XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Groeten JWR
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
display het die velleman kitjes, anders: [url="htttp://www.velleman.be"]htttp://www.velleman.be[/url]Op woensdag 18 juli 2001 15:47 schreef JWR het volgende:
He Funkflex waar kun je dat setje bestellen dan? Want ik krijg nog 2x papst 120mm op 220v dus dat lijkt mij ook wel leuk...
Groeten JWR
if broken it is, fix it you should
Verwijderd
als je een dimmer hebt hoeft die geen minimaal verbruik te hebben. want het dimmen begint bij 0 ohm en gaat dan pas omhoog.Op woensdag 18 juli 2001 15:56 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Het kan dus niet zomaar met een normale gloeilamp dimmer! Zo'n ding moet een minimaal verbruik van een watt of 15 hebben geloof ik.
Verwijderd
Ja hoor, jij snapt het.Op woensdag 18 juli 2001 16:01 schreef epsilon het volgende:
[..]
als je een dimmer hebt hoeft die geen minimaal verbruik te hebben. want het dimmen begint bij 0 ohm en gaat dan pas omhoog.
If it ain't broke, fix it till it is...
6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750
het probleem is namelijk dit, als je wisselstroom hebt heb je dus een sinus...
om een sinus te dimmen doen ze gewoon steeds een stukje afknippen van de sinus ofwelde sinus doet dit
/|_/|_
in plaats van dit
~~~~~~
Damn, ascii art sucks.. hopenlijk is het duidelijk
Nu kan ik een heel verhaal gaan houden over het aansnijden van sinussen fase verschuivingen etc. etc. maar als je geen electrotechniek hebt gedaan snap je er toch geen zak van.
Lang verhaal kort, je kunt beter een fatsoenlijke motor regelaar kopen als je een goede duurzame oplossing wilt hebben.
Intereseert het je allemaal geen reet als binnenkort of die dimmer of die fan uitgefikt in je p.c. ligt .. gewoon doen
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
meestal gaat het wel goed hoor , alleen alsj ehm erg veel afdimt dan wil het neit echt , maar zeg 30% lichter is no probOp woensdag 18 juli 2001 16:58 schreef MR_WAZOO het volgende:
Het zal waarschijnlijk wel gaan maar er is een grote kans aanwezig dat je dimmer zegt krijg het rambam
het probleem is namelijk dit, als je wisselstroom hebt heb je dus een sinus...
om een sinus te dimmen doen ze gewoon steeds een stukje afknippen van de sinus ofwelde sinus doet dit
/|_/|_
in plaats van dit
~~~~~~
Damn, ascii art sucks.. hopenlijk is het duidelijk
met papst dan
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
gewoon bij de electronice boer vragenOp woensdag 18 juli 2001 15:47 schreef JWR het volgende:
He Funkflex waar kun je dat setje bestellen dan? Want ik krijg nog 2x papst 120mm op 220v dus dat lijkt mij ook wel leuk...
Groeten JWR
Dat dan weer wel......
Verwijderd
Verwijderd
Sjeezus, wat lul jij uit je nek zeg. Nog nooit zoveel onzin gehoord!Op donderdag 19 juli 2001 07:04 schreef Foxfire het volgende:
Wat lult iedereen toch over dingen waar ze geen verstand van hebben hier. Ikzelf ben elektrotechnicus; en heb geen idee welk soort dimmer je kunt gebruiken. Een gloeilampdimmer doet niets meer als een extra weerstand ertussen, deze begint niet bij 0 ohm, maar is verschillend per dimmer. Een halogeendimmer snijdt de fasen aan; zoals eerder getekent hier. Een TL-dimmer doet het weer anders. Maar je moet een aardig expert zijn om alle werkingen zo precies te weten wat je nou moet toepassen voor een ventilator. Ik zou voor een frequentieregelaar gaan ;-) Maarja die zijn nogal prijzig ;-))
Reken even mee:
Stel, U=200 Volt (makkelijk rekenen)
Lamp, 100 Watt
I is dan 0,5 Ampere (P=U*I)
De (warme) weerstand van die lamp is dan 200 Ohm.
Stel je nou voor dat je daar een schuifweerstand voor hangt die de lamp terug regelt naar half vermogen, dus een weerstand van 200 Ohm. De stroom wordt dan 0,25 ampere door lamp en weerstand. De lamp dissipeerd dan 50 watt (logisch) en de weerstand dus ook 50 watt!!. Zo'n dikke weerstand zit echt niet in zo'n klein zwart doosje hoor!!
Fijne electroman ben jij
En een halogeendimmer snijdt GEEN fase aan! Zou lekker zijn, met een trafo erachter. Hoeveel harmonischen denk je dat zo'n trafo over zijn nek krijgt op het moment dat die sinus wordt afgesneden.
