBOer met zijn snufferd in de lucht die denkt dat 'ie omdat 'ie HBO heeft gedaan, wel weet hoe het allemaal werkt.

unezra wijzigde deze reactie 18-07-2018 21:43 (46%)

• Ubernerd
quote:
unezra schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:37:
@Ubernerd Dus jij beweert effectief dat er straks geen markt meer is voor MBO ICTers en dat *iedere* ICTer maar minimaal HBO moet hebben? En wat als iemand dat nu gewoon niet kan, MBO de hoogst mogelijke opleiding is? Vuilnisman worden? Bij de groenvoorziening gaan werken?

Alsjeblieft zeg...
Dat zeg ik helemaal niet, en dat hoef ik dus ook niet te verdedigen.

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• unezra

unezra

quote:
Ubernerd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:46:
[...]
Dat zeg ik helemaal niet, en dat hoef ik dus ook niet te verdedigen.
Je zegt dat de ICT voortdurend veranderd en dat een MBO diploma daarin niet voorziet. Volgens mij een HBO diploma ook niet. ICT leer je in the end ook gewoon in de praktijk en ik vraag me sterk af of een schoolverlatende HBO ICTer wel zo veel nuttiger is dan een schoolverlatende MBO ICTer.

Die laatste heeft langer gestudeerd, sure, en heeft vervolgens een shitload aan papieren kennis. Dat kán een voordeel bieden maar dat is geen wet van meden en perzen. MBOers en HBOers hebben hun eigen kenmerken en in specifieke gevallen ben je met HBO in het voordeel, andere gevallen met MBO.

Ik zie werkelijk niet in waarom een HBOer beter zou passen bij een veranderend ICT landschap dan een MBO. Even los van werk- en denkniveau, ook op de lagere werk- en denkniveau's blijven mensen nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Besottedorb
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 19-07 20:47
Ter info:
Toen ik startte met werken op 21 jarige leeftijd (MBO4) ben ik begonnen bij een detacheerder met 1650 obv 40 uur, na een jaar zit ik op 1800, dit is zonder pensioen of andere voordelen, alleen reiskostenvergoeding.
Toen ik net mijn diploma gehad ben ik bij meerdere grote detacheerders op gesprek geweest, het maximale wat zij boden was 1700.
Eind dit jaar begin ik in een interne functie en maak ik een behoorlijke stap in salaris.

Ik had eigenlijk vriendelijk moeten bedanken voor die 1650 p/m.
quote:
Ubernerd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:13:
Voor mbo-ers die dit soort topics zien: laat het anekdotisch bewijs dat je hier leest voor wat het is en baseer je op de feiten:

1. Het vakgebied verandert en dat vraagt meer dan waar een mbo diploma in voorziet;
2. Je hebt te maken met diploma inflatie.

Als je de mogelijkheden hebt doe je er in veruit de meeste gevallen beter aan om door te studeren.
Een MBO opleiding is een prima basis, de rest zul je zelf moeten doen. Na 4 jaar werken + zelfstudie heb ik waarschijnlijk meer kennis en ervaring dan een startende HBO'er welke ook MBO heeft gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-07 11:35
De vraag is hoe belangrijk is de hoogte van een startsalaris? Als je nog jong bent, zonder kids, woning e.d. boeit het helemaal niet zo erg. Wat veel belangrijke is werk sfeer en de mogelijkheid om te leren functioneren in een bedrijfsproces. Als een werkgever daar nog wat ondersteuning aan biedt dmv cursussen, trainingen betalen voor vervolg opleidingen dan boeit een startsalaris toch niet zo erg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
quote:
unezra schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:55:
[...]

Je zegt dat de ICT voortdurend veranderd en dat een MBO diploma daarin niet voorziet. Volgens mij een HBO diploma ook niet. ICT leer je in the end ook gewoon in de praktijk en ik vraag me sterk af of een schoolverlatende HBO ICTer wel zo veel nuttiger is dan een schoolverlatende MBO ICTer.

Die laatste heeft langer gestudeerd, sure, en heeft vervolgens een shitload aan papieren kennis. Dat kán een voordeel bieden maar dat is geen wet van meden en perzen. MBOers en HBOers hebben hun eigen kenmerken en in specifieke gevallen ben je met HBO in het voordeel, andere gevallen met MBO.

Ik zie werkelijk niet in waarom een HBOer beter zou passen bij een veranderend ICT landschap dan een MBO. Even los van werk- en denkniveau, ook op de lagere werk- en denkniveau's blijven mensen nodig.
Even een reactie met mijn mening, welke opleiding beter is laten we in het midden.

