Betaalautomaat rekent verkeerde bedrag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Dag Tweakers,

Gisteren had ik een bijzonder ervaring met de zelfscankassa van de Albert Heijn. Had voor €13 aan boodschappen in mijn mandje. Dus toen de betaalautomaat biepte om mijn PIN, was ik heel even verrast. Maar uit automatisme tikte ik toch mijn code in ("zal gisteren wel wat gepind hebben"). Terwijl ik op OK aan het drukken ben, zie ik echter het totaalbedrag: €41,55. Te laat om mijn actie nog ongedaan te maken.

Uiteraard kijk ik gelijk op het bonnetje. Daar staat toch echt €13,78 als totaalbedrag. Voor de zekerheid kijk ik toch nog even in de ING-app. En inderdaad, daar staat €41,55. Met stomheid geslagen meld ik me bij de servicebalie. Aldaar word ik verbaasd aangekeken, maar krijg ik netjes mijn geld terug als op het bonnetje inderdaad wordt gevonden dat er €41,55 is gepind.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/Hui9wnt.jpg

Al met al dus prima opgelost. Maar de nieuwsgierige persoon in mij vraagt zich toch af hoe dit überhaupt kan gebeuren. Ik heb de klantenservice gecontacteerd, maar die weigeren terugkoppeling te geven. Dus vandaar maar hier: iemand enig idee hoe dit kan gebeuren? Ik kom zelf niet veel verder dan dat AH een bug in hun kassasoftware heeft zitten. Maar tegelijkertijd zou ik verwachten dat dat dermate goed wordt getest dat iets dergelijks niet kan plaatvinden. Dus is er misschien een logischere verklaring die ik mis?

Groeten,
Joris

P.S. mocht iemand denken: €27,77+€13,78 =/= €41,55. Dat klopt; er is tegelijkertijd een product verrekend dat geen barcode had. ik kan niet rekenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:30
Joris schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:54:
mocht iemand denken: €27,77+€13,78 =/= €41,55.
Waarom zou iemand dat denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:45
De normale AH kassa's laten het toe het bedrag van de pinbetaling te overrulen, om deze dus te verhogen/verlagen. Echter zie je dat terug bij de betalingsopties "BETAALD MET:" en dan had daar nu dus wisselgeld moeten staan. Dat is hier niet het geval zo te zien, dus een bug daar kan bijna worden uitgesloten.

Daarnaast werkt de koppeling zo, dat het bedrag maar 1 kant op wordt doorgegeven. Dus kassasysteem stuurt bedrag naar de pinautomaat, en bij geslaagde transactie stuurt deze enkel "OK" terug. Het lijkt er dus op dat de kassa zelf goed bezig was, maar het bedrag onderweg naar de betaalautomaat pas veranderd is.

Enige verklaring die ik me kan bedenken, is dat de vorige transactie wel was afgebroken door de kassa, maar niet op de betaalautomaat, en er nog geen time-out heeft opgetreden. Toevallig net voor je gezien, dat iemand bij die automaat wegliep en bij de servicebalie moest afrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

hcQd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:02:
[...]

Ik dacht dat.
Als het een meervoud van het bedrag zou zijn zou dat niet onlogisch zijn als het een bug is ergens.

Het ist elfs het eerste waar ik aan denk in dit soort situaties. Beroeps deformatie.

[ Voor 14% gewijzigd door MrMonkE op 13-07-2018 19:07 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:02
MrMonkE schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:05:
[...]

Ik dacht dat.
Als het een meervoud van het bedrag zou zijn zou dat niet onlogisch zijn als het een bug is ergens.
Twee verschillende bedragen op één transactie-id... Dat lijkt wel degelijk op een behoorlijke bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zet de foto even op https://www.facebook.com/albertheijn/ en vraag het daar? En post hier het antwoord natuurlijk.

Zomaar een gokje: de bug zal in het NFC-deel zitten, dat wordt minder gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door RemcoDelft op 13-07-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Zo te zien is naar het pinapparaat een bedrag van € 41,55 doorgegeven. Uiteindelijk wordt de betaling van € 41,55 voltooid en worden gegevens teruggegeven. (Zie het bonnetje waarvan je een foto hebt gemaakt.)
De betaling zelf is correct uitgevoerd, en dus geen twijfels over het betalingssysteem.