Dus, kruip eerst terug in die boeken van je en
Kijk maar eens op een motor:
230 V ~
60 Hz 3000 rpm 5 A
50 Hz 2700 rpm 4,5 A
En in principe ook verder:
40 Hz 2200 rpm
30 Hz 1800 rpm (getallen fictief)
Overigens hoeven frequentieregelaars niet veel te kosten, je moet er alleen wel even tegenaan lopen. Nieuw is alles duur.
hahahaOp woensdag 18 juli 2001 16:01 schreef epsilon het volgende:
[..]
als je een dimmer hebt hoeft die geen minimaal verbruik te hebben. want het dimmen begint bij 0 ohm en gaat dan pas omhoog.
Hier ben ik het dan nog het meest me eensOp donderdag 19 juli 2001 08:56 schreef www.hadecom.nl het volgende:
[..]
Sjeezus, wat lul jij uit je nek zeg. Nog nooit zoveel onzin gehoord!
Reken even mee:
Stel, U=200 Volt (makkelijk rekenen)
Lamp, 100 Watt
I is dan 0,5 Ampere (P=U*I)
De (warme) weerstand van die lamp is dan 200 Ohm.
Stel je nou voor dat je daar een schuifweerstand voor hangt die de lamp terug regelt naar half vermogen, dus een weerstand van 200 Ohm. De stroom wordt dan 0,25 ampere door lamp en weerstand. De lamp dissipeerd dan 50 watt (logisch) en de weerstand dus ook 50 watt!!. Zo'n dikke weerstand zit echt niet in zo'n klein zwart doosje hoor!!
Fijne electroman ben jij
En een halogeendimmer snijdt GEEN fase aan! Zou lekker zijn, met een trafo erachter. Hoeveel harmonischen denk je dat zo'n trafo over zijn nek krijgt op het moment dat die sinus wordt afgesneden.
Dus, kruip eerst terug in die boeken van je enmaar.
Verwijderd
Hierbij sluit ik me dus aan bij CyCLoNe.
Verwijderd
Dus niet!Op donderdag 19 juli 2001 10:52 schreef yorkie het volgende:
Het gaat hier om een inductieve belasting en daarvoor heb je gewoon een dimmer voor inductieve belasting nodig. Dit mag een halogeendimmer zijn of een regelaar van een afzuigkap enz... Een gewone gloeilampdimmer zal ook werken maar de ventilator zal dan iets meer lawaai maken (gebrom) en misschien ook wel sneller kapot gaan door trilling in de wikkelingen
edit:
Hierbij sluit ik me dus aan bij CyCLoNe.
Het probleem is dat anders de triacs nooit zullen gaan geleiden als er "geen" belasting aanhangt. En geloof me, een afzuigerkapdimmer is gewoon een gloeilampdimmer met een dikke ontstoorspoel.
Weet nog iemand het beter ?!?
Verwijderd
Ok, misschien wel waar. Dan maar proef op de som.Op donderdag 19 juli 2001 11:00 schreef www.hadecom.nl het volgende:
[..]
Dus niet!Zo'n goedkope dimmer heeft een bepaalde minimale belasting nodig, nogmaals, luister dan eens een keer!
Het probleem is dat anders de triacs nooit zullen gaan geleiden als er "geen" belasting aanhangt. En geloof me, een afzuigerkapdimmer is gewoon een gloeilampdimmer met een dikke ontstoorspoel.
Weet nog iemand het beter ?!?
Heb thuis nog zo'n afzuikapdimmer liggen. Als ik 'm terugvind zal ik vanavond eens proberen met een Papst van 12Watt. Place your bets
Verwijderd
Bush-Drehzalst.
I Mo= 0,1-2,5A
I Max= 2,5A
Er zit ook een kleine poti op om het minimum toerental te regelen.
The results:
De draaisnelheid kan wel geregeld worden maar erg makkelijk (nauwkeurig) regelen is het niet. Ook is steeds de 50Hz-brom goed hoorbaar, zelfs storend.
Mijn conclusie:
Technisch kan het dus wel, maar als je het wilt gaan gebruiken om meer koeling en minder geluid te hebben, voldoet het zeker niet. Misschien wel als je een vrij grote ventilator gaat gebruiken. (Deze hier is 80x80x40) De moeilijke regeling kan dus misschien wel door het te lage vermogen komen daar die regelaar op een afzuigkap wel goed werkt.
Verwijderd
LOLOp woensdag 18 juli 2001 16:44 schreef therobber het volgende:
ik heb gewoon een dimmer ertussen van de gamma kost 9.95 werkt perfect dusja
Ik zou ook zeggen van "Ummhh.. probleempje.."
Maar zoals je dus ziet, er is gewoon al lang iemand die het heeft gedaan, en met succes..