Mijn ervaring met MBO is dat veel (totaal) niet meer aansluit op de praktijk. Wij werkten op het MBO voor het vak "Hardware" met systemen uit 1998 met een Pentium 2 van 400Mhz en 128MB ram, om vervolgens Windows 98 te installeren... Of Windows Server 2003 met XP installeren terwijl Windows 2008 en Windows 7 allang veel gebruikt werden / worden. Het was 2011.. Programmeren was een simpel HTML website in elkaar zetten. Het programmeren van een Cisco switch ging in PacketTracer, een echte Cisco switch was er niet, geen geld voor.

Je kreeg je voldoende al als je wist hoe je een DHCP server met DNS aan de gang kreeg.

Docenten die weinig van de stof afweten en zeggen "zoek maar op Google" schoot bij mij in het verkeerde keelgat. De motivatie daalde op de opleiding dus ook veel, waardoor veel deelnemers afhaakten en een andere opleiding zijn gaan volgen.

Het onderwijs was dus ruim ondermaats en sloot niet aan bij de praktijk. Dat is een probleem waar veel MBO scholen mee zitten, aangezien er niet genoeg geld is (was?) voor de opleiding, maar wel voor nieuwe schoolgebouwen..

Ik heb helaas niet lang op het HBO gezeten, maar het jaar dat ik er zat, merkte ik meteen dat er veel meer structuur was. Geen verouderde meuk en meer met de tijd werd meegegaan, docenten daadwerkelijk kennis hadden van een vak en deze opleiding veel relaties had met het bedrijfsleven, waardoor de praktijk en ondewiks beter op elkaar werden afgestemd.

En ja, dan heb wel eens mensen ertussen zitten die goed kunnen programmeren en beweren alles te kunnen, terwijl het er in de praktijk anders aan toe gaat. (En dat was ook het enige voordeel van het MBO, de praktijkervaring heb je dan al opgedaan).

En waar de één ontevreden was over zijn MBO opleiding (waaronder ondergetekende), kan een ander daarover tevreden zijn.

• unezra

unezra

quote:
vanisher schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:39:
De vraag is hoe belangrijk is de hoogte van een startsalaris? Als je nog jong bent, zonder kids, woning e.d. boeit het helemaal niet zo erg. Wat veel belangrijke is werk sfeer en de mogelijkheid om te leren functioneren in een bedrijfsproces. Als een werkgever daar nog wat ondersteuning aan biedt dmv cursussen, trainingen betalen voor vervolg opleidingen dan boeit een startsalaris toch niet zo erg?
Sowieso. Salaris is secundair.
Natuurlijk, je wil een eerlijk salaris voor het werk dat je doet maar ¤100 meer of minder boeit écht niet en ik heb 1000x liever een baan waar ik dagelijks plezier aan beleef en minder salaris, dan een baan waar ik mezelf dagelijks voor uit mijn bed moet slepen en een hoger salaris.

@vanisher Misschien heb ik geluk gehad met de MBOers die bij ons op gesprek zijn geweest en pech met de HBOers. :) Wat jij schrijft heb ik ook vaker gehoord, ik neig er naar te denken dat de kwaliteit van het MBO onderwijs sterk wisselend is, maar vermoed dat dat met HBO onderwijs net zo is. De ene opleiding zal heel goed zijn, de ander waardeloos. In beide gevallen is het denk ik wél voor een belangrijk deel wat je er zelf van maakt.

Bij ons heb ik in ieder geval meegemaakt dat een aantal HBOers met 10+ jaar werkervaring volledig door de mand vielen en MBOers de juiste antwoorden gaven. Niet eens op techniek, daar heb ik het zeer beperkt over gehad. Ik heb conceptuele vragen gesteld. "Gegeven een MKB als dat van ons, hoe zou onze storage en backup omgeving er uit kunnen zien." Een HBO kandidaat gaf een antwoord dat echt compleet niets met storage en backup te maken had. (Het leek er bijna op of 'ie 10 jaar lang alleen maar Sharepoint had zitten beheren.) Een MBO kandidaat tekende een plaatje dat op wat details na, volledig overeen kwam met onze werkelijke omgeving. In beide gevallen heb ik tevoren (bewust) weinig verteld over de omgeving. Ik wilde puur weten hoe zij dachten dat zo'n omgeving in elkaar zou kunnen zitten. (Er was dus ook niet 1 goed antwoord.)

Daar schrok ik op mijn beurt heel hard van.

