Ubernerd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:29:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook het traject mbo en vervolgens hbo gedaan dus het verschil is me heel duidelijk. Juist het begrijpen van conceptuele zaken op een hoger niveau en analytisch inzicht is waar bedrijven met complexe infrastructuren om zitten te vragen.
100% mee eens en mijn excuses dat ik (wellicht wat té) wat fel reageerde op je initiële opmerking.
Zelfs/ook in kleinere omgevingen, soms zelfs *juist* in kleinere omgevingen is dit noodzakelijk. Als ik kijk naar onze eigen omgeving (niet-ICT MKB, ~40 FTE, technisce capaciteit voor ~100 FTE, 2 ICTers, alles in-house) zie je dat je er niet komt met enkel weten op welk knopje je moet drukken.
Bij ons is juist de conceptuele kennis en de vaardigheid externen aan te sturen super belangrijk. Een ingewikkelde one-off migratie voeren we niet zelf uit, die laten we uitvoeren. (Het loont gewoon niet om zelf de kennis op te doen van een migratie die letterlijk 1x word uitgevoerd.) We moeten wel begrijpen wat de externen doen. Zo'n project begeleiden we van kop tot staart. We bedenken het, motiveren het naar het MT, zetten het op, zetten de handtekeningen en sturen de leveranciers aan. Dat vergt het nodige. (Daarom bestaat ons team ook heel bewust uit een starter en iemand met redelijk wat en erg brede ervaring. Met een 2-mans team lijkt dat vooralsnog de beste combinatie.)
Ook op het hbo doe je 'gewoon' praktijkkennis op, het nou eenmaal geen universiteit. Je schetst hier nu juist een beeld van de hbo-er als papieren tijger die niets waar kan maken. En natuurlijk blijf je mensen nodig houden op lagere werk- en denkniveau's. Maar je kunt gewoon niet ontkennen dat diploma inflatie iets is om rekening mee te houden, en dat is een erg belangrijk feit voor mensen die nu aan het studeren zijn. Om mijn eigen anekdotische ervaring dan ook maar in de discussie te gooien; bij alle 4 van mijn werkgevers (tot nu toe) kwam je simpelweg niet eens op sollicitatie met een mbo diploma. Of dat eerlijk is of niet is helemaal niet de discussie, maar wel hetgeen waar de mbo-er in de praktijk mee wordt geconfronteerd.
Het bizarre is, dat gebeurt met golfbewegingen.
We zitten nú in een periode dat bedrijven denken dat je een HBO diploma nodig hebt. Wat raar is in een periode van krapte van persioneel. Er is een flinke tijd geweest dat het allemaal niet uit maakte. Nog langer terug was het precies weer wat jij schetst: HBO of je komt niet eens op gesprek.
Ik ben zelf iets van 23 jaar geleden begonnen in de ICT, zonder diplima. Ergens rond die periode, paar jaar later (weet niet meer precies wanneer) was er ook een moment dat je zonder HBO diploma domweg niet eens werd uitgenodigd.
Aan de andere kant, ook in zulke periodes heb ik gesolliciteerd en ben ik uitgenodigd op gesprek te komen voor posities waar je normaliter wérkelijk HBO/WO voor nodig had. De meeste van die gesprekken zijn uiteindelijk op niets uitgelopen, maar dat leek vooral te maken te hebben met een mismatch. Achteraf denk ik dat ik inderdaad niet gelukkig was geworden van dergelijke posities, ook al had ik ze wel gekund en de mensen aan tafel hadden dat soms beter in de gaten dan ik toen.
Yet, misschien ook annecdotisch maar ik denk dat een belangrijk deel van je kansen ook bepaald worden door hoe goed je sollicitatiebrief is en hoe goed je in staat bent jezelf tijdens een 1e gesprek te representeren.
[...]
Natuurlijk heb je meer praktijkkennis, maar toch heb je een beter perspectief met een hbo diploma.
Bij zo'n uitspraak heb ik een dubbel gevoel.
Enerzijds heb je mogelijk misschien gelijk, aan de andere kant denk ik dat het een golfbeweging is. In mijn beleving is er best een redelijke kans dat over een paar jaar MBOers juist betere kansen hebben dan HBOers. De mensen die NU aan het HBO beginnen, zouden best eens op hun neus kunnen kijken als ze klaar zijn, omdat we dan in een MBO golf zitten.
Hoe dan ook denk ik dat je niet alleen moet kijken naar je baankansen op dit moment, maar ook in de toekomst en misschien belangrijker nog wel: Waar word je gelukkig van. Die weergaloze baan waar ze een slimme MBOer voor vragen, waar je meteen praktijkervaring op doet, leert hoe dingen écht werken, of een vertraging van 3-4 jaar met daarnaast mogelijk een baan die minder interessant is.
Voor mezelf weet ik het niet. Enerzijds heb ik absoluut de uitdaging nodig van een HBO/WO baan, anderzijds zie ik mezelf eerder als allrounder in het MKB blijven werken en/of als extern adviseur optreden voor het MKB. Dat zijn banen waarbij denk ik een HBO diploma eerder een nadeel dan een voordeel is en waarbij praktijkervaring van doorslaggevend belang is.
Maar, ik schrijf dit met de nodige bias.
a) Ik heb zelf geen MBO/HBO diploma (maar wel aantoonbaar een HBO+/WO werk- en denkniveau)
b) Ik heb ~23 jaar praktijkervaring
c) Ik ben verknocht aan het MKB en word gelukkig van een grote mate van diversiteit, verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid, etc
Mijn beeld is daarentegen niet alleen gestoeld op mijn persoonlijke carrière. Ik heb de afgelopen 23 jaar goed mijn ogen open gehouden en tijdens 2 sollicitatierondes (waarbij ik zelf samen met een niet-ICT collega/manager de selectie en gesprekken deed) gezien dat een HBO papiertje alles behalve enige zekerheid bied op conceptuele en vakinhoudelijke kennis. Juist een aantal MBOers zijn me positief opgevallen en een aantal HBOers zijn hard door de mand gevallen.
Mijn beeld is dus absoluut gekleurd door mijn eigen ervarigen. Aan de andere kant heb ik wel de nodige ervaring én (daardoor) een breed beeld.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.