Het probleem zit in het kassasysteem dat om een verkeerd totaalbedrag vraagt.
Mogelijk is de oorzaak een afgebroken betaling van de vorige klant, of een klant die achteraf toch contant wil betalen, of gewoon een bug in de software van het kassasysteem waardoor een bedrag van een andere klant er nog in staat. Misschien is het een gevolg van een bedieningsfout van de kassamedewerker waar de software van het kassasysteem niet goed mee om is gegaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 20:50

Sebazzz

3dp

Onbekend schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:25:
Misschien is het een gevolg van een bedieningsfout van de kassamedewerker waar de software van het kassasysteem niet goed mee om is gegaan.
Bij een zelfscanner?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
  • Nu online
ShitHappens schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:04:
Enige verklaring die ik me kan bedenken, is dat de vorige transactie wel was afgebroken door de kassa, maar niet op de betaalautomaat, en er nog geen time-out heeft opgetreden. Toevallig net voor je gezien, dat iemand bij die automaat wegliep en bij de servicebalie moest afrekenen?
In ieder geval niet gezien. Daarnaast zou ik verwachten dat ze dat bij de servicebalie dan ook wel hadden bedacht. De had vandaag ook nog contact opgenomen met het filiaal. Daar kwam ook geen verklaring uit naar voren.
RemcoDelft schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:12:
Zet de foto even op https://www.facebook.com/albertheijn/ en vraag het daar? En post hier het antwoord natuurlijk.
Via Twitter gedaan. Daar is eigenlijk niks uit naar voren gekomen. Ze zouden het doorgeven, maar op mijn verzoek om daar terugkoppeling op te geven (uit interesse), wilden ze helaas niet ingaan.
hcQd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:02:
[...]

Wauw, goeiemorgen ik. Ik leefde een dag in de veronderstelling dat daar het bedrag stond dat ik terug had gekregen 8)7 Hoofdrekenen is bijzonder lastig.

[ Voor 12% gewijzigd door Joris op 13-07-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Onbekend schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:25:
Mogelijk is de oorzaak een afgebroken betaling van de vorige klant, of een klant die achteraf toch contant wil betalen
Dan moeten de boodschappen op de bon ook van iemand anders zijn; dus niet de boodschappen die jij hebt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

bszz schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:08:
[...]

Twee verschillende bedragen op één transactie-id... Dat lijkt wel degelijk op een behoorlijke bug.
Ja.
En als je die bug dan wil herleiden is stap 1 om te kijken of het een veelvoud van het andere bedrag is.
Stap twee is om het het met BTW percentages te gaan spelen en dat te gaan bekijken.
bv 3x de prijs Ex BTW en 1x BTW erover.
Dat soort dingen is het eerste waar je naar kijkt als je dit soort bugs op je bordje krijht..

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MrMonkE schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:02:
[...]

Ja.
En als je die bug dan wil herleiden is stap 1 om te kijken of het een veelvoud van het andere bedrag is.
Stap twee is om het het met BTW percentages te gaan spelen en dat te gaan bekijken.
bv 3x de prijs Ex BTW en 1x BTW erover.
Dat soort dingen is het eerste waar je naar kijkt als je dit soort bugs op je bordje krijht..
En hoever ben je al daarmee, want het lijkt allemaal nog net niet te kloppen :P

offtopic:
Daarnaar kijken of daaraan denken heeft niets met 'op je bordje krijgen' of 'beroepsdeformatie' te maken trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 13-07-2018 20:07 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

naitsoezn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:06:
[...]

En hoever ben je al daarmee, want het lijkt allemaal nog net niet te kloppen :P

offtopic:
Daarnaar kijken of daaraan denken heeft niets met 'op je bordje krijgen' of 'beroepsdeformatie' te maken trouwens.
Niet. Het is niet het probleem denk ik, maar dat is wel het eerste dat je gaat doen als je het wilt analyseren als ontwikkelaar. Ik wilde alleen aangeven dat dat niet het laatste was maar het eerste waar je naar kijkt. O-)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MrMonkE schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:09:
[...]