Ook de kwaliteit van de CV's. Op papier best mooie CV's van zowel HBO als MBO kandidaten maar tussen de regels door, uitzonderingen daargelaten, waren het juist de MBO CV's en brieven die het meest aanspraken en de MBO kandidaten die in het gesprek ook het best uit de verf kwamen. (Uiteraard ook niet allemaal. De kandidaat die antwoordde "het is een manager, dus dan voer ik dat uit" op de vraag wat hij/zij zou doen wanneer een manager zou vragen bij de persoonlijke mailbox of homedirectory van een gebruiker te mogen was redelijk snel klaar met zijn/haar gesprek.)

Hoe dan ook, ik besef absoluut dat ik hierin ook gekleurd ben. Net als de mensen die zeggen dat HBO zo ongeveer noodzakelijk is om nu en in de toekomst een (interessante en uitdagende) baan in de ICT te kunnen hebben. De waarheid zal ergens in het midden liggen. :)

• Ubernerd
quote:
unezra schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:55:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook het traject mbo en vervolgens hbo gedaan dus het verschil is me heel duidelijk. Juist het begrijpen van conceptuele zaken op een hoger niveau en analytisch inzicht is waar bedrijven met complexe infrastructuren om zitten te vragen.

Ook op het hbo doe je 'gewoon' praktijkkennis op, het nou eenmaal geen universiteit. Je schetst hier nu juist een beeld van de hbo-er als papieren tijger die niets waar kan maken. En natuurlijk blijf je mensen nodig houden op lagere werk- en denkniveau's. Maar je kunt gewoon niet ontkennen dat diploma inflatie iets is om rekening mee te houden, en dat is een erg belangrijk feit voor mensen die nu aan het studeren zijn. Om mijn eigen anekdotische ervaring dan ook maar in de discussie te gooien; bij alle 4 van mijn werkgevers (tot nu toe) kwam je simpelweg niet eens op sollicitatie met een mbo diploma. Of dat eerlijk is of niet is helemaal niet de discussie, maar wel hetgeen waar de mbo-er in de praktijk mee wordt geconfronteerd.
quote:
Besottedorb schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:17:
Een MBO opleiding is een prima basis, de rest zul je zelf moeten doen. Na 4 jaar werken + zelfstudie heb ik waarschijnlijk meer kennis en ervaring dan een startende HBO'er welke ook MBO heeft gedaan.
Natuurlijk heb je meer praktijkkennis, maar toch heb je een beter perspectief met een hbo diploma.

• unezra

unezra

quote:
Ubernerd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:29:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook het traject mbo en vervolgens hbo gedaan dus het verschil is me heel duidelijk. Juist het begrijpen van conceptuele zaken op een hoger niveau en analytisch inzicht is waar bedrijven met complexe infrastructuren om zitten te vragen.
100% mee eens en mijn excuses dat ik (wellicht wat té) wat fel reageerde op je initiële opmerking. :)

Zelfs/ook in kleinere omgevingen, soms zelfs *juist* in kleinere omgevingen is dit noodzakelijk. Als ik kijk naar onze eigen omgeving (niet-ICT MKB, ~40 FTE, technisce capaciteit voor ~100 FTE, 2 ICTers, alles in-house) zie je dat je er niet komt met enkel weten op welk knopje je moet drukken.

Bij ons is juist de conceptuele kennis en de vaardigheid externen aan te sturen super belangrijk. Een ingewikkelde one-off migratie voeren we niet zelf uit, die laten we uitvoeren. (Het loont gewoon niet om zelf de kennis op te doen van een migratie die letterlijk 1x word uitgevoerd.) We moeten wel begrijpen wat de externen doen. Zo'n project begeleiden we van kop tot staart. We bedenken het, motiveren het naar het MT, zetten het op, zetten de handtekeningen en sturen de leveranciers aan. Dat vergt het nodige. (Daarom bestaat ons team ook heel bewust uit een starter en iemand met redelijk wat en erg brede ervaring. Met een 2-mans team lijkt dat vooralsnog de beste combinatie.)
quote:
Ook op het hbo doe je 'gewoon' praktijkkennis op, het nou eenmaal geen universiteit. Je schetst hier nu juist een beeld van de hbo-er als papieren tijger die niets waar kan maken. En natuurlijk blijf je mensen nodig houden op lagere werk- en denkniveau's. Maar je kunt gewoon niet ontkennen dat diploma inflatie iets is om rekening mee te houden, en dat is een erg belangrijk feit voor mensen die nu aan het studeren zijn. Om mijn eigen anekdotische ervaring dan ook maar in de discussie te gooien; bij alle 4 van mijn werkgevers (tot nu toe) kwam je simpelweg niet eens op sollicitatie met een mbo diploma. Of dat eerlijk is of niet is helemaal niet de discussie, maar wel hetgeen waar de mbo-er in de praktijk mee wordt geconfronteerd.
Het bizarre is, dat gebeurt met golfbewegingen.
We zitten nú in een periode dat bedrijven denken dat je een HBO diploma nodig hebt. Wat raar is in een periode van krapte van persioneel. Er is een flinke tijd geweest dat het allemaal niet uit maakte. Nog langer terug was het precies weer wat jij schetst: HBO of je komt niet eens op gesprek.

