Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scotsky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-03 12:49
Mijn vraag:
Mijn: Be quiet! System Power 7 600W - Voeding maakt sinds een aantal dagen lawaai.

Nu wil ik graag de fan maar vervangen, maar loop tegen het "domme" probleem aan, dat de fan maar 2 draadjes (en ook een 2 pins connector) heeft en alle fans die ik kan vinden 3 draadjes hebben.

Be Quiet! verkoopt deze fans zelf niet. (meer)
Heeft iemand een idee/advies voor een stille vervanger?

Aangezien de voeding zelf nooit storing veroorzaakt heeft en stabiel heeft gedraaid, wil ik toch graag de aanschaf van een nieuwe PSU nog even uitstellen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Be quiet! System Power 7 600W

Op de fan staat:
Protechnic Electric
MGA12012HS-A25
12V en 0,45A
ZP Series G

Deze is 120mm bij 25mm.
2 draadjes op een 2 pins connector
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb hem opengemaakt, alle stof er uit gezogen/blazen.
In de fan heb ik wat teflon spray gespoten, maar het uit eindelijke resultaat is er niet beter op geworden en hij maakt nog steeds een vervelend lawaai.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:12
Je kan die 3 pins gewoon aansluiten op een 2 pins aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scotsky
Waar sluit ik de 3e draad dan op aan?
En welke ventilator kan ik gebruiken?
Zou ik dan kijken naar de max of gemiddelde snelheid die de ventilator kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 23:01

WCA

De derde pin gaat geen stroom overheen. De derde pin geeft de fan mee aan het moederbord door hoe hard ie draait. Is dus niet nodig in een voeding

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:34
Het feit dat de huidige een 2 pins connector heeft doet vermoeden dat de aansturing geen PWM kan (variable snelheid aansturen). Gezien deze controller er niet in zit, kun je het meet draadje (3de draadje) niet uitlezen.

Sluit je een 3 pins aan op de 2 pins connector zal die hoogst waarschijnlijk op hoogste snelheid lopen.

(zie ook https://www.ekwb.com/blog/what-is-pwm-and-how-does-it-work/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Scotsky Ik zou niet te lang wachten om deze voeding te gaan vervangen. Zeker niet meenemen naar een evt upgrade of nieuw systeem.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Aragnut schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:12:
Het feit dat de huidige een 2 pins connector heeft doet vermoeden dat de aansturing geen PWM kan (variable snelheid aansturen). Gezien deze controller er niet in zit, kun je het meet draadje (3de draadje) niet uitlezen.

Sluit je een 3 pins aan op de 2 pins connector zal die hoogst waarschijnlijk op hoogste snelheid lopen.

(zie ook https://www.ekwb.com/blog/what-is-pwm-and-how-does-it-work/)
PWM is 4 pins, en altijd optioneel. De derde is een signaal pin om de snelheid van de fan te meten. Voedingen met een variabele fansnelheid hebben meestal maar twee contacten, en de regeling gaat gewoon door variabele spanning

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scotsky
Ah, dat 2-3 pins verhaal is me duidelijk nu, dank allen.

@Hackus Waarom niet?
Verwacht je dat deze op korte termijn de geest zal geven?
Hij is nu 4 jaar oud en de PC staat wel dag en nacht aan en is ontzettend stabiel.
De belasting is standaard rond 70-90W en sporadisch 300-350W.
(Hoewel er wel weer een game periode aan zit te komen denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Scotsky In de praktijk zie je vaak dat dat een probleem veroorzaakt (soms direct soms al op korte termijn)
Het kost de wereld niet en ik zou het risico niet nemen. voor +-€70,- heb je al een goede voeding.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:34
GreNade schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:19:
[...]

PWM is 4 pins, en altijd optioneel. De derde is een signaal pin om de snelheid van de fan te meten. Voedingen met een variabele fansnelheid hebben meestal maar twee contacten, en de regeling gaat gewoon door variabele spanning
Variable snelheid werkt inderdaad door het uitlezen van de snelheids signaal. Dit kan via een 3de pin, of via een eigen circuit (4de pin). Nadeel van maar 3 pinnen is dat de snelheids data alleen komt als de fan "aan" staat, bij 4 pinnen is er 1 voor signaal, 1 voor ground, 1 voor aansturen fan en 1 voor spanning van de snelheidsmeter.

PWM is juist niet variable spanning, maar een constante spanning die aan/uit gezet wordt (pulserend) (zie ok de link in mijn vorige post).

on topic:
Zelf wel goeie ervaringen met Be Quiet voedingen, en de straight powers worden/werden ook vaak in budget builds gebruikt: niet al te duur maar op zich wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Aragnut schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:31:
[...]

Variable snelheid werkt inderdaad door het uitlezen van de snelheids signaal. Dit kan via een 3de pin, of via een eigen circuit (4de pin). Nadeel van maar 3 pinnen is dat de snelheids data alleen komt als de fan "aan" staat, bij 4 pinnen is er 1 voor signaal, 1 voor ground, 1 voor aansturen fan en 1 voor spanning van de snelheidsmeter.

PWM is juist niet variable spanning, maar een constante spanning die aan/uit gezet wordt (pulserend) (zie ok de link in mijn vorige post).

on topic:
Zelf wel goeie ervaringen met Be Quiet voedingen, en de straight powers worden/werden ook vaak in budget builds gebruikt: niet al te duur maar op zich wel degelijk.
Ja exact, ik bedoel te zeggen dat de meeste voedingen de snelheid dus niet op RPM reguleren, men weet van tevoren welke snelheden de fan maakt op welke spanning.

Je kan dus de 3e pin gewoon afgesloten laten.

Wel is inderdaad de overweging of deze voeding de moeite nog waard is, zoals Hackus zegt. Ik zou er gewoon een nieuwe voeding inzetten.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scotsky
Ik zal dan misschien toch ook eens naar een nieuwe kijken.
Mij ging het er voornamelijk om dat ze erg stil zijn, aangezien de PC in de huiskamer staat en verder eigenlijk bijna geen geluid maakt. Be Qiet! was dat moment gewoon aantrekkelik en over de afgelopen 4 jaar heb ik in iedergeval niets te klagen gehad over deze voeding in tegenstelling tot 2x een Zalman welke ik hiervoor had.
Een recente round-up van stille PSU's kon ik niet zo vinden.
Modulair is handig, maar niet noodzakelijk.
Pagina: 1