Maar ik denk dat het andere verhaal hoofdzakelijk opgaat bij wat Herman al aanhaalde , elektromotoren van een kilowattje en zwaarder, omdat die echt op 3 fasen lopen. Zo'n fannetjes levert eigenlijk geen arbeid / kracht.
Tenslotte kun je ze ook zonder problemen te veroorzaken tegenhouden....
(Uhh meestal dan
(geen zin en tijd om te typen
Euh...Op donderdag 19 juli 2001 07:28 schreef bankier het volgende:
gewoon een diode ertussen (type 1N4004 of hoger), gaat ie vanzelf langzamer zonder storingen.
Niet doen dus
krijgt dat ding gelijkspanning over z'n spoel
kan ie echt *niet* tegen !!
gewoon 2 van die dingen in serie
hebben ze 110V werkt prima
en dan een schakelaar om ze in serie cq parrallel te zetten kun je ze nog regelen (lees schakelen) ook.
typo's
Maarja ik ben toch iemand van praktijk (ook MTS-electro) en heb mijn zelf gebouwde dimmer maar gebruikt.
Het werkt gewoon hoor. De dimmer snijd de fasen aan met o.a. en triac (geloof ik, alweer 8 jaar geleden) en andere rotzooi
De fan verplaatst gewoon VEEL lucht en maakt dus redelijk veel lawaai (het is nog wel te doen, beter als die Delta-HP op 7500RPM).
Mijn ge-octe athlon is nu bij 25 graden kamertemp 28 graden full load
In elk geval allemaal bedankt. Als je veel air-flow wilt hebben is een gedimde 220 V wel relaxed, maar je moet de gedimde draad wel ontstoren (ferriet-kern??) anders gaan je (goedkope)-speakers spetteren
Verwijderd
ik denk ook dat die storing van de fase aansnijding
Afgezien van de goedkope speakertjes, kan ook je geluidskaart met opnames van de microfoon en line in storing ondervinden. Ook nog toevallig een Video-in aansluiting aanwezig in het systeem ?? Daar kun je ook wat problemen mee krijgen.....
Verwijderd
uhm tegenwoordig woorden fase-aansnijding dimmer's gebruikt voor gloeilampenOp donderdag 19 juli 2001 07:04 schreef Foxfire het volgende:
Wat lult iedereen toch over dingen waar ze geen verstand van hebben hier. . Een gloeilampdimmer doet niets meer als een extra weerstand ertussen, deze begint niet bij 0 ohm, maar is verschillend per dimmer. Een halogeendimmer snijdt de fasen aan; Ikzelf ben elektrotechnicus; en heb geen idee welk soort dimmer je kunt gebruikenzoals eerder getekent hier. Een TL-dimmer doet het weer anders. Maar je moet een aardig expert zijn om alle werkingen zo precies te weten wat je nou moet toepassen voor een ventilator. Ik zou voor een frequentieregelaar gaan ;-) Maarja die zijn nogal prijzig ;-))
en zoals hadecom.nl zei, om dat voor een halogeen verlichting te gebruiken is niet zo slim.
corect me if im wrong.
btw,
Als elektrotechnicus zijnde ben je toch een expert op jou gebied.Ikzelf ben elektrotechnicus; en heb geen idee welk soort dimmer je kunt gebruiken.
...
Maar je moet een aardig expert zijn om alle werkingen zo precies te weten,
Gewoon nieuwsgierig welke opleidng heb je gedaan?
Verwijderd
Schop omhoog na een maand of 8.Op donderdag 19 juli 2001 17:27 schreef yorkie het volgende:
'k heb't ding gevonden. Er staat op:
Bush-Drehzalst.
I Mo= 0,1-2,5A
I Max= 2,5A
Er zit ook een kleine poti op om het minimum toerental te regelen.
The results:
De draaisnelheid kan wel geregeld worden maar erg makkelijk (nauwkeurig) regelen is het niet. Ook is steeds de 50Hz-brom goed hoorbaar, zelfs storend.
Mijn conclusie:
Technisch kan het dus wel, maar als je het wilt gaan gebruiken om meer koeling en minder geluid te hebben, voldoet het zeker niet. Misschien wel als je een vrij grote ventilator gaat gebruiken. (Deze hier is 80x80x40) De moeilijke regeling kan dus misschien wel door het te lage vermogen komen daar die regelaar op een afzuigkap wel goed werkt.
Je geeft zelf al aan waarom het niet werkt. De werkbare range is 0,1-2,5Ampere. Dan doe ik heel even simpel en reken ik even niet in RMS etc. Dan is je belastingsrange dan toch 22-550 watt, want 220*0,1=22 en 220*2,5=550. Dan kom jij met je 15 watt papst ventilatortje. DAT KAN dus niet goed werken.