Ik ben zelf iets van 23 jaar geleden begonnen in de ICT, zonder diplima. Ergens rond die periode, paar jaar later (weet niet meer precies wanneer) was er ook een moment dat je zonder HBO diploma domweg niet eens werd uitgenodigd.

Aan de andere kant, ook in zulke periodes heb ik gesolliciteerd en ben ik uitgenodigd op gesprek te komen voor posities waar je normaliter wérkelijk HBO/WO voor nodig had. De meeste van die gesprekken zijn uiteindelijk op niets uitgelopen, maar dat leek vooral te maken te hebben met een mismatch. Achteraf denk ik dat ik inderdaad niet gelukkig was geworden van dergelijke posities, ook al had ik ze wel gekund en de mensen aan tafel hadden dat soms beter in de gaten dan ik toen.

Yet, misschien ook annecdotisch maar ik denk dat een belangrijk deel van je kansen ook bepaald worden door hoe goed je sollicitatiebrief is en hoe goed je in staat bent jezelf tijdens een 1e gesprek te representeren.
quote:
[...]
Natuurlijk heb je meer praktijkkennis, maar toch heb je een beter perspectief met een hbo diploma.
Bij zo'n uitspraak heb ik een dubbel gevoel.

Enerzijds heb je mogelijk misschien gelijk, aan de andere kant denk ik dat het een golfbeweging is. In mijn beleving is er best een redelijke kans dat over een paar jaar MBOers juist betere kansen hebben dan HBOers. De mensen die NU aan het HBO beginnen, zouden best eens op hun neus kunnen kijken als ze klaar zijn, omdat we dan in een MBO golf zitten.

Hoe dan ook denk ik dat je niet alleen moet kijken naar je baankansen op dit moment, maar ook in de toekomst en misschien belangrijker nog wel: Waar word je gelukkig van. Die weergaloze baan waar ze een slimme MBOer voor vragen, waar je meteen praktijkervaring op doet, leert hoe dingen écht werken, of een vertraging van 3-4 jaar met daarnaast mogelijk een baan die minder interessant is.

Voor mezelf weet ik het niet. Enerzijds heb ik absoluut de uitdaging nodig van een HBO/WO baan, anderzijds zie ik mezelf eerder als allrounder in het MKB blijven werken en/of als extern adviseur optreden voor het MKB. Dat zijn banen waarbij denk ik een HBO diploma eerder een nadeel dan een voordeel is en waarbij praktijkervaring van doorslaggevend belang is.

Maar, ik schrijf dit met de nodige bias.

a) Ik heb zelf geen MBO/HBO diploma (maar wel aantoonbaar een HBO+/WO werk- en denkniveau)
b) Ik heb ~23 jaar praktijkervaring
c) Ik ben verknocht aan het MKB en word gelukkig van een grote mate van diversiteit, verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid, etc

Mijn beeld is daarentegen niet alleen gestoeld op mijn persoonlijke carričre. Ik heb de afgelopen 23 jaar goed mijn ogen open gehouden en tijdens 2 sollicitatierondes (waarbij ik zelf samen met een niet-ICT collega/manager de selectie en gesprekken deed) gezien dat een HBO papiertje alles behalve enige zekerheid bied op conceptuele en vakinhoudelijke kennis. Juist een aantal MBOers zijn me positief opgevallen en een aantal HBOers zijn hard door de mand gevallen.

