Excel formule om juiste waarde te vinden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubs11
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 19:54
Beste Tweakers,

Ik ben bezig om voor mij zelf een handig excel bestandje te maken voor een prijslijst.
Nu ben ik absoluut geen held in excel maar ik kan snel leren en ik denk dat ik even een zetje in de rug nodig heb.

De formules waar ik het een en ander mee heb lopen spelen is vert.zoeken en indirect maar krijg alleen maar foutcodes en kom er niet achter wat ik precies fout doe.

D.m.v. een dropdown lijst bij Product, Merk, Model en Soort Reparatie kan ik verschillende keuzes maken waardoor uiteindelijk bij prijs de juiste prijs te voorschijn moet komen.
https://imgur.com/a/kZiy81g

Nu heb ik verschillende tabbladen waar de prijs te vinden is, echter weet ik niet of ik deze tabbellen juist heb aangemaakt.
https://imgur.com/a/5MaR1Jf
https://imgur.com/a/jMb9Dld

Ik heb het ook met deze tabel geprobeerd maar helaas zonder succes
https://imgur.com/a/CY6Kv2m

Ik hoop dat iemand mij hiermee verder opweg kan helpen

Groeten,
Ruben

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik mis volgens mij even welke formules nu eigenlijk de foutcode geven en wat je hoopte dat je met die formules tevoorschijn zou toveren.

offtopic:
Je plaatjes doen het niet, maar voegen verder tot nu toe ook weinig toe volgens mij.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als 'ie #N/B weergeeft, kan 'ie de waarde niet vinden. Gebruik je het criterium 'ONWAAR' in de vert.zoeken formule? En hebben de waarde die je wilt zoeken en de tabel/kolom waarin je wilt zoeken EXACT dezelfde opmaak? Voorloopspaties, apostrofjes of getallen opgemaakt als tekst leveren vaak problemen op.

Tot slot een aandachtspuntje: VERT.ZOEKEN levert alleen de éérstgevonden waarde terug. Ik verwacht niet dat dit met je probleem te maken heeft, maar je kunt het maar beter van tevoren weten dan dat je er achteraf tegenaan loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubs11
naitsoezn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:03:
Ik mis volgens mij even welke formules nu eigenlijk de foutcode geven en wat je hoopte dat je met die formules tevoorschijn zou toveren.

offtopic:
Je plaatjes doen het niet, maar voegen verder tot nu toe ook weinig toe volgens mij.
Ik zie dat de plaatjes inderdaad niet geladen worden.

Wat op het eerste plaatje met een ronde cirkel is aangegeven daar zal de prijs te voor schijn moeten komen als je de cellen daarvoor hebt ingevuld dmv een dropdown lijst.

ik heb erg veel verschillende soorten combinaties proberen te maken met vert.zoeken en kreeg bijna altijd de foutcode #waarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

ruubs11 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:09:
[...]

Ik zie dat de plaatjes inderdaad niet geladen worden.

Wat op het eerste plaatje met een ronde cirkel is aangegeven daar zal de prijs te voor schijn moeten komen als je de cellen daarvoor hebt ingevuld dmv een dropdown lijst.

ik heb erg veel verschillende soorten combinaties proberen te maken met vert.zoeken en kreeg bijna altijd de foutcode #waarde
#WAARDE is een fout in je formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubs11
Icephase schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:10:
[...]

#WAARDE is een fout in je formule.
Dat dacht ik ook, en inderdaad soms ook de foutmelding #N/A

Gebruik ik wel de juiste formule hiervoor, en zijn de tabellen goed opgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
ruubs11 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Welke formule gebruik je precies?

Een ding dat volgens mij sowieso fout gaat is dat je in je tabblad met prijzen verschillende tabellen hebt staan. Dat zou allemaal onder elkaar moeten staan. Anders is het een ramp om formules te gebruiken.

