Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alteran
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-09 11:22
Hallo allemaal,

Ik zit op dit forum regelmatig interessante topics te lezen, maar nu heb ik zelf een situatie waar ik wel wat eerste advies kan gebruiken.

Begin dit jaar heb ik samen met mijn vriendin een huis gekocht. Helaas is dat nu, ondanks een relatie van vijf jaar, toch niet zo'n goed idee gebleken. Ik heb er zo mijn goede redenen voor, maar het is tijd geworden om een punt achter de relatie te zetten. Omdat wij samen een huis hebben, betekend dat helaas ook dat er financieel het e.e.a. geregeld zal moeten worden. Ja, natuurlijk begrijp ik dat ik met mijn vragen beter naar de financieel adviseur en notaris kan stappen, en dat ga ik ook zeker doen, maar ik wil graag vooraf een beetje in de vingers hebben hoe het zit. Goed, de situatie (grofweg).

Aangezien mijn inkomen aanzienlijk groter is dan dat van mijn ex-vriendin, hebben we er destijds voor gekozen om de eigendom van de woning 70%/30% te verdelen (gelukkig maar). Daarnaast hebben we in een samenlevingscontract vastgelegd dat ik voor 70% voor alle kosten van het huishouden op zou draaien en zij voor 30%. In de praktijk hebben we ook daadwerkelijk elke euro die we gezamenlijk hebben uitgegeven ook 70/30 betaald. Om de woning volledig mijn eigendom te maken zal ik met een financieel adviseur moeten gaan praten en langs de notaris (en dat gaat natuurlijk geld kosten). De enige potentiële kosten die ik hier verder zo snel aan zie is de eventuele overdrachtsbelasting. Is die van toepassing, aangezien ik al (grotendeels) eigenaar ben? Zo ja, voor het volledige deel of alleen het deel dat van eigenaar veranderd (30%)?

We hebben een mooie nieuwe keuken laten plaatsen, een vaste vloer neer laten leggen en het e.e.a. aan de badkamer gedaan. Laten we zeggen dat we €20.000,- geïnvesteerd hebben in de woning. In mijn ogen kunnen we hier twee dingen mee doen: ik kan mijn ex-vriendin 'haar' 30% in euro's teruggeven. Of, onder het mom van, de woning is door die investeringen meer waard geworden, de woning laten taxeren en met de eventuele overwaarde een regeling treffen. Ik kan me niet voorstellen dat je de investering 1:1 terug ziet in de woningwaarde, dus wellicht is dat voor mij de meest gunstige optie. Hoe kan ik hier mee omgaan en wat is het verstandigste?

Als laatste hebben we nog een stukje gloednieuwe inboedel, waarvan ze ook nog eens recht heeft op haar deel. Ik vind het wel zo redelijk om te rekenen met de nieuwprijs, als er al een andere optie zou zijn. Aangezien we nagenoeg overal exact de waarde van weten en de verdeelsleutel vaststaat, moet dit niet zo'n probleem worden.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27

Rmg

Alteran schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:09:

We hebben een mooie nieuwe keuken laten plaatsen, een vaste vloer neer laten leggen en het e.e.a. aan de badkamer gedaan. Laten we zeggen dat we €20.000,- geïnvesteerd hebben in de woning. In mijn ogen kunnen we hier twee dingen mee doen: ik kan mijn ex-vriendin 'haar' 30% in euro's teruggeven. Of, onder het mom van, de woning is door die investeringen meer waard geworden, de woning laten taxeren en met de eventuele overwaarde een regeling treffen. Ik kan me niet voorstellen dat je de investering 1:1 terug ziet in de woningwaarde, dus wellicht is dat voor mij de meest gunstige optie. Hoe kan ik hier mee omgaan en wat is het verstandigste?
Tjah 'eerlijk' is 30% van wat ze er ingestoken heeft - de waardevermindering/gebruiksrecht van het afgelopen half jaar. Ze heeft investering gedaan waar ze zelf ook van heeft gedacht minimaal 15 jaar gebruik te maken, dat is nu een half jaar geworden, jij hebt er mogelijk nog wel tig jaar plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph046ph
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:39
TS, wat staat er in jullie samenlevingscontract over gemeenschap van goederen?
Dat jij 70% van de kosten op je neemt, wil niet zeggen dat je ook recht hebt op 70% van een bepaalde investering (een bankstel of koelkast bijvoorbeeld). Dat kan dus net zo goed gewoon 50/50 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Een taxatie is wel het meest eerlijk, maar gaat niet perse het meest gunstig voor jou uitpakken, afhankelijk van waar jij woont.