Niet. Het is niet het probleem denk ik, maar dat is wel het eerste dat je gaat doen als je het wilt analyseren als ontwikkelaar. Ik wilde alleen aangeven dat dat niet het laatste was maar het eerste waar je naar kijkt. O-)
offtopic:
Je miste even dat de opmerking waar jij op reageerde wilde duidelijk maken dat TS een rekenfoutje maakte. TS zei initieel dat €27,77+€13,78 =/= €41,55, waar de opmerking op kwam dat dit niet klopt. Jij reageert daar vervolgens op, wat op mij een beetje vreemd overkwam ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
oohh schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:46:
[...]

Dan moeten de boodschappen op de bon ook van iemand anders zijn; dus niet de boodschappen die jij hebt gehaald.
Nee niet per sé. Het is in meerdere kassasystemen mogelijk een transactie af te breken en een nieuwe te starten, zonder dat er een cancel-signaal naar de betaalautomaat gaat. Onhandig ontwerp, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
  • Nu online
ShitHappens schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:37:
[...]

Nee niet per sé. Het is in meerdere kassasystemen mogelijk een transactie af te breken en een nieuwe te starten, zonder dat er een cancel-signaal naar de betaalautomaat gaat. Onhandig ontwerp, maar toch.
Ik weet wel vrij zeker dat er geen transactie open stond toen ik bij de kassa aankwam. Dat zou je in dat geval wel verwacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 21:04
Heb dit ook een keer meegemaakt, echter was het bedrag toen lager dan wat ik had moeten betalen!
Geen idee waar het aan ligt, maar dat er iets niet klopt lijkt me wel duidelijk.
Ik had toen wel zo'n AH cadeaukaart gebruikt, had jij die ook gebruikt? Wellicht dat die zo'n storing kan veroorzaken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Als er een cadeaukaart in het spel was, was dat terug te zien de BTW bedragen. Dat lijkt me dus niet het geval.
Joris schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:46:
[...]

Ik weet wel vrij zeker dat er geen transactie open stond toen ik bij de kassa aankwam. Dat zou je in dat geval wel verwacht hebben.
Maar dus ook vrij zeker dat de betaalautomaat "Welkom" zei en geen bedrag liet zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:02:
Heb dit ook een keer meegemaakt, echter was het bedrag toen lager dan wat ik had moeten betalen!
Geen idee waar het aan ligt, maar dat er iets niet klopt lijkt me wel duidelijk.
Ik had toen wel zo'n AH cadeaukaart gebruikt, had jij die ook gebruikt? Wellicht dat die zo'n storing kan veroorzaken.
In ieder geval interessant dat het blijkbaar vaker gebeurt.. Maar in dit geval was er geen cadeaukaart in het spel. De meest simpele transactie mogelijk: bonuskaart scannen en direct pinnen.
ShitHappens schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:06:
[...]

Maar dus ook vrij zeker dat de betaalautomaat "Welkom" zei en geen bedrag liet zien?
Niet 100% zeker. Weet wel 100% zeker dat hij de bekende *biep* gaf die aangeeft dat een transactie begint. Durf alleen niet te zeggen of je dat geluidje ook krijgt als een automaat opnieuw ontwaakt omdat hij een nieuw commando krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Misschien nog bedrag dat in de betaalautomaat stond van vorige klant, door de Pin storing van gisteren avond?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
  • Nu online
Wim-Bart schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:37:
Misschien nog bedrag dat in de betaalautomaat stond van vorige klant, door de Pin storing van gisteren avond?
Interessante gedachte, maar volgens mij was de storing pas vanaf ~19.00. Dus ongeveer anderhalf uur ná deze transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:09
Wat ik denk is dat jij het bedrag van persoon X hebt betaald en persoon X jouw 13 euro heeft betaald.
Pagina: 1