Speakerkabels buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj1987
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-07-2018
Beste forummers,
Heb buiten een setje Bose 151 speakers hangen. Deze hangen er nu 5 jaar. Aangesloten op een Technics stereo receiver. Echter merkte ik zojuist op dat de gebruikte speakerkabel verrot is gegaan. Waarschijnlijk door vocht. Nu zit er een gewone rood/zwart speakerkabel tussen. Het zijn geen 100v speakers maar de laagohmige variant. Wat voor kabel is het best te gebruiken? Het hoeft niet door de grond. De kabels gaan door de houten sponning in een kunstof kabelgoot. En ook al heb ik de uiteinden aan de speakerkant afgedicht met kit, gaat nu juist net onder de kit en een stuk verder de mantel van de kabel bol staan en wordt hard. Kan wel grijze buiten kabel gebruiken maar dat is erg dik voor door de sponning en de gebruikte kabelgoot. Bestaat er kabel wat langer meegaat en niet binnen no-time oxideert en uit elkaar valt? Tips zijn welkom.

Beste antwoord (via jj1987 op 14-07-2018 16:25)

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:27
Vermoedelijk heeft het omhulsel van de kabel het door UV stralen begeven, ik zou het zeker niet in grijze VMVK kabel gaan zoeken maar eerder in zo iets.
Afbeeldingslocatie: https://www.kabel24.nl/Files/2/70000/70975/ProductPhotos/Large/480941117.jpg
Ik zou dan wel voor de kleur wit gaan omdat zwart veel warmer word in de zon en daar heeft kunststof van te lijden.
Heb hier twee jaren 70 philips speakers in de tuin staan met het originele snoer er nog aan, loop gewoon onder de schutting over de grond en mankeert nog niks.

Collectie

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
Vermoedelijk heeft het omhulsel van de kabel het door UV stralen begeven, ik zou het zeker niet in grijze VMVK kabel gaan zoeken maar eerder in zo iets.
Afbeeldingslocatie: https://www.kabel24.nl/Files/2/70000/70975/ProductPhotos/Large/480941117.jpg
Ik zou dan wel voor de kleur wit gaan omdat zwart veel warmer word in de zon en daar heeft kunststof van te lijden.
Heb hier twee jaren 70 philips speakers in de tuin staan met het originele snoer er nog aan, loop gewoon onder de schutting over de grond en mankeert nog niks.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj1987
Bedankt! En wat voor type kabel is dat? En is hij ook in het wit te koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat is gewone rubberkabel, doorgaans gebruikt voor 230V. (vandaar de bruine en blauwe kleur) Overal te krijgen, kost weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj1987
Dan ga ik daar eens naar op zoek. Zou een vaste kern beter zijn dan een losse/soepele kern? Of zou dit niet veel effect hebben qua weersomstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
Vaste kern word ook zwart met de tijd en geeft eerder contact problemen op de aansluiting v/d speakers.
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om de kabel achter de speakers wat langer te laten, desnoods een lus in de goot en ze vervolgens eens per jaar te controleren bij de aansluiten en zo nodig wat inkorten.
Geen idee wat of je zou kunnen doen om te voorkomen dat er bij de aansluiting vocht in de kabel kan trekken, misschien met zuurvrij vaseline.

Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Servpage schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:43:
Vaste kern word ook zwart met de tijd en geeft eerder contact problemen op de aansluiting v/d speakers.
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om de kabel achter de speakers wat langer te laten, desnoods een lus in de goot en ze vervolgens eens per jaar te controleren bij de aansluiten en zo nodig wat inkorten.
Geen idee wat of je zou kunnen doen om te voorkomen dat er bij de aansluiting vocht in de kabel kan trekken, misschien met zuurvrij vaseline.
Hot glue! Of anders siliconenkit, maar dat is moeilijker te verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj1987
Super bedankt voor de reacties. Ik ga op zoek naar neopreenkabel en hopelijk gaat dit langer mee. Een lus is ook zeker geen gek idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj1987
Vandaag de bekabeling vervangen voor rubberkabel. Neopreen was te dik en lastiger weg te werken. Al met al tevreden. Wat ziet zoiets er al verweerd/verrot uit als het 5 jaar hangt buiten. Speaker zelf overigens in prima staat. Op de vlekken na op de behuizing van de vliegen en spinnen stront. Bedankt voor het meedenken. Er mag een slotje op.
Pagina: 1