Voorbeeld: ik woon in Utrecht, waar een woning makkelijk 10% per jaar in prijs stijgt. Je zult je vriendin moeten compenseren voor die waardestijging, want daar moet zij ook een deel van krijgen. Mijn woning is 400.000 waard, dus dan zou ik al zo'n 6,5K moeten overmaken alleen voor de stijging in prijs

Ik denk dat als jij je vriendin weet uit te kopen voor de aankoopsprijs en rekent vanuit de nieuwprijs van alles, dat je dan grote kans hebt dat jij beter uit bent. En het spaart wel geld uit voor de taxatie, die je ook 70/30 zou moeten betalen.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Rmg schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:17:
[...]

Tjah 'eerlijk' is 30% van wat ze er ingestoken heeft - de waardevermindering/gebruiksrecht van het afgelopen half jaar. Ze heeft investering gedaan waar ze zelf ook van heeft gedacht minimaal 15 jaar gebruik te maken, dat is nu een half jaar geworden, jij hebt er mogelijk nog wel tig jaar plezier van.
Dit is inderdaad het meest eerlijk, maar je moet er wel rekening mee houden dat de spullen het snelst afschrijven op de eerste dag, dat de 'risicopremie' van uit elkaar gaan niet alleen bij de TS hoeft te liggen en dat er compromissen zijn gesloten over de aankopen (als je alleen had gekozen had je voor een andere bank gegaan, dus is die bank voor jou minder waard).

Eigenlijk wil ik zeggen, doe jezelf niet tekort. Ik zou het niet vreemd vinden als de vriendin slechts 1/3 of 1/2 van haar investering terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alteran
Ph046ph schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:21:
TS, wat staat er in jullie samenlevingscontract over gemeenschap van goederen?
Dat jij 70% van de kosten op je neemt, wil niet zeggen dat je ook recht hebt op 70% van een bepaalde investering (een bankstel of koelkast bijvoorbeeld). Dat kan dus net zo goed gewoon 50/50 zijn.
Formeel zegt het samenlevingscontract dat de 'kosten van de huishouden' 'naar evenredigheid van ieders inkomen' gedragen dient te worden. In de praktijk hebben we afgesproken dat we alles 70/30 betalen, wat grofweg naar evenredigheid van ieders inkomen is. Dit zegt echter niets over hoe bijv. de inboedel betaald dient te worden. Het zegt wel dat inboedel die we voor het samenlevingscontract al hadden nu van ons gezamenlijk is, wat feitelijk niets is.De inboedel hebben we gezamenlijk gekocht, en daar mee bedoel ik dat het is betaald van onze gezamenlijke rekening (waar we ieder braaf in de verhouding 70/30 geld in stoppen).

*Omdat haar inkomen nog wel eens kan fluctueren, hebben we mondeling afgesproken dat we aan het eind van het jaar de 70/30 verdeling zouden vergelijken met hoe het had geweest als we naar evenredigheid van inkomen hadden ingelegd, en eventuele verschillen bij leggen. Ik weet nog niet of ik de moeite wil nemen om dit uit te gaan pluizen, ook omdat ik het dan wel erg kinderachtig vind worden.

Het was de moeite niet (aldus de notaris) om in het samenlevingscontract op te nemen dat de inboedel 70/30 verdeeld dient te worden, dus de inboedel moet (helaas) gewoon 50/50 verdeeld worden. Het verschil voor mij tussen 70/30 en 50/50 is jammer, maar ik kan er niet wakker van liggen.

