Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• excaliburvii
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
heeft iemand ervaring met SCCM alternatief "Desktop Central" ik ben de demo aan het bekijken voor mijn werkgever, we hebben een kleine omgeving met 20 werkplekken en Desktop Central zou een free licentie hebben tot 25 werkplekken. ideaal lijkt me, maar is het idd net zo goed als SCCM?

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Heb er geen ervaring mee, maar hoewel ik betwijfel of het net zo "goed" is als SCCM (Lees: integratie, support en features), denk ik dat je wel erg blij gaat worden van deze tool in een dergelijke omgeving.
Hou er wel rekening mee dat als je ineens 10 nieuwe collega's hebt er wel een licentie moet komen, ook voor de 20 anderen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je exact gaan doen met dergelijke tooling? Pas als dat bekend is kan er advies gegeven worden...

Voor OS deployment, installeren van applicaties en patch management is dit binnen het MS landschap ook met gratis tooling vanuit MS te doen. (WDS/MDT, GPO's & WSUS).

Wellicht dat je ook eens zou kunnen kijken naar intune...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• excaliburvii
het is de bedoeling om OS te kunnen deployen, applicaties, updates, beleid, standaard shares etc.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat kan met bovengenoemde opties al, vandaar mijn opmerking. :)

Voor grotere, complexere organisaties wordt dit met de gratis opties vanuit MS wat lastiger vandaar dat op een gegeven moment overgestapt wordt naar dedicated tooling hiervoor. Voor 20 systemen zou het niet zo'n issue moeten zijn....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• excaliburvii
@Question Mark dankje voor in imput, wel nog een vraagje er over, kan de gratis tooling van MS ook third party software deployen?

• MAX3400
  • Laatst online: 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

excaliburvii schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:42:
@Question Mark dankje voor in imput, wel nog een vraagje er over, kan de gratis tooling van MS ook third party software deployen?
Niet helemaal vanzelf maar als je een installer hebt, zoals een MSI, kan je daar makkelijk mee aan de gang om het als extra task sequence te installeren.

Hou er wel rekening mee dat MDT niet geheel "incremental" is waardoor updates van applicaties soms lastig te voorzien zijn; afhankelijk van je omgeving kan je dan soms beter 's nachts via WOL de machines allemaal opnieuw inspoelen met de meest recente images.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zou voor het OS kunnen kiezen voor MDT, voor patching en applicatie zou je eens kunnen kijken naar PDQ, zowel inventory als deploy.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
Je kan voor 20 PCs inderdaad een aardig eind komen met de gratis alternatieven van onder andere Microsoft maar ook van anderen.

Om 3rd party applicaties geautomatiseerd te installeren gebruik ik Chocolatey package manager, deze bied ook de optie om zelf een repo te hosten voor alle software die je zelf nog nodig acht en niet via de repo van Chocolatey beschikbaar is. Met een eenvoudige taak in Task Scheduler kan je ze ook nog dagelijks/wekelijks/maandelijks automatisch up-to-date houden

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• excaliburvii
chickpoint schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:48:
Je kan voor 20 PCs inderdaad een aardig eind komen met de gratis alternatieven van onder andere Microsoft maar ook van anderen.

Om 3rd party applicaties geautomatiseerd te installeren gebruik ik Chocolatey package manager, deze bied ook de optie om zelf een repo te hosten voor alle software die je zelf nog nodig acht en niet via de repo van Chocolatey beschikbaar is. Met een eenvoudige taak in Task Scheduler kan je ze ook nog dagelijks/wekelijks/maandelijks automatisch up-to-date houden
dank voor je info, ik zit nu te kijken naar Chocolatey, maar snap er helaas niets van. Van de website begrijp ik dat het een Package manager is, soort van apt-get voor windows. ik zou verschillende packages kunnen installeren vanuit hun repository, maar ik zou zelf ook applicaties kunnen packagen. helaas is alles in PowerShell, wat nou ook niet mijn sterkste kant is 8)7 .

Ik heb chocolatey geinstalleerd (dat was niet zo moeilijk met copy paste het het command) ik kan het starten, maar verder kom ik niet echt. er lijk geen gui te zijn waarin ik kan werken.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom kies je nu voor tooling van derden, en niet voor de MS tooling?

Met een beetje standaard beheerskennis is dat allemaal prima te doen. Daarnaast heeft MS in de regel de documentatie prima op orde.

• chickpoint
Klopt, ik ben meestal ook fan om MS tooling te gebruiken. Helaas is ons bedrijf heel klein (ongeveer dezelfde omvang) en krijg je niet altijd even veel tijd voor projectjes aangezien er ook nog andere functies uitgevoerd moeten worden.