Als je in excel iets netjes wilt opmaken (om bijvoorbeeld te printen) dan maak je daar een apart tabblad aan, waar je alleen linkt naar de cellen in je tabblad waar je in rekent.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

ruubs11 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Nee dit gaat niet op deze manier. Tenzij je gebruik gaat maken van hulpkolommen. Vert.zoeken kijkt naar 1 waarde in 1 kolom en pakt daar de bijbehorende waarde uit 1 andere kolom bij. Jij wilt eigenlijk zoeken naar 3 waarden in meerdere kolommen en daar de bijbehorende waarde uit meerdere andere kolommen bijpakken. Dat gaat niet zomaar.

Je kunt e.e.a. oplossen met draaitabellen (en een bijbehorende datasheet waarin alle tabellen zijn samengevoegd) en slicers, of via VBA/macro's. Ook kun je zoals gezegd hulpkolommen gaan maken waarbij je van die 3 waarden 1 gecombineerde ID maakt bijvoorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Icephase op 13-07-2018 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubs11
RocketKoen schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:18:
[...]

Welke formule gebruik je precies?
De formulie die ik het laatst gebruikt heb is deze:
=VERT.ZOEKEN(C2:D2;INDIRECT(KIEZEN(A1;"Apple";"Samsung";"Huawei")&"!A2:S89");3)
Een ding dat volgens mij sowieso fout gaat is dat je in je tabblad met prijzen verschillende tabellen hebt staan. Dat zou allemaal onder elkaar moeten staan. Anders is het een ramp om formules te gebruiken.
Dit dacht ik ook inderdaad en heb daarvoor de tabel (hieronder) gemaakt maar ook daarmee lukt het helaas niet
https://imgur.com/a/CY6Kv2m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ruubs11 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:22:
[...]

De formulie die ik het laatst gebruikt heb is deze:
=VERT.ZOEKEN(C2:D2;INDIRECT(KIEZEN(A1;"Apple";"Samsung";"Huawei")&"!A2:S89");3)
VLOOKUP kan op deze manier maar één waarde tegelijk opzoeken. Jij geeft een range op in het eerste argument.

offtopic:
Mijn god wat is die vertaling van functies in Excel toch waardeloos geregeld |:(

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 13-07-2018 16:45 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
naitsoezn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:27:
[...]

VLOOKUP kan maar één waarde tegelijk opzoeken. Jij geeft een range op in het eerste argument.

offtopic:
Mijn god wat is die vertaling van functies in Excel toch waardeloos geregeld |:(
Kan wel. met een beetje extra werk: https://exceljet.net/formula/vlookup-with-multiple-critiera
Je kan de dropdowns samenvoegen in 1 zoekwaarde met & (bijvoorb VERT.ZOEKEN(C2 & " " & B2;Prijslijst!A:B;2;FALSE)

In het tabblad Prijslijst staat dan in kolom A de reparatie. Bijvoorbeeld "iphone 7 scherm". En in kolom B de prijs.
Eventueel uit te breiden door B2 ook toe te voegen aan het criterium van de formule. En dan ook het merk in kolom A van de prijslijst te zetten.

Als je je tabbladen met prijzen zo wilt laten als ze nu zijn kan dat ook (makkelijker te bewerken). Maar dan moet je een nieuw tabblad "Prijslijst" aanmaken waar je in kolom A & B linkt naar de juiste informatie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

RocketKoen schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:36:
[...]

Kan wel. met een beetje extra werk: https://exceljet.net/formula/vlookup-with-multiple-critiera
Je kan de dropdowns samenvoegen in 1 zoekwaarde met & (bijvoorb VERT.ZOEKEN(C2 & " " & B2;Prijslijst!A:B;2;FALSE)

In het tabblad Prijslijst staat dan in kolom A de reparatie. Bijvoorbeeld "iphone 7 scherm". En in kolom B de prijs.
Eventueel uit te breiden door B2 ook toe te voegen aan het criterium van de formule. En dan ook het merk in kolom A van de prijslijst te zetten.

Als je je tabbladen met prijzen zo wilt laten als ze nu zijn kan dat ook (makkelijker te bewerken). Maar dan moet je een nieuw tabblad "Prijslijst" aanmaken waar je in kolom A & B linkt naar de juiste informatie.
Dat zeg ik... hulpkolommen!
Pagina: 1