Ja, in de akte van levering is die 70/30 wel vastgelegd en in de hypotheek is dit ook geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alteran
Laat ik overigens even voor op stellen dat ik er niet op uit ben om zoveel mogelijk van mijn ex-vriendin te plukken. Tuurlijk, ik wil mijzelf niet te kort doen (ik ga het nog hard nodig hebben om het in mijn eentje rond te breien). Maar, als ik over elk eurotje een discussie met haar moet gaan voeren is het geen leuk einde. Zeker omdat we te maken hebben met een zelfde vriendengroep en ook nog eens in het vrijwilligersleven met elkaar te maken hebben is het voor mij belangrijk om het goed, fatsoenlijk en op een 'fijne' manier af te sluiten.

Dus: snel, makkelijk, netjes, maar ik hoef haar ook zeker niets cadeau te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:45

sjaool

Every life should have 9 cats

Ga eerst eens rustig met zijn tweeën om tafel zitten en praat er met elkaar over. Vraag aan haar wat voor oplossing of verdeling zij het liefst ziet. Het lijkt mij gewoon het handigst om gewoon samen tot een bedrag te komen eventueel met hulp van een derde onafhankelijke persoon.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:01

JdM

Humbled

Belangrijkste bij dit als je het mij vraagt en vooral gebaseerd op je opmerkingen dat je dezelfde vriendengroep/vrijwilligerswerk etc. hebt en houdt:
Ga met elkaar om de tafel en bespreek met haar waar zij zich prettig bij zou voelen, dan kun je op basis daarvan bepalen of dat in jouw beeld van "eerlijk" past.
Alle andere verplichtingen in acht nemend kun je daar dan best proberen uit te komen.

@sjaool goed idee ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JdM op 13-07-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:33
Zo te zien wil je het allemaal vriendelijk en redelijk oplossen. Hulde daarvoor, hopelijk kunnen jullie die instelling gedurende de afwikkeling vasthouden.
Wat betreft overdrachtsbelasting, die is niet van toepassing. Zie tweede bullet op deze pagina:
https://www.belastingdien...rdrachtsbelasting_krijgen

(ik dacht ook dat overdrachtsbelasting niet van toepassing is als er max. 12 maanden geleden al overdrachtsbelasting over dat object is betaald, maar het zou kunnen dat die regel is afgeschaft; één reden voor vrijstelling is natuurlijk al voldoende, dus voor jouw situatie maakt dat niet uit)

[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 13-07-2018 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 20:00
Alteran schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:52:
Maar, als ik over elk eurotje een discussie met haar moet gaan voeren is het geen leuk einde. Zeker omdat we te maken hebben met een zelfde vriendengroep en ook nog eens in het vrijwilligersleven met elkaar te maken hebben is het voor mij belangrijk om het goed, fatsoenlijk en op een 'fijne' manier af te sluiten.
Het lijkt erop, mede door bovenstaande dat jullie nog door 1 deur kunnen. Is het geen optie, om relatietherapie te overwegen. De periode in een relatie tussen de 5 en 7 jaar is een lastige (eigen ervaring en het welbekende 7-year itch)...

Ook in mijn relatie was dat even een lastige periode, maar nu we erdoor zijn is de relatie beter.

Ik kan natuurlijk een totaal verkeerde inschatting maken, bij voorbaat mijn excuses dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Marber op 13-07-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Lapa schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:36:
Zo te zien wil je het allemaal vriendelijk en redelijk oplossen. Hulde daarvoor, hopelijk kunnen jullie die instelling gedurende de afwikkeling vasthouden.
Wat betreft overdrachtsbelasting, die is niet van toepassing. Zie tweede bullet op deze pagina:
https://www.belastingdien...rdrachtsbelasting_krijgen