En bij kleine bedrijven mag IT natuurlijk niks kosten! Alles moet opensource gratis

Chocolatey bleek makkelijk te integreren in het Powershell script dat ik gebruik voor deployment plus dat je updates kunt doen zonder de gebruiker hier zelf enige input voor moet leveren. Mocht je verglijkbare MS tooling kennen dan hoor ik het natuurlijk graag :D

Chocolatey is wat dat betreft heel makkelijk in het gebruik

Installeren van een programma
choco install [applicatienaam]

Zoeken van een programma
choco search [deel van applicatienaam]

Updaten van een programma
choco upgrade [applicatienaam]

Mocht je een grafische interface willen hebben kun je het volgende commando uitvoeren:
choco install chocolateygui

[ Voor 5% gewijzigd door chickpoint op 17-07-2018 14:49 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

chickpoint schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:48:
Klopt, ik ben meestal ook fan om MS tooling te gebruiken
De vraag was meer richting de Topicstarter gericht. :)

Met de gratis MS tooling kun je voor zijn vraagstuk een heel eind komen:
  • WDS/MDT voor OS deployment
  • GPO/GPP voor configuratie en het maken van (user)instellingen
  • WSUS voor patching en updating
  • Met de "Software Installation" optie in een GPO kan (3rd party) software deployed worden.
Alles met een GUI, en tot in detail gedocumenteerd.Voor kleine omgevingen kan dit prima werken.

Ik ben even benieuwd waarom TS dan toch kiest voor een andere oplossing (die zich voornamelijk toelegt op software maintenance, en niet op de andere zaken die TS ook geregeld wil zien).

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 17-07-2018 14:55 ]

• chickpoint
Excuus, waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd :D
Zal zelf ook wel eens kijken naar Software Installation via GPO!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

chickpoint schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:59:
Excuus, waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd :D
Zal zelf ook wel eens kijken naar Software Installation via GPO!
Is prima mogelijk, maar beperkt tot een MSI met eventueel een transformfile en het meegeven van wat parameters.

Je bent hiermee dus afhankelijk van de kwaliteit van de MSI. :)

• excaliburvii
ik zal mijzelf eerst omschrijven, misschien helpt dat,

Ik ben een leerling meubelmaker van 28 jaar oud, heb een ICT niveau 4 diploma en heeft van 2010 tm 2015 in de ICT gewerkt. vervolgens heb ik bij een kassaleverancier gewerkt.

mijn kennis van beheerapplicaties is zeer beperkt. ik weet hoe ik een ADDS in moet richten, heb een aantal keer in privé tijd met vmware esxi, exchange en een keer met sccm gewerkt maar dat was allemaal hobby en tijdelijk. nu wordt vanuit mijn nieuwe werkgever gevraagd of ik de ict op orde wil brengen. natuurlijk wil ik dat, maar heb niet zo veel kennis als ik zou willen. daarom ben ik de laatste 3 weken veel bezig met lezen van documentatie.van licenties tot applicaties. ik zie allemaal moois voorbij komen maar daar hangt vaak een enorm prijskaartje aan. vandaar dat ik aangaf te zoeken naar gratis tools om dit te doen.

ondertussen heb ik WDS en WSUS geinstalleerd op mijn stestserver (MSS2016), WDS lijkt goed te lopen, WSUS ook mbt de updates. MDT kom ik nog niet uit, en van GPO heb ik helemaal geen kennis 8)7

Gelukkig heb ik tot 26 oktober om alles klaar te hebben, dan wordt de hardware met basis opgeleverd.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:26
chickpoint schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:48:
Klopt, ik ben meestal ook fan om MS tooling te gebruiken. Helaas is ons bedrijf heel klein (ongeveer dezelfde omvang) en krijg je niet altijd even veel tijd voor projectjes aangezien er ook nog andere functies uitgevoerd moeten worden.

En bij kleine bedrijven mag IT natuurlijk niks kosten! Alles moet opensource gratis

Chocolatey bleek makkelijk te integreren in het Powershell script dat ik gebruik voor deployment plus dat je updates kunt doen zonder de gebruiker hier zelf enige input voor moet leveren. Mocht je verglijkbare MS tooling kennen dan hoor ik het natuurlijk graag :D

Chocolatey is wat dat betreft heel makkelijk in het gebruik

Installeren van een programma
choco install [applicatienaam]

Zoeken van een programma
choco search [deel van applicatienaam]

Updaten van een programma
choco upgrade [applicatienaam]

Mocht je een grafische interface willen hebben kun je het volgende commando uitvoeren:
choco install chocolateygui
Ik zou dit doen i.c.m. met Ansible ;) lekker alles cemtraal geregeld en gedocumenteerd aan de hand van playbooks.
Pagina: 1