Mijn beeld is dus absoluut gekleurd door mijn eigen ervarigen. Aan de andere kant heb ik wel de nodige ervaring én (daardoor) een breed beeld. :)

• vincentvodb
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-07 22:33
Misschien off-topic en wil ook niet uit de hoogte doen maar als ik deze bedragen zie en vergelijk met wat ik verdien (Ik ben ook Junior Developer) dan zou ik verder studeren.
Ik startte nl. met bruto 800 euro meer dan de gemiddelde bedragen hier zonder extralegale voordelen.
(Heb bedrijfswagen, tankkaart, maaltijdcheques, verzekeringen, ...) en dat allemaal door 3 jaar langer te studeren (Bachelor)?

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
quote:
vincentvodb schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:10:
Misschien off-topic en wil ook niet uit de hoogte doen maar als ik deze bedragen zie en vergelijk met wat ik verdien (Ik ben ook Junior Developer) dan zou ik verder studeren.
Ik startte nl. met bruto 800 euro meer dan de gemiddelde bedragen hier zonder extralegale voordelen.
(Heb bedrijfswagen, tankkaart, maaltijdcheques, verzekeringen, ...) en dat allemaal door 3 jaar langer te studeren (Bachelor)?
Er komen inderdaad in een aantal topic's structureer mensen langs die al een lange tijd op hetzelfde niveau werken waar niet heel veel vraag is en dus wat minder verdienen dan de HBO opgeleide developers en teamleiders. Het is gewoon zo dat het eindloon van een MBO functie lager ligt dan van een HBO functie.

Als MBO4 in de ICT moet hij makkelijk meer dan 1400 euro bruto kunnen krijgen, bij de AH verdien je met 20 jaar, 1350 euro, als je achter de kassa gaat zitten.

TS zou gewoon zelf eens wat bedrijven in de buurt moeten bellen en ver weg blijven van de recruiters (uitknijpers).

Hier zoeken ze een junior wordpress developer, wel voor iets meer uur dan jij wilt, maar je zou ze altijd kunnen bellen of er niet een paar uur geschoven kan worden.
https://werkenbijmixcom.nl/#intro

Wat mij ook echt iets voor jou lijkt is RYSST, speciaal voor HBO studenten.
https://www.rysst.nl/vacatures/

Bij weber woonwereld zoeken ze ook nog een wordpress developer die de website wilt bijhouden.
En er staan nog wel wat vacatures open in Zwolle.
https://www.indeed.nl/vac...time&vjk=ed128f371c0423aa

Fable wijzigde deze reactie 19-07-2018 09:24 (28%)

• unezra

unezra

quote:
vincentvodb schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:10:
Developers verdienen op het moment dan ook verhoudingsgewijs héél veel geld. Als ik de salarissen hoor die developers krijgen, ben ik én wel eens jaloers én denk ik "dit is niet realistisch, maar puur het gevolg van bizarre marktwerking".

Ik vraag me af hoe lang dat houdbaar is en denk dat, net als bij beheerders, de salarissen op termijn weer genivelleerd zullen worden. (20 jaar geleden groeiden als systeembeheerder de salarissen ook tot ver voorbij de hemel, tegenwoordig zijn het weer normale salarissen en zijn het vooral niche beheerders die nog écht goed verdienen, de rest verdient gewoon een normaal, passend salaris)

• Amens
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19-07 12:03
quote:
krakendmodem schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:42:
[...]

En hoe ben je daar terecht gekomen als ik vragen mag? Ik heb diverse bedrijven aangeschreven die een vacature hadden open staan in de hele regio, maar ik kreeg niet eens een uitnodiging om langs te komen. Na er achteraan te hebben gebeld kreeg ik dan de melding dat ik niet aan de functieomschrijving voldeed.

Ik heb juist gereageerd op functies wat geen servicedesk of telecom-monteur was. Maar uiteindelijk ben ik alsnog op een servicedesk gaan werken. Ik zoek wel wat uitdaging, en wil niet de hele dag een script voorlezen om storingen op te lossen. Die uitdaging heb ik nu niet.

Uiteindelijk ga ik wel weer een HBO opleiding volgen. Je hebt dan een betere positie op de arbeidsmarkt. Mijn vrienden die inmiddels de HBO (zo goed als) afgerond hebben hoeven niet eens te solliciteren, die kregen gelijk al een baan aangeboden.

Natuurlijk moet je inzet tonen. Maar denk je dat er na twee jaar solliciteren en "stil" te hebben gezeten nog een bedrijf zo gek is om je aan te nemen?

Ik ben ook op een servicedesk begonnen. Dat is een goede start gebleken. Als schoolverlater ben je nog lang niet geschikt om het veld in te gaan. Je mist ervaring en kennis en daardoor zelfvertrouwen. Naar mijn idee is het beginnen op een servicedesk een hele mooie springplank.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True