(ik dacht ook dat overdrachtsbelasting niet van toepassing is als er max. 12 maanden geleden al overdrachtsbelasting over dat object is betaald, maar het zou kunnen dat die regel is afgeschaft; één reden voor vrijstelling is natuurlijk al voldoende, dus voor jouw situatie maakt dan niet uit)
Vrijstelling bij doorverkoop is volgens mij alleen binnen 6 maanden na aankoop. En de vrijstelling bij verkoop van/aan ex partner is vrijgesteld indien de verhouding maximaal 60/40 bedraagt. Hier zit je dus net buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alteran
@sjaool @JdM Ik ga er van uit dat we met een goed gesprek afspraken kunnen maken en we daar wel uit komen. Ik wil dan alleen wel weten waar ik over praat.

@Marber Je mag er van uit gaan dat er niets meer te redden valt, ook niet met alle therapie van de wereld. Deze ezel (ik) heeft zich nu voor de derde keer aan de zelfde steen gestoten en laat hem dat geen vierde keer gebeuren.

Wat betreft de overdrachtsbelasting, ik lees dat je geen belasting betaald als je gaat scheiden, maar wij hebben enkel een samenlevingscontractje. Dus dat zal wel niet op gaan. Ontroerend goed tussen samenwoners verdelen, tja, dan is het maar hoe ze samenwoners defineren. Ik vraag me af of zoiets wel van toepassing is. De verhouding 60/40 ben ik ook al ergens tegengekomen. Kortom, wellicht is het de kortste weg om even contact op te nemen met de belastingdienst, dan weet ik zeker hoe het zit. Uiteindelijk maakt het ook niet zoveel uit, als het betaald moet worden heb ik weinig keus.

Maar, mocht iemand praktijkervaring hebben zie ik de reactie graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Daar zijn -tig lijsten voor,
https://www.wijzeringeldz...en-of-uit-elkaar-gaan.pdf
Je kunt ook de punten aanklikken.

De volgende vraag is wat er nu moet gebeuren,
wil jij blijven wonen, wil zij blijven wonen.
Als jij wilt blijven wonen koop je haar uit. Eventueel uitruilen tegen goederen. Zij kan overigens ook ergens anders wonen waarbij ze nog best lang aftrek heeft op hypotheek en vica versa.

Maar zij kan er ook net zo goed voor kiezen om te blijven wonen, en dat kan ook zolang jij er blijft wonen.

Welke keuzes er zijn hangen deels af welke opties beschikbaar zijn. Als je gisteren al weg wou zijn dan maak je andere keuzes als de haast niet zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3x vreemdgegaan? In dat geval vind ik je een ontzettende held dat je kalm en netjes blijft.
3x iets anders? Dan is het gewoon netjes.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:27:
3x vreemdgegaan? In dat geval vind ik je een ontzettende held dat je kalm en netjes blijft.
3x iets anders? Dan is het gewoon netjes.
Dit lijkt me niet relevant voor het beantwoorden van de vraag van TS.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:18
Er is geen sprake van overdrachtsbelasting.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, samen een huis gekocht (50/50), na 1,5 jaar uit elkaar gegaan, geen overdrachtsbelasting hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:06:
Er is geen sprake van overdrachtsbelasting.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, samen een huis gekocht (50/50), na 1,5 jaar uit elkaar gegaan, geen overdrachtsbelasting hoeven betalen.
Niet correct. De vrijstelling is er wanneer je eigendomsverhouding tussen 40 en 60% ligt. Bij TS is het 30/70. Die moet dus wél afrekenen.

@Alteran Ondanks de kosten is het misschien wel zo handig om een taxatie te laten doen van de woning en op die basis de berekening te doen. Je zit immers met verschillende factoren: de waardestijging (bijna overal stijgen de prijzen momenteel redelijk hard dus tenzij je in Zeeland of NO-Groningen woont heb je waarschijnlijk een stijging) en de investeringen in verbouwing, die je inderdaad waarschijnlijk niet geheel in de woningwaarde zult terugzien. Een taxatie kun je voor een paar honderd euro laten doen.

