Achtergrond
Onze huidige PC (ASUS laptop) van bijna 10 jaar is aan vervanging toe. De upgrade naar Windows 10 lukte, maar werd na enige tijd toch te zwaar. Voor het opstarten ben je al snel enkele minuten zoet voordat het systeem enigszins respons geeft na het inloggen (Chrome even snel openklikken is een regelrechte no-go). Spellen spelen was, buiten relatief oude titels, eigenlijk geen optie meer. Kortom, tijd voor iets nieuws.
Door tablets is een laptop geen must meer, integendeel, we hebben al een monitor die nu als extern beeldscherm dienst doet. De zelf gebouwde NAS voorziet ons van de nodige opslagruimte, en heeft me een eerste beperkte ervaring bezorg met het in elkaar prikken van een PC.
De wensen
De psychologische drempel lijkt op 500 EUR te zitten. All-in (verzending e.d.) zou ik zeggen dat we maximaal 550 EUR willen uitgeven, maar minder mag altijd.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Externe monitor: AOC E2275PWJ (22inch, 1920x1080, https://tweakers.net/pric...3/aoc-e2275pwj-zwart.html)
Muis en toetsenbord (huis/tuin/keuken-variant)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een poging gedaan om een systeem samen te stellen:
Punten die in overweging genomen zijn:
Er zijn geen echte voorkeuren. We zijn wel eerder risico-avert, dus liever geen onderdelen van al te onbekende merken (die daarom niet slechter zijn, maar je weet nooit…).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste punten hierboven al toegelicht: degelijke basis-PC waar iets op de gamen valt, die er niet al te lelijk uitziet en makkelijk kan worden weggewerkt.
Ga je overklokken?
In eerste instantie niet. Mocht dat in de toekomst nuttig zijn om net die ene taak/spel beter te kunnen uitvoeren, is het mooi meegenomen, maar het is dus zeker geen must.
Wat verwacht je van ons?
1. Een inschatting of het samengesteld systeem aan de verwachtingen zal voldoen.
2. Gezien mijn beperkte ervaring, controle of de gekozen componenten compatibel zijn.
3. Suggesties die de build mogelijk beter (gebruikerservaring, future-proof,…) zouden maken.
Onze huidige PC (ASUS laptop) van bijna 10 jaar is aan vervanging toe. De upgrade naar Windows 10 lukte, maar werd na enige tijd toch te zwaar. Voor het opstarten ben je al snel enkele minuten zoet voordat het systeem enigszins respons geeft na het inloggen (Chrome even snel openklikken is een regelrechte no-go). Spellen spelen was, buiten relatief oude titels, eigenlijk geen optie meer. Kortom, tijd voor iets nieuws.
Door tablets is een laptop geen must meer, integendeel, we hebben al een monitor die nu als extern beeldscherm dienst doet. De zelf gebouwde NAS voorziet ons van de nodige opslagruimte, en heeft me een eerste beperkte ervaring bezorg met het in elkaar prikken van een PC.
De wensen
- Hoofdzakelijk moet de nieuwe PC dienen voor dagelijks gebruik: surfen, mailen, office.
- Met nieuwe hardware komt de mogelijkheid voor lichte/casual gaming in het vizier. Niets extreems, vermits het mij door gezinsverplichtingen aan de nodige tijd ontbreekt. Als ik er iets in het genre van een Starcraft, Neverwinter Nights en Team Fortress 2 (bewuste verwijzing naar oudere titels gezien weinig/geen ervaring met nieuwe varianten
) op kan spelen in een resolutie die niet te veel aan Minecraft doet denken, ben ik al meer dan tevreden.
- De nieuwe PC liefst onder het bureaublad weggewerkt (d.m.v zelfbouw), om deze zoveel mogelijk aan het zicht te onttrekken. Vandaar de keuze voor een HTPC-case.
- Nu we de investering doen om zelf een PC te bouwen, behoud ik graag de mogelijkheid naar de toekomst toe om nog iets te upgraden of uit te breiden. Er zijn andere mogelijkheden (Intel NUC, Deskmini, enz.) maar vermits die daar maar weinig tot geen ruimte voor laten, heb ik ze niet meegenomen.
De psychologische drempel lijkt op 500 EUR te zitten. All-in (verzending e.d.) zou ik zeggen dat we maximaal 550 EUR willen uitgeven, maar minder mag altijd.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Externe monitor: AOC E2275PWJ (22inch, 1920x1080, https://tweakers.net/pric...3/aoc-e2275pwj-zwart.html)
Muis en toetsenbord (huis/tuin/keuken-variant)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een poging gedaan om een systeem samen te stellen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 3 2200G Boxed | € 90,- | € 90,- |
| 1 | ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac | € 112,51 | € 112,51 |
| 1 | Fractal Design Node 202 | € 72,- | € 72,- |
| 1 | Crucial CT8G4DFS8213 | € 68,95 | € 68,95 |
| 1 | Seasonic Focus Gold 450W | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 82,90 | € 82,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 492,31 | |
Punten die in overweging genomen zijn:
- CPU: Op dit forum en recente BBG werd dacht ik deze CPU aangeraden voor mijn gebruikscenario (office en licht gaming)
- Moederbord: door de gekozen case is een mini-ITX vereist. Inderdaad nog wel bij de webwinkel na te vragen dat de geïnstalleerde BIOS comptibel is met de AMD Ryzen 3 2200G
- Case: Zoals gesteld lijkt een HTPC-case makkelijker weg te werken onder een bureaublad en daardoor aan het zicht te onttrekken
- SSD: Niet de goedkoopste optie, maar het leek me de investering waard om voor een snellere NVME te gaan. Capaciteit is beperkt, vermits die voor stockage van data (audio, video, foto's,...) op de NAS beschikbaar is.
- Voeding: 450W is voor deze setup zeker overkill, maar biedt naar de toekomst toe nog mogelijkheid om uit te breiden. De case laat de mogelijkheid om een aparte grafsche kaart te installeren, dus wie weet...
- RAM: 8GB lijkt momenteel voldoende voor mijn gebruiksscenario.
Er zijn geen echte voorkeuren. We zijn wel eerder risico-avert, dus liever geen onderdelen van al te onbekende merken (die daarom niet slechter zijn, maar je weet nooit…).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste punten hierboven al toegelicht: degelijke basis-PC waar iets op de gamen valt, die er niet al te lelijk uitziet en makkelijk kan worden weggewerkt.
Ga je overklokken?
In eerste instantie niet. Mocht dat in de toekomst nuttig zijn om net die ene taak/spel beter te kunnen uitvoeren, is het mooi meegenomen, maar het is dus zeker geen must.
Wat verwacht je van ons?
1. Een inschatting of het samengesteld systeem aan de verwachtingen zal voldoen.
2. Gezien mijn beperkte ervaring, controle of de gekozen componenten compatibel zijn.
3. Suggesties die de build mogelijk beter (gebruikerservaring, future-proof,…) zouden maken.