Mocht je je hypotheek moeten aanpassen, dan heb je die waarschijnlijk sowieso nodig. Is dat niet zo, dan kun je een ongevalideerde taxatie laten doen, de kosten daarvan zijn lager dan wanneer je hem voor een hypotheek of ander officieel doel nodig hebt. En de kosten van de taxatie kun je met je vriendin door tweeën delen lijkt mij.

[ Voor 49% gewijzigd door mddd op 13-07-2018 17:16 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:18
Overdracht belasting heb je alleen als het verschil groter is dan 60/40%
Overdrachtsbelasting bij relatiebreuk

Had u een geregistreerd partnerschap, getrouwd of een samenleving als ongehuwde? Dan komt er een verdeling van de boedel, waardoor een verkrijging ontstaat als de (gezamenlijke) woning naar je partner of jou toebedeeld wordt.

Voor de overdrachtsbelasting zijn er maar twee smaken:

Destijds zijn jullie getrouwd in gemeenschap van goederen. In dat geval hebben jullie recht op vrijstelling, omdat een onroerende zaak deel uitmaakt van gemeenschappelijke eigendommen.
Er werd ongehuwd samengewoond of er was sprake van huwelijkse voorwaarden. In dat geval moet er gekeken worden wie de feitelijke woningeigenaar is. Op het moment dat jullie dat beide zijn, dan is er geen overdrachtbelasting verschuldigd. Om hier gebruik van te maken moet u voldoen aan een aantal voorwaarden. De woning moet gezamenlijk zijn aangekocht, en de verdeling mag niet buiten de 40/60 procent vallen.

[ Voor 87% gewijzigd door FNale op 13-07-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sovieto schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:38:
[...]

Dit is inderdaad het meest eerlijk, maar je moet er wel rekening mee houden dat de spullen het snelst afschrijven op de eerste dag, dat de 'risicopremie' van uit elkaar gaan niet alleen bij de TS hoeft te liggen en dat er compromissen zijn gesloten over de aankopen (als je alleen had gekozen had je voor een andere bank gegaan, dus is die bank voor jou minder waard).

Eigenlijk wil ik zeggen, doe jezelf niet tekort. Ik zou het niet vreemd vinden als de vriendin slechts 1/3 of 1/2 van haar investering terug krijgt.
Nou dat lijkt me in andere tijden wel te kloppen. Maar je hebt samen gewoon geinvesteerd (met een hypotheek en door geld te investeren) in een object met een bepaalde waarde. Die waarde is voor 70/30% van elke partij.

Dus het is niet alleen "het eerlijkst", maar gewoon de enige eerlijke manier om het huis te laten taxeren door een partij die je beiden vertrouwt en je vriendin voor de 30% van de waarde uit te kopen. Als je dan in 2007 iets hebt gekocht, er een keuken in hebt gezet en dan deze manier toepast bij een scheiding in 2010, dan kan het wel kloppen dat je slechts 1/3e terug krijgt. Maar bij iets wat je in 2017 hebt gekocht en verbeterd is dat niet echt de verwachting. Zij heeft gewoon simpelweg recht op 30% van de waardevermeerdering.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 13-07-2018 20:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 21:10

BoGu5

hmmmz

Gezien de recente aankoop van de woning... Heb je al een idee of het wat de hypotheekverstrekker betreft überhaupt een mogelijkheid is om je ex uit te kopen? Je kunt wel het grootste inkomen hebben, maar twee schuldenaren waarop te verhalen is, zijn er meer dan één. Het risico dat je (verplicht) moet gaan verkopen bestaat dus waarschijnlijk ook nog.

Edit: Hoe de waardevermeerdering afgehandeld wordt hadden wij trouwens in onze samenlevingsovereenkomst geregeld. Dezelfde bepalingen staan nu in onze huwelijkse voorwaarden.

[ Voor 20% gewijzigd door BoGu5 op 16-07-2018 22:25 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:13
Misschien eerst een vraag. Gaan jullie met ruzie of als vrienden uit elkaar?

...

Pagina: 1